Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

”Det är viktigt att ha koll”

God handhygien, koll på Folkhälsomyndighetens råd och noggrannare städning. Så hanterar hotell- och restaurangbranschen coronaviruset. Men hotellexperten tycker att det finns mer att göra.

Publicerad 6 mars 2020
”Det är viktigt att ha koll”
Att skärpa upp städningen är ett sätt för besöksbranschen att rusta sig för coronaviruset, säger Anders Johansson. Foto: Craig Robinson/Mostphotos
Anders Johansson. Foto: Al Torres Photography Inc

Coronaviruset har främst spridits över Europa via resenärer. Då är det extra viktigt med en förberedd besöksnäring, säger hotellexperten Anders Johansson från företaget Hospitality vision.
– Vi har ju sett fall från andra länder där folk har blivit smittade på konferenser på hotell, så det är viktigt att ha koll. Man är inte riktigt förberedd för det här.
Anders Johansson säger att det finns en rad saker som svenska hotell kan lära från hotell runt om i världen.
– Det handlar framför allt om att skärpa till städningen. De senaste åren har det handlat om att det ska göras så fort och effektivt som möjligt, men om man ska garantera gästens säkerhet och kunna säga att det inte finns någon smittorisk måste man satsa mer på städningen.

Det handlar också om att skydda de anställda, säger Anders Johansson. Det kan till exempel vara att desinficera receptionsdisken med jämna mellanrum, eller att intervjua gästerna vid incheckning om var de har varit tidigare.
– Man kan ju fundera på om receptionisterna skulle behöva munskydd, säger han.

Fakta: Detta gäller för dig som anställd

  • Om din arbetsgivare beordrar dig att stanna hemma för att förhindra smittspridning har du rätt till lön.
  • Du kan inte stanna hemma för att undvika smitta, om din arbetsgivare inte har godkänt det. Då räknas det som ogiltig frånvaro.
  • Om du är sjuk ska du sjukskriva dig som vanligt och har rätt till sjuklön.
  • Covid-19 räknas som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom. Du kan få en särskild smittbärarpenning från Försäkringskassan, förutsatt att du har läkarintyg.

Anders Johansson anser att branschpersonal har en viktig funktion för att stoppa smittspridningen, genom att hålla bättre koll på gästerna. Om en gäst blir sjuk är det viktigt att kunna spåra andra som kan ha utsatts för smitta.
– I Sverige är vi ganska dåliga på att ta telefonnummer och e-post på hotellgästerna. Och vid dagskonferenser så förekommer det ju i princip aldrig att man registrerar besökarna, förutom kanske med namn. Då kan man inte heller spåra upp dem.

Han tror inte att det kommer att vara något större problem för hotellen att anpassa verksamheten.
– Hotellbranschen är snabb på förändringar. Det här är ju inga svåra saker. Om man väl bestämmer sig för att göra en ny rutin så är det bara att köra.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Nyheter försäkring

Hon fick 40 000 för gammal skada

För tio år sedan skar kocken Jackie Lenander av en sena i ena tummen. Nyligen fick hon drygt 40 000 kronor från arbetsskadeförsäkringen.

Publicerad 29 juni 2021
Hon fick 40 000 för gammal skada
Jackie Lenander fick en arbetsskada på tummen på sin tidigare arbetsplats. På vänster tumme syns två små ärr från skärskadan. Foto: Daniel Nilsson

Om försäkringen

  • Den som drabbas av en arbetsskada, till exempel genom en olycka, kan få ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada, TFA. Den gäller för alla anställda på en arbetsplats med kollektivavtal.
  • Försäkringen administreras av Afa Försäkring. TFA kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen som alla anställda omfattas av, och som administreras av Försäkringskassan.
  • TFA kan lämna ersättning bland annat för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk, ärr och medicinsk invaliditet.

