Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

Så skyddar företagen personalen

Minimerad gästkontakt, tillgång till handsprit och hotellrum i karantän. Så gör några av de stora branschföretagen för att skydda sina anställda mot coronaviruset.

Publicerad 8 juni 2020
Så skyddar företagen personalen
Munskydd, handskar, avstånd och handsprit. Det är några av sätten som branschföretagen försöker skydda anställda från smitta. Foto: Colourbox, Mostphotos

Hotell- och restaurangbranschens företag har gjort många anpassningar för att minska smittspridningen av covid-19 bland gästerna. Vi frågade dem vad de gör för att skydda personalen från att smittas i sitt arbete. Här är några av svaren:

Eva Kristensson. Foto: Sodexo

Eva Kristensson, nordisk kommunikationsdirektör Sodexo:
– Vi följer självfallet hela tiden Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer och håller oss informerade om hur våra kollegor i andra länder hanterar smittrisker för medarbetare och gäster. Viktigast hos oss är förstås att alla, även gäster, är hemma om de inte är fullständigt friska.
– Sedan kommer god handhygien och förutsättningar för att hålla avstånd till varandra. På Nynäs Havsbad har vi till exempel minskat antalet gäster per dygn och vid utcheckning lägger gästerna hotellkorten till rummen i en låda. Därefter spritas korten av personal med handskar.

”Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker”

Agneta Jaktland. Foto: Privat

Agneta Jaktland, kvalitetschef för BWH Hotel Group Skandinavien där Best Western ingår:
– För att värna om våra gästers och personal säkerhet vid covid-19 utbrott har vi utvecklat ett förhållningssätt med anpassade processer för att förhindra smitta. Vi har etablerat ett robust arbetssätt som löpande säkrar att existerande och nya rekommendationer från WHO och respektive nationell myndighet följs. Vi menar att det inte räcker att ha omfattande rutiner, vi måste också säkra att rutinerna följs.
– Några exempel är minimerad kontakt mellan gäster och personal i receptionen och regelbunden desinficering av reception och andra ytor som gäster kommer i kontakt med. Om möjligt ska städpersonalen inte gå in i rummen på 24 till 72 timmar efter utcheckning. Det ska alltid vara minst tre timmar mellan utcheckning och städning. Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker.

”Alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans”

Charlotte Zetterlund. Bild: Max Burgers

Charlotte Zetterlund, HR-chef på Max Burgers:
– Det har varit, och är fortfarande, en intensiv tid med många åtgärder för att hantera följderna av coronakrisen. Vi har haft som mål att behålla så många anställda som möjligt i tjänst och nyligen kunde vi tack och lov avblåsa lagda varsel.
– För att minska smittspridning är nog den viktigaste åtgärden att ge tydlig information samt förstå och bemöta den oro som kan uppstå. Och det vi har gjort för våra gäster omfattar även våra anställda; som till exempel rengöringsrutiner, handhygien och att hålla avstånd. Vi har bemannat för att minska risken för trängsel i köket. Vi har ställt in utbildningar, resor, möten och administrativa sysslor kan göras hemifrån. Besök från externa leverantörer har minimerats.
– Efter att ha följt myndigheters föreskrifter och allmänna råd har vi gjort bedömningen att det som är mest effektivt för att minska smittorisken är att arbeta med avstånd till andra personer, handhygien och stanna hemma om man är sjuk. Vi märker att samarbetet har stärkts nu när det har varit tuffa tider. Teamen på restaurangerna har blivit tightare och alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans. Våra medarbetare gör en fantastisk insats i denna ovissa tid.

”Vi litar på myndighetens expertis”

Robin Wilhelmsson, kommunikationschef Espresso House:
– Vi följer de rekommendationer och uppmaningar som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Kontorspersonal uppmuntras att arbeta hemifrån och i våra coffeeshops har vi minskat antalet sittplatser, glesat ut mellan borden, möjliggjort bordsbeställningar och satt skyddsmarkeringar på golven för att undvika onödig trängsel.
– Den mänskliga interaktionen har begränsats avsevärt i syfte att trygga miljön i våra shoppar. Vi har även ”bordsryttare” och informationstavlor med säkerhetsinformation samt att städ- och hygienrutiner intensifierats. Parallellt med detta har vi en kontinuerlig kommunikation med våra anställda med påminnelser och uppdateringar gällande covid-19. Plexiglas är något som myndigheten inte rått till och därför har vi inte det i våra shoppar. Vi litar på deras expertis och förmåga att ta rätt beslut i dessa speciella tider.

”Varje rum städas som en egen zon”

Oscar Brehmer. Foto: Scandic Hotels

Oscar Brehmer, kommunikationschef, Scandic Hotels:
– För oss på Scandic är vår högsta prioritet att samtliga medarbetare ska känna sig trygga och säkra på sin arbetsplats. Till följd av coronapandemin har vi en rad utökade rutiner och åtgärder kring städning och hygien för att bedriva en trygg hotellverksamhet för såväl medarbetare och gäster.
– Medarbetare utbildas i hygien och nya städrutiner och vi tar löpande del av myndigheternas riktlinjer och rekommendationer. Handdesinfektion finns tillgängligt för våra medarbetare och vi utför regelbunden desinficering av ytor som används ofta, exempelvis dörrhandtag och kortterminaler.
– Varje rum städas som en egen zon och material som används vid städning av ett hotellrum tvättas i 90 grader eller kasseras. Avslutningsvis har vi satt upp markeringar i golvet och informationspunkter för att informera och uppmana gäster att följa de rekommendationer om avstånd och hygien som finns.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Nyheter konkurs

Fler konkurser – men framtiden ser ljus ut

I juli var konkurserna inom hotell- och restaurangbranschen elva procent fler än för ett år sedan. Personalbrist är en bidragande orsak, tror Richard Damberg på kreditupplysningsföretaget UC.

Publicerad 3 augusti 2021 Kommentera
Fler konkurser – men framtiden ser ljus ut
Konkurserna inom hotell och restaurang ökade i juli. En orsak är personalbrist, säger UC. Foto: Lisa Castilla
Richard Damberg. Foto: UC

Förra sommaren innebar ett välkommet avbrott i en fallande ekonomi för branschens företag. Men med hösten hopade sig återigen problem.
Smittan ökade, restriktioner skärptes och många tvingades ställa in de avgörande julborden.
Det, i kombination med små marginaler, resulterade i att hotell- och restaurangföretag toppade konkursstatistiken för 2020.

I våras minskade antalet konkurser, för att i juli åter vända uppåt.
– Det finns dels gamla skulder som gör att de här företagen går i konkurs. Men jag har hört från många håll att personalbrist är ett stort problem, säger Richard Damberg, kreditexpert på UC.

Kommer man bara över den här puckeln ser framtiden ljus ut

Enligt honom har många som jobbat i branschen sökt sig till andra sektorer eller börjat studera.
– Om det fanns fler att anställa skulle många företag kunna ha högre omsättning.

Men allt är inte nattsvart. UC gör bedömningen att efterfrågan kommer att öka.
– Kommer man bara över den här puckeln ser framtiden ljus ut.

Nyheter försäkring

Hon fick 40 000 för gammal skada

För tio år sedan skar kocken Jackie Lenander av en sena i ena tummen. Nyligen fick hon drygt 40 000 kronor från arbetsskadeförsäkringen.

Publicerad 29 juni 2021
Hon fick 40 000 för gammal skada
Jackie Lenander fick en arbetsskada på tummen på sin tidigare arbetsplats. På vänster tumme syns två små ärr från skärskadan. Foto: Daniel Nilsson

Om försäkringen

  • Den som drabbas av en arbetsskada, till exempel genom en olycka, kan få ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada, TFA. Den gäller för alla anställda på en arbetsplats med kollektivavtal.
  • Försäkringen administreras av Afa Försäkring. TFA kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen som alla anställda omfattas av, och som administreras av Försäkringskassan.
  • TFA kan lämna ersättning bland annat för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk, ärr och medicinsk invaliditet.

