Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

De vill ha branschens varslade

Coronakrisen slår olika. Medan hotell och restauranger står tomma, skriker dagligvaruhandeln, apoteken och vården efter personal. Nu vill många företag värva varslade hotell- och restaurangare.

Publicerad 25 mars 2020
De vill ha branschens varslade
Calle Prammefors, handlare och Kim Melin, försäljningschef på Ica Maxi Ulricehamn ser gärna fler kollegor från krisande hotell och restauranger på orten. Foto: Ulf Odenspjut/Odenpro
Carl Prammefors. Foto: Ulf Odenspjut/Odenpro

Calle Prammefors driver Ica Maxi i Ulricehamn. När coronaviruset slog till på riktigt för snart två veckor sedan märktes det även i butiken.
– Vi fick se ett stort bunkringsbeteende. Det ställde extremt stora krav på oss i butiken.
Tillsammans med myndigheternas uppmaning att inte gå till jobb, skola eller förskola med minsta förkylningssymtom blev det en onormalt stor arbetsbelastning, säger Calle Prammefors.
– Samtidigt såg vi företag runt omkring oss som stod tomma, hotell och restauranger framför allt. Så då tänkte jag att jag kunde avlasta dem med lönekostnaderna samtidigt som vi får hjälp.
Han satte sig ner och ringde runt. Resultatet är tre nya medarbetare i butiken som kommer från ett hotell på orten, och det är inte otänkbart att det blir fler.
– Nu börjar det lugna ner sig lite, men vi har även näthandel där vi kommer att ha en del att göra framöver. Min förhoppning är att när vi inte längre har jobb till dem så kommer hotellen och restaurangerna ha kommit i gång.

Pär Svärdsson. Foto: Apotea

Några andra som har bråda tider är nätapoteken. På Apotea har beställningarna mångdubblerats med anledning av coronaviruset, berättar företagets vd Pär Svärdsson.
– Vi har ju som alla företag påverkats av den här krisen. Fast för vår personal handlar det om övertid när det väller in ordrar i en mängd som vi inte har en chans att hantera. Vi hade behövt 100 personer på plats i går.
Det var i det läget som idén dök upp om att nå ut till hotell och restauranger för att erbjuda att ta över lönekostnaden för anställda som annars kanske skulle riskera att sägas upp. Intresset var enormt, säger Pär Svärdsson.
– Flera av personalcheferna blev helt tårögda. Det här är en tragedi. Vi tänkte att det kunde vara ett bra sätt att hitta temporär personal. Det här är ju en temporär puckel för oss, liksom det förhoppningsvis är en temporär svacka för hotell- och restaurangbranschen.
Hittills har det resulterat i en handfull nya medarbetare som vanligtvis arbetar på en restaurang i Sala. Men det kommer att bli fler, säger Pär Svärdsson.
– Nästan alla de stora företagen säger att de är intresserade, men de har lite längre startsträcka.

Elisabeth Mattson. Foto: Privat

Även inom vård- och omsorgssektorn råder det stor personalbrist för tillfället. I Örebro fick Elisabeth Mattson en idé. Hon är chef för kommunens bemanningsenhet för vård och omsorg.
– Jag tänkte att det finns många anställda med serviceyrken som inte blir bokade på jobb eller har blivit varslade just nu. Och vi behöver fler armar. Det är ju en win-win.
Hon gjorde ett inlägg på Instagram där hon välkomnade hotell- och restaurangpersonal som vill jobba att höra av sig. Och det gjorde de.
– Det tog jättefart. Vi har fått jättemånga mejl. Det är mycket restaurangpersonal som inte blir bokade eller kan jobba nu.
Elisabeth Mattson säger att tider som dessa kräver att man tänker ”utanför boxen.” Hon hoppas kunna uppmuntra andra arbetsgivare att göra samma sak.
– Vi måste hjälpas åt alla som kan.

Fakta: Fler som har mycket att göra i krisen

  • Nätapotekföretaget Meds har mångdubblat sin försäljning på kort tid och behöver bland annat personal inom lager och kundtjänst. Företaget har erbjudit hotell- och restaurangkedjor att ta över varslad personal, både permanent och temporärt.
  • Systembolaget ser en liten försäljningsökning, framför allt i storstäderna. Dessutom är det fler medarbetare än vanligt som inte jobbar. För att hinna med har man minskat på öppettiderna i Stockholms län och på Gotland.
  • Axfoods olika varumärken, till exempel Hemköp, Willys och Mat.se, har mycket att göra och har gott om lediga jobb ute.
  • Regionservice i Västra Götalandsregionen sköter servicen på sjukhus och vårdcentraler. De behöver just nu många nya kollegor och välkomnar hotell- och restaurangare.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar