Ur temat Coronakrisen
Nyheter branschen

Splittrad sommar i branschen

Katastrof för storstadshotellen. Helt okej, till och med bra, för vissa andra branschföretag, framför allt på de svenska turistorterna. Bilden av sommaren i hotell- och restaurangbranschen är splittrad. Nu varnar Visita för en tuff höst.

Publicerad 19 augusti 2020
Splittrad sommar i branschen
Medan storstadshotellen har haft en tung sommar, har läget varit ett annat på turistmål som Öland och Gotland. Foto: Mostphotos
Stefan Westerberg. Foto: Linnéa Carlsson

Våren var en uppslitande tid i hotell- och restaurangbranschen. Nu visar statistik att även sommaren har präglats av coronapandemin. Värst har läget varit för hotell i storstäderna. Siffror från Västsvenska turistrådet visar att antalet gästnätter i Göteborg sjönk med drygt 70 procent under juni månad, jämfört med samma månad i fjol.

Även Stockholmshotellen har drabbats hårt. I juli var 22 procent av hotellrummen i Stockholm uthyrda, att jämföra med 69 procent samma månad året innan, visar statistik från Stockholms Handelskammare.
– Stora evenemang inom kultur, musik och idrott och kända nöjesparker är en väldigt viktig del av huvudstadens attraktionskraft. När dessa verksamheter står på paus så blir det svårare att locka gäster och det återspeglas så klart i hotellens siffror, säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.

Samtidigt antyder siffror från bordsbokningssajterna The Fork och Bokabord att läget för restaurangerna varit bättre än väntat, skriver Dagens Industri. Under juli månad ökade bokningarna hos The Fork med 38 procent, jämfört med samma månad förra året, skriver tidningen.
– Det är många som har stannat i storstäderna och har velat njuta lite extra. Det enda landet som har gått lika bra är Schweiz, säger The Forks Sverigechef Maximilien Kauffmann, till Dagens Industri.

Jonas Siljhammar. Foto: Visita

Jonas Siljhammar, vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita, delar bilden av ett splittrat läge i branschen under sommaren.
– För de klassiska turistorterna har juli varit en parantes i krisen, med gott om besökare. Men det är stor och tydlig skillnad mellan storstad och landet. För storstäderna har sommaren varit extremt tuff.

Oron inför hösten är nu stor bland branschföretagen, säger Jonas Siljhammar.
– Många är oerhört oroliga. Bokningsläget är dåligt. Det finns rekommendationer om hemmaarbete så affärsresenärerna och konferenserna uteblir. Företagen kommer tillbaka till hur situationen var före midsommar. Man undrar hur länge det här ska pågå.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här