Ur temat Coronakrisen
Nyheter branschen

”Det har varit en bra erfarenhet”

En har sommarjobbat med covidsjuka äldre och en blev sjuk själv. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax från Grand Hotel gick Beredskapslyftet för att avlasta omsorgssektorn. Så här gick det för dem.

Publicerad 2 september 2020
”Det har varit en bra erfarenhet”
Under utbildningen i våras fick deltagarna bland annat lära sig ergonomisk lyftteknik, hygien, patientsekretess och skötsel av katetrar. Foto: Elis Hoffman
Sebastian Gygax. Foto: Elis Hoffman

I våras snabbutbildades ett femtiotal hotell- och restauranganställda i vård- och omsorgskunskap. Tanken var att de skulle avlasta Stockholms omsorgssektor under coronapandemin. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax, som blev av med jobben på Cadierbaren på Grand Hotel, var två av deltagarna i Beredskapslyftet.

För Sebastian blev det sex veckors jobb på en särskild covidenhet inom hemtjänsten. Jobbet ordnade han själv.
– Jag fick ett erbjudande från en bekants bekant som hade startat upp enheten och hade svårt att få personal dit. Så jag sökte och fick jobbet.
Enheten tog hand om brukare med konstaterad eller misstänkt covid-19.
– Det var som vanlig hemtjänst men vi hade full skyddsmundering och allting fick ta mycket längre tid. Det behövdes för de äldre blev lite rädda när vi kom in där med dräkterna, säger Sebastian.
Han är nöjd med erfarenheten, säger han.
– Det har varit en bra erfarenhet. Jag är jätteglad att jag kunde bidra i slutändan. Det var skönt att komma ut och göra något.

Maria Bergman Lilliesköld. Foto: Elis Hoffman

För Maria Bergman Lilliesköld är erfarenheten inte lika positiv. Efter en jobbintervju placerades hon på ett demensboende i Stockholm. Men hon hann bara arbeta ett pass innan hon blev sjuk – och har i stort sett varit sjuk sedan dess.
– Jag var inte supersjuk, men hade torrhosta, feber och var så himla trött hela tiden. Och så hade jag en spränghuvudvärk som kom och gick. Det har varit en väldigt tråkig vår, säger hon.
Maria är ganska säker på att hon drabbades av covid-19, även om hon aldrig fått det på papper.
– Det stämmer ju in på symptomen. Vet inte vad det skulle ha varit annars, säger hon.

Fakta: Beredskapslyftet

Intensivutbildningen anordnades av Beredskapslyftet i samarbete med Grand Hôtel, McDonald’s, Courtyard by Marriott Hotel och Stockholms Stad och med finansiering av Patricia Industries. I utbildningen ingick både teoretiska och praktiska moment. Den som genomgått utbildningen fick ett diplom och ett erbjudande om jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholms stad. Sammanlagt slutförde cirka 50 anställda från hotell- och restaurangbranschen utbildningen.

Läs mer på beredskapslyftet.se

Det är först nu som Maria känner att hon fått tillbaka tillräckligt med energi för att börja jobba igen. Hon har tagit en del ströpass på sin gamla arbetsplats, Cadierbaren.
– Det börjar ta fart igen. Inte så mycket att de kan anställa, men jag vet att jag är välkommen tillbaka om de får mer att göra.

Sebastian, som är heltidsstudent, hoppas också på extrajobb på Cadierbaren. Eller på covidenheten där han arbetade i somras.
– Jag står på deras extralista. Vi får se hur hösten blir och vad som händer med coronapandemin.

Ingår i temat: Coronakrisen 147 artiklar

Alla artiklar i temat (144 till)
Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här