Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONA

Många initiativ för att rädda branschjobb

Middag på hotellrum, tidigarelagda uteserveringar och subventionerade luncher. Nu tas initiativ på många håll för att hjälpa hotell och restauranger att överleva coronakrisen.

Publicerad 21 mars 2020
Många initiativ för att rädda branschjobb
Många kommuner har beslutat att låta restaurangerna öppna sina uteserveringar tidigare på grund av coronakrisen. Foto: Victor Torres/Colourbox

Antalet varslade i hotell- och restaurangbranschen stiger. Men allt är inte nattsvart. Runt om i landet hittas nu kreativa lösningar för att hjälpa branschföretagen att klara livhanken – och behålla sin personal. Det handlar dels om företagens egna initiativ, som att börja med utkörning eller take-away av måltider, eller att be kunderna köpa presentkort att utnyttja när krisen är över.

Zlatko Kavalic. Foto: Privat

Men det finns också mer fantasifulla lösningar. På Stadshotellet i Lidköping erbjuder man numera gäster som bokar bord att få äta i ett separat hotellrum, berättar vd Zlatko Kavalic.
– Vi har tappat massor, det mesta, så vi behöver hitta lösningar.
Idén att låta middagsgäster äta i hotellrum fick han efter att ha pratat med en branschkollega på en annan restaurang.
– Han berättade att de höll på att flytta isär stolar för att få mer mellanrum mellan gästerna. Då tänkte jag att vi kan separera gästerna ännu mer hos oss, eftersom vi har väldigt mycket tomma rum, säger Zlatko Kavalic, och berättar att han har fått mycket positiv respons på initiativet.
– Vi har en del gäster som har ringt och bokat. Många tycker att det är roligt.

Thomas Davidsson. Foto: Jan Magnusson

I Kalmar har kommunen beslutat att från och med måndag låta alla gymnasieelever köpa take-away-lunch från stadens restauranger för 75 kronor per dag. Syftet är att stödja krisande företag, säger kommunens näringslivschef Thomas Danielsson.
– Hotell, restaurang och handel, där har det ju tagit helt stopp. Jag tror att vi har hittat ett väldigt bra och enkelt sätt att stödja dem.

Fakta: Fler initiativ

  • Affärssystemsföretaget Caspeco arbetar med att fram en gratis take-away-funktion för alla i företag i hotell- och restaurangbranschen. Även företag som inte är kunder.
  • Affischeringsföretaget JCDecaux bekostar en utomhuskampanj med syfte att stödja restaurangbranschen. Företaget meddelar också att de kommer bjuda sina samarbetspartners på lunch varje fredag i tre veckor.
  • Restaurang Rolfs Kök i Stockholm har startat en stödklubb där gäster kan bli medlemmar mot att de skänker en summa. För olika summor får medlemmarna olika saker, till exempel sitt namn på en matsalsstol, en t-shirt eller en inbjudan till en årlig ”tack-brunch”.
  •  Nordic Choice-kedjan har bland annat gått ut med att de kan hyra ut boenden och lokaler som karantänboenden, temporära vårdinrättningar, provtagningsmottagningar eller evakueringsplatser.

Restaurangerna kommer att fakturera kommunen för elevernas luncher. Pengarna kommer att betalas ut skyndsamt, säger Thomas Danielsson. Kalmar kommun räknar med att kostnaden kommer att hamna på mellan 1,5 och 2 miljoner kronor.
Initiativet har väckt stort intresse bland andra kommuner, säger Thomas Danielsson.
– Det har ringt väldigt många kommuner som vill höra hur vi gör.

Det är också flera kommuner som har valt att låta restauranger öppna sina uteserveringar tidigare. Detta gäller bland annat i Stockholm, Borås, Halmstad och Göteborg.
– Vi vill göra vad vi kan för att hjälpa näringslivet i denna mycket svåra situation. Detta beslut möjliggör för restauranger att redan nu öppna upp sina uteserveringar. Förhoppningsvis känner sig fler människor bekväma med att sitta utomhus, skriver Hampus Magnusson, byggnadsnämndens ordförande, i ett pressmeddelande.

Ingår i temat: Coronakrisen 171 artiklar

Alla artiklar i temat (168 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här