Markerade sittplatser, skyltar som påminner om att hålla avståndet och nedstängning. Så möter branschföretagen Folkhälsomyndighetens nya regler för servering.
I tisdags kom Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer för att minska smittspridningen av coronaviruset i restaurangbranschen. All form av trängsel mellan gäster, till exempel i köer eller vid bardiskar, är nu förbjuden. Bordsservering och take away är fortfarande tillåtet, liksom att låta gäster beställa och hämta mat och dryck vid en disk, så länge det inte leder till trängsel.
Visitas chefsjurist Stefan Lundin tycker att de initiala uppgifterna i media om att bara bordsservering ska vara tillåtet var olyckliga.
– Det skapade en väldigt stor oro i näringen kring vad detta kommer att innebära. Det är ju inte så att bara bordsservering är tillåtet. Det handlar ju om att man ska minska trängseln, säger han.
Visita arbetar nu med att informera medlemsföretagen om vad som gäller. Stefan Lundin säger att det framför allt kommer bli en utmaning för verksamheter i små, välbesökta lokaler.
– Vi ser nu till att informera brett om detta. Vi tycker naturligtvis att det är viktigt att vi följer myndighetens riktlinjer.
På McDonald’s har man bland annat tagit fram dekaler på bord och golv för att påminna gäster att hålla avståndet, berättar Henrik Nerell, presschef.
– På restauranger där gäster kan beställa vid digitala kiosker arbetar vi för att kioskerna är tillgängliga på ett sådant sätt att gästerna enkelt kan hålla avståndet till varandra. Detsamma gäller i kassan.
Majoriteten av McDonald’s svenska restauranger erbjuder i dag bordsservering, säger han. Dessutom är det många gäster som i dagsläget väljer drive thru, utkörning eller take away, berättar Henrik Nerell.
– Det är viktigt för alla att bidra till att minska smittspridningen i samhället och vi gör allt vi kan för att ha en trygg och säker restaurangmiljö för gäster och medarbetare.
Fakta: Så gör andra
- I Stockholm har 35 restauranger och kaféer gått samman under uppropet #vartannatbord för att visa att man numera glesar ut mellan gästerna genom att bara boka in vartannat bord. Alla branschföretag är välkomna att delta i uppropet, skriver initiativtagarna.
- Många restauranger erbjuder gäster möjlighet att sitta i separata rum.
- En del hotellrestauranger erbjuder restauranggäster möjlighet att äta i ett hotellrum.
Även kafékedjan Espresso House har satt upp markeringar för att få gästerna att hålla avståndet, berättar Robin Wilhelmsson, pressansvarig.
– Vi inför extra krav på avstånd mellan gäster, extra avstånd i vår servering mellan våra sittplatser och fortsätter att uppmuntra digitala beställningar för både take away eller bordsbeställning.
Han berättar att kedjan redan tidigare gjort förändringar med syfte att minska smittspridningen.
– Vi har intensifierat våra städ- och hygienrutiner. Allt på vår meny går att ta med och man kan både beställa och betala digitalt. Vi vill på alla sätt bidra till lösningar för att hålla vårt samhälle och vår bransch i gång.
Svårare att anpassa sig är det för nattklubbarna. I samband med Folkhälsomyndighetens nya regler meddelade till exempel Stureplansgruppen att man stänger sina nattklubbar. Jakob Grandin, delägare till nattklubben Trädgården i Stockholm, tror att det är vad myndigheterna vill.
– Jag tycker det är tydligt vad myndigheterna vill, att nattklubbar inte ska vara öppna. Vi ställer oss självklart bakom myndigheterna och deras beslut och jag skulle tro att det gäller samtliga våra kollegor också. Även om vi ser hur många kämpar just nu.
Tillsammans med förbudet på folksamlingar med mer än 499 personer innebär riktlinjerna att många nattklubbar riskerar att inte överleva. För att rädda dem krävs insatser från myndigheter och stöd från allmänheten, säger Jakob Grandin.
– Man har buffertar, men man har inte planerat för nollintäkter. Folk har inte många andetag kvar.