Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

”Över lag ser det bra ut”

Vårvärmen gör att antalet gäster åter ökar på kaféer, barer och restauranger. Samtidigt ökar kraven på företagen att se till att Folkhälsomyndighetens regler följs.

Publicerad 21 april 2020
”Över lag ser det bra ut”
Uteserveringarna har varit fulla på många ställen de senaste veckorna. Kommunerna arbetar nu med att kolla att Folkhälsomyndighetens regler följs. Foto: Roland Magnusson/Mostphotos

Våren har gjort intåg i delar av landet. Det syns inte minst på uteserveringarna, där gästerna nu flockas på många håll. Tillströmningen är ett välkommet tillskott i kassan, men också en utmaning i coronatider. I slutet av mars förbjöd Folkhälsomyndigheten trängsel och köer på kaféer, barer och restauranger. Företagen ska också se till att gäster håller avstånd, både till personal och till varandra. De som inte följer reglerna riskerar att få stänga.

Fakta: Så säger föreskrifterna

  • Restauranger, barer, kaféer, skolmatsalar och cateringverksamhet ska ha rutiner för hur verksamheten kan förhindra smittspridning av covid19 bland besökare.
  • Verksamheten ska regelbundet utföra riskbedömningar utifrån rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkare.
  • Verksamheten ska i sin egenkontroll även ta fram instruktioner för hur personalen kan förhindra smittspridning.
  • För att förhindra smittspridning ska varje verksamhet säkerställa att det inte förekommer trängsel eller långa köer.
  • Gäster ska kunna hålla avstånd mellan varandra. Stående servering vid barer är inte tillåtet.

Under de senaste helgerna har inspektörer från kommunernas miljöförvaltningar kontrollerat hur reglerna följs. I Göteborg besöktes 138 restauranger, barer och kaféer under helgen. Av dessa hade ett tjugotal avvikelser, varav fyra ansågs som allvarliga.
– Vår samlade bedömning är att det över lag ser bra ut, men det finns förbättringar som kan göras hos en del av verksamheterna, säger Angelica Winter, avdelningschef på Miljöförvaltningen i Göteborg, i ett pressmeddelande.

I Malmö kontrollerades ett 20-tal ställen, men bara ett fick anmärkning. I Stockholm fick fem restauranger anmärkningar, efter en insats i helgen då ett 30-tal krogar inspekterades. Sammanlagt har miljöförvaltningen i Stockholm gjort totalt 210 kontroller sedan den 7 april, varav 33 har resulterat i anmärkningar. De ställen som fått anmärkningar får nu möjlighet att bättra sig innan ett uppföljande besök.

Per Persson
Per Persson. Foto: Peter Jönsson

På Hotell- och restaurangfacket har man fått in en del frågor från medlemmar som är oroliga för att deras arbetsgivare inte följer reglerna. Det berättar Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Vi har fått en del sådana signaler. Det är allvarligt, de här anställda är lika utsatta för smitta som de som jobbar i äldrevården.

Rådet till de anställda är att i första hand prata med arbetsgivaren, säger han. Och om det inte hjälper, att vända sig till lokalt eller regionalt skyddsombud. I sista hand är rådet att vända sig till myndigheterna, säger Per Persson.
– Det är jätteviktigt att arbetsgivaren får möjlighet att agera först. Men om man märker att den struntar i det, då tycker jag att man ska gå vidare. Man kan också kontakta sin HRF-avdelning.

Skulle ett skyddsombud bedöma att det är fara för de anställdas liv och hälsa har hen möjlighet att stoppa verksamheten, säger Per Persson.
– Om man ser att det är en hög risk att de anställda smittas så kan man sätta ett skyddsstopp. Vi hör att andra fackförbund har gjort det och de har inte fått fel hos Arbetsmiljöverket.

Ingår i temat: Coronakrisen 127 artiklar

Alla artiklar i temat (124 till)
Nyheter Permittering

Många företag vill permittera mer

Nyligen meddelade regeringen att möjligheten att korttidspermittera förlängs till den 30 juni. Hotell- och restaurangfacket, som hittills tecknat mer än 3 000 avtal om korttidspermittering, märker av företagarnas intresse.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
Många företag vill permittera mer
Den senaste veckan har HRF fått in hundratals listor från företag som vill permittera personal. Foto: Colourbox

När perioden att ansöka om korttidspermittering förlängdes ändrades också reglerna. Från och med den 29 mars kan företagare inte ansöka om ersättning i efterhand. Det här har lett till att många arbetsgivare nu kontaktar HRF.
Dessutom meddelade Folkhälsomyndigheten på torsdagen att restriktionerna för restaurangbranschen förlängs till den 2 maj, vilket sannolikt inte dämpar intresset för att permittera personal.

– Vi har fått in hundratals permitteringslistor den senaste veckan, säger Per Persson, avtalssekreterare.

Permittering

Permitteringsgraden och löneavdraget finns i fyra nivåer:

  • 20 % permittering = 4 % lägre lön
  • 40 % permittering = 6 % lägre lön
  • 60 % permittering = 7,5 % lägre lön
  • 80 % permittering = 12 % lägre lön.

Arbetsgivare har möjlighet att justera permitteringsgraden för de anställda.
Men det är viktigt, säger Per Persson, att den som är permitterad kontrollerar att löneavdraget är rätt, så att man inte går miste om lön.