År 2011 jobbade Jackie Lenander som kock på Casino Cosmopol i Malmö. En dag när hon skulle putsa ryggbiff slant hon med kniven och råkade skära av en sena i vänster tumme.
Det resulterade i en lång sjukskrivning, rehabilitering och nedsatt rörlighet. Trots det, och trots att Jackie haft många fackliga uppdrag, däribland försäkringsinformatör, anmälde hon inte sin skada till Afa Försäkring.
– Det är på något sätt så att alla skador är viktigare än sina egna. Dessutom hade jag flyttat och hade inte kvar alla papper, säger Jackie.

Preskriptionstiden för skadeersättning i arbetsskadeförsäkringen är tio år.
När den gränsen närmade sig bestämde sig Jackie till slut för att göra en anmälan.
– Jag hade det i bakhuvudet, att jag skulle fixa det innan tiden gått ut.

Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde.

Jackie Lenander. Foto: Daniel Nilsson

Hon skickade in läkarintyg, bilder och filmer på problemen hon har med den skadade tummen i dag, och arbetsgivaren bekräftade att skadan var orsakad av arbetet.

Efter ett tag kom svaret från Afa Försäkring: hon har rätt till 40 500 kronor i ersättning. Bland annat bedömer Afa att Jackie fått två procents invaliditet på grund av skadan.

– Jag trodde att jag kanske skulle få en liten peng för ärrbildningen, men det är ju jättemycket pengar! Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde, säger Jackie.

Så här anmäler du

Du gör själv din anmälan till Afa Försäkring.
Enklast är att göra det på afaforsakring.se där du loggar in på Mina sidor med Bank-ID.
Här fyller du i alla uppgifter om din arbetsskada och bifogar eventuella intyg.
Din arbetsgivare måste sedan bekräfta din anställning. Det kan ske digitalt eller via brev.
Handläggningstiden varierar, men målet är beslut inom 30 dagar. Det går också att anmäla via pappersblankett.

För att få fram de saknade sjuk- och läkarintygen vände hon sig till Försäkringskassan.
Förutom en mindre kostnad på 50 kronor för att få pappren utskrivna, var det inga problem alls, berättar Jackie.

Även från Afa Försäkring fick hon bra hjälp.
– De har varit jättebra och hjälpsamma, svarat snabbt på mina frågor.

Hon vill nu uppmana alla att anmäla sina arbetsskador.
– Anmäl! Det kan vara jättemycket pengar du har rätt till.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter LÄTTNADER

Alkoholstoppet tas bort

Nu kom det efterlängtade beskedet – från den 1 juli får restaurangerna ha öppet lika länge som vanligt. Det blir också tillåtet med fler gäster per sällskap.

Publicerad 28 juni 2021
Alkoholstoppet tas bort
Snart blir det tillåtet att servera alkohol efter 22.30 igen. Foto: Colourbox

Alkoholstoppet för serveringsställen tas bort den 1 juli. Det berättade övergångsregeringen och Folkhälsomyndigheten under en pressträff på måndagen.

Det är den höga vaccinationsgraden gör att Sverige kan öppnas enligt den plan som tidigare presenterats. Lättnaderna som nu presenterats ingår i steg två av planen.

På uteserveringar slopas begränsningen av storlek på sällskap helt från den 1 juli. Inomhus blir det tillåtet att servera åtta personer, i stället för dagens fyra.

Men det är fortfarande sittande servering och avstånd mellan borden som gäller. Anledningen är att man vill se hur det går innan de sista restriktionerna tas bort, för att undvika att det blir ett bakslag.

Malin Ackholt, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket, hade hoppats på fler lättnader.

– Dagens besked är glädjande, men det är synd att det finns restriktioner kvar. De som inte har utomhusaktiviteter är fortfarande mer drabbade, säger Malin Ackholt.

När det gäller privata träffar är rådet att umgås utomhus och i mindre grupper. Butiker har kvar sina begränsningar för hur många som får vara i lokalen samtidigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar