Nyheter branschen

Coronaviruset slår mot svenska hotell

Efter coronavirusets utbrott har alla paketresor från Kina ställts in. Det har påverkat hotellövernattningarna i Sverige.

Publicerad 7 februari 2020 Kommentera
Coronaviruset slår mot svenska hotell
Reseförbudet från Kina har fått flera anläggningar att se över avbokningsregler. Foto: Colourbox

Bokningssajter på nätet har med anledning av viruset ändrat sina avbokningsregler. Gäster från Kina och ytterligare några platser får avboka hotellnätter utan kostnad. Det har inneburit mindre beläggning på svenska hotell. Men de inställda paketresorna har också påverkat.
– Vi ser att förbudet för researrangörer att arrangera resor slår inte minst mot hotellövernattningar, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden, till Sveriges Radio Ekot.

Flera anläggningar har även ändrat avbokningsvillkoren för gäster som har direktbokat övernattning.
Svenska turistföreningen, STF, är en av dem.
– Dels grundar det sig på en egen bedömning, dels har vi tittat på hur andra aktörer har agerat. Booking har till exempel gått ut med tydliga riktlinjer, säger försäljningschef Ulrika Nordgren.

STF:s gäster kommer i första hand från Sverige och Norden, men det finns destinationer som har fler internationella gäster.
– Abisko har många asiatiska gäster under norrskenssäsongen. Så där har vi en annan beredskap.

Vi följer våra rutiner och passar på att påminna om vikten av handhygien.Jessica Milkewitz, STF Abisko

 

Jessica Milkewitz.

Jessica Milkewitz, platschef på STF Abisko turiststation, bekräftar det.
– För ett par veckor sedan gick vi ut med information till vår personal om hur vi på anläggningen ska förhålla oss till coronaviruset. Vi följer Folkhälsomyndighetens direktiv, som hittills gått ut på att vi ska sitta lugnt i båten.

För ett par år sedan tog stationen fram rutiner för vinterkräksjuka. Samma rutiner ska användas även för coronaviruset.
– Om någon blir sjuk ska det meddelas till receptionen och även jag ska informeras. Det finns en tydlig plan för hur man gör för att sanera och hindra smittspridning.

Abisko turiststation har många asiatiska gäster, men inte så stor andel från Kina. Under december 2019 hade anläggningen gäster från 40 olika länder. Stationen och alla övriga STF-anläggningar har tillfälligt ändrat sina avbokningsregler. Fram till den 29 februari får gäster från Kina, Hongkong, Macao och Taiwan avboka sina vistelser kostnadsfritt.

Jessica Milkewitz har inte upplevt att det finns någon direkt oro bland gästerna.
– Jag ser inte att det finns anledning till oro, vi följer våra rutiner och passar på att påminna om vikten av handhygien och en extra medvetenhet. Att vi informerar personalen handlar också om att vi vill säga att vi vet att det här pågår och det finns rutiner.

Givetvis finns det gäster som ställer en extra fråga eller två.Elin Westin, Scandic

Elin Westin.

Elin Westin, kommunikationsdirektör Scandic, berättar att man har gått ut med information till alla hotell.
– Våra hotell har försetts med information gällande coronaviruset och instruktioner kring hantering, om det finns anledning till att tro att en gäst eller medarbetare visar tecken på sjukdom. Vi följer utvecklingen noga och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. I övrigt bedriver vi vår verksamhet som normalt.

 Också på Scandic har man generösare avbokningsregler på grund av viruset.
– Vi har, av naturliga skäl, gjort en temporär förändring i vår ombokningspolicy på grund av det rådande reseförbudet från Kina.

Har ni märkt av oro hos hotellgästerna?
– Givetvis finns det gäster som ställer en extra fråga eller två, vilket vi har full förståelse för. I det stora hela ser vi inte en ökning av oro från våra gäster, säger Elin Westin.

Nyheter avtal 2020

Rapport: ”Bra med avtalskrav mot sexuella trakasserier”

Ett av HRF:s avtalskrav för nytt kollektivavtal är att stärka skyddet mot sexuella trakasserier från tredje man. Nu får kravet stöd av en ny rapport från Arena Idé.

Publicerad 18 februari 2020 Kommentera
Rapport: ”Bra med avtalskrav mot sexuella trakasserier”
Det är vanligast att anställda inom LO-kollektivet utsätts för sexuella trakasserier från tredje man, till exempel gäst eller kund. Foto: Wavebreakmedia/Mostphotos

Sexuella trakasserier mot anställda är ett stort problem, inte minst i hotell- och restaurangbranschen. Ett sätt att komma till rätta med problemet kan vara att kollektivavtala om arbetsgivarens plikt att agera mot det, menar Lena Svenaeus, arbetsrättsjurist och tidigare Jämställdhetsombudsman i en rapport från tankesmedjan Arena Idé.
– Man ställer sig frågan om det finns något verktyg som vi inte har använt oss av här i Sverige. Och svaret är givet, det är ju kollektivavtalet, säger hon.

Rapporten handlar om hur kollektivavtal används i Kanada för att motverka sexuella trakasserier. Lena Svenaeus menar att en skrivning i kollektivavtalet skulle komplettera och förstärka lagstiftningen i frågan. Det gäller framför allt i fråga om trakasserier från tredje part, till exempel en kund eller kroggäst.
– I den svenska diskrimineringslagen finns inget skydd mot tredje mans våld. Ett krav skulle kunna vara att man måste göra en riskanalys, till exempel på en restaurang, över var de anställda skulle kunna utsättas för tredje mans våld, säger Lena Svenaeus.

