Ur temat Coronakrisen
Nyheter Smitta

Restaurangpersonal extra utsatt för smitta

Turisterna har återvänt till Gotland. Det märks genom fullsatta serveringsställen – och fall av covid-19 bland restaurangpersonal. Men serveringsställena sköter sig bra, tycker region Gotland.

Publicerad 5 augusti 2020
Restaurangpersonal extra utsatt för smitta
Vissa veckor har det varit mycket trängsel i Visby, men nu har det lugnat ner sig. Foto: Mostphotos

Sedan restriktionerna för inrikesresor hävdes har många valt att semestra på Gotland. I början av sommaren var allmänheten bra på att hålla avstånd, men under juli rapporterade länsstyrelsen att efterlevnaden av reglerna blivit sämre. Samtidigt visade det sig att restauranganställda var särskilt utsatta för smittan.

De första två veckorna i juli var 37 procent av dem som smittades på Gotland restauranganställda, 16 av 43 personer. Därefter har andelen sjunkit, men låg fortfarande på 22 procent under andra halvan av juli, enligt Sven Montelius, tillförordnad smittskyddsläkare.
– Min misstanke är att de har blivit smittade av gäster. De som insjuknat arbetar på olika restauranger och har troligen inte smittat varandra utom i något enstaka fall, säger Sven Montelius.

Region Gotland har gått ut med riktad information till serveringsställen, bland annat om att personalen ska ha möjlighet att desinficera händerna mellan olika moment och om att ha avstånd mellan borden.

Sven Montelius har fått frågan om serveringspersonalen borde använda visir.
– Vi kan inte rekommendera det eftersom vi inte vet säkert vilken effekt det har, men det står den som vill fritt att diskutera visir med restaurangägaren.

Ingen av de restauranganställda som smittats på Gotland har blivit allvarligt sjuk, enligt Sven Montelius.

Region Gotland ansvarar sedan 1 juli för tillsyn av serveringsställen. Andreas Larsson, enhetschef för livsmedel- och alkoholtillstånd, tycker att restaurangerna har skött sig bra över lag.
– Vi har haft ett gott samarbete med branschen generellt. Ingen har behövt stänga på grund av trängsel. Sju ställen har fått förelägganden om åtgärd, i samtliga fall handlade det om att bord och stolar stått för tätt.

Under vecka 29 och 30 var läget besvärligt för många verksamheter i Visby och på andra platser på ön som lockar mycket folk, säger Andreas Larsson.
– Gäster flyttade runt stolar och folk samlades utanför ställena för att festa. Det bildades köer och klungor trots att personalen sagt att det inte fanns plats. Men nu är det på väg åt rätt håll igen.

Även Öland har fått tillbaka gäster på restauranger och campingar. Per-Åke Jarnheimer, ställföreträdande smittskyddsläkare på region Kalmar, säger att de positiva covidfallen varit få.
– Vi har sett enstaka fall på restauranger och i campingreceptioner, men det går inte att säga att det är ett mönster. De som arbetar inom branschen är ju dessutom ofta i de yngre åldrarna. Där ser vi generellt en överrepresentation bland smittade nu. Vi vet inte om de har blivit smittade på jobbet eller fritiden.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter STÖD

Efterlängtat besked om stöd

I dag meddelade regeringen att verksamheter som tvingas stänga av smittskyddsskäl ska kunna få lönekostnaderna täckta av staten. HRF välkomnar beskedet.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Efterlängtat besked om stöd
HRF:s ordförande Malin Ackholt välkomnar dagens besked från regeringen, som innebär mer stöd till företagen. Foto: Mostphotos, Peter Jönsson

I januari antogs den pandemilag som gör det möjligt för regeringen att fatta beslut om att vissa näringsverksamheter ska hålla stängt. I dag presenterades en ändring i det ekonomiska stödpaket som beslutats tidigare. Nyheten innebär att de anställdas löner ska räknas som fasta kostnader, och därmed täckas upp till hundra procent vid en nedstängning.

– Det är glädjande information regeringen kommer med i dag. Det är högst rimligt, så att våra medlemmar kan behålla jobben, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Hon gläds också åt beskedet att företag från och med torsdag ska kunna söka omställningsstöd för perioden augusti–december 2020.

– Stödet hjälper företagens likviditet. Det är synd att det har tagit tid, men det är bra att det kommer. Nu måste pengarna ut, det är väldigt efterlängtat.

Finansminister Magdalena Andersson sade vid en pressträff att de ekonomiska stöden vuxit i omfattning sedan pandemins start, för att nu uppgå till nästan det dubbla jämfört med för ett år sedan.

