Så påverkar pandemin vår jobbvardag
Under pandemin torkas alla ytor extra noga av Phuong Sam och hennes kollegor. Foto: Elis Hoffman
Ur temat Coronakrisen
Fokus CORONAANPASSAT

Så påverkar pandemin vår jobbvardag

Färre jobbarkompisar, mer desinfektionsmedel och ett nytt schema. Hotellstädaren Phuong Sam är en av alla som har fått ändra sitt sätt att jobba under coronapandemin.

Publicerad 21 oktober 2020

Sedan i mars har besöksnäringen arbetat hårt med att coronasäkra – för både gäster och anställda. Hotellstädaren Phuong Sam är en av alla som fått förändra sitt sätt att jobba under pandemin. Tidigare brukade Phuong börja arbetsdagen med att prata lite med arbetskamraterna i housekeeping på Scandic Continental i Stockholm.
– Nu är det tyst när jag kommer och lamporna är släckta. Det är bara jag. Det känns lite konstigt, ensamt. Jag träffar inte de gamla kollegorna så ofta nu, säger Phuong.

Av 40 anställda på housekeeping har fem jobbet kvar. De, och ibland några extraanställda, ser till att städningen blir coronasäker.
– Men jag har alltid städat noggrant, ända sedan jag började på Scandic för 20 år sedan och husfrun kom och kollade rummen, säger Phuong.

Phuong Sam. Foto: Elis Hoffman

Den senaste tiden har bara våningarna 10 till 12 varit öppna. Gästerna sprids ut för att minimera risken för smittspridning.
– Förut hade jag en sida på en våning. Nu är det olika våningar, olika hörn. Jag tappar tid när jag måste springa och hämta vagnen.

Under pandemin har gästerna oftare ätit uppe på rummet. Det märktes särskilt under den period då frukostbuffén var stängd.
– De snälla packar skräpet i sophinken, andra lämnar överallt.

Prydnadskuddar, överkast, block, pennor och alla broschyrer, utom den som handlar om säkerhet, har plockats bort från rummen.
– Det blir lite lättare att städa när grejerna tagits bort. Men det tar mer tid eftersom vi torkar alla ytor med desinfektionsmedel, säger Phuong.
Hon har alltid med sprejflaskan. Desinfektion används inne i rummen, men också för dörrar, handtag, hissknappar och allt annat som någon kan tänkas ta på.

Golven moppas varje dag och hela korridorerna dammsugs. Tidigare dammsög de precis utanför rummen, något annat hanns inte med.
När städningen är klar tvättas moppar och trasor i 90 grader i hotellets industri­tvättmaskin. I vintras, när beläggningen var som allra lägst, passade de på att tvätta alla textilier i alla rum.

Nästa vecka ska Phuong få ett nytt schema. Först två timmar i frukosten, sedan sju timmars städning. I frukosten ska hon plocka tallrikar och torka bord.
– Jag har problem med knäet och man måste gå hela tiden i frukosten. Men jag ska prova, så får vi se.

Adriana Ovalle Esquivel var tidigare assisterande husfru. Nu arbetar hon i housekeeping samtidigt som hon fortsatt att sköta administration. Hon har ofta tio timmars arbetsdag.
– Jag gör allt jag gjorde tidigare plus att jag städar lokaler. Baren, toaletterna, terrassen, trapporna, lobbyn och hissen.

Även rum som står tomma måste skötas. Adriana Ovalle Esquivel går igenom avloppen.

Även rum utan gäster måste skötas.
– Varje vecka går vi igenom rummen, spolar i toaletter och handfat, säker­ställer att det inte luktar i avloppen.
När ett rum som stått tomt blir bokat måste det kontrolleras extra noga.
– Den här veckan har vi öppnat två våningar som varit stängda, säger Adriana.

Anledningen till att Adrianas tjänst förändrats är inte bara coronan och personalbrist, utan också att Scandic ändrat sin organisation.
– I den nya organisationen ska det inte behövas någon chief leader. Men vi ­menar att arbetsledare måste alltid finnas, säger Adriana.

Så har jobbet förändrats

  • Färre textilier och prydnader på rummen.
  • Desinficering av alla ytor.
  • Mer spring mellan våningsplan.
  • Färre anställda gör mer.

Scandic har, till skillnad från hotell­kedjan Choice, inte krav på munskydd för de anställda. Det finns munskydd på kontoret, men ingen har velat ha det och housekeeping träffar dessutom sällan gästerna.
Phuong Sam har själv haft covid-19.
– I början av augusti var jag lite trött och svettades mycket. Men jag hade inte feber, inte hosta. Jag tog semester och en dag när jag tvättade märkte jag att jag tappat luktsinnet. Smaken också, allt smakade jättesalt. Min dotter sa att jag måste ta prov.

Efter sex dagar fick Phuong veta att det var corona. Två veckor senare var hon friskförklarad och kunde komma tillbaka till jobbet.
– Jag jobbade två dagar men det var tungt så jag blev sjukskriven två veckor.
Ingen annan i personalen blev smittad. Nu känner Phuong sig återställd. Lukt och smak är tillbaka.
– Men det var de dåliga lukterna som kom tillbaka först!

Ingår i temat: Coronakrisen 171 artiklar

Alla artiklar i temat (168 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här