Många i privata serviceyrken uppger att kontakter med tredje man, till exempel gäster, inte sker på ett smittsäkert sätt. Det framgår av en LO-undersökning.
De flesta inom LO-kollektivet har inte möjlighet att jobba hemma. Det har varit tydligt under det senaste året. LO har därför gjort en undersökning för att se hur medlemmarnas arbetsliv, ekonomi och känsla av trygghet har påverkats.
Problemen på jobbet tycks ha ökat. Framför allt säger många att det uppstått personalbrist, att information från ledning eller chef varit otydlig eller otillräcklig och att ensamarbetet ökat.
Nästan var femte uppger också att kontakter med gäster och kunder inte kan ske på ett smittsäkert sätt. Bland kvinnor är det nästan var fjärde tillfrågad som upplever det.
Relativt få inom privata serviceyrken, där hotell och restaurang ingår tillsammans med till exempel handel, har fått minskad inkomst.
Bland dem som ändå fått mindre pengar är den vanligaste förklaringen att de blivit korttidspermitterade. Många uppger också att de fått färre timmar.