Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

De vill ha branschens varslade

Coronakrisen slår olika. Medan hotell och restauranger står tomma, skriker dagligvaruhandeln, apoteken och vården efter personal. Nu vill många företag värva varslade hotell- och restaurangare.

Publicerad 25 mars 2020
De vill ha branschens varslade
Calle Prammefors, handlare och Kim Melin, försäljningschef på Ica Maxi Ulricehamn ser gärna fler kollegor från krisande hotell och restauranger på orten. Foto: Ulf Odenspjut/Odenpro
Carl Prammefors. Foto: Ulf Odenspjut/Odenpro

Calle Prammefors driver Ica Maxi i Ulricehamn. När coronaviruset slog till på riktigt för snart två veckor sedan märktes det även i butiken.
– Vi fick se ett stort bunkringsbeteende. Det ställde extremt stora krav på oss i butiken.
Tillsammans med myndigheternas uppmaning att inte gå till jobb, skola eller förskola med minsta förkylningssymtom blev det en onormalt stor arbetsbelastning, säger Calle Prammefors.
– Samtidigt såg vi företag runt omkring oss som stod tomma, hotell och restauranger framför allt. Så då tänkte jag att jag kunde avlasta dem med lönekostnaderna samtidigt som vi får hjälp.
Han satte sig ner och ringde runt. Resultatet är tre nya medarbetare i butiken som kommer från ett hotell på orten, och det är inte otänkbart att det blir fler.
– Nu börjar det lugna ner sig lite, men vi har även näthandel där vi kommer att ha en del att göra framöver. Min förhoppning är att när vi inte längre har jobb till dem så kommer hotellen och restaurangerna ha kommit i gång.

Pär Svärdsson. Foto: Apotea

Några andra som har bråda tider är nätapoteken. På Apotea har beställningarna mångdubblerats med anledning av coronaviruset, berättar företagets vd Pär Svärdsson.
– Vi har ju som alla företag påverkats av den här krisen. Fast för vår personal handlar det om övertid när det väller in ordrar i en mängd som vi inte har en chans att hantera. Vi hade behövt 100 personer på plats i går.
Det var i det läget som idén dök upp om att nå ut till hotell och restauranger för att erbjuda att ta över lönekostnaden för anställda som annars kanske skulle riskera att sägas upp. Intresset var enormt, säger Pär Svärdsson.
– Flera av personalcheferna blev helt tårögda. Det här är en tragedi. Vi tänkte att det kunde vara ett bra sätt att hitta temporär personal. Det här är ju en temporär puckel för oss, liksom det förhoppningsvis är en temporär svacka för hotell- och restaurangbranschen.
Hittills har det resulterat i en handfull nya medarbetare som vanligtvis arbetar på en restaurang i Sala. Men det kommer att bli fler, säger Pär Svärdsson.
– Nästan alla de stora företagen säger att de är intresserade, men de har lite längre startsträcka.

Elisabeth Mattson. Foto: Privat

Även inom vård- och omsorgssektorn råder det stor personalbrist för tillfället. I Örebro fick Elisabeth Mattson en idé. Hon är chef för kommunens bemanningsenhet för vård och omsorg.
– Jag tänkte att det finns många anställda med serviceyrken som inte blir bokade på jobb eller har blivit varslade just nu. Och vi behöver fler armar. Det är ju en win-win.
Hon gjorde ett inlägg på Instagram där hon välkomnade hotell- och restaurangpersonal som vill jobba att höra av sig. Och det gjorde de.
– Det tog jättefart. Vi har fått jättemånga mejl. Det är mycket restaurangpersonal som inte blir bokade eller kan jobba nu.
Elisabeth Mattson säger att tider som dessa kräver att man tänker ”utanför boxen.” Hon hoppas kunna uppmuntra andra arbetsgivare att göra samma sak.
– Vi måste hjälpas åt alla som kan.

Fakta: Fler som har mycket att göra i krisen

  • Nätapotekföretaget Meds har mångdubblat sin försäljning på kort tid och behöver bland annat personal inom lager och kundtjänst. Företaget har erbjudit hotell- och restaurangkedjor att ta över varslad personal, både permanent och temporärt.
  • Systembolaget ser en liten försäljningsökning, framför allt i storstäderna. Dessutom är det fler medarbetare än vanligt som inte jobbar. För att hinna med har man minskat på öppettiderna i Stockholms län och på Gotland.
  • Axfoods olika varumärken, till exempel Hemköp, Willys och Mat.se, har mycket att göra och har gott om lediga jobb ute.
  • Regionservice i Västra Götalandsregionen sköter servicen på sjukhus och vårdcentraler. De behöver just nu många nya kollegor och välkomnar hotell- och restaurangare.

Ingår i temat: Coronakrisen 128 artiklar

Alla artiklar i temat (125 till)
Nyheter corona

Restriktioner förlängs

Det blir inte längre öppettider på restauranger den 3 maj. I dag meddelade Folkhälsomyndigheten att man vill förlänga restriktionerna till 17 maj.

Publicerad 22 april 2021 Kommentera
Restriktioner förlängs
Restriktionerna förlängs med två veckor. Först den 17 maj ska restauranger kunna hålla öppet senare än 20.30. Foto: Istockphoto

Regeringen gav vid en pressträff på torsdagen beskedet att restriktionerna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster ligger kvar ytterligare två veckor. Anledningen är den höga smittspridningen och det ansträngda läget för sjukvården.

Samtidigt sade Folkhälsomyndigheten att man föreslår en motsvarande förlängning av restriktionerna för serveringsställen.

För restaurangbranschens del innebär detta att det även fortsättningsvis är stängning klockan 20.30 som gäller. Dessutom kommer det fram till 17 maj tillåtas max fyra personer per sällskap på restauranger, om de inte ligger i till exempel gallerior – då är det en person per sällskap som gäller.

– Man ska ha respekt för smittspridningen. Men man skulle kunna vara generösare med öppettiderna för restauranger, med de kraftiga regleringar som redan finns. Vi anser att det finns förutsättningar att hålla öppet till 23, utan att det påverkar smittspridningen. Då skulle restaurangerna hinna med två sittningar, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Nyheter avgift

Nya avgifter från 1 april

Från den 1 april är medlemsavgiften till HRF 25 kronor högre för alla medlemmar. Beklagligt, men nödvändigt, säger Pim van Dorpel, förbundets vice ordförande.

Publicerad 20 april 2021 Kommentera
Nya avgifter från 1 april
Pandemin har gjort att fler medlemmar behöver hjälp, berättar HRF:s vice ordförande Pim van Dorpel. Nu höjer förbundet medlemsavgifterna. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det har varit ett tufft år för branschen och dess anställda, men även för Hotell- och restaurangfacket. Därför har man nu höjt medlemsavgiften för alla inkomstklasser.

– Orsaken är ökade kostnader för bland annat förhandlingar i samband med covid. Det är medlemmarnas behov som styr kostnaderna, och det har blivit ganska många ärenden under det här året, säger Pim van Dorpel.

Avgifter från 1 april

Månadsinkomst Avgift
0 – 4 999 224
5 000 – 9 999 245
10 000 – 11 999 265
12 000 – 13 999 305
14 000 – 15 999 345
16 000 – 17 999 385
18 000 – 19 999 425
20 000 – 21 999 465
22 000 – 24 999 505
25 000 – 29 999 575
30 000 – 615

 

Det finns sedan tidigare ett kongressbeslut på att medlemsavgiften ska vara solidarisk. Därför har HRF:s förbundsstyrelse beslutat att de som tjänar mest ska betala mest. Den högsta avgiften, som gäller för alla som tjänar minst 30 000 kronor, ligger från den 1 april på 615 kronor per månad. Lägst avgift, 224 kronor i månaden, betalar de som tjänar under 5 000 kronor.
I den högsta avgiftsklassen ligger 3,3 procent av medlemmarna.

– Det är något färre som betalar högsta avgiften än vad vi hade räknat med när vi tittade på lönestatistiken för branschen. Det finns en viss eftersläpning, och det kan vara permittering och i vissa fall hyvling som gör att färre har de högsta inkomsterna. Det kan också vara så att man har missat att uppge sin rätta inkomst till oss. Vi har ingen möjlighet att kontrollera hur mycket medlemmarna tjänar.

Pim van Dorpel betonar också att förbundet hela tiden jobbar med kostnadsbesparingar för att få en budget i balans.

– Men vi är en medlemsdriven organisation. Det är medlemmarnas behov som styr. Mycket av det lokala fackliga arbetet har förts över på avdelningarnas ombudsmän. Om mer fackligt arbete återförs till klubbnivå och bekostas av arbetsgivaren, så att vi ser att våra kostnader sjunker, kan vi sänka avgifterna igen.

Ingår i temat: Coronakrisen 128 artiklar

Alla artiklar i temat (125 till)
Nyheter arbetsmarknad

HRF: Risker med ny intensivpraktik

I förra veckan startade möjligheten till intensivpraktik i upp till nio månader för arbetssökande inom etableringsprogrammet. Hotell- och restaurangfacket ser en risk för lönekonkurrens.

Publicerad 19 april 2021 Kommentera
HRF: Risker med ny intensivpraktik
Sedan den 15 april kan Arbetsförmedlingen erbjuda deltagare som ingår i etableringsuppdraget ett intensivår med möjlighet till upp till nio månader praktik. Foto: Mostphotos
Pim van Dorpel 2018
Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den nya praktiken är en del av intensivåret, som från och med den 15 april erbjuds deltagare i det så kallade etableringsprogrammet, i första hand nyanlända i Sverige som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Tanken är de som går intensivåret ska komma i arbete inom ett år efter påbörjat program.

Under den tiden kan den arbetssökande till exempel studera svenska i högt tempo eller göra praktik på ett företag.
– Det är ett sätt att se till att nyanlända kan komma i jobb mycket snabbare, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, när hon presenterade intensivåret i veckan.

Praktiken kan pågå i sex månader med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader. Deltagare ska kunna få etableringsersättning från Försäkringskassan. Även arbetsgivaren kan få ersättning, 150 kronor per dag från Arbetsförmedlingen.

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, är tveksam till att ytterligare en obetald praktikform är rätt väg att gå.
– Vi hade hellre sett att man hade satsat på de insatser som redan finns, som etableringsåret.

HRF ser också visst risk för att den nya intensivpraktiken kan skapa lönekonkurrens.
– Vi är försiktigt positiva, men vi ser att det finns risker.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här