Ur temat Coronakrisen
Nyheter covid

Smitta ger personalbrist i Sälen

Det råder personalbrist på sina håll i Sälenfjällen. När några blir sjuka måste många stanna hemma.

Publicerad 14 januari 2022 Kommentera
Smitta ger personalbrist i Sälen
Alla skidområden är öppna. Men sjukdom och karantän har lett till personalbrist, och vissa verksamheter i Sälen tvingas hålla stängt. Foto: Skistar

Covidsmittan skenar i Sverige, och fjällvärlden är inget undantag.
På flera av Sälenfjällens destinationer har butiker och kaféer tvingats stänga på grund av personalbrist. Eftersom många anställda delar boende blir bortfallet stort när en blir sjuk.

– Vi har, likt resten av samhället, drabbas av personalbrist i viss del av verksamheten i Sälen. Detta på grund av sjukfrånvaro och att många sitter i karantän, då vi också följer myndigheternas riktlinjer kring sjukdom oavsett typ. Våra sjuktal varierar men följer siffrorna för regionen och samhället i stort, berättar Camilla Sundqvist, HR-chef på Skistar.

Företaget planerar verksamheten för att så mycket som möjligt ska vara i gång, och gästerna inte drabbas.

– Vi har alla skidområden i Sälen öppna. Dock är vissa roller svårare att ersätta, till exempel våra skidinstruktörer. Därför har vi tyvärr tvingats ställa in skidskolan tillfälligt, som en åtgärd för att påverka minst antal gäster. Men vi hoppas kunna öppna den igen i takt med att fler kommer tillbaka till jobbet, säger Camilla Sundqvist.

Jag upplever att hundra procent är förståendeHåkan Oskarsson, skyddsombud

Håkan Oskarsson. Foto: Privat

Håkan Oskarsson är skyddsombud och själv hemma från jobbet i avvaktan på testsvar.
– Skistar följer restriktionerna som finns. Då ska man stanna hemma om man har symtom, och de man delar boende med hamnar också i karantän, säger Håkan Oskarsson.

Enligt SVT är det flera hundra som anställda som nu är i karantän eller sjuka. Men slalomåkningen flyter på och gästerna har tålamod, upplever Håkan Oskarsson.

– Jag har inte märkt någon irritation. Jag jobbar som vaktmästare, och vi har fått ringa gästerna i förväg om vi ska fixa något i deras boenden, och kolla när de är ute. Jag upplever att hundra procent är förstående.

Bland de anställda som har konstaterad covid är det i huvudsak lindriga symtom.
– Det är ingen som är jättedålig. En del har knappt några symtom alls, säger Håkan Oskarsson.

Ingår i temat: Coronakrisen 166 artiklar

Alla artiklar i temat (163 till)