Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

Så skyddar företagen personalen

Minimerad gästkontakt, tillgång till handsprit och hotellrum i karantän. Så gör några av de stora branschföretagen för att skydda sina anställda mot coronaviruset.

Publicerad 8 juni 2020
Så skyddar företagen personalen
Munskydd, handskar, avstånd och handsprit. Det är några av sätten som branschföretagen försöker skydda anställda från smitta. Foto: Colourbox, Mostphotos

Hotell- och restaurangbranschens företag har gjort många anpassningar för att minska smittspridningen av covid-19 bland gästerna. Vi frågade dem vad de gör för att skydda personalen från att smittas i sitt arbete. Här är några av svaren:

Eva Kristensson. Foto: Sodexo

Eva Kristensson, nordisk kommunikationsdirektör Sodexo:
– Vi följer självfallet hela tiden Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer och håller oss informerade om hur våra kollegor i andra länder hanterar smittrisker för medarbetare och gäster. Viktigast hos oss är förstås att alla, även gäster, är hemma om de inte är fullständigt friska.
– Sedan kommer god handhygien och förutsättningar för att hålla avstånd till varandra. På Nynäs Havsbad har vi till exempel minskat antalet gäster per dygn och vid utcheckning lägger gästerna hotellkorten till rummen i en låda. Därefter spritas korten av personal med handskar.

”Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker”

Agneta Jaktland. Foto: Privat

Agneta Jaktland, kvalitetschef för BWH Hotel Group Skandinavien där Best Western ingår:
– För att värna om våra gästers och personal säkerhet vid covid-19 utbrott har vi utvecklat ett förhållningssätt med anpassade processer för att förhindra smitta. Vi har etablerat ett robust arbetssätt som löpande säkrar att existerande och nya rekommendationer från WHO och respektive nationell myndighet följs. Vi menar att det inte räcker att ha omfattande rutiner, vi måste också säkra att rutinerna följs.
– Några exempel är minimerad kontakt mellan gäster och personal i receptionen och regelbunden desinficering av reception och andra ytor som gäster kommer i kontakt med. Om möjligt ska städpersonalen inte gå in i rummen på 24 till 72 timmar efter utcheckning. Det ska alltid vara minst tre timmar mellan utcheckning och städning. Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker.

”Alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans”

Charlotte Zetterlund. Bild: Max Burgers

Charlotte Zetterlund, HR-chef på Max Burgers:
– Det har varit, och är fortfarande, en intensiv tid med många åtgärder för att hantera följderna av coronakrisen. Vi har haft som mål att behålla så många anställda som möjligt i tjänst och nyligen kunde vi tack och lov avblåsa lagda varsel.
– För att minska smittspridning är nog den viktigaste åtgärden att ge tydlig information samt förstå och bemöta den oro som kan uppstå. Och det vi har gjort för våra gäster omfattar även våra anställda; som till exempel rengöringsrutiner, handhygien och att hålla avstånd. Vi har bemannat för att minska risken för trängsel i köket. Vi har ställt in utbildningar, resor, möten och administrativa sysslor kan göras hemifrån. Besök från externa leverantörer har minimerats.
– Efter att ha följt myndigheters föreskrifter och allmänna råd har vi gjort bedömningen att det som är mest effektivt för att minska smittorisken är att arbeta med avstånd till andra personer, handhygien och stanna hemma om man är sjuk. Vi märker att samarbetet har stärkts nu när det har varit tuffa tider. Teamen på restaurangerna har blivit tightare och alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans. Våra medarbetare gör en fantastisk insats i denna ovissa tid.

”Vi litar på myndighetens expertis”

Robin Wilhelmsson, kommunikationschef Espresso House:
– Vi följer de rekommendationer och uppmaningar som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Kontorspersonal uppmuntras att arbeta hemifrån och i våra coffeeshops har vi minskat antalet sittplatser, glesat ut mellan borden, möjliggjort bordsbeställningar och satt skyddsmarkeringar på golven för att undvika onödig trängsel.
– Den mänskliga interaktionen har begränsats avsevärt i syfte att trygga miljön i våra shoppar. Vi har även ”bordsryttare” och informationstavlor med säkerhetsinformation samt att städ- och hygienrutiner intensifierats. Parallellt med detta har vi en kontinuerlig kommunikation med våra anställda med påminnelser och uppdateringar gällande covid-19. Plexiglas är något som myndigheten inte rått till och därför har vi inte det i våra shoppar. Vi litar på deras expertis och förmåga att ta rätt beslut i dessa speciella tider.

”Varje rum städas som en egen zon”

Oscar Brehmer. Foto: Scandic Hotels

Oscar Brehmer, kommunikationschef, Scandic Hotels:
– För oss på Scandic är vår högsta prioritet att samtliga medarbetare ska känna sig trygga och säkra på sin arbetsplats. Till följd av coronapandemin har vi en rad utökade rutiner och åtgärder kring städning och hygien för att bedriva en trygg hotellverksamhet för såväl medarbetare och gäster.
– Medarbetare utbildas i hygien och nya städrutiner och vi tar löpande del av myndigheternas riktlinjer och rekommendationer. Handdesinfektion finns tillgängligt för våra medarbetare och vi utför regelbunden desinficering av ytor som används ofta, exempelvis dörrhandtag och kortterminaler.
– Varje rum städas som en egen zon och material som används vid städning av ett hotellrum tvättas i 90 grader eller kasseras. Avslutningsvis har vi satt upp markeringar i golvet och informationspunkter för att informera och uppmana gäster att följa de rekommendationer om avstånd och hygien som finns.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 7 juli 2020 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Foto: Istockphoto
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020 Kommentera
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020 Kommentera
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här