Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

Så gör några av branschens företag

Hotellrevyn hörde av sig till några av branschens största företag för att se hur de hanterar coronaviruset. Här är deras svar.

Publicerad 6 mars 2020
Så gör några av branschens företag
Branschföretagen följer noggrant Folkhälsomyndighetens råd och riktlinjer. Foto: Gammaman/Mostphotos

Har ni vidtagit åtgärder på grund av coronaviruset? Om inte – har ni på planer på att göra det?
Har ni någon policy för hur anställda som själva eller har anhöriga som har vistats i de drabbade områdena ska agera?

Robin Wilhelmsson, pressansvarig Espresso House Group:
– Det absolut viktigaste för oss är våra medarbetares och gästers säkerhet. Vi följer noga utvecklingen i landet och de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Vi håller oss ständigt uppdaterade med deras information. Vi har därför intensifierat våra renhållnings- och hygienrutiner i våra coffee shops samt gått ut till samtliga medarbetare vid ett flertal tillfällen med information om viruset, våra rutiner och hur man ska agera om det finns misstankar om smittorisk. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer även i fall av exempelvis karantän och vi har tagit fram en resepolicy med anledning av viruset.

Alexandra William-Olsson. Foto: Petrus Iggström

Alexandra William-Olsson, kommunikationschef Compass Group FS Sweden
– Ja, vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och bevakar dessa kontinuerligt för att vara uppdaterade. Samtidigt har vi en tät dialog med våra kunder för att vara säkra på att vi anpassar våra ageranden med deras. Vi har till exempel ökat intensiteten med användning av handsprit, samt torkning på ytor i våra restauranger. För oss är våra medarbetare och våra gästers hälsa och säkerhet a och o, och något som vi prioriterar allra högst.
Vi uppmanar att de som vistats i utsatta områden ska vara extra uppmärksamma på symtom och kontakta Vårdguiden enligt de direktiv som råder. Vi har gått ut med information till våra anställda om de rekommendationer som råder, och uppdaterar med ny information så snart det finns att ge.

Henrik Nerell, Presschef, Food Folk Sverige (McDonald’s):
– Vi följer alla riktlinjer från berörda myndigheter och har förstärkt våra hygien- och matsäkerhetsrutiner och informationen kring dem. Det berör allt från handtvättning till desinficering av ytor. Exempelvis ska alla medarbetare tvätta händerna minst två gånger i timmen och all utrustning rengörs två gånger i timmen liksom kiosker, touchskärmar och dörrhandtag till toaletter. Inom kort kommer restaurangerna också utrustas med behålllare för handrengöring till gäster.

Christine Fraser, specialist inom kommunikation Scandic Sverige:
– Vi följer utvecklingen noga och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Säkerheten för våra gäster och medarbetare är vår högsta prioritet och vi har därför vidtagit ett flertal åtgärder. God hygien och renlighet är förstås alltid prioriterat på våra hotell och nu har vi även gjort en extra insats för att fokusera på handhygien baserat på rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Våra hotell har även försetts med information gällande covid-19 och instruktioner kring hantering, om det finns anledning till att tro att en gäst eller medarbetare visar tecken på symtom. I övrigt bedriver vi vår verksamhet som normalt.

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice Hotels i Sverige, Finland och de baltiska länderna.

– Grunden är att vi följer myndigheternas och sjukvårdens rekommendationer. Vi har en handlingsplan som vi arbetar utifrån.

Marita Wengelin. Foto: Max

Marita Wengelin, PR-chef Max:
– Våra ordinarie rengöringsrutiner har en hög hygienisk standard. På Max restauranger skärper vi dessa ytterligare och utökar den dagliga rengöringen. Framförallt prioriterar vi rengöringen av kontaktytor såsom expresskassor, kortterminaler  och liknande. Tjänsteresor till högriskområden genomförs inte och övergripande gäller att videomöten företrädesvis görs i stället för tjänsteresor. Max bevakar löpande och följer de rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten, övriga myndigheter och sjukvården. Generellt i förkylnings- och influensatider ska man stanna hemma om man är sjuk och på så vis minska smittspridning.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Ur temat Avtal 2020
Nyheter AVTAL 2020

Fyra avtal kvar att förhandla

Vid årsskiftet skulle de 20 centrala kollektivavtalen vara klara. Men för fyra avtal fortsätter förhandlingarna under 2021. HRF:s avtalssekreterare Per Persson tror att de snart är i hamn.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
Fyra avtal kvar att förhandla
Under januari kommer de sista avtalen bli klara, tror Per Persson, HRF:s avtalssekreterare. Foto: Colourbox, Mostphotos
Per Persson
Per Persson. Foto: Peter Jönsson

I eftermiddag fortsätter HRF förhandlingarna om två kollektivavtal – Almega nöje och Almega bowling.
– Det vi diskuterar just nu är avräkningen till tjänstepensionen. Almega vill inte räkna som vi gjort i andra avtal, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

Kvar på förhandlingsbordet finns även cateringavtalet med Flygarbetsgivarna.
– Där är det bara detaljer kvar så det borde vi sy ihop nästa vecka. Jag tror och hoppas att alla avtal kommer att vara på plats under januari.

Men inte ens när man är överens om siffrorna är avtalsrörelsen över. Då återstår att sprida avtalen och diskussioner i de olika arbetsgrupper som tillsatts för att lösa vissa frågor.
– Det är det som är charmen, att det håller på hela tiden. Riksavtalen är dessutom bara bottenplattan. Jag hoppas att förtroendevalda och ombudsmän fortsätter att förhandla ännu bättre överenskommelser lokalt, säger Per Persson.

Det fjärde avtalet som återstår är Almega bingo. Där inleds förhandlingar nästa vecka.

Ingår i temat: Avtal 2020 32 artiklar

Alla artiklar i temat (29 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här