Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

Så gör några av branschens företag

Hotellrevyn hörde av sig till några av branschens största företag för att se hur de hanterar coronaviruset. Här är deras svar.

Publicerad 6 mars 2020
Så gör några av branschens företag
Branschföretagen följer noggrant Folkhälsomyndighetens råd och riktlinjer. Foto: Gammaman/Mostphotos

Har ni vidtagit åtgärder på grund av coronaviruset? Om inte – har ni på planer på att göra det?
Har ni någon policy för hur anställda som själva eller har anhöriga som har vistats i de drabbade områdena ska agera?

Robin Wilhelmsson, pressansvarig Espresso House Group:
– Det absolut viktigaste för oss är våra medarbetares och gästers säkerhet. Vi följer noga utvecklingen i landet och de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Vi håller oss ständigt uppdaterade med deras information. Vi har därför intensifierat våra renhållnings- och hygienrutiner i våra coffee shops samt gått ut till samtliga medarbetare vid ett flertal tillfällen med information om viruset, våra rutiner och hur man ska agera om det finns misstankar om smittorisk. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer även i fall av exempelvis karantän och vi har tagit fram en resepolicy med anledning av viruset.

Alexandra William-Olsson. Foto: Petrus Iggström

Alexandra William-Olsson, kommunikationschef Compass Group FS Sweden
– Ja, vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och bevakar dessa kontinuerligt för att vara uppdaterade. Samtidigt har vi en tät dialog med våra kunder för att vara säkra på att vi anpassar våra ageranden med deras. Vi har till exempel ökat intensiteten med användning av handsprit, samt torkning på ytor i våra restauranger. För oss är våra medarbetare och våra gästers hälsa och säkerhet a och o, och något som vi prioriterar allra högst.
Vi uppmanar att de som vistats i utsatta områden ska vara extra uppmärksamma på symtom och kontakta Vårdguiden enligt de direktiv som råder. Vi har gått ut med information till våra anställda om de rekommendationer som råder, och uppdaterar med ny information så snart det finns att ge.

Henrik Nerell, Presschef, Food Folk Sverige (McDonald’s):
– Vi följer alla riktlinjer från berörda myndigheter och har förstärkt våra hygien- och matsäkerhetsrutiner och informationen kring dem. Det berör allt från handtvättning till desinficering av ytor. Exempelvis ska alla medarbetare tvätta händerna minst två gånger i timmen och all utrustning rengörs två gånger i timmen liksom kiosker, touchskärmar och dörrhandtag till toaletter. Inom kort kommer restaurangerna också utrustas med behålllare för handrengöring till gäster.

Christine Fraser, specialist inom kommunikation Scandic Sverige:
– Vi följer utvecklingen noga och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Säkerheten för våra gäster och medarbetare är vår högsta prioritet och vi har därför vidtagit ett flertal åtgärder. God hygien och renlighet är förstås alltid prioriterat på våra hotell och nu har vi även gjort en extra insats för att fokusera på handhygien baserat på rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Våra hotell har även försetts med information gällande covid-19 och instruktioner kring hantering, om det finns anledning till att tro att en gäst eller medarbetare visar tecken på symtom. I övrigt bedriver vi vår verksamhet som normalt.

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice Hotels i Sverige, Finland och de baltiska länderna.

– Grunden är att vi följer myndigheternas och sjukvårdens rekommendationer. Vi har en handlingsplan som vi arbetar utifrån.

Marita Wengelin. Foto: Max

Marita Wengelin, PR-chef Max:
– Våra ordinarie rengöringsrutiner har en hög hygienisk standard. På Max restauranger skärper vi dessa ytterligare och utökar den dagliga rengöringen. Framförallt prioriterar vi rengöringen av kontaktytor såsom expresskassor, kortterminaler  och liknande. Tjänsteresor till högriskområden genomförs inte och övergripande gäller att videomöten företrädesvis görs i stället för tjänsteresor. Max bevakar löpande och följer de rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten, övriga myndigheter och sjukvården. Generellt i förkylnings- och influensatider ska man stanna hemma om man är sjuk och på så vis minska smittspridning.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

Få koll på köksfarorna

Vassa knivar, het olja, stress – ett restaurangkök är inte att leka med. Här är åtta vanliga orsaker till skador.

Publicerad 9 april 2020 Kommentera
Få koll på köksfarorna
Restaurangkökets vanligaste olycksorsak lämnar ofta spår efter sig på armarna. Foto: Anna-Karin Nilsson

1 Brännheta saker. Handen i fritösen? Översköljd av kokande pölsa? Jo, det har hänt. Brännskador är vanligaste köksolyckan. Kontakta vården om det bildas blåsor och om skadan är större än den egna handen.

2 Hala golv och annat som får en ur balans. Näst vanligast är fallolyckor. Fel skor, olja och mat­rester på golvet blir en farlig kombo. Lösning: bra skor och halk­behandlade golv. Fall kan leda till frakturer i handled eller arm, när man tar emot sig. Ben, fotleder och skuldror kan också skadas.

3 Bästa arbetsredskapet men orsak till tredje vanligaste skadan: kniven. Vid mindre sår, prova att dra ihop sårkanterna med ett plåster. Vid djupare sår, kontakta vården. Pulserar blodet, se till att personen ligger ner, använd tryckförband och ring 112.

4 Elolyckor är inte de vanligaste, men farliga. Kontakta genast vården om någon fått ström genom kroppen. Ring 112 om personen har svårt att andas, oregelbunden eller ingen puls, kramper eller är medvetslös.

5 Stress. Är det bråttom skär man sig lättare eller tar genvägar som att tömma olja innan den svalnat. Lagom bemanning minskar stressen och därmed olyckorna.

