När gästerna börjar återvända till hotell- och restaurangbranschen stiger oron för smitta bland anställda. - Fulla serveringar innebär stor påfrestning för personalen, säger Kajsa Bysell, förtroendevald barista.
Efter månader av isolering börjar svenskarna åter våga sig ut till hotell, restauranger, kaféer och barer. Branschen har vidtagit stora åtgärder för att minska smittspridningen och följa Folkhälsomyndighetens regler. Det handlar om utglesade bord, nummerlappsystem, bordsservering och kraftigt förstärkta städrutiner.
Men hos många hotell- och restauranganställda finns nu en oro för att smittas av viruset. Det säger Kajsa Bysell, förtroendevald barista och ordförande i avdelning Stockholm-Gotland, som just nu sitter i HRF:s telefonjour.
– Vi pratar mycket om det, visst finns det en oro. Blir det nu fulla serveringar blir det en stor påfrestning för personalen.
Corona och arbetsmiljön
När gästerna är få är det lättare att hålla strikta rutiner för hygien och avstånd. Det är nu när de börjar bli fler igen som rutinerna prövas, säger Kajsa.
– Rutinerna måste verkligen sitta, även om det blir en tillströmning av gäster. Det ligger ett stort ansvar på arbetsgivarna där.
En viktig åtgärd för att skydda anställda från smitta på de arbetsplatser där gästerna nu börjar återvända, är att dra ner på korttidspermitteringarna, säger Kajsa.
– Med kravet på bordsservering så måste det vara fler som delar på det arbetet.
Hon betonar också att även gästerna har ansvar för att inte smittan sprids på hotell och restauranger.
– Alla bär ett eget ansvar i den här situationen. Det är inte meningen att vi som jobbar i branschen ska vara poliser som ser till att gästerna sköter sig.