– Anledningen till att vi gör det här är ju att vi ser ljuset i tunneln, nämligen vaccinet. Och vi vill ju att samhället ska stå redo, att ekonomin ska stå redo att starta upp när smittan trycks ned.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF går vidare med krav på skor

HRF:s regionala skyddsombud gick till domstol för att kräva halksäkra skyddsskor åt anställda på snabbmatsrestauranger, men fick avslag. Nu överklagar skyddsombuden.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
HRF går vidare med krav på skor
Anställda på två snabbmatsrestauranger bör ha rätt till kostnadsfria skyddsskor, menar HRF:s regionala skyddsombud. Foto: Colourbox

Förra året drev HRF:s regionala skyddsombud två ärenden där de krävde halksäkra skyddsskor till anställda på två olika snabbmatsrestauranger.

Skyddsombuden menade att arbetsgivarna, en McDonald’s i Visby och en Maxrestaurang i södra Stockholm, var skyldiga att bekosta halksäkra skyddsskor åt personalen eftersom det finns risk att de annars halkar och skadar sig.

Arbetsgivarna ansåg att det räckte att de lät personalen låna skor, alternativt köpa till reducerat pris. Dessutom var golven halksäkrade, menade arbetsgivarna.

Arbetsmiljöverket inspekterade restaurangerna, och ställde sig sedan på arbetsgivarnas sida.

Förra sommaren överklagade skyddsombuden med hjälp av LO-TCO Rättsskydd till förvaltningsrätten – som nyligen meddelade att de avslår överklagan.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Kent Johansson, arbetsmiljöansvarig ombudsman på HRF, tycker att det är konstigt.

– Det finns flera saker i det här som vi blir konfunderade av. En sak är att Arbetsmiljöverket inte har inspekterat de här restaurangerna under rusningstid, när oljedimman är som värst. De inspekterade när det var lugnt och restaurangerna var städade och fina. En annan är att Arbetsmiljöverket gjorde en helt annan bedömning på ett hotell i Trelleborg, säger han.

HRF menar också att åtminstone en av arbetsgivarna ställer krav på att personalen ska bära skor med en viss typ av sula för att förhindra halkolyckor, vilket gör arbetsgivaren skyldig att bekosta dessa.

De regionala skyddsombuden har nu överklagat till nästa instans, kammarrätten.
– Vi för i princip samma argumentation som vi har gjort tidigare, men ska komplettera med ytterligare material, säger Kent Johansson.

Han hänvisar till ett fall som nyligen avgjordes där en Samhallanställd städare halkade under uppdrag på en Maxrestaurang. Detta ledde till att Samhall får böta 200 000 kronor, berättar Kent Johansson.
– Det är ju så klart väldigt intressant för vår sak.

Fakta: Arbetsskor och skyddsskor

Vilken typ av skor som ska bekostas av arbetsgivaren har varit föremål för förhandling mellan HRF och arbetsgivarorganisationen Visita. I Gröna riksavtalet mellan parterna i dag står att:

  • Om arbetet så påfordrar tillhandahåller arbetsgivaren lämplig skyddsutrustning i den omfattning som följer enligt lag och föreskrifter. Behovet av säker fotbeklädnad ska utredas av företagets skyddsorganisation eller om sådan saknas av de lokala parterna.
  • Föreskriver arbetsgivaren särskild klädsel tillhandahålles sådan av arbetsgivaren, som dessutom ansvarar för tvätt.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Nyheter uppsägningar

Liseberg gör sig av med serveringspersonal

Samtidigt som man förstärker med kockar väljer Liseberg att säga upp all serveringspersonal. HRF:s ombudsman Mikael Berge har svårt att förstå logiken.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Liseberg gör sig av med serveringspersonal
Liseberg planerar att säga upp all tillsvidareanställd serveringspersonal. Foto: Creative Commons
Mikael Berge. Foto: Jann Lipka/HRF

Pandemin har gått hårt åt Liseberg. Efter sommaren gjorde man en stor personalneddragning. Nu är det dags för ännu en vända. De tre återstående servitörerna ska sägas upp. Planen är att driva parkens restauranger helt utan tillsvidareanställd servis.

Mikael Berge, ombudsman på HRF:s avdelning Väst, tycker att det är en uppseendeväckande omorganisation.
– Man tänker uppenbarligen servera mat, eftersom man planerar att utöka organisationen med två souschefer. Det är en väldigt konstig organisationsförändring, säger Mikael Berge.

Mbl-förhandlingarna är avslutade i oenighet. Företaget har för avsikt att gå vidare med uppsägningarna.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här