Att stärka skyddet mot sexuella trakasserier är ett av kraven inom LO-samordningen inför årets avtalsrörelse. Hotell- och restaurangfacket har valt att fokusera just på skydd mot sexuella trakasserier från tredje part, som till exempel gäster.

Läs hela rapporten ”Kollektivavtal i kampen mot sexuella trakasserier”.

Nyheter MICHELIN

”Kollektivavtal är jätteviktigt”

Hela 15 av de 18 Michelinrestaurangerna i Sverige har kollektivavtal för sina anställda. För en av dem är avtalet lika färskt som stjärnan de fick i går.

Publicerad 18 februari 2020 Kommentera
”Kollektivavtal är jätteviktigt”
Jonas Lagerström på Etoile är glad över Michelinstjärna - och kollektivavtal. Bilden är ett montage. Foto: Samuel Unéus/Årets kock, Mostphotos

I går kväll avslöjades vilka svenska restauranger som upptas i den eftersträvansvärda samlingen av krogar med stjärnor i Michelinguiden. Etoile i Stockholm fick sin första stjärna.

– Det var en stor och nervös dag i går. Vi fick en inbjudan till utdelningen för två veckor sedan, men man vågar ändå inte ha för stora förhoppningar, säger Jonas Lagerström, en av delägarna.

Svenska Michelinrestauranger:

***
Frantzén, Stockholm

**
Daniel Berlin, Skåne Tranås
Vollmers, Malmö
Gastrologik, Stockholm
Oaxen Krog, Stockholm
Aloë, Stockholm

*
Bhoga, Göteborg
Koka, Göteborg
SK Mat & Människor, Göteborg
Thörnströms Kök, Göteborg
28+, Göteborg
Sav, Malmö
Agrikultur, Stockholm
Ekstedt, Stockholm
Operakällaren, Stockholm
Sushi Sho, Stockholm
Etoile, Stockholm
PM & Vänner, Växjö

Men det är inte bara en stjärna som är i antågande på restaurangen. Från den 1 mars kommer de anställda också att omfattas av kollektivavtal.

– Ja, det stämmer. Vi gick med i Visita förra veckan faktiskt. Det har varit planen sedan vi startade för snart två år sedan, men det har varit en kostnadsfråga. Det är en jätteviktig del. Vi vill ju locka framtidens kockar och kunna erbjuda bra villkor och stötta dem, säger Jonas Lagerström.

Jonas Lagerström

I kväll stänger de restaurangen för att fira med teamet, vänner och familj.

– Vi har verkligen kämpat för det här. Och vi har gjort det på egen hand, det är inga investerare eller andra som varit inblandade.

Frantzén, som är den enda restaurangen i Sverige med tre stjärnor i Michelinguiden, tecknade kollektivavtal förra våren.

Tre stjärnkrogar saknar avtal: Vollmers och Sav i Malmö, samt Sushi Sho i Stockholm.

Nyheter avtal 2020

”Visita kräver fullständigt förfogande”

Visita vill öka pottandelen, frysa minimilönerna och ge arbetsgivarna möjlighet att förlägga helgledighet till hela veckan. HRF ser kraven som ett angrepp på de anställdas möjlighet till ett fungerande privatliv.

Publicerad 14 februari 2020 Kommentera
”Visita kräver fullständigt förfogande”
Visita vill att helgledigheten ska kunna förläggas under alla veckans dagar. Foto: Peter Jönsson, Anna-Lena Lundqvist

Förra veckan växlade Hotell- och restaurangfacket och motparten Visita avtalsyrkanden. HRF:s ordförande Malin Ackholt kallar arbetsgivarnas krav för oerhört långtgående.
– Det är längesedan vi såg yrkanden som var lika långtgående, säger hon.

Det hon framför allt reagerar på är Visitas yrkanden om ledighet. Arbetsgivarna vill ta bort kravet att de anställdas veckovila minst varannan vecka ska förläggas till fredag-måndag. I stället ska ledigheten kunna läggas ut under hela veckan, vill Visita.
– Genom de här kraven vill man fullständigt förfoga över personalen och deras möjlighet att kombinera arbete, privatliv och föräldraskap. Det är oerhört stora förändringar som man föreslår, säger Malin Ackholt.

Fakta: Visitas krav

  • 80 procent av lönehöjningen i pott.
  • Ingångslönerna bibehålls på samma nivå.
  • Om parterna inte kan nå enighet i en central förhandling om pottfördelning ska arbetsgivaren ha rätt att fördela det lokala utrymmet enligt sitt förslag.
  • Veckovilan ska kunna förläggas till veckans alla dagar.
  • Ny bestämmelse om att arbetsgivare ska kunna avtala om att anställd som anställs tidigast tre månader före en lönerevision inte ska ingå i denna.
  • Anställd som uteblivit från arbete 14 kalenderdagar utan giltigt skäl ska anses ha avslutat sin anställning på egen begäran.

Visita vill också frysa minimilönerna och öka andelen av lönehöjningen som fördelas i pott till 80 procent. Arbetsgivarna vill dessutom ha yttersta beslutsrätt i pottfördelningsprocessen, i de fall parterna inte kommer överens.
– Det de säger är att ”vi kan prata med er, men det är vi som bestämmer”. Vi har i dag ett system för tvistelösning i avtalet som fungerar. Det är bara en ingång till att de vill ha hela makten över processen, säger Malin Ackholt.

Malin Ackholt tycker att Visitas krav är oroväckande.
– Vi är bara i början av processen men det ger en oerhört tydlig bild av att arbetsgivarna vill ha ett förhållande där en part bestämmer och den andra fogar sig, säger Malin Ackholt.

Fråga om jobbet.
89
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här