– Om man upptäcker felaktigheter ska man först prata med sin arbetsgivare. Om det inte hjälper ska man kontakta sin lokala HRF-avdelning, så får man hjälp.

Ingår i temat: Coronakrisen 127 artiklar

Alla artiklar i temat (124 till)
Hej Gäst SVEN MELANDER

”Jag har mina stamställen”

Sven Melander gillar rejäla biffar på tallriken och långa skohorn på hotellrummet.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
”Jag har mina stamställen”
Sven Melander – journalist, skådespelare, youtuber och författare till kokboken Upp i vikt kvickt. Foto: Karin Törnblom/TT

Hur väljer du restaurang?
– Jag har mina stamställen. Jag är traditionell, äter gärna en ordentlig biff eller någon god fisk. Men ibland bjuder mina barn pappa på middag och då blir det lite annat.

Vad får dig att återvända till ett ställe?
– Bra personal. Det är jävla roligt om folk känner igen en. Numera blir jag igenkänd, men jag gick ju på krogen innan jag var någon slags offentlig person också. 

Något speciellt som du vill ska finnas på ditt hotellrum?
– Nja, det brukar ju finnas säng, någonstans att stuva in grejerna, ett litet skrivbord och tv. Men det jag uppskattar är långa skohorn. Det behöver man när man blir äldre.

Nyheter FORSKNING

Så hanterar köksanställda ohövlighet

Det kan vara effektivt att säga ifrån ­– på rätt sätt. Ohövlighet riskerar nämligen att sprida sig på arbetsplatsen, visar en forskningsstudie där restauranganställda intervjuats.

Publicerad 8 april 2021 Kommentera
Så hanterar köksanställda ohövlighet
Forskare har undersökt hur köks- och restauranganställda hanterar ohövlighet på jobbet. Foto: Istockphoto

Vad gör du om någon är ohövlig mot dig eller någon annan på jobbet? Det ville Kristoffer Holm, forskare vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet, ta reda på.

Från en tidigare studie visste han att hård jargong var vanlig inom restaurang och kök. Med hjälp av Hotell- och restaurangfacket och Kommunal fick hans forskargrupp tag på 12 personer, som djupintervjuades i smågrupper.
– Många exempel kom upp, från rena utskällningar och skämt som passerat gränsen till mer subtila fenomen som nedsättande kommentarer eller att folk inte hälsade.

Kristoffer Holm. Foto: Lunds universitet

Kockar upplevde att de fått sitt arbete ifrågasatt utan att det varit befogat. Chefer hade favoriserat och låtit vissa ta rast oftare än andra.

Ohövlighet hanterades på väldigt olika sätt, säger Kristoffer Holm.
– En vanlig respons var att konfrontera personen direkt. Antingen lite snyggt genom att ta personen åt sidan, eller genom att ryta ifrån och svara i samma ton. Andra försökte skämta bort det.

De som såg på kunde erbjuda stöd till den som utsatts, se till att personen var okej.
Drabbade sökte ofta själva stöd, genom att ringa en kompis eller prata med någon på arbetsplatsen.

En del peppade sig själva med det forskarna kallar ”positive self-talk”. Andra ignorerade det som hänt och försökte bara gå vidare.
– Vissa rationaliserade andras ohövliga beteende, ”jag förstod varför de gjorde så, det var för att jag skulle lära mig”. Det är ett sätt att tona ner allvaret för sig själv, säger Kristoffer Holm.
Några valde att rapportera till chef, skyddsombud eller fack.

Vad är ohövlighet?

Ohövlighet kan till exempel vara nedsättande kommentarer, fientligt kroppsspråk, att inte lyssna när någon pratar eller att inte hälsa. Det är vardagliga, negativa, lågintensiva beteenden som till skillnad från mobbning inte behöver vara systematiskt riktade mot en person.

En annan metod kan vara att börja delta i jargongen.
– Då slipper man kanske att själv utsättas, men någon annan drabbas i stället.

Forskarna har inte gjort någon analys av vilket bemötande som är bäst i längden.
– Konfrontation, att säga ifrån, tyckte vissa av de intervjuade hade bäst effekt för att stoppa beteendet. Men samtidigt kan det bidra till ett dåligt klimat och leda till att man hamnar i konflikt med andra.

Den som svarar med undvikande kan bli utsatt igen, och dessutom bidra till att jargongen vidmakthålls, säger Kristoffer Holm.
– Ignoreras beteendet blir det ingen motreaktion, utan det normaliseras.

Det bästa är troligen att göra ett försök med konstruktiv dialog, säger Kristoffer Holm.
– Man kan förmedla sin bild och försöka låta bli att anta att det ligger onda avsikter bakom beteendet. Men det kan vara svårt att göra i ett stressigt kök. Tidspress kan också vara en bidragande orsak till att beteendet uppstår till att börja med.

Intervjustudien med restauranganställda ingår i en avhandling där även ingenjörer och administratörer svarat på en enkät. Den visade att de som bevittnade otrevligt beteende själva började ta efter.

Tidigare studier har visat att de som utsätts för ohövligt beteende på jobbet påverkas mycket negativt. Det kan ha effekt på psykisk och fysisk hälsa. De utsatta kan också söka sig till andra arbetsplatser.

Ingår i temat: Coronakrisen 127 artiklar

Alla artiklar i temat (124 till)
Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här