Ur temat Coronakrisen
Nyheter branschen

Coronaviruset slår mot svenska hotell

Efter coronavirusets utbrott har alla paketresor från Kina ställts in. Det har påverkat hotellövernattningarna i Sverige.

Publicerad 7 februari 2020
Coronaviruset slår mot svenska hotell
Reseförbudet från Kina har fått flera anläggningar att se över avbokningsregler. Foto: Colourbox

Bokningssajter på nätet har med anledning av viruset ändrat sina avbokningsregler. Gäster från Kina och ytterligare några platser får avboka hotellnätter utan kostnad. Det har inneburit mindre beläggning på svenska hotell. Men de inställda paketresorna har också påverkat.
– Vi ser att förbudet för researrangörer att arrangera resor slår inte minst mot hotellövernattningar, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden, till Sveriges Radio Ekot.

Flera anläggningar har även ändrat avbokningsvillkoren för gäster som har direktbokat övernattning.
Svenska turistföreningen, STF, är en av dem.
– Dels grundar det sig på en egen bedömning, dels har vi tittat på hur andra aktörer har agerat. Booking har till exempel gått ut med tydliga riktlinjer, säger försäljningschef Ulrika Nordgren.

STF:s gäster kommer i första hand från Sverige och Norden, men det finns destinationer som har fler internationella gäster.
– Abisko har många asiatiska gäster under norrskenssäsongen. Så där har vi en annan beredskap.

Vi följer våra rutiner och passar på att påminna om vikten av handhygien.Jessica Milkewitz, STF Abisko

 

Jessica Milkewitz.

Jessica Milkewitz, platschef på STF Abisko turiststation, bekräftar det.
– För ett par veckor sedan gick vi ut med information till vår personal om hur vi på anläggningen ska förhålla oss till coronaviruset. Vi följer Folkhälsomyndighetens direktiv, som hittills gått ut på att vi ska sitta lugnt i båten.

För ett par år sedan tog stationen fram rutiner för vinterkräksjuka. Samma rutiner ska användas även för coronaviruset.
– Om någon blir sjuk ska det meddelas till receptionen och även jag ska informeras. Det finns en tydlig plan för hur man gör för att sanera och hindra smittspridning.

Abisko turiststation har många asiatiska gäster, men inte så stor andel från Kina. Under december 2019 hade anläggningen gäster från 40 olika länder. Stationen och alla övriga STF-anläggningar har tillfälligt ändrat sina avbokningsregler. Fram till den 29 februari får gäster från Kina, Hongkong, Macao och Taiwan avboka sina vistelser kostnadsfritt.

Jessica Milkewitz har inte upplevt att det finns någon direkt oro bland gästerna.
– Jag ser inte att det finns anledning till oro, vi följer våra rutiner och passar på att påminna om vikten av handhygien och en extra medvetenhet. Att vi informerar personalen handlar också om att vi vill säga att vi vet att det här pågår och det finns rutiner.

Givetvis finns det gäster som ställer en extra fråga eller två.Elin Westin, Scandic

Elin Westin.

Elin Westin, kommunikationsdirektör Scandic, berättar att man har gått ut med information till alla hotell.
– Våra hotell har försetts med information gällande coronaviruset och instruktioner kring hantering, om det finns anledning till att tro att en gäst eller medarbetare visar tecken på sjukdom. Vi följer utvecklingen noga och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. I övrigt bedriver vi vår verksamhet som normalt.

 Också på Scandic har man generösare avbokningsregler på grund av viruset.
– Vi har, av naturliga skäl, gjort en temporär förändring i vår ombokningspolicy på grund av det rådande reseförbudet från Kina.

Har ni märkt av oro hos hotellgästerna?
– Givetvis finns det gäster som ställer en extra fråga eller två, vilket vi har full förståelse för. I det stora hela ser vi inte en ökning av oro från våra gäster, säger Elin Westin.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Hej Gäst CLARA HENRY

”Skulle vilja ha makten över frukosten”

Clara Henry är programledare, bloggare och aktuell med tv-serien »Du Clarar mer än du tror« som har premiär på SVT den 1 oktober. Men om hon fick välja ett branschyrke att jobba i så skulle det vara som boss över frukostbuffén.

Publicerad 27 september 2020 Kommentera
”Skulle vilja ha makten över frukosten”
Clara Henry. Foto: Morgan Norman

Hur är du som gäst på hotell eller restaurang?
– Jag blir lyrisk om rummet eller frukostbuffén har något utöver det vanliga. Nu senast bodde jag på Calmar Stadshotell och blev jätteglad av att de hade fyra hantlar hängande på väggen. Otippat och roligt!

Vilket hotell- eller restaurangyrke skulle du helst vilja ha?
– Jag skulle vilja ha makten över frukostbuffén. Om jag fick bestämma över en frukostbuffé hade den varit episk.

Vad är det pinsammaste du gjort på hotell eller restaurang?
– När jag var i Örnsköldsvik med Melodifestivalen 2014 spelade vi Monopol en kväll. En kastade spelsedlarna över hela rummet. Jag filmade och lade ut på min Youtubekanal. Sedan fick jag en lång kommentar från tjejen som städat.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här