6 Nonchalans är en annan bov. Till exempel ska kokgrytor besik­tigas, men det missar ofta arbetsgivare. Eller så görs det, men felen åtgärdas inte.

7 Trånga kök. När mycket mat ska ut fort och många trängs om utrymmet ökar också risken för de flesta olyckor.

8 Dålig introduktion. Personalomsättningen är hög i branschen, då är det viktigt att nyanställda får bra introduktion i arbetssätt och säkerhet för att minska riskerna.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

»Oljan var 240 grader«

Bryan Conejeros är kock och skyddsombud på Sturehof och har känt flera av köksfarorna in på bara skinnet.

Publicerad 9 april 2020 Kommentera
»Oljan var 240 grader«
Bryan Conejeros, kock och skyddsombud med koll på kökets olycksrisker. Foto: Mostphotos, Privat

Vad har du själv råkat ut för?
– Jag fick för mig att göra naanbröd. Oljan var 240 grader. Jag skulle steka 25 bröd, på det nittonde föll degen isär, ner i oljan och skvätte på armen. Det blev andra och tredje gradens brännskada och började blöda. När man ska steka fisk händer det ofta att vätskan i fisken expanderar. Det blir som små explosioner i oljan. Knivar skär man sig på hela tiden. För min del beror det på slarv, att jag inte är fokuserad när det är lugnt. Skärmaskin har jag också skurit mig på när jag var ny i branschen. Det blev ett tunt sår, för jag skulle skära parmaskinka.

Och dina kollegor?
– En kollega fick en kastrull varm buljong över fötterna. Han var sjukskriven 2,5 vecka. Någon hade lagt en sked under kastrullen för att få ner värmen snabbt. Vibrationer gjorde att den välte.Tidigare hade vi en del halkolyckor. Särskilt bland serveringspersonal som passerade våta golv i vanliga skor. Men nu har golven halkbehandlats och vi har halklister i trapporna.

Vad har ni mer gjort för att minska olyckorna?
– Mycket händer för att man tar genvägar på grund av stress eller lathet. Eller för att man jobbar för många på trång yta. Vi har sett över hela produktionskedjan och våra rutiner. Till exempel ska två personer inte stå och skala 50 kilo lök samtidigt som de har 15 såskastruller på gång. Andra som har luckor kan göra det. Städrutiner och introduktion till nyanställda är också viktigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Nyheter utbildning

Stipendium ska hjälpa drabbade anställda

För att hjälpa branschanställda som förlorat jobbet i coronakrisen startar vin- och spritleverantören Altia nu ett nytt utbildningsstipendium. Alla som vill utvecklas – och stanna kvar i branschen kan söka, säger Helena Lindquist, försäljningsdirektör på Altia.

Publicerad 7 april 2020 Kommentera
Stipendium ska hjälpa drabbade anställda
Den som vill vidareutbilda sig, till exempel till sommelier, kan söka stipendiet. Foto: LightField/Mostphotos
Helena Lindquist. Foto: Altia

– Vi ville göra något positivt i den här negativa situationen. Våra kunder är hotell, restauranger och barer, och vi ser ju att det går dåligt för många. Och de restauranganställda har det ännu tuffare. De kanske permitteras eller varslas och vet inte om de kan eller bör fortsätta i branschen. Det var en av våra säljare som kom med idén om ett stipendium och alla gick i gång på det. Vi har en fantastisk branschkultur i Sverige med människor i världsklass. Det får inte försvinna. Alla duktiga människor får inte lämna branschen.

Vad innebär stipendiet?
– Det är ett stipendium till utbildning, så att man ska ha möjlighet att stanna i branschen. Den som har blivit permitterad kan hoppa på en utbildning. När det här är över kommer det att behövas jättemycket personal. Målet är att vi ska bekosta utbildning för cirka 20 personer i år, utspritt på två tillfällen. Vi hoppas att vi kan finansiera en hel klass med branschanställda.

Fakta: Altia krOgfolk-hjälpen

Stipendiet heter Altia krOgfolk-hjälpen och finansieras av vin- och spritleverantören Altia. Hur stor den totala stipendiesumman blir beror delvis på försäljningen av spritsorten OP Anderson Destilleri Organic Dry Gin. Altia donerar fem kronor per såld flaska under 2020.

I juryn sitter Fredrik Eriksson från Långbro Värdshus och Nationalmuseum, Hedda Bruce, bartender på Tjoget, Jens Odén som är delägare på ESS Group Restaurangdrift och Helene Söderberg, driftchef på Ekstedt.

Läs mer och ansök här.

Vem kan söka?
– Alla som jobbar inom hotell, restaurang, bar, ja hela besöksnäringen. Alla som vill utvecklas i branschen. Det kan vara att man vill gå en utbildning till kock, sommelier, restaurangchef. Vi är öppna för allt. Det måste inte vara rena branschutbildningar, utan det kan till exempel vara en restaurangchef som vill plugga ekonomi.

Hur går det till?
– Man får motivera i sin ansökan vad man vill göra och varför. Vi vill också ha en rekommendation från en nuvarande eller tidigare chef eller ägare. Sedan har vi en grupp representanter från olika delar av branschen som kommer att välja ut vilka som får stipendium.

Hur snabbt kan stipendierna delas ut?
– Vi har satt första juni som sista ansökningsdag. Sedan hoppas vi kunna ge besked under högsommaren, kanske under juli. Och så har vi satt en andra ansökningsomgång i oktober. Men vi tänker att det ska vara långsiktigt, att vi ska fortsätta med det här nästa år också. Förhoppningsvis är det mindre krisbetonat då, mer som ett utbildningsstipendium.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Fråga om jobbet.
93
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här