Ur temat Coronakrisen
Nyheter JOBBYTE

A-kassan anställer personal från Choice 

Vissa har fått mer att göra på grund av coronakrisen, medan andra står sysslolösa. I ett samarbete mellan HRAK och Nordic Choice får hotellanställda nu rycka in som servicemedarbetare på a-kassan.

Publicerad 5 maj 2020
A-kassan anställer personal från Choice 
HRAK behöver förstärka bemanningen och har anställt personal från Nordic Choice. Foto: Mostphotos

Arbetsbelastningen i Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, har ökat kraftigt sedan coronapandemin bröt ut. Samtidigt har många av branschens anställda permitterats, varslats eller sagts upp. Nu har HRAK funnit ett sätt att stötta medlemmar och förstärka sin egen organisation.

– Vi har haft svårt att hinna svara på alla telefonsamtal, mejl och e-meddelanden. En dag när jag funderade på hur vi skulle göra föll blicken på hotellet som ligger bredvid vårt kontor i Stockholm. Då slog det mig att vi kanske skulle kunna samarbeta, säger Karin Pettersson, föreståndare på HRAK.

Karin Pettersson. Foto: HRAK

Hon kontaktade HR-avdelningen på Nordic Choice, och på bara två veckor har de sytt ihop ett paket som innebär att 20 personer från hotellkedjan anställs på HRAK fram till sista september.

– Det är extraordinärt att vi vänder oss direkt till en grupp på det här sättet, men många hos oss har tidigare erfarenhet från branschen. Det är personer som är drivna och service minded. Bra folk helt enkelt, säger Karin Pettersson.

I en vecka har de nyanställda genomgått en intensivutbildning med ”covid-sittning”, det vill säga med behörigt avstånd. Man har också genomfört delar av undervisningen på distans.

– Det har ändå varit viktigt att vi har kunnat ses, för att vi ska kunna bilda team. Samtidigt måste vi som jobbar med samhällsviktig verksamhet sprida risken så att vi klarar vårt uppdrag. Det har varit en utmaning, men jag är glad att vi har hittat den här flexibla lösningen.

De nyanställda kommer från olika delar av Nordic Choice-koncernen. I morgon, den 6 maj, ska de börja ta emot samtal. Och flera kommer att ha en bekant arbetsplats. HRAK har nämligen hyrt arbetsplatser på Clarion Sign i Stockholm.

En av dem som återvänder till sin gamla arbetsplats är Carlos Osorio. Tidigare jobbade han som shift leader på hotellet. Nu väntar nya utmaningar.

Carlos Osorio. Foto: Privat

– Jag tycker det här är otroligt intressant. Det är lite likt hotell ändå. Man ställs inför problem man inte kunde förutse, och försöker lösa dem för gästens eller medlemmens bästa.

Utbildningen har också lett till nya insikter.
– Många tror att a-kassan är ett system där man vill betala ut så lite som möjligt. I själva verket vill vi göra allt för att hjälpa våra medlemmar. Om man får ett avslag kan man vara säker på att vi har gjort allt i vår makt för att personen ska få ersättning.

I morgon är det skarpt läge. Då ska Carlos Osorio och hans 19 kollegor börja hantera samtal och frågor.

– Självklart är det lite nervöst. Det har varit en kort introduktion. Men det här är ett jobb där man lär sig genom att göra. Jag är säker på att vi är rätt personer på rätt plats.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Nyheter försäkring

Hon fick 40 000 för gammal skada

För tio år sedan skar kocken Jackie Lenander av en sena i ena tummen. Nyligen fick hon drygt 40 000 kronor från arbetsskadeförsäkringen.

Publicerad 29 juni 2021
Hon fick 40 000 för gammal skada
Jackie Lenander fick en arbetsskada på tummen på sin tidigare arbetsplats. På vänster tumme syns två små ärr från skärskadan. Foto: Daniel Nilsson

Om försäkringen

  • Den som drabbas av en arbetsskada, till exempel genom en olycka, kan få ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada, TFA. Den gäller för alla anställda på en arbetsplats med kollektivavtal.
  • Försäkringen administreras av Afa Försäkring. TFA kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen som alla anställda omfattas av, och som administreras av Försäkringskassan.
  • TFA kan lämna ersättning bland annat för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk, ärr och medicinsk invaliditet.

