Ur temat Coronakrisen
Nyheter SCANDIC

”Återhämtning kommer ta flera år”

Efter ett urstarkt 2019 kom coronapandemin som en smocka för besöksnäringen. En av de största arbetsgivarna, Scandic Hotels, spår att det kommer att ta flera år innan man når upp till samma nivåer som förra året.

Publicerad 25 augusti 2020
”Återhämtning kommer ta flera år”
Om besöksnäringen ska överleva pandemin krävs stöd. Det menar Scandics Sverigechef Peter Jangbratt och får medhåll av HRF:s styrelserepresentant Marianne Sundelius. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos

Scandic var bland de första att varsla om uppsägning när bokningarna störtdök. Man är också det företag som hittills tagit emot mest pengar i statligt omställningsstöd.

– Stödet gjorde att vi kunde täcka en del av de fasta kostnader som vi har. Tyvärr har intäktsbortfallet fortsatt under våren, därför är det viktigt att stödet omfattar också maj och juni, säger Peter Jangbratt, Sverigechef på Scandic.

Peter Jangbratt. Foto: Scandic Hotels

I stort sett all personal som är kvar är korttidspermitterad. Läget är otroligt allvarligt för hela branschen, säger Peter Jangbratt.

– För att näringen ska fortsätta existera på andra sidan pandemin måste branschen anpassa sig till ett nytt normalläge. Vi får räkna med lägre beläggningsgrader en tid framöver. Det kommer ta flera år innan man är tillbaka på 2019 års nivåer, men då ska man komma ihåg att det var all time high.

– Vi jobbar med att ansvarsfullt ställa om och gör vad vi kan för att kunna återanställa dem som tyvärr fått lämna oss, säger Peter Jangbratt.

Marianne Sundelius, HRF:s representant i Scandics styrelse, är stolt över hur företaget har hanterat krisen.

– Det har varit ett jättebra samarbete mellan HRF och Scandic. Scandics ledning har varit väldigt tydlig med att HRF är en viktig part i det här. Om man är osäker på något ska man kolla med facket först.

Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Samtidigt finns det en oro hos de anställda. Pandemin visar inga tecken på att vara över i någon snar framtid.

– Problemet är att vi inte har någon kristallkula. Därför är det viktigt att regeringen beslutar om mer stöd. Det säkrar våra jobb, och att branschen finns kvar efter pandemin.

En sak som det pressade läget har fört med sig är att de anställda som är kvar har blivit mer sammansvetsade, berättar Marianne Sundelius.

– Alla gör det som krävs. Hotelldirektörerna jobbar sida vid sida med frukost- och receptionspersonal. Det spelar ingen roll vad det står på namnskylten. Det är positivt att ha ledare som kavlar upp ärmarna och kör.

Ingår i temat: Coronakrisen 171 artiklar

Alla artiklar i temat (168 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här