Ur temat Coronakrisen
Nyheter säsong

Munskydd och luft på årets julbord

Årets julbordssäsong kommer inte bli som andra. Färre gäster, munskydd och slot-tider är några av lösningarna som restaurangerna tar till för att coronasäkra julborden.

Publicerad 15 oktober 2020
Munskydd och luft på årets julbord
Förra årets julbord på Tyrol på Gröna Lund. Årets julbord kommer att ha samma tema som tidigare år, men med mer avstånd, slot-tider och plexiglas. Foto: Claes Helander/Gröna Lund
Micke Eriksson. Foto: Julbordsmäklarna

Vanligtvis ligger julbordsförberedelserna i startgroparna så här års. Men i år är det inte som vanligt. Det säger Micke Eriksson, delägare till Julbordsmäklarna, som hjälper framför allt företag med julbordsbokningar. Förra året förmedlade bolaget runt 30 000 julbord till 750 olika företag. I år är läget ett annat.
– Mellan maj och augusti tappade vi mellan 70 och 90 procent av förfrågningarna, sedan har det hämtat sig lite. Vi räknar nog med att landa på ett tapp på 50 procent i år.

Micke Eriksson säger att de får in många frågor kring avbokningsregler och hur restaurangerna hanterar coronaviruset.
– Vi hanterar dagligen frågor kring hur restaurangerna anpassat sina verksamheter utifrån covid-19 samt om man kan anpassa vissa avbokningsvillkor.

Det är också många restauranger som valt att inte servera traditionella julbord i år, säger Micke Eriksson.
– En del restauranger som kanske inte är riktigt etablerade julbordsställen har i år valt att satsa på alternativa menyer och serveringssätt, vilket vi också ser en ökad efterfrågan på.

Det finns ett uppdämt behov av att jobba.Niclas Andersson, restaurangchef på Tyrol

Niclas Andersson. Foto: Elis Hoffman

På restaurang Tyrol på Gröna Lund i Stockholm dukas första julbordet upp i slutet av november. Det är efterlängtat bland personalen, berättar restaurangchef Niclas Andersson.
– Många har varit sysslolösa eller jobbat deltid på andra ställen, så det finns ett uppdämt behov av att jobba. De är jätteglada och ser fram emot det.

Konceptet är detsamma som tidigare år – julmat på buffé med norrländskt och vilt som tema. Men gästerna kommer att vara färre, ungefär hälften mot tidigare år, och det kommer att vara betydligt mer luft mellan sällskapen.
– Vi kommer att styra dem mer aktivt. Sedan har vi infört slot-tider, så att inte alla kommer och går samtidigt. Och ingen sitter på tid, som tidigare. Det gör att det inte blir kö i garderoben eller utanför, säger Niclas Andersson.
Niclas Andersson berättar att de också tittar på att sätta plexiglas över buffén.
– Vi vill kunna visa upp all den fina maten, men samtidigt skydda den.

Det kommer att finnas gott om handsprit och möjligheter att tvätta händerna. Dessutom får all personal som vill bära munskydd och handskar, säger Niclas Andersson.
– De får göra det som känns bra för dem.

Vi har gjort en risk- och konsekvensanalys med facket och företagshälsovårdenTina Resch, vice vd Liseberg

Tina Resch. Foto: Liseberg

Även på Liseberg i Göteborg kommer det att serveras julbord i år. Även om det är i reducerad skala, berättar vice vd Tina Resch.
– Vi kommer att ha öppet på en av våra julbordsrestauranger, Hamnkrogen. Men vi kommer att ha färre platser än tidigare år.

Hon berättar att en rad åtgärder har vidtagits för att coronasäkra både för julbordsgästerna – och personalen.
– Vi har gjort en risk- och konsekvensanalys med facket och företagshälsovården över personalens säkerhet. Vi kommer till exempel att ha det luftigare mellan borden, plexiglas, olika zoner på julbordet, handsprit och tider så att gästerna inte krockar med varandra. Vi har jobbat mycket med logistik.

Hur mycket gäster det kommer att bli återstår att se, säger Tina Resch. Flera tusen julbordsgäster var redan bokade sedan tidigare, och de senaste månaderna har gäster både bokat av och på.
– Det är väldigt osäkra tider att servera julbord. Vi får se hur det slutar. Det beror nog mycket på hur smittspridningen utvecklar sig i samhället.

Ingår i temat: Coronakrisen 139 artiklar

Alla artiklar i temat (136 till)
Nyheter tävling

Han ska få löken att glänsa i Årets kock

William Brittsjö var en av åtta tävlande som tog sig till final i Årets kock efter två hektiska tävlingsdagar.

Publicerad 22 juni 2021 Kommentera
Han ska få löken att glänsa i Årets kock
En av William Brittsjös favoritråvaror, gul lök, är också årets huvudråvara i finalen. Foto: Mostphotos, Privat

Åtta kockar ska göra upp om titeln Årets kock 2021 den 16 september. En av dem är du, grattis!
– Tack! Det är kul.

Hur var det att tävla?
– Det var extremt hård konkurrens, men det är bara att kämpa på. Dag två var det noll-noll igen, och då ger man allt.

Nu är det löken som ska skina, det är kul.

Hur förbereder du dig för finalen?
– Det handlar om att man inte vet vad som komma skall. Man tittar på föregående år och utgår från det.
Det gäller att utvidga sin bredd som matlagare. Man får utgå från sig själv och vad man gillar att laga. Vi vet ju huvudråvaran, gul lök. Det är en av mina favoritråvaror. Nu är det löken som ska skina, det är kul.

Huvudråvaran är känd, men mycket är en överraskning. Hur tänker du kring det?
– Råvarukorgen får man reda på samma dag, och så får man lite tid att förbereda sig.
Utmaningen är att man inte har någon exakt logistikkänsla när man inte hunnit träna på en rätt, så man får gå på magkänsla.

Vad hoppas du på för råvaror?
– Jag är ju göteborgare så skaldjur vore jättehärligt. Eller lamm, det gillar jag.

Finalisterna till Årets kock 2021, med William Brittsjö som tvåa från höger.

Vilka egenskaper är bra att ha när man tävlar i matlagning?
– I grund och botten handlar det om att vara smaksäker. Det är bra att vara stabil mentalt om något går fel.
Framför allt är det jätteviktigt att man tycker det är kul, annars klarar man inte av den träning som krävs.
Jag går all in i år och tror på den maten jag lagar och anpassar den utifrån tävlingen.

Jag gillar känslan av att vara underdog.

Här är William

Namn: William Brittsjö
Ålder: 22 år.
Från: Göteborg.
Arbetsplats: Ricordi, Stockholm.

Du är ung, bara 22 år. Du tävlar mot kockar med större erfarenhet.
– Ålder är bara en siffra. Det gäller att vara förberedd, skapa sig rätt förutsättningar och laga mat som man själv tror på samt ha lite flyt med domarna.
Men jag gillar känslan av att vara underdog, då slipper man den värsta pressen.

Är du nervös?
– Ja, det är klart man är. Jag har drömt om det här i så många år.
Det är en utmaning, men det ska inte vara lätt att vinna Årets kock. Det gäller att laga så god mat man bara kan.

Ingår i temat: Coronakrisen 139 artiklar

Alla artiklar i temat (136 till)
Nyheter politik

HRF: ”Inte optimalt med nyval”

Riksdagen har uttryckt sitt misstroende mot Stefan Löfven. Olyckligt, tycker HRF:s ordförande Malin Ackholt. – Vi tror inte att nyval är det mest optimala för samhället och för våra medlemmar just nu, säger hon.

Publicerad 21 juni 2021 Kommentera
HRF: ”Inte optimalt med nyval”
Statsminister Stefan Löfven (S) håller pressträff i Rosenbad, efter att ha förlorat misstroendeomröstningen i riksdagen. Foto: Anders Wiklund/TT
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Det var med marginal som riksdagen i dag röstade för ett misstroende mot statsminister Stefan Löfven.
Vänsterpartiet, som initierade omröstningen på grund av ett utredningsförslag om marknadshyror vid nybyggnation, fick med sig moderater, liberaler och sverigedemokrater och förklarade att Löfven inte längre har ledamöternas förtroende.

Hotell- och restaurangfackets ordförande Malin Ackholt tycker att beslutet är olyckligt.
– Vi befinner oss fortfarande i en pandemi. Vi tror inte att nyval är det mest optimala för samhället och för våra medlemmar just nu, säger hon.

Nu har Löfven en vecka på sig att bestämma om han ska utlysa nyval. Gör han det inte kommer han att entledigas från statsministerposten.

– Vi följer vad som händer på de områden som är viktiga för oss, som den höjda a-kasseersättningen och lagstiftning om trygghet och omställning, säger Malin Ackholt.

Nyheter DISKRIMINERING

Diskriminerad gäst får 30 000

En kvinna i rullstol försökte beställa ett glas vin under ett restaurangbesök, men nekades. Nu har restaurangen dömts i tingsrätten för diskriminering som har samband med funktionsnedsättning.

Publicerad 21 juni 2021 Kommentera
Diskriminerad gäst får 30 000
Gästen försökte beställa ett glas vin. Foto: Yuliya Zavalishina/Mostphotos

En eftermiddag för tre år sedan besökte kvinnan ett köpcentrum i södra Stockholm. På en av restaurangerna ville hon beställa ett glas vin, men möttes av nekande gester och huvudskakningar.
Efter flera försök bad kvinnan att få tala med restaurangchefen. Men inte heller då fick gästen någon förklaring till varför hon nekades att beställa. Kvinnan var vid tillfället nykter.

Kvinnan lämnade restaurangen och anmälde saken till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som drev ärendet i tingsrätten.
Rätten gick på DO:s linje och dömde restaurangföretaget att betala 30 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan.

– Att man inte serveras alkohol är ett problem som många personer med funktionsnedsättning möter. Det kan vara förnedrande och göra att man undviker att beställa det man vill ha. Vi hoppas att domen kan bidra till att den här typen av diskriminering minskar, säger Martin Mörk, chef för DO:s processenhet i ett pressmeddelande.

Restaurangföretaget har fortfarande möjlighet att överklaga domen.

Fråga om jobbet.
106
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här