Nyheter medlemstal

Så många medlemmar tappade HRF i pandemin

Förra året tappade alla LO-förbund medlemmar jämfört med året innan. Men mest av alla, sett till andel, förlorade Hotell- och restaurangfacket – nio procent.

Publicerad 11 februari 2022 Kommentera
Så många medlemmar tappade HRF i pandemin
HRF var det fackförbund inom LO som förlorade störst andel medlemmar förra året, 9 procent. Foto: Colourbox

Hotell- och restaurangbranschen är en av de hårdast drabbade i pandemin. Det märks också på HRF:s medlemsutveckling. Från en ganska kraftig ökning 2020 vände medlemstalet ned under förra året, från 28 817 till 26 204.

– I början av pandemin gick många med i panik, de behövde hjälp i den akuta fasen. Det vi har sett är att många av dem har lämnat branschen nu, och då är det naturligt att man också byter fackförbund, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i Hotell- och restaurangfacket.

När restriktionerna släppte i slutet av september förra året inledde HRF en återstart av det lokala fackliga arbetet. Det behövs för att öka, tror Pim van Dorpel. Och under årets två sista månader hade man också en positiv medlemsutveckling.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

– Vi har haft väldigt stora störningar i våra lokala fackliga organisationer på grund av pandemin. Vi har tappat många förtroendevalda och klubbar. Men de sista månaderna har det vänt, vilket är väldigt positivt. Men det är 12 månader på ett år, så totalt sett har det varit ett utflöde.

En annan utmaning har varit att företagen har legat lågt med nyanställningar. I kombination med utflödet från branschen till andra sektorer har det påverkat förbundet. Nu hoppas man på nyanställningar och förstärkning av den lokala fackliga verksamheten. Det långsiktiga målet är 40 000 medlemmar. I dag ligger man på drygt 26 000.

– Vi är medvetna om att vi har ett prisläge som är i högsta laget för våra medlemmar och jobbar konstant för att hålla nere kostnaderna. Våra medlemmar har haft det ganska knapert, varje krona är viktig, det vet vi. Men vi vet också att våra medlemmar har ett stort behov av rådgivning, facklig hjälp och förhandling. Så det är en prisnivå som är ansträngd, men som vi vet också ger återbäring, säger Pim van Dorpel.