Ur temat Coronakrisen
Nyheter branschen

”Det har varit en bra erfarenhet”

En har sommarjobbat med covidsjuka äldre och en blev sjuk själv. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax från Grand Hotel gick Beredskapslyftet för att avlasta omsorgssektorn. Så här gick det för dem.

Publicerad 2 september 2020
”Det har varit en bra erfarenhet”
Under utbildningen i våras fick deltagarna bland annat lära sig ergonomisk lyftteknik, hygien, patientsekretess och skötsel av katetrar. Foto: Elis Hoffman
Sebastian Gygax. Foto: Elis Hoffman

I våras snabbutbildades ett femtiotal hotell- och restauranganställda i vård- och omsorgskunskap. Tanken var att de skulle avlasta Stockholms omsorgssektor under coronapandemin. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax, som blev av med jobben på Cadierbaren på Grand Hotel, var två av deltagarna i Beredskapslyftet.

För Sebastian blev det sex veckors jobb på en särskild covidenhet inom hemtjänsten. Jobbet ordnade han själv.
– Jag fick ett erbjudande från en bekants bekant som hade startat upp enheten och hade svårt att få personal dit. Så jag sökte och fick jobbet.
Enheten tog hand om brukare med konstaterad eller misstänkt covid-19.
– Det var som vanlig hemtjänst men vi hade full skyddsmundering och allting fick ta mycket längre tid. Det behövdes för de äldre blev lite rädda när vi kom in där med dräkterna, säger Sebastian.
Han är nöjd med erfarenheten, säger han.
– Det har varit en bra erfarenhet. Jag är jätteglad att jag kunde bidra i slutändan. Det var skönt att komma ut och göra något.

Maria Bergman Lilliesköld. Foto: Elis Hoffman

För Maria Bergman Lilliesköld är erfarenheten inte lika positiv. Efter en jobbintervju placerades hon på ett demensboende i Stockholm. Men hon hann bara arbeta ett pass innan hon blev sjuk – och har i stort sett varit sjuk sedan dess.
– Jag var inte supersjuk, men hade torrhosta, feber och var så himla trött hela tiden. Och så hade jag en spränghuvudvärk som kom och gick. Det har varit en väldigt tråkig vår, säger hon.
Maria är ganska säker på att hon drabbades av covid-19, även om hon aldrig fått det på papper.
– Det stämmer ju in på symptomen. Vet inte vad det skulle ha varit annars, säger hon.

Fakta: Beredskapslyftet

Intensivutbildningen anordnades av Beredskapslyftet i samarbete med Grand Hôtel, McDonald’s, Courtyard by Marriott Hotel och Stockholms Stad och med finansiering av Patricia Industries. I utbildningen ingick både teoretiska och praktiska moment. Den som genomgått utbildningen fick ett diplom och ett erbjudande om jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholms stad. Sammanlagt slutförde cirka 50 anställda från hotell- och restaurangbranschen utbildningen.

Läs mer på beredskapslyftet.se

Det är först nu som Maria känner att hon fått tillbaka tillräckligt med energi för att börja jobba igen. Hon har tagit en del ströpass på sin gamla arbetsplats, Cadierbaren.
– Det börjar ta fart igen. Inte så mycket att de kan anställa, men jag vet att jag är välkommen tillbaka om de får mer att göra.

Sebastian, som är heltidsstudent, hoppas också på extrajobb på Cadierbaren. Eller på covidenheten där han arbetade i somras.
– Jag står på deras extralista. Vi får se hur hösten blir och vad som händer med coronapandemin.

Ingår i temat: Coronakrisen 82 artiklar

Alla artiklar i temat (79 till)
Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Ingår i temat: Coronakrisen 82 artiklar

Alla artiklar i temat (79 till)
Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Ingår i temat: Coronakrisen 82 artiklar

Alla artiklar i temat (79 till)
Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här