Hotellrevyn hörde av sig till några av branschens största företag för att se hur de hanterar coronaviruset. Här är deras svar.
Har ni vidtagit åtgärder på grund av coronaviruset? Om inte – har ni på planer på att göra det?
Har ni någon policy för hur anställda som själva eller har anhöriga som har vistats i de drabbade områdena ska agera?
Robin Wilhelmsson, pressansvarig Espresso House Group:
– Det absolut viktigaste för oss är våra medarbetares och gästers säkerhet. Vi följer noga utvecklingen i landet och de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten gått ut med. Vi håller oss ständigt uppdaterade med deras information. Vi har därför intensifierat våra renhållnings- och hygienrutiner i våra coffee shops samt gått ut till samtliga medarbetare vid ett flertal tillfällen med information om viruset, våra rutiner och hur man ska agera om det finns misstankar om smittorisk. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer även i fall av exempelvis karantän och vi har tagit fram en resepolicy med anledning av viruset.
Alexandra William-Olsson, kommunikationschef Compass Group FS Sweden
– Ja, vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och bevakar dessa kontinuerligt för att vara uppdaterade. Samtidigt har vi en tät dialog med våra kunder för att vara säkra på att vi anpassar våra ageranden med deras. Vi har till exempel ökat intensiteten med användning av handsprit, samt torkning på ytor i våra restauranger. För oss är våra medarbetare och våra gästers hälsa och säkerhet a och o, och något som vi prioriterar allra högst.
Vi uppmanar att de som vistats i utsatta områden ska vara extra uppmärksamma på symtom och kontakta Vårdguiden enligt de direktiv som råder. Vi har gått ut med information till våra anställda om de rekommendationer som råder, och uppdaterar med ny information så snart det finns att ge.
Henrik Nerell, Presschef, Food Folk Sverige (McDonald’s):
– Vi följer alla riktlinjer från berörda myndigheter och har förstärkt våra hygien- och matsäkerhetsrutiner och informationen kring dem. Det berör allt från handtvättning till desinficering av ytor. Exempelvis ska alla medarbetare tvätta händerna minst två gånger i timmen och all utrustning rengörs två gånger i timmen liksom kiosker, touchskärmar och dörrhandtag till toaletter. Inom kort kommer restaurangerna också utrustas med behålllare för handrengöring till gäster.
Christine Fraser, specialist inom kommunikation Scandic Sverige:
– Vi följer utvecklingen noga och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Säkerheten för våra gäster och medarbetare är vår högsta prioritet och vi har därför vidtagit ett flertal åtgärder. God hygien och renlighet är förstås alltid prioriterat på våra hotell och nu har vi även gjort en extra insats för att fokusera på handhygien baserat på rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Våra hotell har även försetts med information gällande covid-19 och instruktioner kring hantering, om det finns anledning till att tro att en gäst eller medarbetare visar tecken på symtom. I övrigt bedriver vi vår verksamhet som normalt.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice Hotels i Sverige, Finland och de baltiska länderna.
– Grunden är att vi följer myndigheternas och sjukvårdens rekommendationer. Vi har en handlingsplan som vi arbetar utifrån.
Marita Wengelin, PR-chef Max:
– Våra ordinarie rengöringsrutiner har en hög hygienisk standard. På Max restauranger skärper vi dessa ytterligare och utökar den dagliga rengöringen. Framförallt prioriterar vi rengöringen av kontaktytor såsom expresskassor, kortterminaler och liknande. Tjänsteresor till högriskområden genomförs inte och övergripande gäller att videomöten företrädesvis görs i stället för tjänsteresor. Max bevakar löpande och följer de rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten, övriga myndigheter och sjukvården. Generellt i förkylnings- och influensatider ska man stanna hemma om man är sjuk och på så vis minska smittspridning.