Ur temat Coronakrisen
Nyheter branschen

Coronaviruset slår mot svenska hotell

Efter coronavirusets utbrott har alla paketresor från Kina ställts in. Det har påverkat hotellövernattningarna i Sverige.

Publicerad 7 februari 2020
Coronaviruset slår mot svenska hotell
Reseförbudet från Kina har fått flera anläggningar att se över avbokningsregler. Foto: Colourbox

Bokningssajter på nätet har med anledning av viruset ändrat sina avbokningsregler. Gäster från Kina och ytterligare några platser får avboka hotellnätter utan kostnad. Det har inneburit mindre beläggning på svenska hotell. Men de inställda paketresorna har också påverkat.
– Vi ser att förbudet för researrangörer att arrangera resor slår inte minst mot hotellövernattningar, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden, till Sveriges Radio Ekot.

Flera anläggningar har även ändrat avbokningsvillkoren för gäster som har direktbokat övernattning.
Svenska turistföreningen, STF, är en av dem.
– Dels grundar det sig på en egen bedömning, dels har vi tittat på hur andra aktörer har agerat. Booking har till exempel gått ut med tydliga riktlinjer, säger försäljningschef Ulrika Nordgren.

STF:s gäster kommer i första hand från Sverige och Norden, men det finns destinationer som har fler internationella gäster.
– Abisko har många asiatiska gäster under norrskenssäsongen. Så där har vi en annan beredskap.

Vi följer våra rutiner och passar på att påminna om vikten av handhygien.Jessica Milkewitz, STF Abisko

 

Jessica Milkewitz.

Jessica Milkewitz, platschef på STF Abisko turiststation, bekräftar det.
– För ett par veckor sedan gick vi ut med information till vår personal om hur vi på anläggningen ska förhålla oss till coronaviruset. Vi följer Folkhälsomyndighetens direktiv, som hittills gått ut på att vi ska sitta lugnt i båten.

För ett par år sedan tog stationen fram rutiner för vinterkräksjuka. Samma rutiner ska användas även för coronaviruset.
– Om någon blir sjuk ska det meddelas till receptionen och även jag ska informeras. Det finns en tydlig plan för hur man gör för att sanera och hindra smittspridning.

Abisko turiststation har många asiatiska gäster, men inte så stor andel från Kina. Under december 2019 hade anläggningen gäster från 40 olika länder. Stationen och alla övriga STF-anläggningar har tillfälligt ändrat sina avbokningsregler. Fram till den 29 februari får gäster från Kina, Hongkong, Macao och Taiwan avboka sina vistelser kostnadsfritt.

Jessica Milkewitz har inte upplevt att det finns någon direkt oro bland gästerna.
– Jag ser inte att det finns anledning till oro, vi följer våra rutiner och passar på att påminna om vikten av handhygien och en extra medvetenhet. Att vi informerar personalen handlar också om att vi vill säga att vi vet att det här pågår och det finns rutiner.

Givetvis finns det gäster som ställer en extra fråga eller två.Elin Westin, Scandic

Elin Westin.

Elin Westin, kommunikationsdirektör Scandic, berättar att man har gått ut med information till alla hotell.
– Våra hotell har försetts med information gällande coronaviruset och instruktioner kring hantering, om det finns anledning till att tro att en gäst eller medarbetare visar tecken på sjukdom. Vi följer utvecklingen noga och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. I övrigt bedriver vi vår verksamhet som normalt.

 Också på Scandic har man generösare avbokningsregler på grund av viruset.
– Vi har, av naturliga skäl, gjort en temporär förändring i vår ombokningspolicy på grund av det rådande reseförbudet från Kina.

Har ni märkt av oro hos hotellgästerna?
– Givetvis finns det gäster som ställer en extra fråga eller två, vilket vi har full förståelse för. I det stora hela ser vi inte en ökning av oro från våra gäster, säger Elin Westin.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Nyheter utbildning

Stipendium ska hjälpa drabbade anställda

För att hjälpa branschanställda som förlorat jobbet i coronakrisen startar vin- och spritleverantören Altia nu ett nytt utbildningsstipendium. Alla som vill utvecklas – och stanna kvar i branschen kan söka, säger Helena Lindquist, försäljningsdirektör på Altia.

Publicerad 7 april 2020 Kommentera
Stipendium ska hjälpa drabbade anställda
Den som vill vidareutbilda sig, till exempel till sommelier, kan söka stipendiet. Foto: LightField/Mostphotos
Helena Lindquist. Foto: Altia

– Vi ville göra något positivt i den här negativa situationen. Våra kunder är hotell, restauranger och barer, och vi ser ju att det går dåligt för många. Och de restauranganställda har det ännu tuffare. De kanske permitteras eller varslas och vet inte om de kan eller bör fortsätta i branschen. Det var en av våra säljare som kom med idén om ett stipendium och alla gick i gång på det. Vi har en fantastisk branschkultur i Sverige med människor i världsklass. Det får inte försvinna. Alla duktiga människor får inte lämna branschen.

Vad innebär stipendiet?
– Det är ett stipendium till utbildning, så att man ska ha möjlighet att stanna i branschen. Den som har blivit permitterad kan hoppa på en utbildning. När det här är över kommer det att behövas jättemycket personal. Målet är att vi ska bekosta utbildning för cirka 20 personer i år, utspritt på två tillfällen. Vi hoppas att vi kan finansiera en hel klass med branschanställda.

Fakta: Altia krOgfolk-hjälpen

Stipendiet heter Altia krOgfolk-hjälpen och finansieras av vin- och spritleverantören Altia. Hur stor den totala stipendiesumman blir beror delvis på försäljningen av spritsorten OP Anderson Destilleri Organic Dry Gin. Altia donerar fem kronor per såld flaska under 2020.

I juryn sitter Fredrik Eriksson från Långbro Värdshus och Nationalmuseum, Hedda Bruce, bartender på Tjoget, Jens Odén som är delägare på ESS Group Restaurangdrift och Helene Söderberg, driftchef på Ekstedt.

Läs mer och ansök här.

Vem kan söka?
– Alla som jobbar inom hotell, restaurang, bar, ja hela besöksnäringen. Alla som vill utvecklas i branschen. Det kan vara att man vill gå en utbildning till kock, sommelier, restaurangchef. Vi är öppna för allt. Det måste inte vara rena branschutbildningar, utan det kan till exempel vara en restaurangchef som vill plugga ekonomi.

Hur går det till?
– Man får motivera i sin ansökan vad man vill göra och varför. Vi vill också ha en rekommendation från en nuvarande eller tidigare chef eller ägare. Sedan har vi en grupp representanter från olika delar av branschen som kommer att välja ut vilka som får stipendium.

Hur snabbt kan stipendierna delas ut?
– Vi har satt första juni som sista ansökningsdag. Sedan hoppas vi kunna ge besked under högsommaren, kanske under juli. Och så har vi satt en andra ansökningsomgång i oktober. Men vi tänker att det ska vara långsiktigt, att vi ska fortsätta med det här nästa år också. Förhoppningsvis är det mindre krisbetonat då, mer som ett utbildningsstipendium.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Nyheter utbildning

Här ska hotellpersonal få vårdutbildning

I veckan lär sig personal från Grand Hôtel och Courtyard by Marriott Hotel första hjälpen, hygien och vård i livets slutskede för att kunna avlasta vård och omsorg.

Publicerad 3 april 2020 Kommentera
Här ska hotellpersonal få vårdutbildning
På Grand Hôtel i Stockholm ska anställda som drabbats av coronakrisen få utbildning i vård och omsorg. Foto: Grand Hôtel/Tengbom Arkitekter
Pia Djupmark. Foto: Grand Hôtel

Utbildningen är en intensivutbildning på tre dagar. Tanken är att anställda som drabbats av coronakrisen ska utbildas för att kunna avlasta vård och omsorg i Stockholm. Bakom ligger Beredskapslyftet, som tidigare anordnat en liknande utbildning för SAS-personal, och Grand Hôtel.
– Vi har inte kunnat använda vår extrapersonal och vi har varit tvungna att avsluta provanställningar. Det är den gruppen som nu får erbjudande om att gå utbildningen. Så fort det vänder vill vi ju ha tillbaka dem. Det handlar dels om att hjälpa dem, och dels om att göra samhällsnytta, säger Pia Djupmark, vd för Grand Hôtel

