Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

De vill ha branschens varslade

Coronakrisen slår olika. Medan hotell och restauranger står tomma, skriker dagligvaruhandeln, apoteken och vården efter personal. Nu vill många företag värva varslade hotell- och restaurangare.

Publicerad 25 mars 2020
De vill ha branschens varslade
Calle Prammefors, handlare och Kim Melin, försäljningschef på Ica Maxi Ulricehamn ser gärna fler kollegor från krisande hotell och restauranger på orten. Foto: Ulf Odenspjut/Odenpro
Carl Prammefors. Foto: Ulf Odenspjut/Odenpro

Calle Prammefors driver Ica Maxi i Ulricehamn. När coronaviruset slog till på riktigt för snart två veckor sedan märktes det även i butiken.
– Vi fick se ett stort bunkringsbeteende. Det ställde extremt stora krav på oss i butiken.
Tillsammans med myndigheternas uppmaning att inte gå till jobb, skola eller förskola med minsta förkylningssymtom blev det en onormalt stor arbetsbelastning, säger Calle Prammefors.
– Samtidigt såg vi företag runt omkring oss som stod tomma, hotell och restauranger framför allt. Så då tänkte jag att jag kunde avlasta dem med lönekostnaderna samtidigt som vi får hjälp.
Han satte sig ner och ringde runt. Resultatet är tre nya medarbetare i butiken som kommer från ett hotell på orten, och det är inte otänkbart att det blir fler.
– Nu börjar det lugna ner sig lite, men vi har även näthandel där vi kommer att ha en del att göra framöver. Min förhoppning är att när vi inte längre har jobb till dem så kommer hotellen och restaurangerna ha kommit i gång.

Pär Svärdsson. Foto: Apotea

Några andra som har bråda tider är nätapoteken. På Apotea har beställningarna mångdubblerats med anledning av coronaviruset, berättar företagets vd Pär Svärdsson.
– Vi har ju som alla företag påverkats av den här krisen. Fast för vår personal handlar det om övertid när det väller in ordrar i en mängd som vi inte har en chans att hantera. Vi hade behövt 100 personer på plats i går.
Det var i det läget som idén dök upp om att nå ut till hotell och restauranger för att erbjuda att ta över lönekostnaden för anställda som annars kanske skulle riskera att sägas upp. Intresset var enormt, säger Pär Svärdsson.
– Flera av personalcheferna blev helt tårögda. Det här är en tragedi. Vi tänkte att det kunde vara ett bra sätt att hitta temporär personal. Det här är ju en temporär puckel för oss, liksom det förhoppningsvis är en temporär svacka för hotell- och restaurangbranschen.
Hittills har det resulterat i en handfull nya medarbetare som vanligtvis arbetar på en restaurang i Sala. Men det kommer att bli fler, säger Pär Svärdsson.
– Nästan alla de stora företagen säger att de är intresserade, men de har lite längre startsträcka.

Elisabeth Mattson. Foto: Privat

Även inom vård- och omsorgssektorn råder det stor personalbrist för tillfället. I Örebro fick Elisabeth Mattson en idé. Hon är chef för kommunens bemanningsenhet för vård och omsorg.
– Jag tänkte att det finns många anställda med serviceyrken som inte blir bokade på jobb eller har blivit varslade just nu. Och vi behöver fler armar. Det är ju en win-win.
Hon gjorde ett inlägg på Instagram där hon välkomnade hotell- och restaurangpersonal som vill jobba att höra av sig. Och det gjorde de.
– Det tog jättefart. Vi har fått jättemånga mejl. Det är mycket restaurangpersonal som inte blir bokade eller kan jobba nu.
Elisabeth Mattson säger att tider som dessa kräver att man tänker ”utanför boxen.” Hon hoppas kunna uppmuntra andra arbetsgivare att göra samma sak.
– Vi måste hjälpas åt alla som kan.

