Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

Så skyddar företagen personalen

Minimerad gästkontakt, tillgång till handsprit och hotellrum i karantän. Så gör några av de stora branschföretagen för att skydda sina anställda mot coronaviruset.

Publicerad 8 juni 2020
Så skyddar företagen personalen
Munskydd, handskar, avstånd och handsprit. Det är några av sätten som branschföretagen försöker skydda anställda från smitta. Foto: Colourbox, Mostphotos

Hotell- och restaurangbranschens företag har gjort många anpassningar för att minska smittspridningen av covid-19 bland gästerna. Vi frågade dem vad de gör för att skydda personalen från att smittas i sitt arbete. Här är några av svaren:

Eva Kristensson. Foto: Sodexo

Eva Kristensson, nordisk kommunikationsdirektör Sodexo:
– Vi följer självfallet hela tiden Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer och håller oss informerade om hur våra kollegor i andra länder hanterar smittrisker för medarbetare och gäster. Viktigast hos oss är förstås att alla, även gäster, är hemma om de inte är fullständigt friska.
– Sedan kommer god handhygien och förutsättningar för att hålla avstånd till varandra. På Nynäs Havsbad har vi till exempel minskat antalet gäster per dygn och vid utcheckning lägger gästerna hotellkorten till rummen i en låda. Därefter spritas korten av personal med handskar.

”Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker”

Agneta Jaktland. Foto: Privat

Agneta Jaktland, kvalitetschef för BWH Hotel Group Skandinavien där Best Western ingår:
– För att värna om våra gästers och personal säkerhet vid covid-19 utbrott har vi utvecklat ett förhållningssätt med anpassade processer för att förhindra smitta. Vi har etablerat ett robust arbetssätt som löpande säkrar att existerande och nya rekommendationer från WHO och respektive nationell myndighet följs. Vi menar att det inte räcker att ha omfattande rutiner, vi måste också säkra att rutinerna följs.
– Några exempel är minimerad kontakt mellan gäster och personal i receptionen och regelbunden desinficering av reception och andra ytor som gäster kommer i kontakt med. Om möjligt ska städpersonalen inte gå in i rummen på 24 till 72 timmar efter utcheckning. Det ska alltid vara minst tre timmar mellan utcheckning och städning. Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker.

”Alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans”

Charlotte Zetterlund. Bild: Max Burgers

Charlotte Zetterlund, HR-chef på Max Burgers:
– Det har varit, och är fortfarande, en intensiv tid med många åtgärder för att hantera följderna av coronakrisen. Vi har haft som mål att behålla så många anställda som möjligt i tjänst och nyligen kunde vi tack och lov avblåsa lagda varsel.
– För att minska smittspridning är nog den viktigaste åtgärden att ge tydlig information samt förstå och bemöta den oro som kan uppstå. Och det vi har gjort för våra gäster omfattar även våra anställda; som till exempel rengöringsrutiner, handhygien och att hålla avstånd. Vi har bemannat för att minska risken för trängsel i köket. Vi har ställt in utbildningar, resor, möten och administrativa sysslor kan göras hemifrån. Besök från externa leverantörer har minimerats.
– Efter att ha följt myndigheters föreskrifter och allmänna råd har vi gjort bedömningen att det som är mest effektivt för att minska smittorisken är att arbeta med avstånd till andra personer, handhygien och stanna hemma om man är sjuk. Vi märker att samarbetet har stärkts nu när det har varit tuffa tider. Teamen på restaurangerna har blivit tightare och alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans. Våra medarbetare gör en fantastisk insats i denna ovissa tid.

”Vi litar på myndighetens expertis”

Robin Wilhelmsson, kommunikationschef Espresso House:
– Vi följer de rekommendationer och uppmaningar som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Kontorspersonal uppmuntras att arbeta hemifrån och i våra coffeeshops har vi minskat antalet sittplatser, glesat ut mellan borden, möjliggjort bordsbeställningar och satt skyddsmarkeringar på golven för att undvika onödig trängsel.
– Den mänskliga interaktionen har begränsats avsevärt i syfte att trygga miljön i våra shoppar. Vi har även ”bordsryttare” och informationstavlor med säkerhetsinformation samt att städ- och hygienrutiner intensifierats. Parallellt med detta har vi en kontinuerlig kommunikation med våra anställda med påminnelser och uppdateringar gällande covid-19. Plexiglas är något som myndigheten inte rått till och därför har vi inte det i våra shoppar. Vi litar på deras expertis och förmåga att ta rätt beslut i dessa speciella tider.

”Varje rum städas som en egen zon”

Oscar Brehmer. Foto: Scandic Hotels

Oscar Brehmer, kommunikationschef, Scandic Hotels:
– För oss på Scandic är vår högsta prioritet att samtliga medarbetare ska känna sig trygga och säkra på sin arbetsplats. Till följd av coronapandemin har vi en rad utökade rutiner och åtgärder kring städning och hygien för att bedriva en trygg hotellverksamhet för såväl medarbetare och gäster.
– Medarbetare utbildas i hygien och nya städrutiner och vi tar löpande del av myndigheternas riktlinjer och rekommendationer. Handdesinfektion finns tillgängligt för våra medarbetare och vi utför regelbunden desinficering av ytor som används ofta, exempelvis dörrhandtag och kortterminaler.
– Varje rum städas som en egen zon och material som används vid städning av ett hotellrum tvättas i 90 grader eller kasseras. Avslutningsvis har vi satt upp markeringar i golvet och informationspunkter för att informera och uppmana gäster att följa de rekommendationer om avstånd och hygien som finns.

Ingår i temat: Coronakrisen 98 artiklar

Alla artiklar i temat (95 till)
Nyheter TÄVLING

Paulina blev Årets sommarjobbare

Det var som väntat färre nominerade till Årets sommarjobbare 2020, men tre värdiga pristagare kunde ändå utses. En av dem är Paulina Sandberg på Tallhöjden hotell och restaurang i Simlångsdalen.

Publicerad 26 november 2020 Kommentera
Paulina blev Årets sommarjobbare
Paulina Sandberg sommarjobbade på Tallhöjden hotell och restaurang. Foto: Tallhojden.se, Privat
Paulina Sandberg. Foto: Privat

Priset Årets sommarjobbare är till för att lyfta fram unga inom hotell- och restaurangbranschen. Det var av naturliga skäl färre nominerade i år. Men initiativtagaren Fredrik Åström, vd på Svenska kulturpärlor, säger att de som trots allt fick sommarjobb i år har fått göra en stor insats.

En av dem är Paulina Sandberg, 17 år, som vann i kategorin hotell. Paulina arbetade på Tallhöjden hotell och restaurang.
– Jag städade stugor och rum, stod i disken och serverade. Det var väldigt varierande och jättekul att lära sig.
Paulina går samhällsprogrammet på gymnasiet och fortsätter att arbeta helger på hotellet. Hon skulle kunna tänka sig att arbeta inom hotell- och restaurangbranschen även i framtiden.
– Det är en möjlighet. I så fall skulle jag helst arbeta med servering, eftersom jag tycker att det är kul att prata med gästerna.

Hon visste inte att hennes chef nominerat henne förrän hon fick priset.
– Jag blev jätteglad. Jag fick höra att det var för att jag jobbat mycket och varit social med gästerna. Det var kul att höra.

Amanda Nordenby, Katrinelunds gästgiveri och sjökrog, fick priset i kategorin restaurang och Gabriella Fröslev, Hotell Gässlingen, i kategorin kök.
De tre vinnarna får varsitt stipendium för en två veckor lång kurs på Swiss Education Center.

Ingår i temat: Coronakrisen 98 artiklar

Alla artiklar i temat (95 till)
Nyheter stipendium

Facklig feminism får resurser

För tredje gången ska LO dela ut ett stipendium för facklig feminism. Summan, 50 000 kronor, ska användas för att lyfta viktiga jämställdhetsfrågor ute på arbetsplatserna.

Publicerad 26 november 2020 Kommentera
Facklig feminism får resurser
För tredje året utlyser LO ett fackligt feministiskt stipendium. Foto: Colourbox

Efter det fackliga metoo-uppropet föddes idén till ett feministiskt stipendium för att stötta initiativ för att öka jämställdheten ute på LO-medlemmars arbetsplatser. 2021 kommer stipendiet att delas ut för tredje gången.

– Det är inget pris man får för något man redan gjort. Det här är ett stöd för personer som vill göra till exempel en studie, en utbildning eller dylikt, säger Joa Bergold, utredare på LO.

Joa Bergold. Foto: LO

I år fick Musikerförbundet stipendiet för att studera kvinnliga dansbandsmusikers villkor. Året dessförinnan delades stipendiet mellan Seko Sjöfolk och ett kvinnligt nätverk inom Elektrikerna, Byggnads och Målarna.

– LO-förbunden är lika till sin struktur, men har olika utmaningar. Genom det här stipendiet vill vi belysa hur det ser ut på LO-medlemmarnas arbetsplatser, säger Joa Bergold.

Hon uppmanar den som tidigare sökt att göra det igen.
– Att man inte fick pengar då var inte för att ansökan var dålig. Det har varit väldigt många bra initiativ.

Sista ansökningsdag är den 15 januari. Här kan du läsa mer om hur du söker.

Ingår i temat: Coronakrisen 98 artiklar

Alla artiklar i temat (95 till)
Nyheter arbetsmiljö

Tungt arbete för branschens anställda

Många hotell- och restauranganställda upplever sitt arbete som både fysiskt uttröttande och psykiskt ansträngande. Samtidigt är det bara ett fåtal som har tillgång till företagshälsovård. Det visar Arbetsmiljöverkets senaste undersökning.

Publicerad 25 november 2020 Kommentera
Tungt arbete för branschens anställda
Hotell- och restaurangpersonal tillhör de grupper som upplever sitt arbete som mest ansträngande, både fysiskt och psykiskt. Foto: Volodymyr Melnyk/Mostphotos

Det är en dyster bild av arbetsmiljön i hotell- och restaurangbranschen som framträder i Arbetsmiljöverkets rapport över 2019.

I undersökningen, som omfattar cirka 7 000 personer, säger mer än var femte branschanställd att de upplever sitt jobb som psykiskt påfrestande. Fyra av tio upplever att arbetet är kroppsligt ansträngande, och i flera yrkesgrupper säger åtta av tio att de är kroppsligt uttröttade minst en dag i veckan på grund av arbetet. Det gäller bland annat snabbmatspersonal, köks- och restaurangbiträden samt städare.

Rapporten visar också att det är si och så med det systematiska arbetsmiljöarbetet i branschen. Ungefär var fjärde hotell- och restauranganställd säger att det bedrivs på deras arbetsplatser. Det kan jämföras med nio av tio på arbetsplatser som arbetar med el, gas, värme eller kyla.

I samma bransch säger nio av tio anställda att de har tillgång till företagshälsovård. Det kan jämföras med två av tio inom hotell- och restaurangbranschen, som därmed tar jumboplatsen på listan.

Och av de branschanställda som faktiskt har tillgång till företagshälsovård är det bara tre procent som har haft besök eller fått sin arbetssituation bedömd av företagshälsovården.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här