Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

Så skyddar företagen personalen

Minimerad gästkontakt, tillgång till handsprit och hotellrum i karantän. Så gör några av de stora branschföretagen för att skydda sina anställda mot coronaviruset.

Publicerad 8 juni 2020
Så skyddar företagen personalen
Munskydd, handskar, avstånd och handsprit. Det är några av sätten som branschföretagen försöker skydda anställda från smitta. Foto: Colourbox, Mostphotos

Hotell- och restaurangbranschens företag har gjort många anpassningar för att minska smittspridningen av covid-19 bland gästerna. Vi frågade dem vad de gör för att skydda personalen från att smittas i sitt arbete. Här är några av svaren:

Eva Kristensson. Foto: Sodexo

Eva Kristensson, nordisk kommunikationsdirektör Sodexo:
– Vi följer självfallet hela tiden Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer och håller oss informerade om hur våra kollegor i andra länder hanterar smittrisker för medarbetare och gäster. Viktigast hos oss är förstås att alla, även gäster, är hemma om de inte är fullständigt friska.
– Sedan kommer god handhygien och förutsättningar för att hålla avstånd till varandra. På Nynäs Havsbad har vi till exempel minskat antalet gäster per dygn och vid utcheckning lägger gästerna hotellkorten till rummen i en låda. Därefter spritas korten av personal med handskar.

”Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker”

Agneta Jaktland. Foto: Privat

Agneta Jaktland, kvalitetschef för BWH Hotel Group Skandinavien där Best Western ingår:
– För att värna om våra gästers och personal säkerhet vid covid-19 utbrott har vi utvecklat ett förhållningssätt med anpassade processer för att förhindra smitta. Vi har etablerat ett robust arbetssätt som löpande säkrar att existerande och nya rekommendationer från WHO och respektive nationell myndighet följs. Vi menar att det inte räcker att ha omfattande rutiner, vi måste också säkra att rutinerna följs.
– Några exempel är minimerad kontakt mellan gäster och personal i receptionen och regelbunden desinficering av reception och andra ytor som gäster kommer i kontakt med. Om möjligt ska städpersonalen inte gå in i rummen på 24 till 72 timmar efter utcheckning. Det ska alltid vara minst tre timmar mellan utcheckning och städning. Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker.

”Alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans”

Charlotte Zetterlund. Bild: Max Burgers

Charlotte Zetterlund, HR-chef på Max Burgers:
– Det har varit, och är fortfarande, en intensiv tid med många åtgärder för att hantera följderna av coronakrisen. Vi har haft som mål att behålla så många anställda som möjligt i tjänst och nyligen kunde vi tack och lov avblåsa lagda varsel.
– För att minska smittspridning är nog den viktigaste åtgärden att ge tydlig information samt förstå och bemöta den oro som kan uppstå. Och det vi har gjort för våra gäster omfattar även våra anställda; som till exempel rengöringsrutiner, handhygien och att hålla avstånd. Vi har bemannat för att minska risken för trängsel i köket. Vi har ställt in utbildningar, resor, möten och administrativa sysslor kan göras hemifrån. Besök från externa leverantörer har minimerats.
– Efter att ha följt myndigheters föreskrifter och allmänna råd har vi gjort bedömningen att det som är mest effektivt för att minska smittorisken är att arbeta med avstånd till andra personer, handhygien och stanna hemma om man är sjuk. Vi märker att samarbetet har stärkts nu när det har varit tuffa tider. Teamen på restaurangerna har blivit tightare och alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans. Våra medarbetare gör en fantastisk insats i denna ovissa tid.

”Vi litar på myndighetens expertis”

Robin Wilhelmsson, kommunikationschef Espresso House:
– Vi följer de rekommendationer och uppmaningar som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Kontorspersonal uppmuntras att arbeta hemifrån och i våra coffeeshops har vi minskat antalet sittplatser, glesat ut mellan borden, möjliggjort bordsbeställningar och satt skyddsmarkeringar på golven för att undvika onödig trängsel.
– Den mänskliga interaktionen har begränsats avsevärt i syfte att trygga miljön i våra shoppar. Vi har även ”bordsryttare” och informationstavlor med säkerhetsinformation samt att städ- och hygienrutiner intensifierats. Parallellt med detta har vi en kontinuerlig kommunikation med våra anställda med påminnelser och uppdateringar gällande covid-19. Plexiglas är något som myndigheten inte rått till och därför har vi inte det i våra shoppar. Vi litar på deras expertis och förmåga att ta rätt beslut i dessa speciella tider.

”Varje rum städas som en egen zon”

Oscar Brehmer. Foto: Scandic Hotels

Oscar Brehmer, kommunikationschef, Scandic Hotels:
– För oss på Scandic är vår högsta prioritet att samtliga medarbetare ska känna sig trygga och säkra på sin arbetsplats. Till följd av coronapandemin har vi en rad utökade rutiner och åtgärder kring städning och hygien för att bedriva en trygg hotellverksamhet för såväl medarbetare och gäster.
– Medarbetare utbildas i hygien och nya städrutiner och vi tar löpande del av myndigheternas riktlinjer och rekommendationer. Handdesinfektion finns tillgängligt för våra medarbetare och vi utför regelbunden desinficering av ytor som används ofta, exempelvis dörrhandtag och kortterminaler.
– Varje rum städas som en egen zon och material som används vid städning av ett hotellrum tvättas i 90 grader eller kasseras. Avslutningsvis har vi satt upp markeringar i golvet och informationspunkter för att informera och uppmana gäster att följa de rekommendationer om avstånd och hygien som finns.

Ingår i temat: Coronakrisen 128 artiklar

Alla artiklar i temat (125 till)
Nyheter branschen

Regeringen och branschen i nytt råd

Efter många års arbete har Hotell- och restaurangfacket äntligen fått en önskan uppfylld: ett branschråd för besöksnäringen på regeringsnivå.

Publicerad 7 maj 2021 1 kommentar
Regeringen och branschen i nytt råd
Näringsminister Ibrahim Baylan har beslutat om det nya Besöksnäringsrådet där både HRF och Visita ingår. Foto: Peter Jönsson, Kristian Pohl/Regeringskansliet, Visita

– Det är mer än tio år sedan vi började ta en diskussion med dåvarande regering om att vi ville ha en permanent grupp att diskutera besöksnäringen på en politiskt hög nivå. Jag är väldigt nöjd med att vi äntligen har fått det, säger Malin Ackholt, HRF:s förbundsordförande.

I Besöksnäringsrådet sitter förutom HRF och Visita även representanter från bland annat Handels, Svensk Handel, Unionen och delar av transportbranschen. Planen är att gruppen ska träffas två gånger om året tillsammans med representanter från regeringen, säger Malin Ackholt.
– Tanken är att vi ska behandla aktuella frågor för branschen vid varje möte.

I mitten av april hade gruppen sin första träff. Då kretsade samtalet kring situationen som följt på coronapandemin.
– Det var naturligtvis mycket diskussion kring framtiden, återstart av branschen och strukturförändringar, säger Malin Ackholt.

Det var näringsminister Ibrahim Baylan som beslutade att inrätta Besöksnäringsrådet.
– Besöksnäringen har lidit stor skada av pandemin. När den avtar kommer vi att behöva hjälpas åt för att skapa goda förutsättningar för näringen att komma igen. Med rådet skapas goda förutsättningar för en nära dialog i syfte att återfå en växande besöksnäring och fler jobb i fler och växande företag över hela landet, säger Ibrahim Baylan i ett pressmeddelande.

Arbetslivsakuten DILEMMA

Chefen slarvar med korttidspermitteringen!

Lina är orolig att chefen slarvar med korttidspermitteringen. Det händer att Lina och de andra jobbar mer än de 60 procent som de ska, och hon är inte säker på att chefen redovisar korrekt. Chefen säger att det ”jämnar ut sig”. Vad ska Lina göra?

Publicerad 5 maj 2021 Kommentera
Chefen slarvar med korttidspermitteringen!
Richard Källstrand på Tillväxtverket ger råd i situationen. Foto: Tillväxtverket, Illustration: Mattias Käll

”Arbetsgivaren riskerar att bli återbetalningsskyldig”

Richard Källstrand, avdelningschef kvalitet och kontroll, Tillväxtverket

– Företag som ansöker om korttidsstödet ska i förväg meddela oss om den planerade arbetstidsminskningen, det vill säga i vilken omfattning personalen ska vara permitterad enligt de lagstadgade permitteringsnivåerna.
Den faktiska arbetstidsminskningen ska sedan redogöras för oss och behöver vara minst lika stor som den avtalade permitteringsnivån.

– Permitterad personal kan alltså arbeta färre timmar under stödperioden, men får inte jobba mer än tidigare uppgjort. Det är inte heller tillåtet att jobba mer mot löfte om extra ersättning eller extra ledighet.

Richard Källstrand. Foto: Tillväxtverket

– Arbetsgivaren riskerar att bli återbetalningsskyldig om ni jobbat mer än avtalet mellan arbetsgivare och personal säger.
Om arbetstiden behöver justeras under stödperioden kan arbetsgivaren byta till en mer passande permitteringsnivå genom att teckna ett nytt avtal.
Ett sådant avtal ersätter i så fall tidigare överenskommelser och gäller fram till avstämningen, där utfallet och ändringar ska återrapporteras till oss.

– Den som ansöker om ersättning ska alltid skicka in korrekta uppgifter för att vi på Tillväxtverket ska kunna fatta rättssäkra beslut.
Det är brottsligt att medvetet lämna felaktiga uppgifter och att inte anmäla om uppgifterna ändras under stödperioden.

Så går du vidare

Läs mer om stödet och permitteringsnivåerna på tillvaxtverket.se/korttid.

Tipsa om felaktiga utbetalningar på tillvaxtverket.se/anmalabrott. Du kan vara anonym.

– Om du misstänker att Tillväxtverket betalar eller har betalat ut stöd på oriktiga grunder kan du alltid tipsa oss om det. Då hjälper du oss i vårt arbete mot felaktiga utbetalningar och ekonomisk brottslighet.
Vi utreder alla tips och gör en polisanmälan om vi misstänker brott. På grund av sekretess kan vi dock inte berätta för dig som tipsat oss vad vi kommer fram till.

Ingår i temat: Coronakrisen 128 artiklar

Alla artiklar i temat (125 till)
Snabbkurs 100 PROCENT

Bli proffs på heltid!

Här är sex saker som är bra att veta om heltidsarbete – begreppet som varierar rejält mellan länder och branscher.

Publicerad 4 maj 2021 Kommentera
Bli proffs på heltid!
Heltid, måttet på arbetstid som finns i flera varianter. Foto: Colourbox

1 Lagen är tak. Arbetstidslagen sätter taket för heltid. I lagen står det att den ordinarie arbetstiden får vara högst 40 timmar i veckan och max 160 timmar på en fyraveckorsperiod. På arbetsplatser utan kollektivavtal gäller lagen i sin helhet. Arbetsgivare och fackförbund kan i kollektivavtal komma överens om andra arbetstidsregler, men det får inte vara sämre villkor än vad lagtexten säger.

2 Längden varierar världen över! I Mexiko är 48 timmar den lagstadgade övre gränsen för veckoarbetstid. I andra änden av heltidsspektrat hittar vi Frankrike, som för 20 år sedan beslutade att minska heltiden från 39 timmar i veckan till dagens 35. Succès!

3 Facklig kärnfråga. År 1890 gick förstamajtågen under parollen »Åtta timmars arbetsdag«, men det skulle dröja till 1919 innan det blev verklighet. Då beslutade man om 48-timmarsvecka med åtta timmars arbetstid, måndag–lördag. Arbetar­rörelsen fortsatte ligga på och arbetstiden kortades vid flera tillfällen.

4 Planer på kortare arbetsvecka. Dagens 40-timmarsvecka var helt införd på arbetsmarknaden 1973, samtidigt som Maltas Sommar’n som aldrig säger nej var het. Nej blev det däremot till drömmen om att på sikt införa 30-timmarsvecka. Under tidigt 1970-tal var många partier positiva, men efter industrikrisen ändrades tonläget.

5 Heltid på HRF:s avtalsområde. I Hotell- och restaurangfackets avtal är heltid 40 timmars arbetsvecka i genomsnitt, 38 timmar för nattrecep­tionister. I Gröna riksavtalet räknas genomsnittet fram under en beräkningsperiod som kan ha olika längd hos olika arbetsgivare. Enligt avtalet är max­­längden 16 veckor, detta för anställda med månadslön. För anställda med timlön är maxlängden 8 veckor.

6 Flera mått på heltid. Att prata om heltid med folk från andra branscher kan vara förvirrande. Har du en kompis som jobbar i en butik med avtal kan hen vara heltidsanställd på 38 timmar och en kvart, och i Kommunals kollektivavtal finns heltid på 37 timmar.

Ingår i temat: Coronakrisen 128 artiklar

Alla artiklar i temat (125 till)