Fakta: Fler som har mycket att göra i krisen

  • Nätapotekföretaget Meds har mångdubblat sin försäljning på kort tid och behöver bland annat personal inom lager och kundtjänst. Företaget har erbjudit hotell- och restaurangkedjor att ta över varslad personal, både permanent och temporärt.
  • Systembolaget ser en liten försäljningsökning, framför allt i storstäderna. Dessutom är det fler medarbetare än vanligt som inte jobbar. För att hinna med har man minskat på öppettiderna i Stockholms län och på Gotland.
  • Axfoods olika varumärken, till exempel Hemköp, Willys och Mat.se, har mycket att göra och har gott om lediga jobb ute.
  • Regionservice i Västra Götalandsregionen sköter servicen på sjukhus och vårdcentraler. De behöver just nu många nya kollegor och välkomnar hotell- och restaurangare.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

Få koll på köksfarorna

Vassa knivar, het olja, stress – ett restaurangkök är inte att leka med. Här är åtta vanliga orsaker till skador.

Publicerad 9 april 2020 Kommentera
Få koll på köksfarorna
Restaurangkökets vanligaste olycksorsak lämnar ofta spår efter sig på armarna. Foto: Anna-Karin Nilsson

1 Brännheta saker. Handen i fritösen? Översköljd av kokande pölsa? Jo, det har hänt. Brännskador är vanligaste köksolyckan. Kontakta vården om det bildas blåsor och om skadan är större än den egna handen.

2 Hala golv och annat som får en ur balans. Näst vanligast är fallolyckor. Fel skor, olja och mat­rester på golvet blir en farlig kombo. Lösning: bra skor och halk­behandlade golv. Fall kan leda till frakturer i handled eller arm, när man tar emot sig. Ben, fotleder och skuldror kan också skadas.

3 Bästa arbetsredskapet men orsak till tredje vanligaste skadan: kniven. Vid mindre sår, prova att dra ihop sårkanterna med ett plåster. Vid djupare sår, kontakta vården. Pulserar blodet, se till att personen ligger ner, använd tryckförband och ring 112.

4 Elolyckor är inte de vanligaste, men farliga. Kontakta genast vården om någon fått ström genom kroppen. Ring 112 om personen har svårt att andas, oregelbunden eller ingen puls, kramper eller är medvetslös.

5 Stress. Är det bråttom skär man sig lättare eller tar genvägar som att tömma olja innan den svalnat. Lagom bemanning minskar stressen och därmed olyckorna.

6 Nonchalans är en annan bov. Till exempel ska kokgrytor besik­tigas, men det missar ofta arbetsgivare. Eller så görs det, men felen åtgärdas inte.

7 Trånga kök. När mycket mat ska ut fort och många trängs om utrymmet ökar också risken för de flesta olyckor.

8 Dålig introduktion. Personalomsättningen är hög i branschen, då är det viktigt att nyanställda får bra introduktion i arbetssätt och säkerhet för att minska riskerna.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

»Oljan var 240 grader«

Bryan Conejeros är kock och skyddsombud på Sturehof och har känt flera av köksfarorna in på bara skinnet.

Publicerad 9 april 2020 Kommentera
»Oljan var 240 grader«
Bryan Conejeros, kock och skyddsombud med koll på kökets olycksrisker. Foto: Mostphotos, Privat

Vad har du själv råkat ut för?
– Jag fick för mig att göra naanbröd. Oljan var 240 grader. Jag skulle steka 25 bröd, på det nittonde föll degen isär, ner i oljan och skvätte på armen. Det blev andra och tredje gradens brännskada och började blöda. När man ska steka fisk händer det ofta att vätskan i fisken expanderar. Det blir som små explosioner i oljan. Knivar skär man sig på hela tiden. För min del beror det på slarv, att jag inte är fokuserad när det är lugnt. Skärmaskin har jag också skurit mig på när jag var ny i branschen. Det blev ett tunt sår, för jag skulle skära parmaskinka.

Och dina kollegor?
– En kollega fick en kastrull varm buljong över fötterna. Han var sjukskriven 2,5 vecka. Någon hade lagt en sked under kastrullen för att få ner värmen snabbt. Vibrationer gjorde att den välte.Tidigare hade vi en del halkolyckor. Särskilt bland serveringspersonal som passerade våta golv i vanliga skor. Men nu har golven halkbehandlats och vi har halklister i trapporna.

Vad har ni mer gjort för att minska olyckorna?
– Mycket händer för att man tar genvägar på grund av stress eller lathet. Eller för att man jobbar för många på trång yta. Vi har sett över hela produktionskedjan och våra rutiner. Till exempel ska två personer inte stå och skala 50 kilo lök samtidigt som de har 15 såskastruller på gång. Andra som har luckor kan göra det. Städrutiner och introduktion till nyanställda är också viktigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Nyheter utbildning

Stipendium ska hjälpa drabbade anställda

För att hjälpa branschanställda som förlorat jobbet i coronakrisen startar vin- och spritleverantören Altia nu ett nytt utbildningsstipendium. Alla som vill utvecklas – och stanna kvar i branschen kan söka, säger Helena Lindquist, försäljningsdirektör på Altia.

Publicerad 7 april 2020 Kommentera
Stipendium ska hjälpa drabbade anställda
Den som vill vidareutbilda sig, till exempel till sommelier, kan söka stipendiet. Foto: LightField/Mostphotos
Helena Lindquist. Foto: Altia

– Vi ville göra något positivt i den här negativa situationen. Våra kunder är hotell, restauranger och barer, och vi ser ju att det går dåligt för många. Och de restauranganställda har det ännu tuffare. De kanske permitteras eller varslas och vet inte om de kan eller bör fortsätta i branschen. Det var en av våra säljare som kom med idén om ett stipendium och alla gick i gång på det. Vi har en fantastisk branschkultur i Sverige med människor i världsklass. Det får inte försvinna. Alla duktiga människor får inte lämna branschen.

Vad innebär stipendiet?
– Det är ett stipendium till utbildning, så att man ska ha möjlighet att stanna i branschen. Den som har blivit permitterad kan hoppa på en utbildning. När det här är över kommer det att behövas jättemycket personal. Målet är att vi ska bekosta utbildning för cirka 20 personer i år, utspritt på två tillfällen. Vi hoppas att vi kan finansiera en hel klass med branschanställda.

Fakta: Altia krOgfolk-hjälpen

Stipendiet heter Altia krOgfolk-hjälpen och finansieras av vin- och spritleverantören Altia. Hur stor den totala stipendiesumman blir beror delvis på försäljningen av spritsorten OP Anderson Destilleri Organic Dry Gin. Altia donerar fem kronor per såld flaska under 2020.

I juryn sitter Fredrik Eriksson från Långbro Värdshus och Nationalmuseum, Hedda Bruce, bartender på Tjoget, Jens Odén som är delägare på ESS Group Restaurangdrift och Helene Söderberg, driftchef på Ekstedt.

Läs mer och ansök här.

Vem kan söka?
– Alla som jobbar inom hotell, restaurang, bar, ja hela besöksnäringen. Alla som vill utvecklas i branschen. Det kan vara att man vill gå en utbildning till kock, sommelier, restaurangchef. Vi är öppna för allt. Det måste inte vara rena branschutbildningar, utan det kan till exempel vara en restaurangchef som vill plugga ekonomi.

Hur går det till?
– Man får motivera i sin ansökan vad man vill göra och varför. Vi vill också ha en rekommendation från en nuvarande eller tidigare chef eller ägare. Sedan har vi en grupp representanter från olika delar av branschen som kommer att välja ut vilka som får stipendium.

Hur snabbt kan stipendierna delas ut?
– Vi har satt första juni som sista ansökningsdag. Sedan hoppas vi kunna ge besked under högsommaren, kanske under juli. Och så har vi satt en andra ansökningsomgång i oktober. Men vi tänker att det ska vara långsiktigt, att vi ska fortsätta med det här nästa år också. Förhoppningsvis är det mindre krisbetonat då, mer som ett utbildningsstipendium.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Fråga om jobbet.
93
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här