Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

Smittorisken oroar anställda

När gästerna börjar återvända till hotell- och restaurangbranschen stiger oron för smitta bland anställda. - Fulla serveringar innebär stor påfrestning för personalen, säger Kajsa Bysell, förtroendevald barista.

Publicerad 8 juni 2020
Smittorisken oroar anställda
När gästerna återvänder till branschen gäller det att hålla i rutinerna, säger Kajsa Bysell. Foto: Mostphotos
Kajsa Bysell. Foto: Privat

Efter månader av isolering börjar svenskarna åter våga sig ut till hotell, restauranger, kaféer och barer. Branschen har vidtagit stora åtgärder för att minska smittspridningen och följa Folkhälsomyndighetens regler. Det handlar om utglesade bord, nummerlappsystem, bordsservering och kraftigt förstärkta städrutiner.

Men hos många hotell- och restauranganställda finns nu en oro för att smittas av viruset. Det säger Kajsa Bysell, förtroendevald barista och ordförande i avdelning Stockholm-Gotland, som just nu sitter i HRF:s telefonjour.
– Vi pratar mycket om det, visst finns det en oro. Blir det nu fulla serveringar blir det en stor påfrestning för personalen.

Corona och arbetsmiljön

Arbetsgivaren är skyldig att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Där ingår att löpande göra riskbedömningar av arbetsmiljön på arbetsplatsen. Det gäller även i fråga om virus. Arbetsmiljöverket har information om hur sådana riskbedömningar kan se ut. Läs mer här. Prevent har tagit fram en checklista för att bedöma risker för personalen att utsättas för coronaviruset, eller sjukdomen covid-19, i sitt arbete. Den finns här.

När gästerna är få är det lättare att hålla strikta rutiner för hygien och avstånd. Det är nu när de börjar bli fler igen som rutinerna prövas, säger Kajsa.
– Rutinerna måste verkligen sitta, även om det blir en tillströmning av gäster. Det ligger ett stort ansvar på arbetsgivarna där.

En viktig åtgärd för att skydda anställda från smitta på de arbetsplatser där gästerna nu börjar återvända, är att dra ner på korttidspermitteringarna, säger Kajsa.
– Med kravet på bordsservering så måste det vara fler som delar på det arbetet.

Hon betonar också att även gästerna har ansvar för att inte smittan sprids på hotell och restauranger.
– Alla bär ett eget ansvar i den här situationen. Det är inte meningen att vi som jobbar i branschen ska vara poliser som ser till att gästerna sköter sig.

Ingår i temat: Coronakrisen 171 artiklar

Alla artiklar i temat (168 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här