Ur temat Coronakrisen
Nyheter INSPEKTION

Många klagomål på trängsel

Miljöförvaltningen i Stockholm får flera hundra tips i veckan om trängsel på restauranger. Och det är fortfarande alltför många av de inspekterade arbetsplatserna som får anmärkningar, säger enhetschefen Peter Brådenmark.

Publicerad 5 maj 2020
Många klagomål på trängsel
Det är tillåtet att servera vid baren men det får inte bli trångt. Foto: Gabby Baldrocco/Mostphotos

De senaste veckorna har flera restauranger i Stockholm fått stänga när de inte följt Folkhälsomyndighetens regler med anledning av covid-19. Skälen har varit att borden stått för tätt eller att det varit trängsel i lokalen.

När restaurangerna har rättat till bristerna har de flesta fått öppna igen. Men att det är få som blivit tvungna att stänga betyder inte att miljöförvaltningen är nöjd.
– Säg att vi är ute på 25 inspektioner, då brukar åtta nio ställen få anmärkningar. Vid det här laget borde alla vara medvetna om reglerna, både krögare och privatpersoner. Det är inte några krångliga regler, säger enhetschef Peter Brådenmark på miljöförvaltningen.

Synpunkterna från allmänheten kommer in via appen Tyck till eller genom mejl och telefonsamtal.
– Det kommer in flera hundra i veckan. Det handlar om att det är för mycket folk som rör sig på ställena och att det ser trångt ut, säger Peter Brådenmark.

Alla tips följs inte upp. Men får förvaltningen flera tips om ett ställe eller ett område skickas inspektörerna ut.
– Ibland visar sig synpunkterna vara befogade, andra gånger gör vi en annan bedömning. Det kan ha varit väldigt tjockt med folk just då anmälaren var där, men vi utgår från hur det är för ögonblicket.

Det krävs att det är drygt en armslängd mellan borden, i alla riktningar. Det är inte godkänt att sitta rygg mot rygg.
– Smittskyddsmyndigheten vill att det ska vara två meters avstånd. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer om en armlängd, men ju längre avstånd desto bättre.

Gästerna får sitta och äta och dricka vid en bardisk, men avstånden måste hållas. Det är tillåtet att beställa vid baren men sedan måste man sätta sig ner.
– Det vi ser, särskilt sena kvällar, är att det blir trångt kring baren. Folk tar inte sin öl och sätter sig.

Inspektörerna påpekar regelbrotten direkt på plats.
– Vi har en dialog med den som är ansvarig. En del fixar då bristerna på en gång. Men det funkar inte alltid. Har man gäster går det inte bara att rycka bort bord.

I sådana fall återkommer inspektörerna. Ser det fortfarande inte bra ut kontaktas smittskyddsläkare, som är den som kan besluta om stängning. Smittskyddsläkarna har jour dygnet runt. Besluten om stängning kommer oftast dagen efter den andra inspektionen.

Kontrollerna gäller hur krögarna sköter sig, men Peter Brådenmark påpekar att också gästerna har ett ansvar.
– Oavsett om jag går och handlar i livsmedelsaffären eller besöker en restaurang har jag ett stort ansvar att hålla avstånd till andra kunder eller gäster.

Han förstår att det blir svårare för personalen att säga till gäster ju senare på natten det blir.
– Men man måste vara tydlig som företrädare för verksamheten. Som anställd är man i sin fulla rätt att säga till på samma sätt som man alltid ska göra när någon inte sköter sig.

Även Göteborgs miljöförvaltning har gjort inspektioner och hittat brister. Av 25 inspekterade ställen i centrala stan fick 8 anmärkningar som behövde följas upp.

Ingår i temat: Coronakrisen 146 artiklar

Alla artiklar i temat (143 till)
Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här