På tisdag den 7 april startar den första pilotomgången, som hålls på Grand Hôtel. Då ska 25 personer från hotellet och från Courtyard by Marriott Hotel i Stockholm få lära sig det man kallar för ”omsorg i en krissituation”. Hit hör bland annat bemötande, sekretess, hygienrutiner, första hjälpen och vård i livets slutskede. Anmälningsprocessen har precis startat, men det verkar som om det finns intresse, säger Pia Djupmark.
– Vi har fått ett positivt bemötande hittills. Jag tror och hoppas att det kommer att bli väldigt bra.

Fakta: Om kursen

Intensivutbildningen anordnas av Beredskapslyftet i samarbete med Grand Hôtel, McDonalds, Courtyard by Marriott Hotel och Stockholms Stad och med finansiering av Patricia Industries. I utbildningen ingår både teoretiska och praktiska moment. Den som genomgått utbildningen kommer att få ett diplom och ett erbjudande om jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholms stad.
Läs mer på beredskapsyftet.se

I nästa omgång kommer anställda från McDonald’s att få gå kursen. Tanken är sedan att utöka projektet så att hundratals hotell- och restauranganställda ska kunna söka till kursen.
– Det finns möjlighet att växla upp och gå ut till övriga i branschen. Det är ju väldigt många som har drabbats av den här krisen, säger Pia Djupmark.

Efter avslutad utbildning kommer deltagarna att erbjudas jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholm.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter sjukfrånvaro

Fler branschanställda sjukanmäler sig

I mars ökade sjukfrånvaron bland landets hotell- och restauranganställda kraftigt, visar statistik från appen Quinyx. Statistiken visar också att ökningen sker från väldigt låga nivåer.

Publicerad 3 april 2020 Kommentera
Fler branschanställda sjukanmäler sig
Fler hotell- och restauranganställda sjukanmälde sig i mars, visar Quinyx statistik. Foto: Colourbox
Fredrik Selander. Foto: Bo Höglander

Hotell- och restauranganställda är sällan hemma från jobbet på grund av sjukdom. Det visar statistik från apptillverkaren Quinyx som har många branschföretag som kunder.
I februari missade 16,4 procent av branschpersonalen ett arbetspass någon gång under månaden på grund av sjukdom. I mars ökade siffran till 22,8 procent. Även antalet timmar med sjukfrånvaro ökade, från 20 till 25 timmar i genomsnitt.

Förklaringen är förmodligen att många har tagit till sig av myndigheternas rekommendation att stanna hemma vid förkylningssymtom, säger Fredrik Selander, nordisk marknadschef på Quinyx.
– Det är vår tolkning. Vi tror inte att folk är sjukare egentligen, i alla fall inte så att det motsvarar en sådan dramatisk ökning.

Fakta: Statistiken

Andel anställda som sjukskrev sig i februari och mars 2020 i olika branscher:

  • Vård- och omsorg: 19,5 procent, 31,4 procent
  • Hotell- och restaurang: 16,4 procent, 22,8 procent
  • Butik: 22,8 procent, 31,4 procent.

Källa: Quinyx

Även inom handeln och vård- och omsorg ökade sjukfrånvaron i mars.
Quinyx statistik visar också att det är betydligt vanligare att anställda i dessa yrkesgrupper sjukanmäler sig än att hotell- och restauranganställda gör det.

I februari 2019 missade 15,5 procent av hotell- och restaurangarna ett arbetspass. Det kan jämföras med 20,9 procent bland vård- och omsorgsanställda och 24, 2 procent inom handeln. Fredrik Selander tror att skillnader i anställningsformer kan vara en förklaring.
– Min gissning är att det kan bero på att det ser ut som det gör i den här branschen. Det finns en större andel som har timanställningar och andra osäkra anställningar. I exempelvis sjukvården finns det fler fast anställda.

Statistiken är baserad på data från Quinyx appanvändare.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Fråga om jobbet.
92
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här