Branschen kommer återhämta sig. Men den behöver hjälp.
Våren brukar vara mässornas och mötenas tid. Men inte i år.
Det är extremt tuffa tider för besöksnäringen just nu. Coronaskräck och myndighetsrekommendationer drabbar hårt.
Mässor ställs in, hotellnätter avbokas, konferenser skjuts på framtiden. Och som en konsekvens följer varsel om uppsägningar för hotell- och restauranganställda. De kommer dagligen nu. Det är 25 varslade tjänster här, 50 tjänster där och plötsligt … 2 000 tjänster på Scandic.
Branschens utveckling följer i princip virusets. Några enstaka fall blir plötsligt ganska många. Vi vet ännu inte var det här slutar.
Det vi vet är att människan har en unik återhämtningsförmåga. Det har besöksnäringen också. Men den kan behöva lite hjälp på vägen.
Under den djupa finanskrisen 2008-2009 togs politiska krafttag för att rädda svensk industri. Det var ett stålbad. Åtskilliga förlorade jobben. Många blev också kvar. När krisen var över stod företagen ganska väl rustade för att återuppta verksamheten och dessutom växa. Mycket tack vare statens stöd.
Det vore väl på sin plats att även besöksnäringen får lite hjälp att överleva?