Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

”Det är viktigt att ha koll”

God handhygien, koll på Folkhälsomyndighetens råd och noggrannare städning. Så hanterar hotell- och restaurangbranschen coronaviruset. Men hotellexperten tycker att det finns mer att göra.

Publicerad 6 mars 2020
”Det är viktigt att ha koll”
Att skärpa upp städningen är ett sätt för besöksbranschen att rusta sig för coronaviruset, säger Anders Johansson. Foto: Craig Robinson/Mostphotos
Anders Johansson. Foto: Al Torres Photography Inc

Coronaviruset har främst spridits över Europa via resenärer. Då är det extra viktigt med en förberedd besöksnäring, säger hotellexperten Anders Johansson från företaget Hospitality vision.
– Vi har ju sett fall från andra länder där folk har blivit smittade på konferenser på hotell, så det är viktigt att ha koll. Man är inte riktigt förberedd för det här.
Anders Johansson säger att det finns en rad saker som svenska hotell kan lära från hotell runt om i världen.
– Det handlar framför allt om att skärpa till städningen. De senaste åren har det handlat om att det ska göras så fort och effektivt som möjligt, men om man ska garantera gästens säkerhet och kunna säga att det inte finns någon smittorisk måste man satsa mer på städningen.

Det handlar också om att skydda de anställda, säger Anders Johansson. Det kan till exempel vara att desinficera receptionsdisken med jämna mellanrum, eller att intervjua gästerna vid incheckning om var de har varit tidigare.
– Man kan ju fundera på om receptionisterna skulle behöva munskydd, säger han.

Fakta: Detta gäller för dig som anställd

  • Om din arbetsgivare beordrar dig att stanna hemma för att förhindra smittspridning har du rätt till lön.
  • Du kan inte stanna hemma för att undvika smitta, om din arbetsgivare inte har godkänt det. Då räknas det som ogiltig frånvaro.
  • Om du är sjuk ska du sjukskriva dig som vanligt och har rätt till sjuklön.
  • Covid-19 räknas som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom. Du kan få en särskild smittbärarpenning från Försäkringskassan, förutsatt att du har läkarintyg.

Anders Johansson anser att branschpersonal har en viktig funktion för att stoppa smittspridningen, genom att hålla bättre koll på gästerna. Om en gäst blir sjuk är det viktigt att kunna spåra andra som kan ha utsatts för smitta.
– I Sverige är vi ganska dåliga på att ta telefonnummer och e-post på hotellgästerna. Och vid dagskonferenser så förekommer det ju i princip aldrig att man registrerar besökarna, förutom kanske med namn. Då kan man inte heller spåra upp dem.

Han tror inte att det kommer att vara något större problem för hotellen att anpassa verksamheten.
– Hotellbranschen är snabb på förändringar. Det här är ju inga svåra saker. Om man väl bestämmer sig för att göra en ny rutin så är det bara att köra.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar