Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

HRF: ”Gå inte med på försämringar”

Hotell- och restaurangbranschen är i kris. Nu varnar facket för att arbetsgivare försöker få anställda att gå med på försämringar på stående fot.

Publicerad 17 mars 2020
HRF: ”Gå inte med på försämringar”
Det är kristider i hotell- och restaurangbranschen, men det betyder inte att du som anställd ska gå med på vad som helst, menar facket. Foto: Syda Productions/Mostphotos
Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Varslen duggar tätt i branschen just nu. Hotell- och restaurangfackets beräkningar är att uppemot 20 000 anställda hittills varslats eller blivit av med arbetet på grund av coronavirusets framfart. HRF varnar nu för att en del arbetsgivare lägger press på anställda att gå med på försämringar, till exempel förändrade anställningsformer.
– Vi har sett det på de frågor som har kommit in, framför allt genom sociala medier. Det är arbetsgivare som har pratat med enskilda individer som en första hantering av den här situationen, säger Susanne Bali, central ombudsman på HRF.

Det har till exempel handlat om arbetsgivare som bett tillsvidareanställda att gå med på att omvandla anställningen till en så kallad anställning på enstaka dagar alternativt gå ner i avtalad arbetsgrad. Susanne Bali råder alla HRF:are som hamnar i en sådan situation att inte gå med på någonting på stående fot.
– Vårt råd är att lyssna på vad arbetsgivaren föreslår, dubbelkolla vilken anställningsform du har i dag och kontakta HRF. Vi försöker lägga ut så mycket information som möjligt på vår hemsida. Om du inte hittar svaret där, så kontakta oss via telefon eller mejl. Det är viktigt att det går rätt till. Det finns ett regelverk som är grundplåten i den svenska modellen.

I går enades HRF och Visita om en ny sorts korttidspermittering, som ett alternativ till uppsägning och så kallad hyvling. En stor skillnad mot det sistnämnda är varaktigheten, säger Susanne Bali.
– Med korttidspermittering går du ner i arbetstid och lön under en period. Om du går med på ändringar i ditt anställningsavtal gäller det för alltid. Det är viktigt att få in den begränsningen.

Susanne Bali säger att det är fullt förståeligt att man som anställd vill vara lojal med företaget i en sådan här krissituation.
– Det är klart att man vill vara med och rädda jobben, men du ska inte behöva bli satt i en situation där du pressas att gå med på något som inte kommer att fungera ekonomiskt i längden.

Ingår i temat: Coronakrisen 171 artiklar

Alla artiklar i temat (168 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här