Ur temat Coronakrisen
Nyheter branschen

”Det har varit en bra erfarenhet”

En har sommarjobbat med covidsjuka äldre och en blev sjuk själv. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax från Grand Hotel gick Beredskapslyftet för att avlasta omsorgssektorn. Så här gick det för dem.

Publicerad 2 september 2020
”Det har varit en bra erfarenhet”
Under utbildningen i våras fick deltagarna bland annat lära sig ergonomisk lyftteknik, hygien, patientsekretess och skötsel av katetrar. Foto: Elis Hoffman
Sebastian Gygax. Foto: Elis Hoffman

I våras snabbutbildades ett femtiotal hotell- och restauranganställda i vård- och omsorgskunskap. Tanken var att de skulle avlasta Stockholms omsorgssektor under coronapandemin. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax, som blev av med jobben på Cadierbaren på Grand Hotel, var två av deltagarna i Beredskapslyftet.

För Sebastian blev det sex veckors jobb på en särskild covidenhet inom hemtjänsten. Jobbet ordnade han själv.
– Jag fick ett erbjudande från en bekants bekant som hade startat upp enheten och hade svårt att få personal dit. Så jag sökte och fick jobbet.
Enheten tog hand om brukare med konstaterad eller misstänkt covid-19.
– Det var som vanlig hemtjänst men vi hade full skyddsmundering och allting fick ta mycket längre tid. Det behövdes för de äldre blev lite rädda när vi kom in där med dräkterna, säger Sebastian.
Han är nöjd med erfarenheten, säger han.
– Det har varit en bra erfarenhet. Jag är jätteglad att jag kunde bidra i slutändan. Det var skönt att komma ut och göra något.

Maria Bergman Lilliesköld. Foto: Elis Hoffman

För Maria Bergman Lilliesköld är erfarenheten inte lika positiv. Efter en jobbintervju placerades hon på ett demensboende i Stockholm. Men hon hann bara arbeta ett pass innan hon blev sjuk – och har i stort sett varit sjuk sedan dess.
– Jag var inte supersjuk, men hade torrhosta, feber och var så himla trött hela tiden. Och så hade jag en spränghuvudvärk som kom och gick. Det har varit en väldigt tråkig vår, säger hon.
Maria är ganska säker på att hon drabbades av covid-19, även om hon aldrig fått det på papper.
– Det stämmer ju in på symptomen. Vet inte vad det skulle ha varit annars, säger hon.

Fakta: Beredskapslyftet

Intensivutbildningen anordnades av Beredskapslyftet i samarbete med Grand Hôtel, McDonald’s, Courtyard by Marriott Hotel och Stockholms Stad och med finansiering av Patricia Industries. I utbildningen ingick både teoretiska och praktiska moment. Den som genomgått utbildningen fick ett diplom och ett erbjudande om jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholms stad. Sammanlagt slutförde cirka 50 anställda från hotell- och restaurangbranschen utbildningen.

Läs mer på beredskapslyftet.se

Det är först nu som Maria känner att hon fått tillbaka tillräckligt med energi för att börja jobba igen. Hon har tagit en del ströpass på sin gamla arbetsplats, Cadierbaren.
– Det börjar ta fart igen. Inte så mycket att de kan anställa, men jag vet att jag är välkommen tillbaka om de får mer att göra.

Sebastian, som är heltidsstudent, hoppas också på extrajobb på Cadierbaren. Eller på covidenheten där han arbetade i somras.
– Jag står på deras extralista. Vi får se hur hösten blir och vad som händer med coronapandemin.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här