God handhygien, koll på Folkhälsomyndighetens råd och noggrannare städning. Så hanterar hotell- och restaurangbranschen coronaviruset. Men hotellexperten tycker att det finns mer att göra.
Coronaviruset har främst spridits över Europa via resenärer. Då är det extra viktigt med en förberedd besöksnäring, säger hotellexperten Anders Johansson från företaget Hospitality vision.
– Vi har ju sett fall från andra länder där folk har blivit smittade på konferenser på hotell, så det är viktigt att ha koll. Man är inte riktigt förberedd för det här.
Anders Johansson säger att det finns en rad saker som svenska hotell kan lära från hotell runt om i världen.
– Det handlar framför allt om att skärpa till städningen. De senaste åren har det handlat om att det ska göras så fort och effektivt som möjligt, men om man ska garantera gästens säkerhet och kunna säga att det inte finns någon smittorisk måste man satsa mer på städningen.
Det handlar också om att skydda de anställda, säger Anders Johansson. Det kan till exempel vara att desinficera receptionsdisken med jämna mellanrum, eller att intervjua gästerna vid incheckning om var de har varit tidigare.
– Man kan ju fundera på om receptionisterna skulle behöva munskydd, säger han.
Fakta: Detta gäller för dig som anställd
- Om din arbetsgivare beordrar dig att stanna hemma för att förhindra smittspridning har du rätt till lön.
- Du kan inte stanna hemma för att undvika smitta, om din arbetsgivare inte har godkänt det. Då räknas det som ogiltig frånvaro.
- Om du är sjuk ska du sjukskriva dig som vanligt och har rätt till sjuklön.
- Covid-19 räknas som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom. Du kan få en särskild smittbärarpenning från Försäkringskassan, förutsatt att du har läkarintyg.
Anders Johansson anser att branschpersonal har en viktig funktion för att stoppa smittspridningen, genom att hålla bättre koll på gästerna. Om en gäst blir sjuk är det viktigt att kunna spåra andra som kan ha utsatts för smitta.
– I Sverige är vi ganska dåliga på att ta telefonnummer och e-post på hotellgästerna. Och vid dagskonferenser så förekommer det ju i princip aldrig att man registrerar besökarna, förutom kanske med namn. Då kan man inte heller spåra upp dem.
Han tror inte att det kommer att vara något större problem för hotellen att anpassa verksamheten.
– Hotellbranschen är snabb på förändringar. Det här är ju inga svåra saker. Om man väl bestämmer sig för att göra en ny rutin så är det bara att köra.