Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

Så skyddar företagen personalen

Minimerad gästkontakt, tillgång till handsprit och hotellrum i karantän. Så gör några av de stora branschföretagen för att skydda sina anställda mot coronaviruset.

Publicerad 8 juni 2020
Så skyddar företagen personalen
Munskydd, handskar, avstånd och handsprit. Det är några av sätten som branschföretagen försöker skydda anställda från smitta. Foto: Colourbox, Mostphotos

Hotell- och restaurangbranschens företag har gjort många anpassningar för att minska smittspridningen av covid-19 bland gästerna. Vi frågade dem vad de gör för att skydda personalen från att smittas i sitt arbete. Här är några av svaren:

Eva Kristensson. Foto: Sodexo

Eva Kristensson, nordisk kommunikationsdirektör Sodexo:
– Vi följer självfallet hela tiden Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer och håller oss informerade om hur våra kollegor i andra länder hanterar smittrisker för medarbetare och gäster. Viktigast hos oss är förstås att alla, även gäster, är hemma om de inte är fullständigt friska.
– Sedan kommer god handhygien och förutsättningar för att hålla avstånd till varandra. På Nynäs Havsbad har vi till exempel minskat antalet gäster per dygn och vid utcheckning lägger gästerna hotellkorten till rummen i en låda. Därefter spritas korten av personal med handskar.

”Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker”

Agneta Jaktland. Foto: Privat

Agneta Jaktland, kvalitetschef för BWH Hotel Group Skandinavien där Best Western ingår:
– För att värna om våra gästers och personal säkerhet vid covid-19 utbrott har vi utvecklat ett förhållningssätt med anpassade processer för att förhindra smitta. Vi har etablerat ett robust arbetssätt som löpande säkrar att existerande och nya rekommendationer från WHO och respektive nationell myndighet följs. Vi menar att det inte räcker att ha omfattande rutiner, vi måste också säkra att rutinerna följs.
– Några exempel är minimerad kontakt mellan gäster och personal i receptionen och regelbunden desinficering av reception och andra ytor som gäster kommer i kontakt med. Om möjligt ska städpersonalen inte gå in i rummen på 24 till 72 timmar efter utcheckning. Det ska alltid vara minst tre timmar mellan utcheckning och städning. Städpersonalen uppmuntras att bära handskar och masker.

”Alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans”

Charlotte Zetterlund. Bild: Max Burgers

Charlotte Zetterlund, HR-chef på Max Burgers:
– Det har varit, och är fortfarande, en intensiv tid med många åtgärder för att hantera följderna av coronakrisen. Vi har haft som mål att behålla så många anställda som möjligt i tjänst och nyligen kunde vi tack och lov avblåsa lagda varsel.
– För att minska smittspridning är nog den viktigaste åtgärden att ge tydlig information samt förstå och bemöta den oro som kan uppstå. Och det vi har gjort för våra gäster omfattar även våra anställda; som till exempel rengöringsrutiner, handhygien och att hålla avstånd. Vi har bemannat för att minska risken för trängsel i köket. Vi har ställt in utbildningar, resor, möten och administrativa sysslor kan göras hemifrån. Besök från externa leverantörer har minimerats.
– Efter att ha följt myndigheters föreskrifter och allmänna råd har vi gjort bedömningen att det som är mest effektivt för att minska smittorisken är att arbeta med avstånd till andra personer, handhygien och stanna hemma om man är sjuk. Vi märker att samarbetet har stärkts nu när det har varit tuffa tider. Teamen på restaurangerna har blivit tightare och alla hjälps åt att hitta lösningar tillsammans. Våra medarbetare gör en fantastisk insats i denna ovissa tid.

”Vi litar på myndighetens expertis”

Robin Wilhelmsson, kommunikationschef Espresso House:
– Vi följer de rekommendationer och uppmaningar som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Kontorspersonal uppmuntras att arbeta hemifrån och i våra coffeeshops har vi minskat antalet sittplatser, glesat ut mellan borden, möjliggjort bordsbeställningar och satt skyddsmarkeringar på golven för att undvika onödig trängsel.
– Den mänskliga interaktionen har begränsats avsevärt i syfte att trygga miljön i våra shoppar. Vi har även ”bordsryttare” och informationstavlor med säkerhetsinformation samt att städ- och hygienrutiner intensifierats. Parallellt med detta har vi en kontinuerlig kommunikation med våra anställda med påminnelser och uppdateringar gällande covid-19. Plexiglas är något som myndigheten inte rått till och därför har vi inte det i våra shoppar. Vi litar på deras expertis och förmåga att ta rätt beslut i dessa speciella tider.

”Varje rum städas som en egen zon”

Oscar Brehmer. Foto: Scandic Hotels

Oscar Brehmer, kommunikationschef, Scandic Hotels:
– För oss på Scandic är vår högsta prioritet att samtliga medarbetare ska känna sig trygga och säkra på sin arbetsplats. Till följd av coronapandemin har vi en rad utökade rutiner och åtgärder kring städning och hygien för att bedriva en trygg hotellverksamhet för såväl medarbetare och gäster.
– Medarbetare utbildas i hygien och nya städrutiner och vi tar löpande del av myndigheternas riktlinjer och rekommendationer. Handdesinfektion finns tillgängligt för våra medarbetare och vi utför regelbunden desinficering av ytor som används ofta, exempelvis dörrhandtag och kortterminaler.
– Varje rum städas som en egen zon och material som används vid städning av ett hotellrum tvättas i 90 grader eller kasseras. Avslutningsvis har vi satt upp markeringar i golvet och informationspunkter för att informera och uppmana gäster att följa de rekommendationer om avstånd och hygien som finns.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Nyheter stängning

Snabb omställning för snabbmatsrestauranger

Från och med måndag ska inget serveringsställe hålla öppet efter 20.30. Nu är oron stor bland anställda på bland annat snabbmatskedjor.

Publicerad 26 februari 2021 Kommentera
Snabb omställning för snabbmatsrestauranger
Takeaway blir fortsatt möjligt, men från den första mars ska alla serveringsställen i övrigt hålla stängt efter klockan 20.30. Foto: Colourbox

I onsdags presenterade Folkhälsomyndigheten nya restriktioner. Bland annat berörs matställen på handelsplatser, där serveringen kraftigt ska begränsas.

Dessutom meddelade myndigheten att alla serveringsställen, inte bara de med utskänkningstillstånd, ska hålla stängt efter 20.30.

– Det är klart att det är viktigt att bekämpa smittspridningen. Men det här är ytterligare ett slag för vår näring som innebär att folk riskerar att bli av med jobbet, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Det är fortfarande tillåtet att erbjuda takeaway efter halv nio på kvällen. På Max restauranger jobbar man med att ställa om.

– Vi lyssnar och tar in direktiven som regering och myndigheter kommer med och behöver nu snabbt vidta åtgärder för att stänga våra restauranger för sittande gäster tidigare, säger Charlotte Zetterlund, kedjans personalchef, i ett mejlsvar till Hotellrevyn.

I nuläget ser inte kedjan några behov av personalminskningar, men man utesluter det inte om situationen förvärras och det kommer fler restriktioner.

Charlotte Zetterlund säger att man hade önskat mer tydlighet från regeringens sida i kommunikationen med branschen.

– Det hade varit lättare för oss att vidta åtgärder om direktiv och instruktioner varit klarare.

Erica Edberg. Foto: Elis Hoffman

På McDonald’s i Skåne blev oron stor när Folkhälsomyndigheten presenterade de nya bestämmelserna.

– Det är jättemånga som har hört av sig. Det är en oro att man inte kommer att få sina timmar och att det kommer att bli schemaändringar fram och tillbaka, säger Erica Edberg, platsombud på McDonald’s i Eslöv och ledamot i HRF:s avdelningsstyrelse i Syd.

Malin Ackholt hade önskat bättre framförhållning och klarare besked.

– Vi vet att det kan komma ytterligare restriktioner med kort varsel. Detta slår rätt in i våra medlemmars privatekonomi.

 

Nyheter AVTAL 2020

Sista avtalet på plats

I går tecknade HRF och Almega Tjänsteföretagen ett nytt avtal för anställda på bingohallar. Därmed är alla förbundets kollektivavtal klara.

Publicerad 25 februari 2021 Kommentera
Sista avtalet på plats
Avtalet för anställda på bingohallar är klart. Foto: Kicki Nilsson
Per Persson
Per Persson. Foto: Peter Jönsson

Det nya avtalet gäller från den 1 januari 2021 till den 30 november 2023, och innehåller löneökningar i två steg. Den första höjningen sker i juli 2021 och motsvarar 736 kronor per månad för en heltidsanställd. Den andra höjningen på 598 kronor sker den 1 december 2022.

Även i övrigt följer det nya bingoavtalet HRF:s andra kollektivavtal, säger förbundets avtalssekreterare Per Persson.
– Vi har fått ut det vi ska enligt samordningen.

Därmed är det sista kollektivavtalet tecknat. Per Persson tycker att en av denna kollektivavtalsrörelses största vinster är de tidigarelagda pensionsinbetalningarna.
– Det är den största satsningen på ungdomar kanske någonsin. Det är en stor grej. 24-åringarna kommer kanske inte tacka oss nu, men om 40 år kommer det att göra skillnad.

Även om avtalsrörelsen nu är över för denna gång, så finns det en hel del arbete kvar att göra, säger Per Persson.
– Nu har vi uppföljningsarbetet kvar att göra, att hantera det som förbundet har förhandlat fram. Vi har en rad arbetsgrupper som ska jobba med olika saker.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter STÖD

Efterlängtat besked om stöd

I dag meddelade regeringen att verksamheter som tvingas stänga av smittskyddsskäl ska kunna få lönekostnaderna täckta av staten. HRF välkomnar beskedet.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Efterlängtat besked om stöd
HRF:s ordförande Malin Ackholt välkomnar dagens besked från regeringen, som innebär mer stöd till företagen. Foto: Mostphotos, Peter Jönsson

I januari antogs den pandemilag som gör det möjligt för regeringen att fatta beslut om att vissa näringsverksamheter ska hålla stängt. I dag presenterades en ändring i det ekonomiska stödpaket som beslutats tidigare. Nyheten innebär att de anställdas löner ska räknas som fasta kostnader, och därmed täckas upp till hundra procent vid en nedstängning.

– Det är glädjande information regeringen kommer med i dag. Det är högst rimligt, så att våra medlemmar kan behålla jobben, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Hon gläds också åt beskedet att företag från och med torsdag ska kunna söka omställningsstöd för perioden augusti–december 2020.

– Stödet hjälper företagens likviditet. Det är synd att det har tagit tid, men det är bra att det kommer. Nu måste pengarna ut, det är väldigt efterlängtat.

Finansminister Magdalena Andersson sade vid en pressträff att de ekonomiska stöden vuxit i omfattning sedan pandemins start, för att nu uppgå till nästan det dubbla jämfört med för ett år sedan.

– Anledningen till att vi gör det här är ju att vi ser ljuset i tunneln, nämligen vaccinet. Och vi vill ju att samhället ska stå redo, att ekonomin ska stå redo att starta upp när smittan trycks ned.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här