Ur temat Coronakrisen
Nyheter restriktioner

”Stor frustration hos nöjesparkerna”

Med varje uppskjutet besked växer frustrationen, säger Magnus Widell, vd på Gröna Lund och ordförande för svenska Nöjesparksföreningen.

Publicerad 31 mars 2021
”Stor frustration hos nöjesparkerna”
Magnus Widell, ordförande för svenska Nöjesparksföreningen, är starkt kritisk till hur parkerna har hanterats under pandemin. Foto: Frans Hällqvist, Mostphotos

– Det är frustrerande att under väldigt lång tid vänta på besked. Och när besked skjuts fram får det konsekvenser. Med all ödmjukhet och förståelse för pandemin, men vi bedriver verksamheter som kräver planering och framförhållning, säger Magnus Widell, och syftar på gårdagens besked om att lättnaderna i pandemilagen flyttas fram till tidigast den 3 maj.

Han är också kritisk till att nöjesparkerna begränsas till maximalt en gäst per 20 kvadratmeter, medan inomhusverksamheter har en gäst per 10 kvadratmeter.
– Jag är oförstående till det. Det säger att man inte tror att vi kan hantera gäster på samma sätt som man kan göra i andra delar i samhället. I själva verket är vi nog bättre än många på att hantera flöden av människor. Det är olyckligt att vi drabbas hårdare med tanke på att vi i princip har haft näringsförbud i ett år.

Nöjesparksföreningen tog tidigt under pandemin fram en plan för hur de skulle kunna öppna ansvarsfullt. Dessa skickades till alla berörda myndigheter och instanser, berättar Magnus Widell.
– Men det hjälpte inte. Det är lite surt med tanke på att vår plan plockades upp av en del europeiska parker som sedan har haft öppet under hela pandemin.

Det ekonomiska läget är nu tufft för många av landets nöjesparker. Många har fått låna in kapital för att klara sig, säger Magnus Widell. Om även sommarens säsong skulle utebli, skulle det skuldsätta företagen får lång tid framöver.
– Dessa är ju inte verksamheter som man vill sätta i konkurs och börjar om med. Det skulle kräva att vi skuldsatte oss ännu mer.

Ingår i temat: Coronakrisen 171 artiklar

Alla artiklar i temat (168 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här