År 2011 jobbade Jackie Lenander som kock på Casino Cosmopol i Malmö. En dag när hon skulle putsa ryggbiff slant hon med kniven och råkade skära av en sena i vänster tumme.
Det resulterade i en lång sjukskrivning, rehabilitering och nedsatt rörlighet. Trots det, och trots att Jackie haft många fackliga uppdrag, däribland försäkringsinformatör, anmälde hon inte sin skada till Afa Försäkring.
– Det är på något sätt så att alla skador är viktigare än sina egna. Dessutom hade jag flyttat och hade inte kvar alla papper, säger Jackie.

Preskriptionstiden för skadeersättning i arbetsskadeförsäkringen är tio år.
När den gränsen närmade sig bestämde sig Jackie till slut för att göra en anmälan.
– Jag hade det i bakhuvudet, att jag skulle fixa det innan tiden gått ut.

Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde.

Jackie Lenander. Foto: Daniel Nilsson

Hon skickade in läkarintyg, bilder och filmer på problemen hon har med den skadade tummen i dag, och arbetsgivaren bekräftade att skadan var orsakad av arbetet.

Efter ett tag kom svaret från Afa Försäkring: hon har rätt till 40 500 kronor i ersättning. Bland annat bedömer Afa att Jackie fått två procents invaliditet på grund av skadan.

– Jag trodde att jag kanske skulle få en liten peng för ärrbildningen, men det är ju jättemycket pengar! Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde, säger Jackie.

Så här anmäler du

Du gör själv din anmälan till Afa Försäkring.
Enklast är att göra det på afaforsakring.se där du loggar in på Mina sidor med Bank-ID.
Här fyller du i alla uppgifter om din arbetsskada och bifogar eventuella intyg.
Din arbetsgivare måste sedan bekräfta din anställning. Det kan ske digitalt eller via brev.
Handläggningstiden varierar, men målet är beslut inom 30 dagar. Det går också att anmäla via pappersblankett.

För att få fram de saknade sjuk- och läkarintygen vände hon sig till Försäkringskassan.
Förutom en mindre kostnad på 50 kronor för att få pappren utskrivna, var det inga problem alls, berättar Jackie.

Även från Afa Försäkring fick hon bra hjälp.
– De har varit jättebra och hjälpsamma, svarat snabbt på mina frågor.

Hon vill nu uppmana alla att anmäla sina arbetsskador.
– Anmäl! Det kan vara jättemycket pengar du har rätt till.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter LÄTTNADER

Alkoholstoppet tas bort

Nu kom det efterlängtade beskedet – från den 1 juli får restaurangerna ha öppet lika länge som vanligt. Det blir också tillåtet med fler gäster per sällskap.

Publicerad 28 juni 2021
Alkoholstoppet tas bort
Snart blir det tillåtet att servera alkohol efter 22.30 igen. Foto: Colourbox

Alkoholstoppet för serveringsställen tas bort den 1 juli. Det berättade övergångsregeringen och Folkhälsomyndigheten under en pressträff på måndagen.

Det är den höga vaccinationsgraden gör att Sverige kan öppnas enligt den plan som tidigare presenterats. Lättnaderna som nu presenterats ingår i steg två av planen.

På uteserveringar slopas begränsningen av storlek på sällskap helt från den 1 juli. Inomhus blir det tillåtet att servera åtta personer, i stället för dagens fyra.

Men det är fortfarande sittande servering och avstånd mellan borden som gäller. Anledningen är att man vill se hur det går innan de sista restriktionerna tas bort, för att undvika att det blir ett bakslag.

Malin Ackholt, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket, hade hoppats på fler lättnader.

– Dagens besked är glädjande, men det är synd att det finns restriktioner kvar. De som inte har utomhusaktiviteter är fortfarande mer drabbade, säger Malin Ackholt.

När det gäller privata träffar är rådet att umgås utomhus och i mindre grupper. Butiker har kvar sina begränsningar för hur många som får vara i lokalen samtidigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar