Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONA

”Folks liv är satta på spel”

Coronapandemin har påverkat hur Hotell- och restaurangfackets ombudsmän arbetar. Det är en utmaning att förhandla utan att ses öga mot öga, säger Annika de Klonia, huvudskyddsombud för alla HRF:s ombudsmän.

Publicerad 17 juni 2020
”Folks liv är satta på spel”
Nästan alla ärenden hos HRF handlar om medlemmar som drabbas när arbetsplatser drar ner. Foto: Ann Patmalnieks, Mostphotos

Det har varit en ovanlig vår även för Hotell- och restaurangfackets ombudsmän. Nästan alla ärenden har handlat om varsel och korttidspermitteringar, berättar Annika de Klonia.

Förtroendevalda medlemmar har kallats in för att bemanna jourtelefonen. Ombudsmännen har arbetat med att teckna de avtal som krävs för att arbetsgivaren ska få lov att korttidspermittera. Många har arbetat hemifrån.

Annika de Klonia, huvudskyddsombud.

Personliga möten har inte varit tillåtna på grund av smittorisken.
– Den största förändringen har varit att vi inte kunnat träffa våra medlemmar och arbetsgivare när vi ska förhandla. Det är alltid lättast att förklara regler öga mot öga, säger Annika de Klonia.

Men mötesförbudet är inte orsaken till att HRF inte varit på plats när varsel och korttidspermitteringar meddelats.
– Det är alltid arbetsgivarens ansvar att delge varsel. Men vi brukar i vanliga fall kunna ha möten med personalen kort efter.

Om korttidspermittering

  • Korttidspermittering betyder att den som är anställd arbetar färre timmar med lite lägre lön under en begränsad tid.
  • Man kan till exempel jobba 80 procent och få 4 procent lägre lön än om man hade arbetat heltid.
  • Arbetsgivarna måste teckna lokala avtal med HRF för att få använda korttidspermittering.
  • Här hittar du HRF:s information om stödformen.

Hur har det varit att arbeta under de här omständigheterna?
– Det är ett destruktivt jobb att nästan bara hantera uppsägningar och permitteringar. Folks liv är satta på spel. Det bär man med sig.

Även på sikt påverkas verksamheten av att man tvingas fokusera på ett akutläge.
– Vissa saker ställs på vänt. Som alla utbildningar vi brukar ha för medlemmar och förtroendevalda.

Men Annika de Klonia ser ändå vissa positiva tecken. En del arbetsgivare förlänger uppsägningstiden eftersom de märker att det vänder och räknar med att behöva sin personal igen.
– Det var ju inte så att arbetsgivarna hade för många anställda före krisen.

Det kommer inte in lika många varsel längre.
– Det känns också hoppfullt att regeringen har lättat på reserestriktionerna. Det betyder mycket.

Ingår i temat: Coronakrisen 144 artiklar

Alla artiklar i temat (141 till)
Fråga om jobbet.
107
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här