År 2011 jobbade Jackie Lenander som kock på Casino Cosmopol i Malmö. En dag när hon skulle putsa ryggbiff slant hon med kniven och råkade skära av en sena i vänster tumme.
Det resulterade i en lång sjukskrivning, rehabilitering och nedsatt rörlighet. Trots det, och trots att Jackie haft många fackliga uppdrag, däribland försäkringsinformatör, anmälde hon inte sin skada till Afa Försäkring.
– Det är på något sätt så att alla skador är viktigare än sina egna. Dessutom hade jag flyttat och hade inte kvar alla papper, säger Jackie.

Preskriptionstiden för skadeersättning i arbetsskadeförsäkringen är tio år.
När den gränsen närmade sig bestämde sig Jackie till slut för att göra en anmälan.
– Jag hade det i bakhuvudet, att jag skulle fixa det innan tiden gått ut.

Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde.

Jackie Lenander. Foto: Daniel Nilsson

Hon skickade in läkarintyg, bilder och filmer på problemen hon har med den skadade tummen i dag, och arbetsgivaren bekräftade att skadan var orsakad av arbetet.

Efter ett tag kom svaret från Afa Försäkring: hon har rätt till 40 500 kronor i ersättning. Bland annat bedömer Afa att Jackie fått två procents invaliditet på grund av skadan.

– Jag trodde att jag kanske skulle få en liten peng för ärrbildningen, men det är ju jättemycket pengar! Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde, säger Jackie.

Så här anmäler du

Du gör själv din anmälan till Afa Försäkring.
Enklast är att göra det på afaforsakring.se där du loggar in på Mina sidor med Bank-ID.
Här fyller du i alla uppgifter om din arbetsskada och bifogar eventuella intyg.
Din arbetsgivare måste sedan bekräfta din anställning. Det kan ske digitalt eller via brev.
Handläggningstiden varierar, men målet är beslut inom 30 dagar. Det går också att anmäla via pappersblankett.

För att få fram de saknade sjuk- och läkarintygen vände hon sig till Försäkringskassan.
Förutom en mindre kostnad på 50 kronor för att få pappren utskrivna, var det inga problem alls, berättar Jackie.

Även från Afa Försäkring fick hon bra hjälp.
– De har varit jättebra och hjälpsamma, svarat snabbt på mina frågor.

Hon vill nu uppmana alla att anmäla sina arbetsskador.
– Anmäl! Det kan vara jättemycket pengar du har rätt till.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter LÄTTNADER

Alkoholstoppet tas bort

Nu kom det efterlängtade beskedet – från den 1 juli får restaurangerna ha öppet lika länge som vanligt. Det blir också tillåtet med fler gäster per sällskap.

Publicerad 28 juni 2021
Alkoholstoppet tas bort
Snart blir det tillåtet att servera alkohol efter 22.30 igen. Foto: Colourbox

Alkoholstoppet för serveringsställen tas bort den 1 juli. Det berättade övergångsregeringen och Folkhälsomyndigheten under en pressträff på måndagen.

Det är den höga vaccinationsgraden gör att Sverige kan öppnas enligt den plan som tidigare presenterats. Lättnaderna som nu presenterats ingår i steg två av planen.

På uteserveringar slopas begränsningen av storlek på sällskap helt från den 1 juli. Inomhus blir det tillåtet att servera åtta personer, i stället för dagens fyra.

Men det är fortfarande sittande servering och avstånd mellan borden som gäller. Anledningen är att man vill se hur det går innan de sista restriktionerna tas bort, för att undvika att det blir ett bakslag.

Malin Ackholt, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket, hade hoppats på fler lättnader.

– Dagens besked är glädjande, men det är synd att det finns restriktioner kvar. De som inte har utomhusaktiviteter är fortfarande mer drabbade, säger Malin Ackholt.

När det gäller privata träffar är rådet att umgås utomhus och i mindre grupper. Butiker har kvar sina begränsningar för hur många som får vara i lokalen samtidigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar