Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONA

Många initiativ för att rädda branschjobb

Middag på hotellrum, tidigarelagda uteserveringar och subventionerade luncher. Nu tas initiativ på många håll för att hjälpa hotell och restauranger att överleva coronakrisen.

Publicerad 21 mars 2020
Många initiativ för att rädda branschjobb
Många kommuner har beslutat att låta restaurangerna öppna sina uteserveringar tidigare på grund av coronakrisen. Foto: Victor Torres/Colourbox

Antalet varslade i hotell- och restaurangbranschen stiger. Men allt är inte nattsvart. Runt om i landet hittas nu kreativa lösningar för att hjälpa branschföretagen att klara livhanken – och behålla sin personal. Det handlar dels om företagens egna initiativ, som att börja med utkörning eller take-away av måltider, eller att be kunderna köpa presentkort att utnyttja när krisen är över.

Zlatko Kavalic. Foto: Privat

Men det finns också mer fantasifulla lösningar. På Stadshotellet i Lidköping erbjuder man numera gäster som bokar bord att få äta i ett separat hotellrum, berättar vd Zlatko Kavalic.
– Vi har tappat massor, det mesta, så vi behöver hitta lösningar.
Idén att låta middagsgäster äta i hotellrum fick han efter att ha pratat med en branschkollega på en annan restaurang.
– Han berättade att de höll på att flytta isär stolar för att få mer mellanrum mellan gästerna. Då tänkte jag att vi kan separera gästerna ännu mer hos oss, eftersom vi har väldigt mycket tomma rum, säger Zlatko Kavalic, och berättar att han har fått mycket positiv respons på initiativet.
– Vi har en del gäster som har ringt och bokat. Många tycker att det är roligt.

Thomas Davidsson. Foto: Jan Magnusson

I Kalmar har kommunen beslutat att från och med måndag låta alla gymnasieelever köpa take-away-lunch från stadens restauranger för 75 kronor per dag. Syftet är att stödja krisande företag, säger kommunens näringslivschef Thomas Danielsson.
– Hotell, restaurang och handel, där har det ju tagit helt stopp. Jag tror att vi har hittat ett väldigt bra och enkelt sätt att stödja dem.

Fakta: Fler initiativ

  • Affärssystemsföretaget Caspeco arbetar med att fram en gratis take-away-funktion för alla i företag i hotell- och restaurangbranschen. Även företag som inte är kunder.
  • Affischeringsföretaget JCDecaux bekostar en utomhuskampanj med syfte att stödja restaurangbranschen. Företaget meddelar också att de kommer bjuda sina samarbetspartners på lunch varje fredag i tre veckor.
  • Restaurang Rolfs Kök i Stockholm har startat en stödklubb där gäster kan bli medlemmar mot att de skänker en summa. För olika summor får medlemmarna olika saker, till exempel sitt namn på en matsalsstol, en t-shirt eller en inbjudan till en årlig ”tack-brunch”.
  •  Nordic Choice-kedjan har bland annat gått ut med att de kan hyra ut boenden och lokaler som karantänboenden, temporära vårdinrättningar, provtagningsmottagningar eller evakueringsplatser.

Restaurangerna kommer att fakturera kommunen för elevernas luncher. Pengarna kommer att betalas ut skyndsamt, säger Thomas Danielsson. Kalmar kommun räknar med att kostnaden kommer att hamna på mellan 1,5 och 2 miljoner kronor.
Initiativet har väckt stort intresse bland andra kommuner, säger Thomas Danielsson.
– Det har ringt väldigt många kommuner som vill höra hur vi gör.

Det är också flera kommuner som har valt att låta restauranger öppna sina uteserveringar tidigare. Detta gäller bland annat i Stockholm, Borås, Halmstad och Göteborg.
– Vi vill göra vad vi kan för att hjälpa näringslivet i denna mycket svåra situation. Detta beslut möjliggör för restauranger att redan nu öppna upp sina uteserveringar. Förhoppningsvis känner sig fler människor bekväma med att sitta utomhus, skriver Hampus Magnusson, byggnadsnämndens ordförande, i ett pressmeddelande.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter FÖRBUNDSMÖTET

HRF fixade digital demokrati

HRF:s första digitala förbundsmöte är avklarat. Verksamhetsberättelse, övergripande mål och tre motioner behandlades.

Publicerad 29 maj 2020 Kommentera
HRF fixade digital demokrati
I år fick besluten klubbas digitalt, när HRF höll förbundsmöte. Foto: Istockphoto

Förbundsmötet är HRF:s högsta beslutande organ mellan kongresserna. Mötet hölls första gången för ett år sedan. I år fick man ta ett nytt grepp, på grund av coronapandemin.

– Det var aldrig aktuellt att ställa in det. Det här är en viktig demokratisk funktion, och de allra flesta har blivit proffs på att jobba digitalt under den här tiden, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Tre motioner behandlades. En rörde ett förslag att förbundet ska ta fram ett instämplingsprogram som inte kan manipuleras och som följer kollektivavtalet.

Förbundsstyrelsen skrev i sitt yttrande att arbetsgivare själva väljer vilka tidrapprorteringsprogram de använder, och att man inte kan tvinga dem att köpa in ett som facket tar fram. Däremot, påpekade styrelsen, för man samtal med två företag som båda levererar tidrapporteringsinstrument till branschen. Tanken är att man vinner mer på att få dem att konstruera lösningar som gör det omöjligt för arbetsgivaren att fuska. Styrelsen yrkade på avslag för motionen, vilket också blev förbundsmötets beslut.

