Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

”Vi vet inte vad vi ska göra”

I hotell- och restaurangbranschen finns många anställda med arbetstillstånd. Coronakrisen hotar nu att slå deras liv i spillror. Kockarna Katrin och Imadesuryasa från Indonesien kan tvingas lämna vänner, hem och trygghet.

Publicerad 23 mars 2020
”Vi vet inte vad vi ska göra”
Katrin Y Euw och maken Imadesuryasa kan tvingas lämna Sverige efter att de har varslats om uppsägning från sina jobb som kockar på Clarion hotel Sign i Stockholm. Foto: Elis Hoffman
Katrin Y Euw. Foto: Elis Hoffman

Att varslas om uppsägning och förlora sin inkomst är traumatiskt nog. Men för HRF:are som arbetar i landet med arbetstillstånd innebär det också att de riskerar att tvingas lämna hem, vänner och trygghet.
– Vi är i chock. Vi vet inte vad vi ska göra, säger Katrin Y Euw, kock på Clarion hotel Sign i Stockholm. Hon och hennes man Imadesuryasa, även han kock på hotellet, hör till det stora antalet anställda som nu varslats om uppsägning med anledning av coronaviruset.

Katrin och Imadesuryasa kommer från Indonesien och är i Sverige på arbetstillstånd. Blir de av med sina anställningar har de tre månader på sig att hitta en ny anställning inom samma yrke. Annars måste de lämna landet.
– Hur ska vi hitta ett nytt arbete nu? Ingen anställer. Jag fick tips från Arbetsförmedlingen om en skola som sökte kockar, men när jag ringde berättade de att de skulle stänga skolan, säger Katrin.

Beviljade arbetstillstånd i branschen

År 2019

  • Snabbmatspersonal, köksbiträden med fler: 1 141
  • Kockar och kallskänkor: 1 045
  • Hovmästare, servitörer och bartendrar: 71
  • Städare och hemservicepersonal med fler: 734
  • Croupierer och inkasserare: 6

År 2018

  • Snabbmatspersonal, köksbiträden med fler: 1 117
  • Kockar och kallskänkor: 1 085
  • Hovmästare, servitörer och bartendrar: 78
  • Städare och hemservicepersonal med fler: 688
  • Croupierer och inkasserare: 28

År 2017

  • Snabbmatspersonal, köksbiträden med fler: 781
  • Kockar och kallskänkor: 849
  • Hovmästare, servitörer och bartendrar: 40
  • Städare och hemservicepersonal med fler: 513
  • Croupierer och inkasserare: 8

Källa: Migrationsverket

Paret har varit i Sverige i omgångar sedan 2008. Sedan 2012 har de haft arbetstillstånd i hotell- och restaurangbranschen. År 2016 ansökte de om permanent uppehållstillstånd, men fick avslag eftersom arbetsgivaren struntat i att betala semesterersättning. Med den erfarenheten i bagaget kändes jobbet på Clarion hotel Sign som tryggt.
– Vi gillar jobbet mycket. Vi arbetar tillsammans och har tid att vara med barnen när de har slutat skolan, säger Imadesuryasa.
Barnen, 10 och 13 år gamla, är uppvuxna i Sverige. Paret oroar sig för hur de ska förklara att familjen nu kanske måste lämna landet.
– Min son frågar ”ska vi lämna Sverige? Det är ju mitt hem”, säger Katrin.

Imadesuryasa. Foto: Elis Hoffman

De är långt ifrån ensamma om situationen. Bara på deras arbetsplats finns ett 20-tal anställda med samma problem, berättar de.
– Det är många som är väldigt oroliga där, säger Katrin.
Både hon och Imadesuryasa har två månaders uppsägningstid. De försöker nu febrilt hitta nya jobb.
– Nu måste vi kämpa. Vi letar jobb på alla möjliga ställen, säger Imadesuryasa.
De tycker att Migrationsverket borde kunna ha någon form av dispens i ett krisläge som detta.
– Vi kan inte tvinga hotellet att ha kvar oss och facket kan inte hjälpa oss, men jag tycker att Migrationsverket skulle kunna ge oss lite mer tid, säger Katrin.
Migrationsverket skriver dock på sin hemsida att reglerna i nuläget gäller som vanligt, trots coronakrisen.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter FÖRBUNDSMÖTET

HRF fixade digital demokrati

HRF:s första digitala förbundsmöte är avklarat. Verksamhetsberättelse, övergripande mål och tre motioner behandlades.

Publicerad 29 maj 2020 Kommentera
HRF fixade digital demokrati
I år fick besluten klubbas digitalt, när HRF höll förbundsmöte. Foto: Istockphoto

Förbundsmötet är HRF:s högsta beslutande organ mellan kongresserna. Mötet hölls första gången för ett år sedan. I år fick man ta ett nytt grepp, på grund av coronapandemin.

– Det var aldrig aktuellt att ställa in det. Det här är en viktig demokratisk funktion, och de allra flesta har blivit proffs på att jobba digitalt under den här tiden, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Tre motioner behandlades. En rörde ett förslag att förbundet ska ta fram ett instämplingsprogram som inte kan manipuleras och som följer kollektivavtalet.

Förbundsstyrelsen skrev i sitt yttrande att arbetsgivare själva väljer vilka tidrapprorteringsprogram de använder, och att man inte kan tvinga dem att köpa in ett som facket tar fram. Däremot, påpekade styrelsen, för man samtal med två företag som båda levererar tidrapporteringsinstrument till branschen. Tanken är att man vinner mer på att få dem att konstruera lösningar som gör det omöjligt för arbetsgivaren att fuska. Styrelsen yrkade på avslag för motionen, vilket också blev förbundsmötets beslut.

En annan motion handlade om att HRF borde arbeta för att Afa ska börja tillämpa ILO:s nyare lista över arbetssjukdomar. I dag används en lista från 80-talet, som saknar flera sjukdomar som dykt upp senare, som posttraumatiskt stressyndrom och kronisk senskideinflammation. Även här föreslog förbundsstyrelsen avslag. Anledningen till det är att frågan ägs av LO centralt, tillsammans med Svenskt Näringsliv. Där pågår också förhandlingar om att uppdatera listan över arbetssjukdomar som ska ge ersättning.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den tredje motionen efterlyste ett tydligt uppdrag för försäkringsingsinformatörer även efter årsskiftet, när ett nytt bolag ska hantera parternas gemensamma pengar för information. Förbundsmötet gick också här på styrelsens linje och ansåg motionen besvarad, med förklaringen att det står avdelningarna fritt att planera för sina informatörers arbete också nästa år.

Trots att mötet gick som avsett finns det inga planer på att även fortsättningsvis ha digitala förbundsmöten.

– Jag är nöjd att vi kunde ha ett demokratiskt beslutsmöte. Jag är mindre nöjd utifrån att vi inte kunde ha en dialog. Jag tror att man behöver träffas, skapa relationer och utveckla varandra. Nu får vi se fram emot att ha ett fysiskt möte nästa år, för att det viktiga relationsskapandet ska fortleva, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter utbildning

Hallå där, Sara Lake

Ett pilotprojekt ska hjälpa uppsagda Nordic Choice-anställda i Göteborg att få nya jobb genom utbildning i bland annat yrkessvenska och kundservice. Bakom står hotellkedjan och Göteborgs stad, berättar Sara Lake, vd för Clarion Post.

Publicerad 27 maj 2020 Kommentera
Hallå där, Sara Lake
Sara Lake, vd på Clarion Hotel Post i Göteborg. Foto: Nordic Choice Hotels

– Vi har ju tyvärr fått varsla många, två tredjedelar av bemanningen som det ser ut just nu. Vi hade ett upparbetat samarbete med staden sedan tidigare, och det föll sig naturligt att prata om vad vi kan göra för att hjälpa dem som nu står utan arbete.

Vad är målet?
– Att bredda och stärka kompetensen. Att de ska få ett certifikat på utbildningen, ett kvitto på vad de faktiskt kan för att göra det lättare för dem att få nya jobb.

Vilka får gå utbildningen?
– I ett första skede är det 40-45 personer från städavdelningarna på våra sju Göteborgshotell. Men vi hoppas på och planerar för en fortsättning där även andra yrkesgrupper, som restaurangpersonal, också skulle kunna få gå.

Om projektet

Utbildningen är ett samarbete mellan Göteborgs stad och Nordic Choice Hotels. I första omgången utbildas 40 till 45 anställda som sagts upp från sju Nordic Choice-hotell i Göteborg.
Deltagarna ska lära sig yrkessvenska, hjärt- och lungräddning, digital färdighet, hållbart miljöarbete samt kundservice och bemötande. Utbildningen pågår under åtta veckor, cirka 30 timmar i veckan. Den som går klart utbildningen får ett yrkesbevis inom städservice.

 

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter AVGIFT

A-kassan lämnar avgiften orörd

Flera a-kassor planerar att höja avgiften på grund av ökade utbetalningar. Hotell- och restauranganställdas a-kassa kommer inte att göra det i dagsläget.

Publicerad 26 maj 2020 Kommentera
A-kassan lämnar avgiften orörd
Inga högre räkningar för HRAK:s medlemmar. Än så länge låter man avgiften ligga kvar på 142 kronor i månaden. Foto: Colourbox

Från den 1 juni höjer Kommunals a-kassa avgiften. Samtidigt planerar fler kassor att göra detsamma, visar en enkät som Arbetsvärlden gjort. Men på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, finns inga sådana planer.

– Vi har inte en tillräckligt bra bild av hur verksamheten kommer att se ut. Vi följer utvecklingen, säger Karin Pettersson, föreståndare.

Anledningen till att avgiften i många kassor nu ses över är att utgifterna för ersättning har ökat. Dels har många förlorat jobbet i spåren av covid-19, dels har regeringens mer generösa a-kasseregler fått medlemmar att strömma till. HRAK har på bara några månader ökat från 73 000 medlemmar till 91 500. Eftersom fler ska få mer måste också mer pengar in i försäkringen.

Karin Pettersson. Foto: HRAK

– Vi ser inget akut behov av att höja avgiften. Det blir i så fall en fråga för stämman i september. Skulle stämman fatta ett beslut om höjd avgift kommer det att införas tidigast under nästa år, säger Karin Pettersson.

I förra veckan meddelade regeringen att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, ska få 100 miljoner att fördela till landets a-kassor för att säkerställa att de har resurser att hantera alla ansökningar om ersättning. Karin Pettersson tror att HRAK är en av de kassor som kommer att få pengar.

– Ja, det tror jag. Vi är den a-kassa som har påverkats mest och snabbast av covid-19 skulle jag vilja påstå. Det vore orimligt om inte vi fick del av de pengarna.

Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här