I veckan lär sig personal från Grand Hôtel och Courtyard by Marriott Hotel första hjälpen, hygien och vård i livets slutskede för att kunna avlasta vård och omsorg.
Utbildningen är en intensivutbildning på tre dagar. Tanken är att anställda som drabbats av coronakrisen ska utbildas för att kunna avlasta vård och omsorg i Stockholm. Bakom ligger Beredskapslyftet, som tidigare anordnat en liknande utbildning för SAS-personal, och Grand Hôtel.
– Vi har inte kunnat använda vår extrapersonal och vi har varit tvungna att avsluta provanställningar. Det är den gruppen som nu får erbjudande om att gå utbildningen. Så fort det vänder vill vi ju ha tillbaka dem. Det handlar dels om att hjälpa dem, och dels om att göra samhällsnytta, säger Pia Djupmark, vd för Grand Hôtel
På tisdag den 7 april startar den första pilotomgången, som hålls på Grand Hôtel. Då ska 25 personer från hotellet och från Courtyard by Marriott Hotel i Stockholm få lära sig det man kallar för ”omsorg i en krissituation”. Hit hör bland annat bemötande, sekretess, hygienrutiner, första hjälpen och vård i livets slutskede. Anmälningsprocessen har precis startat, men det verkar som om det finns intresse, säger Pia Djupmark.
– Vi har fått ett positivt bemötande hittills. Jag tror och hoppas att det kommer att bli väldigt bra.
Fakta: Om kursen
I nästa omgång kommer anställda från McDonald’s att få gå kursen. Tanken är sedan att utöka projektet så att hundratals hotell- och restauranganställda ska kunna söka till kursen.
– Det finns möjlighet att växla upp och gå ut till övriga i branschen. Det är ju väldigt många som har drabbats av den här krisen, säger Pia Djupmark.
Efter avslutad utbildning kommer deltagarna att erbjudas jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholm.