Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

De vill ha branschens varslade

Coronakrisen slår olika. Medan hotell och restauranger står tomma, skriker dagligvaruhandeln, apoteken och vården efter personal. Nu vill många företag värva varslade hotell- och restaurangare.

Publicerad 25 mars 2020
De vill ha branschens varslade
Calle Prammefors, handlare och Kim Melin, försäljningschef på Ica Maxi Ulricehamn ser gärna fler kollegor från krisande hotell och restauranger på orten. Foto: Ulf Odenspjut/Odenpro
Carl Prammefors. Foto: Ulf Odenspjut/Odenpro

Calle Prammefors driver Ica Maxi i Ulricehamn. När coronaviruset slog till på riktigt för snart två veckor sedan märktes det även i butiken.
– Vi fick se ett stort bunkringsbeteende. Det ställde extremt stora krav på oss i butiken.
Tillsammans med myndigheternas uppmaning att inte gå till jobb, skola eller förskola med minsta förkylningssymtom blev det en onormalt stor arbetsbelastning, säger Calle Prammefors.
– Samtidigt såg vi företag runt omkring oss som stod tomma, hotell och restauranger framför allt. Så då tänkte jag att jag kunde avlasta dem med lönekostnaderna samtidigt som vi får hjälp.
Han satte sig ner och ringde runt. Resultatet är tre nya medarbetare i butiken som kommer från ett hotell på orten, och det är inte otänkbart att det blir fler.
– Nu börjar det lugna ner sig lite, men vi har även näthandel där vi kommer att ha en del att göra framöver. Min förhoppning är att när vi inte längre har jobb till dem så kommer hotellen och restaurangerna ha kommit i gång.

Pär Svärdsson. Foto: Apotea

Några andra som har bråda tider är nätapoteken. På Apotea har beställningarna mångdubblerats med anledning av coronaviruset, berättar företagets vd Pär Svärdsson.
– Vi har ju som alla företag påverkats av den här krisen. Fast för vår personal handlar det om övertid när det väller in ordrar i en mängd som vi inte har en chans att hantera. Vi hade behövt 100 personer på plats i går.
Det var i det läget som idén dök upp om att nå ut till hotell och restauranger för att erbjuda att ta över lönekostnaden för anställda som annars kanske skulle riskera att sägas upp. Intresset var enormt, säger Pär Svärdsson.
– Flera av personalcheferna blev helt tårögda. Det här är en tragedi. Vi tänkte att det kunde vara ett bra sätt att hitta temporär personal. Det här är ju en temporär puckel för oss, liksom det förhoppningsvis är en temporär svacka för hotell- och restaurangbranschen.
Hittills har det resulterat i en handfull nya medarbetare som vanligtvis arbetar på en restaurang i Sala. Men det kommer att bli fler, säger Pär Svärdsson.
– Nästan alla de stora företagen säger att de är intresserade, men de har lite längre startsträcka.

Elisabeth Mattson. Foto: Privat

Även inom vård- och omsorgssektorn råder det stor personalbrist för tillfället. I Örebro fick Elisabeth Mattson en idé. Hon är chef för kommunens bemanningsenhet för vård och omsorg.
– Jag tänkte att det finns många anställda med serviceyrken som inte blir bokade på jobb eller har blivit varslade just nu. Och vi behöver fler armar. Det är ju en win-win.
Hon gjorde ett inlägg på Instagram där hon välkomnade hotell- och restaurangpersonal som vill jobba att höra av sig. Och det gjorde de.
– Det tog jättefart. Vi har fått jättemånga mejl. Det är mycket restaurangpersonal som inte blir bokade eller kan jobba nu.
Elisabeth Mattson säger att tider som dessa kräver att man tänker ”utanför boxen.” Hon hoppas kunna uppmuntra andra arbetsgivare att göra samma sak.
– Vi måste hjälpas åt alla som kan.

Fakta: Fler som har mycket att göra i krisen

  • Nätapotekföretaget Meds har mångdubblat sin försäljning på kort tid och behöver bland annat personal inom lager och kundtjänst. Företaget har erbjudit hotell- och restaurangkedjor att ta över varslad personal, både permanent och temporärt.
  • Systembolaget ser en liten försäljningsökning, framför allt i storstäderna. Dessutom är det fler medarbetare än vanligt som inte jobbar. För att hinna med har man minskat på öppettiderna i Stockholms län och på Gotland.
  • Axfoods olika varumärken, till exempel Hemköp, Willys och Mat.se, har mycket att göra och har gott om lediga jobb ute.
  • Regionservice i Västra Götalandsregionen sköter servicen på sjukhus och vårdcentraler. De behöver just nu många nya kollegor och välkomnar hotell- och restaurangare.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter utbildning

Hallå där, Sara Lake

Ett pilotprojekt ska hjälpa uppsagda Nordic Choice-anställda i Göteborg att få nya jobb genom utbildning i bland annat yrkessvenska och kundservice. Bakom står hotellkedjan och Göteborgs stad, berättar Sara Lake, vd för Clarion Post i Göteborg.

Publicerad 27 maj 2020 Kommentera
Hallå där, Sara Lake
Sara Lake, vd på Clarion Hotel Post i Göteborg. Foto: Nordic Choice Hotels

– Vi har ju tyvärr fått varsla många, två tredjedelar av bemanningen som det ser ut just nu. Vi hade ett upparbetat samarbete med staden sedan tidigare, och det föll sig naturligt att prata om vad vi kan göra för att hjälpa dem som nu står utan arbete.

Vad är målet?
– Att bredda och stärka kompetensen. Att de ska få ett certifikat på utbildningen, ett kvitto på vad de faktiskt kan för att göra det lättare för dem att få nya jobb.

Vilka får gå utbildningen?
– I ett första skede är det 40-45 personer från städavdelningarna på våra sju Göteborgshotell. Men vi hoppas på och planerar för en fortsättning där även andra yrkesgrupper, som restaurangpersonal, också skulle kunna få gå.

Om projektet

Utbildningen är ett samarbete mellan Göteborgs stad och Nordic Choice Hotels. I första omgången utbildas 40 till 45 anställda som sagts upp från sju Nordic Choice-hotell i Göteborg.
Deltagarna ska lära sig yrkessvenska, hjärt- och lungräddning, digital färdighet, hållbart miljöarbete samt kundservice och bemötande. Utbildningen pågår under åtta veckor, cirka 30 timmar i veckan. Den som går klart utbildningen får ett yrkesbevis inom städservice.

 

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter AVGIFT

A-kassan lämnar avgiften orörd

Flera a-kassor planerar att höja avgiften på grund av ökade utbetalningar. Hotell- och restauranganställdas a-kassa kommer inte att göra det i dagsläget.

Publicerad 26 maj 2020 Kommentera
A-kassan lämnar avgiften orörd
Inga högre räkningar för HRAK:s medlemmar. Än så länge låter man avgiften ligga kvar på 142 kronor i månaden. Foto: Colourbox

Från den 1 juni höjer Kommunals a-kassa avgiften. Samtidigt planerar fler kassor att göra detsamma, visar en enkät som Arbetsvärlden gjort. Men på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, finns inga sådana planer.

– Vi har inte en tillräckligt bra bild av hur verksamheten kommer att se ut. Vi följer utvecklingen, säger Karin Pettersson, föreståndare.

Anledningen till att avgiften i många kassor nu ses över är att utgifterna för ersättning har ökat. Dels har många förlorat jobbet i spåren av covid-19, dels har regeringens mer generösa a-kasseregler fått medlemmar att strömma till. HRAK har på bara några månader ökat från 73 000 medlemmar till 91 500. Eftersom fler ska få mer måste också mer pengar in i försäkringen.

Karin Pettersson. Foto: HRAK

– Vi ser inget akut behov av att höja avgiften. Det blir i så fall en fråga för stämman i september. Skulle stämman fatta ett beslut om höjd avgift kommer det att införas tidigast under nästa år, säger Karin Pettersson.

I förra veckan meddelade regeringen att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, ska få 100 miljoner att fördela till landets a-kassor för att säkerställa att de har resurser att hantera alla ansökningar om ersättning. Karin Pettersson tror att HRAK är en av de kassor som kommer att få pengar.

– Ja, det tror jag. Vi är den a-kassa som har påverkats mest och snabbast av covid-19 skulle jag vilja påstå. Det vore orimligt om inte vi fick del av de pengarna.

Nyheter DOM

Parkchef fälld för arbetsmiljöbrott

I dag kom domen i målet om dödsolyckan i Orsa rovdjurspark. Den dåvarande parkchefen döms för arbetsmiljöbrott medan den tidigare vd:n för Grönklittsgruppen frikänns.

Publicerad 25 maj 2020 Kommentera
Parkchef fälld för arbetsmiljöbrott
Mora tingsrätt har avslutat rättegången om olyckan då en ung man miste livet. Foto: Hubert Elming, Erik Mandre/Mostphotos

För snart tre år sedan attackerades en 18-årig djurskötare av björn i Orsa rovdjurspark. Händelsen inträffade under en aktivitet då en familj skulle få vara med och lägga ut mat till djuren inne i ett hägn. Björnarna grävde sig in från ett annat hägn och gick till attack. Familjen lyckades fly, men djurskötaren avled.

Rättegången i Mora tingsrätt har pågått under våren och i dag föll domen. Den dåvarande parkchefen döms för arbetsmiljöbrott och får villkorlig dom samt böter. Anledningen är att han som säkerhetsansvarig inte ansågs ha gjort tillräcklig riskbedömning och skapat säkra rutiner. Det egentliga straffvärdet var 10 månaders fängelse, men eftersom parkchefen är tidigare ostraffad omvandlades detta till villkorlig dom.
– Familjen är lättad över att någon har dömts, säger målsägarbiträde Erik Elgán Maschmann, som företrätt djurskötarens anhöriga.

Grönklittsgruppens tidigare vd frikänns eftersom han inte ansågs ha brustit i sin tillsyn av parkchefens säkerhetsarbete.

Grönklittsgruppen ska betala en företagsbot på 2,5 miljoner kronor. De och parkchefen ska även betala skadestånd till djurskötarens föräldrar och de två syskonen, 30 000 kronor var.

Åklagarna hade yrkat på ett och ett halvt års fängelse vardera för de två cheferna.
– Det är ovanligt att yrka på ett sådant straff, och ännu ovanligare att det döms ut. Men farliga rovdjur var inblandade, det har tidigare förekommit grävningar och det fanns indikationer på att grävskyddet inte var tillfredsställande, säger kammaråklagare Anders Gustafsson.

Även om det inte blev fängelse anser han att tingsrätten i mycket hade gått på åklagarnas yrkanden.
– De konstaterar att det har skett två arbetsmiljöbrott, vållande till annans död och framkallande av fara för annan. De menar också att parkchefen kände till att det inte fanns något marknät i hägnet.

Skillnaden mellan rättens bedömning och åklagarnas yrkande är främst att rätten inte ansåg att det rörde sig om grovt vållande till annans död, utan endast vållande.

Grönklittsgruppens vd sade sig ha delegerat arbetsmiljöansvaret till parkchefen, något som inte stämde enligt honom. Detta ansågs dock inte bevisat under rättegången.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Fråga om jobbet.
96
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här