Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

Så gör några av branschens företag

Hotellrevyn hörde av sig till några av branschens största företag för att se hur de hanterar coronaviruset. Här är deras svar.

Publicerad 6 mars 2020
Så gör några av branschens företag
Branschföretagen följer noggrant Folkhälsomyndighetens råd och riktlinjer. Foto: Gammaman/Mostphotos

Har ni vidtagit åtgärder på grund av coronaviruset? Om inte – har ni på planer på att göra det?
Har ni någon policy för hur anställda som själva eller har anhöriga som har vistats i de drabbade områdena ska agera?

Robin Wilhelmsson, pressansvarig Espresso House Group:
– Det absolut viktigaste för oss är våra medarbetares och gästers säkerhet. Vi följer noga utvecklingen i landet och de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Vi håller oss ständigt uppdaterade med deras information. Vi har därför intensifierat våra renhållnings- och hygienrutiner i våra coffee shops samt gått ut till samtliga medarbetare vid ett flertal tillfällen med information om viruset, våra rutiner och hur man ska agera om det finns misstankar om smittorisk. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer även i fall av exempelvis karantän och vi har tagit fram en resepolicy med anledning av viruset.

Alexandra William-Olsson. Foto: Petrus Iggström

Alexandra William-Olsson, kommunikationschef Compass Group FS Sweden
– Ja, vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och bevakar dessa kontinuerligt för att vara uppdaterade. Samtidigt har vi en tät dialog med våra kunder för att vara säkra på att vi anpassar våra ageranden med deras. Vi har till exempel ökat intensiteten med användning av handsprit, samt torkning på ytor i våra restauranger. För oss är våra medarbetare och våra gästers hälsa och säkerhet a och o, och något som vi prioriterar allra högst.
Vi uppmanar att de som vistats i utsatta områden ska vara extra uppmärksamma på symtom och kontakta Vårdguiden enligt de direktiv som råder. Vi har gått ut med information till våra anställda om de rekommendationer som råder, och uppdaterar med ny information så snart det finns att ge.

Henrik Nerell, Presschef, Food Folk Sverige (McDonald’s):
– Vi följer alla riktlinjer från berörda myndigheter och har förstärkt våra hygien- och matsäkerhetsrutiner och informationen kring dem. Det berör allt från handtvättning till desinficering av ytor. Exempelvis ska alla medarbetare tvätta händerna minst två gånger i timmen och all utrustning rengörs två gånger i timmen liksom kiosker, touchskärmar och dörrhandtag till toaletter. Inom kort kommer restaurangerna också utrustas med behålllare för handrengöring till gäster.

Christine Fraser, specialist inom kommunikation Scandic Sverige:
– Vi följer utvecklingen noga och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Säkerheten för våra gäster och medarbetare är vår högsta prioritet och vi har därför vidtagit ett flertal åtgärder. God hygien och renlighet är förstås alltid prioriterat på våra hotell och nu har vi även gjort en extra insats för att fokusera på handhygien baserat på rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Våra hotell har även försetts med information gällande covid-19 och instruktioner kring hantering, om det finns anledning till att tro att en gäst eller medarbetare visar tecken på symtom. I övrigt bedriver vi vår verksamhet som normalt.

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice Hotels i Sverige, Finland och de baltiska länderna.

– Grunden är att vi följer myndigheternas och sjukvårdens rekommendationer. Vi har en handlingsplan som vi arbetar utifrån.

Marita Wengelin. Foto: Max

Marita Wengelin, PR-chef Max:
– Våra ordinarie rengöringsrutiner har en hög hygienisk standard. På Max restauranger skärper vi dessa ytterligare och utökar den dagliga rengöringen. Framförallt prioriterar vi rengöringen av kontaktytor såsom expresskassor, kortterminaler  och liknande. Tjänsteresor till högriskområden genomförs inte och övergripande gäller att videomöten företrädesvis görs i stället för tjänsteresor. Max bevakar löpande och följer de rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten, övriga myndigheter och sjukvården. Generellt i förkylnings- och influensatider ska man stanna hemma om man är sjuk och på så vis minska smittspridning.

Ingår i temat: Coronakrisen 69 artiklar

Alla artiklar i temat (66 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Smitta

Restaurangpersonal extra utsatt för smitta

Turisterna har återvänt till Gotland. Det märks genom fullsatta serveringsställen – och fall av covid-19 bland restaurangpersonal. Men serveringsställena sköter sig bra, tycker region Gotland.

Publicerad 5 augusti 2020 Kommentera
Restaurangpersonal extra utsatt för smitta
Vissa veckor har det varit mycket trängsel i Visby, men nu har det lugnat ner sig. Foto: Mostphotos

Sedan restriktionerna för inrikesresor hävdes har många valt att semestra på Gotland. I början av sommaren var allmänheten bra på att hålla avstånd, men under juli rapporterade länsstyrelsen att efterlevnaden av reglerna blivit sämre. Samtidigt visade det sig att restauranganställda var särskilt utsatta för smittan.

De första två veckorna i juli var 37 procent av dem som smittades på Gotland restauranganställda, 16 av 43 personer. Därefter har andelen sjunkit, men låg fortfarande på 22 procent under andra halvan av juli, enligt Sven Montelius, tillförordnad smittskyddsläkare.
– Min misstanke är att de har blivit smittade av gäster. De som insjuknat arbetar på olika restauranger och har troligen inte smittat varandra utom i något enstaka fall, säger Sven Montelius.

Region Gotland har gått ut med riktad information till serveringsställen, bland annat om att personalen ska ha möjlighet att desinficera händerna mellan olika moment och om att ha avstånd mellan borden.

Sven Montelius har fått frågan om serveringspersonalen borde använda visir.
– Vi kan inte rekommendera det eftersom vi inte vet säkert vilken effekt det har, men det står den som vill fritt att diskutera visir med restaurangägaren.

Ingen av de restauranganställda som smittats på Gotland har blivit allvarligt sjuk, enligt Sven Montelius.

Region Gotland ansvarar sedan 1 juli för tillsyn av serveringsställen. Andreas Larsson, enhetschef för livsmedel- och alkoholtillstånd, tycker att restaurangerna har skött sig bra över lag.
– Vi har haft ett gott samarbete med branschen generellt. Ingen har behövt stänga på grund av trängsel. Sju ställen har fått förelägganden om åtgärd, i samtliga fall handlade det om att bord och stolar stått för tätt.

Under vecka 29 och 30 var läget besvärligt för många verksamheter i Visby och på andra platser på ön som lockar mycket folk, säger Andreas Larsson.
– Gäster flyttade runt stolar och folk samlades utanför ställena för att festa. Det bildades köer och klungor trots att personalen sagt att det inte fanns plats. Men nu är det på väg åt rätt håll igen.

Även Öland har fått tillbaka gäster på restauranger och campingar. Per-Åke Jarnheimer, ställföreträdande smittskyddsläkare på region Kalmar, säger att de positiva covidfallen varit få.
– Vi har sett enstaka fall på restauranger och i campingreceptioner, men det går inte att säga att det är ett mönster. De som arbetar inom branschen är ju dessutom ofta i de yngre åldrarna. Där ser vi generellt en överrepresentation bland smittade nu. Vi vet inte om de har blivit smittade på jobbet eller fritiden.

Ingår i temat: Coronakrisen 69 artiklar

Alla artiklar i temat (66 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ingår i temat: Coronakrisen 69 artiklar

Alla artiklar i temat (66 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 69 artiklar

Alla artiklar i temat (66 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här