Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

Många varsel när skidanläggningar stänger

Nu är det klart att det inte blir någon påsk i skidbacken i år. Över hela fjällvärlden varslas säsongsanställda, och på många håll hänger de fastanställdas situation på hur sommaren blir.

Publicerad 2 april 2020
Många varsel när skidanläggningar stänger
Från och med måndag kommer Åres liftar att stå stilla. Foto: Sandra Lee Pettersson

Diskussionen huruvida skidanläggningarna ska tillåtas att hålla öppet säsongen ut har varit intensiv. Folkhälsomyndigheten har inte gått ut med något förbud, men råder nu anläggningarna att stänga. Anledningen är framför allt att man inte vill belasta sjukvården i glesbygdsområdena. De senaste dagarna har alla stora svenska skidanläggningar meddelat att de följer rådet.

Patrik Svärd. Foto: Sandra Lee Pettersson

På Skistar i Åre är stämningen låg, säger Patrik Svärd, lifttekniker och klubbordförande.
– Det är nattsvart, kan man säga. Inte roligt alls. Lite tagen på sängen är man ju. Att det skulle komma en sjukdom och slå undan benen för alla. Det är som en film. Det gick jättebra för oss, säger han.
I dag på eftermiddagen varslades alla anläggningens hundratals säsongare om uppsägning, berättar Patrik Svärd. Många av dem är sådana som arbetar säsong i Åre i stort sett året runt.
– En del har gjort det i upp till tio års tid. De får ju också gå nu, det är tufft.
Hur det blir för de tillsvidareanställda på Skistar i Åre vet han inte.
– Det vet vi inget om än. Om jag ska killgissa med mycket på fötterna, så tror jag att vi ska vara kvar och städa upp resten av säsongen. Som det ser ut just nu.

Petter Zetterqvist. Foto: Privat

På Idre Fjäll informerades personalen under gårdagen, säger Petter Zetterqvist, skidlärare och ordförande för HRF:s avdelning Mitt.
– Det var infomöten på alla avdelningar. Folk har förståelse för läget.
De säsongsanställda har redan varslats om uppsägning. För de tillsvidareanställda förhandlar företaget om korttidspermitteringar, säger Petter Zetterqvist.
– Jag tror att vi kommer att få till permitteringarna. Jag tror att de flesta tycker att det känns okej.
Den grupp som berörs mest tror Petter Zetterqvist är samma som i Åre: de som arbetar både vinter- och sommarsäsong här.
– För många som bor här går säsongerna i varandra, de känner sig nästan som tillsvidareanställda. Men de blir också varslade och om två veckor går de hem, säger han.

Vanligtvis smygstartar sommarsäsongen redan i mitten av maj. Det osäkert om det blir så i år.
– Ingen vet ju hur länge vi kommer att behöva ha stängt. Man får klura på om vi har någon verksamhet att starta upp sedan, säger Petter Zetterqvist.

eva helleberg
Eva Helleberg. Foto: Patrick Degerman

Eva Helleberg är ansvarig för stugservice på Hemavan Alpint, och suppleant i HRF:s avdelning Nord. Hon säger att beskedet om stängningen var rätt väntat.
– Det kom inte som någon överraskning, vi anade att det kunde bli så.
Även här har de säsongsanställda redan sagts upp. Eva Helleberg säger att förståelsen är stor, men att det är många säsongare som gärna vill stanna kvar.
– Många har ju inget jobb att åka hem till, så de vill hellre vara kvar här. Vi försöker tipsa om andra jobb i kommunen, inom vården och hemtjänsten.
De tillsvidareanställda, som Eva Helleberg, har inte varslats eller korttidspermitterats. Hon tror att deras situation hänger på hur det blir i sommar.
– Om gud vill kanske vi får en sommarsäsong och folk kan åka upp i gondolen och vandra.

Om gud vill kanske vi får en sommarsäsong.Eva Helleberg

Eva Helleberg beskriver känslan just nu som tudelad. Å ena sidan innebär stängningen ett stort ekonomiskt avbräck för en liten glesbygdsort. Å andra sidan känns det tryggt att risken för viruset minskar, säger hon.
– Vi har inte samma resurser här uppe, vi har 25-40 mil till närmaste akutsjukvård.
En positiv effekt ser hon: att många här uppe har gått med i både fack och a-kassa.
– Man kanske har tänkt tidigare att man klarar sig själv. Men nu ser man att det kan vara händelser utifrån som man inte kan påverka själv. Då är det bra med facket och a-kassan.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter FÖRBUNDSMÖTET

HRF fixade digital demokrati

HRF:s första digitala förbundsmöte är avklarat. Verksamhetsberättelse, övergripande mål och tre motioner behandlades.

Publicerad 29 maj 2020 Kommentera
HRF fixade digital demokrati
I år fick besluten klubbas digitalt, när HRF höll förbundsmöte. Foto: Istockphoto

Förbundsmötet är HRF:s högsta beslutande organ mellan kongresserna. Mötet hölls första gången för ett år sedan. I år fick man ta ett nytt grepp, på grund av coronapandemin.

– Det var aldrig aktuellt att ställa in det. Det här är en viktig demokratisk funktion, och de allra flesta har blivit proffs på att jobba digitalt under den här tiden, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Tre motioner behandlades. En rörde ett förslag att förbundet ska ta fram ett instämplingsprogram som inte kan manipuleras och som följer kollektivavtalet.

Förbundsstyrelsen skrev i sitt yttrande att arbetsgivare själva väljer vilka tidrapprorteringsprogram de använder, och att man inte kan tvinga dem att köpa in ett som facket tar fram. Däremot, påpekade styrelsen, för man samtal med två företag som båda levererar tidrapporteringsinstrument till branschen. Tanken är att man vinner mer på att få dem att konstruera lösningar som gör det omöjligt för arbetsgivaren att fuska. Styrelsen yrkade på avslag för motionen, vilket också blev förbundsmötets beslut.

En annan motion handlade om att HRF borde arbeta för att Afa ska börja tillämpa ILO:s nyare lista över arbetssjukdomar. I dag används en lista från 80-talet, som saknar flera sjukdomar som dykt upp senare, som posttraumatiskt stressyndrom och kronisk senskideinflammation. Även här föreslog förbundsstyrelsen avslag. Anledningen till det är att frågan ägs av LO centralt, tillsammans med Svenskt Näringsliv. Där pågår också förhandlingar om att uppdatera listan över arbetssjukdomar som ska ge ersättning.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den tredje motionen efterlyste ett tydligt uppdrag för försäkringsingsinformatörer även efter årsskiftet, när ett nytt bolag ska hantera parternas gemensamma pengar för information. Förbundsmötet gick också här på styrelsens linje och ansåg motionen besvarad, med förklaringen att det står avdelningarna fritt att planera för sina informatörers arbete också nästa år.

Trots att mötet gick som avsett finns det inga planer på att även fortsättningsvis ha digitala förbundsmöten.

– Jag är nöjd att vi kunde ha ett demokratiskt beslutsmöte. Jag är mindre nöjd utifrån att vi inte kunde ha en dialog. Jag tror att man behöver träffas, skapa relationer och utveckla varandra. Nu får vi se fram emot att ha ett fysiskt möte nästa år, för att det viktiga relationsskapandet ska fortleva, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter utbildning

Hallå där, Sara Lake

Ett pilotprojekt ska hjälpa uppsagda Nordic Choice-anställda i Göteborg att få nya jobb genom utbildning i bland annat yrkessvenska och kundservice. Bakom står hotellkedjan och Göteborgs stad, berättar Sara Lake, vd för Clarion Post.

Publicerad 27 maj 2020 Kommentera
Hallå där, Sara Lake
Sara Lake, vd på Clarion Hotel Post i Göteborg. Foto: Nordic Choice Hotels

– Vi har ju tyvärr fått varsla många, två tredjedelar av bemanningen som det ser ut just nu. Vi hade ett upparbetat samarbete med staden sedan tidigare, och det föll sig naturligt att prata om vad vi kan göra för att hjälpa dem som nu står utan arbete.

Vad är målet?
– Att bredda och stärka kompetensen. Att de ska få ett certifikat på utbildningen, ett kvitto på vad de faktiskt kan för att göra det lättare för dem att få nya jobb.

Vilka får gå utbildningen?
– I ett första skede är det 40-45 personer från städavdelningarna på våra sju Göteborgshotell. Men vi hoppas på och planerar för en fortsättning där även andra yrkesgrupper, som restaurangpersonal, också skulle kunna få gå.

Om projektet

Utbildningen är ett samarbete mellan Göteborgs stad och Nordic Choice Hotels. I första omgången utbildas 40 till 45 anställda som sagts upp från sju Nordic Choice-hotell i Göteborg.
Deltagarna ska lära sig yrkessvenska, hjärt- och lungräddning, digital färdighet, hållbart miljöarbete samt kundservice och bemötande. Utbildningen pågår under åtta veckor, cirka 30 timmar i veckan. Den som går klart utbildningen får ett yrkesbevis inom städservice.

 

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter AVGIFT

A-kassan lämnar avgiften orörd

Flera a-kassor planerar att höja avgiften på grund av ökade utbetalningar. Hotell- och restauranganställdas a-kassa kommer inte att göra det i dagsläget.

Publicerad 26 maj 2020 Kommentera
A-kassan lämnar avgiften orörd
Inga högre räkningar för HRAK:s medlemmar. Än så länge låter man avgiften ligga kvar på 142 kronor i månaden. Foto: Colourbox

Från den 1 juni höjer Kommunals a-kassa avgiften. Samtidigt planerar fler kassor att göra detsamma, visar en enkät som Arbetsvärlden gjort. Men på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, finns inga sådana planer.

– Vi har inte en tillräckligt bra bild av hur verksamheten kommer att se ut. Vi följer utvecklingen, säger Karin Pettersson, föreståndare.

Anledningen till att avgiften i många kassor nu ses över är att utgifterna för ersättning har ökat. Dels har många förlorat jobbet i spåren av covid-19, dels har regeringens mer generösa a-kasseregler fått medlemmar att strömma till. HRAK har på bara några månader ökat från 73 000 medlemmar till 91 500. Eftersom fler ska få mer måste också mer pengar in i försäkringen.

Karin Pettersson. Foto: HRAK

– Vi ser inget akut behov av att höja avgiften. Det blir i så fall en fråga för stämman i september. Skulle stämman fatta ett beslut om höjd avgift kommer det att införas tidigast under nästa år, säger Karin Pettersson.

I förra veckan meddelade regeringen att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, ska få 100 miljoner att fördela till landets a-kassor för att säkerställa att de har resurser att hantera alla ansökningar om ersättning. Karin Pettersson tror att HRAK är en av de kassor som kommer att få pengar.

– Ja, det tror jag. Vi är den a-kassa som har påverkats mest och snabbast av covid-19 skulle jag vilja påstå. Det vore orimligt om inte vi fick del av de pengarna.

Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här