Vårvärmen gör att antalet gäster åter ökar på kaféer, barer och restauranger. Samtidigt ökar kraven på företagen att se till att Folkhälsomyndighetens regler följs.

Våren har gjort intåg i delar av landet. Det syns inte minst på uteserveringarna, där gästerna nu flockas på många håll. Tillströmningen är ett välkommet tillskott i kassan, men också en utmaning i coronatider. I slutet av mars förbjöd Folkhälsomyndigheten trängsel och köer på kaféer, barer och restauranger. Företagen ska också se till att gäster håller avstånd, både till personal och till varandra. De som inte följer reglerna riskerar att få stänga.
Fakta: Så säger föreskrifterna
- Restauranger, barer, kaféer, skolmatsalar och cateringverksamhet ska ha rutiner för hur verksamheten kan förhindra smittspridning av covid19 bland besökare.
- Verksamheten ska regelbundet utföra riskbedömningar utifrån rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkare.
- Verksamheten ska i sin egenkontroll även ta fram instruktioner för hur personalen kan förhindra smittspridning.
- För att förhindra smittspridning ska varje verksamhet säkerställa att det inte förekommer trängsel eller långa köer.
- Gäster ska kunna hålla avstånd mellan varandra. Stående servering vid barer är inte tillåtet.
Under de senaste helgerna har inspektörer från kommunernas miljöförvaltningar kontrollerat hur reglerna följs. I Göteborg besöktes 138 restauranger, barer och kaféer under helgen. Av dessa hade ett tjugotal avvikelser, varav fyra ansågs som allvarliga.
– Vår samlade bedömning är att det över lag ser bra ut, men det finns förbättringar som kan göras hos en del av verksamheterna, säger Angelica Winter, avdelningschef på Miljöförvaltningen i Göteborg, i ett pressmeddelande.
I Malmö kontrollerades ett 20-tal ställen, men bara ett fick anmärkning. I Stockholm fick fem restauranger anmärkningar, efter en insats i helgen då ett 30-tal krogar inspekterades. Sammanlagt har miljöförvaltningen i Stockholm gjort totalt 210 kontroller sedan den 7 april, varav 33 har resulterat i anmärkningar. De ställen som fått anmärkningar får nu möjlighet att bättra sig innan ett uppföljande besök.

På Hotell- och restaurangfacket har man fått in en del frågor från medlemmar som är oroliga för att deras arbetsgivare inte följer reglerna. Det berättar Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Vi har fått en del sådana signaler. Det är allvarligt, de här anställda är lika utsatta för smitta som de som jobbar i äldrevården.
Rådet till de anställda är att i första hand prata med arbetsgivaren, säger han. Och om det inte hjälper, att vända sig till lokalt eller regionalt skyddsombud. I sista hand är rådet att vända sig till myndigheterna, säger Per Persson.
– Det är jätteviktigt att arbetsgivaren får möjlighet att agera först. Men om man märker att den struntar i det, då tycker jag att man ska gå vidare. Man kan också kontakta sin HRF-avdelning.
Skulle ett skyddsombud bedöma att det är fara för de anställdas liv och hälsa har hen möjlighet att stoppa verksamheten, säger Per Persson.
– Om man ser att det är en hög risk att de anställda smittas så kan man sätta ett skyddsstopp. Vi hör att andra fackförbund har gjort det och de har inte fått fel hos Arbetsmiljöverket.