Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

”Det verkar ha gått lite snabbt”

Från och med i dag börjar all personal med gästkontakt på Nordic Choice-kedjan bära munskydd. Inom HRF är man kritisk till hur införandet har gått till väga.

Publicerad 24 augusti 2020
”Det verkar ha gått lite snabbt”
Nordic Choice-kedjans beslut om att införa munskydd för personal som träffar gäster väcker facklig kritik. Foto: Aleksandr Davydov/Mostphotos
Mathias Berntsen. Foto: Johan Eklund

Förra veckan kom besked att Nordic Choice-kedjan gör det obligatoriskt med munskydd för anställda som träffar gäster. Det var ungefär samtidigt som de anställda och förtroendevalda i Hotell- och restaurangfacket fick reda på det. Det säger Mathias Berntsen, regionalt skyddsombud och svensk representant i kedjans nybildade EWC-råd.
– Vi fick det när beslutet redan var kommunicerat. Det var väl inte så bra, säger han.

I EWC-rådet ska frågor som påverkar anställda i flera länder diskuteras. Införandet av obligatoriskt munskydd hade varit en klockren fråga för rådet, säger Mathias Berntsen.
– Jag förstår att det finns en inlärningskurva för företaget att samarbeta med EWC-rådet, men i sådana här situationer är det extra viktigt att arbetsmiljöarbetet tas på allvar.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Även Kent Johansson, arbetsmiljöansvarig ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, är kritisk.
– Det verkar ha gått lite snabbt. Skyddsombuden borde ha involverats och det borde ha gjorts ordentliga riskanalyser innan beslutet togs.

Att införa personlig skyddsutrustning, om nu munskydden kan klassas som detta, är en åtgärd som ska införas i sista hand, säger Kent Johansson.
– Enligt arbetsmiljölagen ska personlig skyddsutrustning, om det har beslutats på rätt sätt, införas först när man har vidtagit andra möjliga åtgärder.

Mathias Berntsen, som själv jobbar som nattportier, har i sig inget emot att bära munskydd. Men han tror att det finns risker med dem.
– Det finns risk att man invaggas i falsk trygghet som gör att man kanske inte håller på avstånd och andra säkerhetsrutiner.

Mathias Berntsen vill också se en ordentlig utbildning i hur man hanterar munskydden.
– Det måste till en utbildning, både skriftlig och muntlig om grundläggande handhavande. Annars finns det risk för ökad smittspridning.

Kenneth Hultgren, kommunikationschef för Nordic Choice, svarar så här på kritiken från HRF:
– Riskbedömningar görs på alla hotell innan munskydden införs på måndag. Då varje enskilt hotell är en egen juridisk enhet så måste riskbedömningen ske lokalt.
– I de dialoger som förts så har vi inte uppfattat kritik från de anställda. Vi upplever att de har full förståelse för att detta är en åtgärd som både är bra för dem och våra gäster.

På frågan varför munskydden inte diskuterades med företagets EWC-råd innan beslutet togs svarar Kenneth Hultgren så här:
– Det är ju detta som sker på hotellen innan munskydden tas i bruk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här