En annan motion handlade om att HRF borde arbeta för att Afa ska börja tillämpa ILO:s nyare lista över arbetssjukdomar. I dag används en lista från 80-talet, som saknar flera sjukdomar som dykt upp senare, som posttraumatiskt stressyndrom och kronisk senskideinflammation. Även här föreslog förbundsstyrelsen avslag. Anledningen till det är att frågan ägs av LO centralt, tillsammans med Svenskt Näringsliv. Där pågår också förhandlingar om att uppdatera listan över arbetssjukdomar som ska ge ersättning.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den tredje motionen efterlyste ett tydligt uppdrag för försäkringsingsinformatörer även efter årsskiftet, när ett nytt bolag ska hantera parternas gemensamma pengar för information. Förbundsmötet gick också här på styrelsens linje och ansåg motionen besvarad, med förklaringen att det står avdelningarna fritt att planera för sina informatörers arbete också nästa år.

Trots att mötet gick som avsett finns det inga planer på att även fortsättningsvis ha digitala förbundsmöten.

– Jag är nöjd att vi kunde ha ett demokratiskt beslutsmöte. Jag är mindre nöjd utifrån att vi inte kunde ha en dialog. Jag tror att man behöver träffas, skapa relationer och utveckla varandra. Nu får vi se fram emot att ha ett fysiskt möte nästa år, för att det viktiga relationsskapandet ska fortleva, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter utbildning

Hallå där, Sara Lake

Ett pilotprojekt ska hjälpa uppsagda Nordic Choice-anställda i Göteborg att få nya jobb genom utbildning i bland annat yrkessvenska och kundservice. Bakom står hotellkedjan och Göteborgs stad, berättar Sara Lake, vd för Clarion Post.

Publicerad 27 maj 2020 Kommentera
Hallå där, Sara Lake
Sara Lake, vd på Clarion Hotel Post i Göteborg. Foto: Nordic Choice Hotels

– Vi har ju tyvärr fått varsla många, två tredjedelar av bemanningen som det ser ut just nu. Vi hade ett upparbetat samarbete med staden sedan tidigare, och det föll sig naturligt att prata om vad vi kan göra för att hjälpa dem som nu står utan arbete.

Vad är målet?
– Att bredda och stärka kompetensen. Att de ska få ett certifikat på utbildningen, ett kvitto på vad de faktiskt kan för att göra det lättare för dem att få nya jobb.

Vilka får gå utbildningen?
– I ett första skede är det 40-45 personer från städavdelningarna på våra sju Göteborgshotell. Men vi hoppas på och planerar för en fortsättning där även andra yrkesgrupper, som restaurangpersonal, också skulle kunna få gå.

Om projektet

Utbildningen är ett samarbete mellan Göteborgs stad och Nordic Choice Hotels. I första omgången utbildas 40 till 45 anställda som sagts upp från sju Nordic Choice-hotell i Göteborg.
Deltagarna ska lära sig yrkessvenska, hjärt- och lungräddning, digital färdighet, hållbart miljöarbete samt kundservice och bemötande. Utbildningen pågår under åtta veckor, cirka 30 timmar i veckan. Den som går klart utbildningen får ett yrkesbevis inom städservice.

 

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter AVGIFT

A-kassan lämnar avgiften orörd

Flera a-kassor planerar att höja avgiften på grund av ökade utbetalningar. Hotell- och restauranganställdas a-kassa kommer inte att göra det i dagsläget.

Publicerad 26 maj 2020 Kommentera
A-kassan lämnar avgiften orörd
Inga högre räkningar för HRAK:s medlemmar. Än så länge låter man avgiften ligga kvar på 142 kronor i månaden. Foto: Colourbox

Från den 1 juni höjer Kommunals a-kassa avgiften. Samtidigt planerar fler kassor att göra detsamma, visar en enkät som Arbetsvärlden gjort. Men på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, finns inga sådana planer.

– Vi har inte en tillräckligt bra bild av hur verksamheten kommer att se ut. Vi följer utvecklingen, säger Karin Pettersson, föreståndare.

Anledningen till att avgiften i många kassor nu ses över är att utgifterna för ersättning har ökat. Dels har många förlorat jobbet i spåren av covid-19, dels har regeringens mer generösa a-kasseregler fått medlemmar att strömma till. HRAK har på bara några månader ökat från 73 000 medlemmar till 91 500. Eftersom fler ska få mer måste också mer pengar in i försäkringen.

Karin Pettersson. Foto: HRAK

– Vi ser inget akut behov av att höja avgiften. Det blir i så fall en fråga för stämman i september. Skulle stämman fatta ett beslut om höjd avgift kommer det att införas tidigast under nästa år, säger Karin Pettersson.

I förra veckan meddelade regeringen att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, ska få 100 miljoner att fördela till landets a-kassor för att säkerställa att de har resurser att hantera alla ansökningar om ersättning. Karin Pettersson tror att HRAK är en av de kassor som kommer att få pengar.

– Ja, det tror jag. Vi är den a-kassa som har påverkats mest och snabbast av covid-19 skulle jag vilja påstå. Det vore orimligt om inte vi fick del av de pengarna.

Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här