Ur temat Coronakrisen
Nyheter utbildning

”Det känns bra att kunna bidra”

Efter tre dagars utbildning står ett 30-tal servitörer, servitriser och annan hotellpersonal redo att avlasta vård- och omsorgssektorn. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax från Cadierbaren tycker att det känns bra att få hjälpa till.

Publicerad 14 april 2020
”Det känns bra att kunna bidra”
Kollegorna Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax från Cadierbaren på Grand Hôtel tränar på att vända en patient. Foto: Elis Hoffman
Sebastian Gygax. Foto: Elis Hoffman

Ergonomisk lyftteknik, hygien, patientsekretess och skötsel av katetrar. Det är några av sakerna som deltagarna fick träna på under den tre dagar långa vård- och omsorgsutbildning för branschpersonal som hölls på Grand Hôtel i Stockholm förra veckan.
– Det var jättebra, väldigt lärorikt. Jag har blivit mer ödmjuk för arbetet, de äldre, samhället och situationen som vi står inför, säger Sebastian Gygax som var med på kursen.

Han hade arbetat extra som servitör på Cadierbaren i nästan nio år när han fick mejl från sin chef om att hans tjänster inte längre behövdes. Samma hände all extraanställd personal på hotellet, liksom dem med provanställningar.
Som Sebastians kollega Maria Bergman Lilliesköld.
– Det var inte jätteoväntat. Men då känns det jättebra att få den här möjligheten att lära sig någonting helt nytt och väldigt annorlunda, och samtidigt göra något meningsfullt, säger hon.

Maria Bergman Lilliesköld. Foto: Elis Hoffman

Utbildningen är ett samarbete mellan bland andra Grand Hôtel, Stockholms stad och Beredskapslyftet, som tidigare tagit fram en liknande utbildning för SAS-personal. Målet är att branschanställda som förlorat jobben i coronakrisen ska kunna avlasta vård- och omsorgssektorn och få sysselsättning.

Både Maria och Sebastian säger att de blev glada över erbjudandet att gå utbildningen.
– Jag blev jätteglad av att bli nådd av någon som ville att man skulle göra något i den här situationen. Det känns bra att kunna bidra, säger Sebastian.
– Det här läget är så abstrakt och svårgreppbart att det är skönt att få göra något praktiskt, säger Maria.

Fakta: Om kursen

Intensivutbildningen anordnas av Beredskapslyftet i samarbete med Grand Hôtel, McDonalds, Courtyard by Marriott Hotel och Stockholms Stad och med finansiering av Patricia Industries. I utbildningen ingår både teoretiska och praktiska moment. Den som genomgått utbildningen kommer att få ett diplom och ett erbjudande om jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholms stad.
Läs mer på beredskapslyftet.se

Den som har genomgått utbildningen kan bli anställd inom Stockholms stad. Maria och Sebastian kommer inom kort att placeras på olika arbetsplatser inom till exempel LSS-boenden eller äldreomsorgen.
– Vi får se hur det blir, men vi har förstått att det finns ett stort behov av arbetskraft, säger Sebastian.
De ska framför allt vara resurser åt befintlig personal, säger Maria.
– Vi kommer ju inte att vara själva i arbetet. Det här är inte en yrkesutbildning, utan så att vi ska vara förberedda när vi kommer ut. En första grund. Det känns bra.

I den första pilotomgången deltog personal från flera olika hotell i Stockholm. I nästa skede kommer även personal från McDonald’s att få möjlighet att gå utbildningen.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Nyheter försäkring

Hon fick 40 000 för gammal skada

För tio år sedan skar kocken Jackie Lenander av en sena i ena tummen. Nyligen fick hon drygt 40 000 kronor från arbetsskadeförsäkringen.

Publicerad 29 juni 2021
Hon fick 40 000 för gammal skada
Jackie Lenander fick en arbetsskada på tummen på sin tidigare arbetsplats. På vänster tumme syns två små ärr från skärskadan. Foto: Daniel Nilsson

Om försäkringen

  • Den som drabbas av en arbetsskada, till exempel genom en olycka, kan få ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada, TFA. Den gäller för alla anställda på en arbetsplats med kollektivavtal.
  • Försäkringen administreras av Afa Försäkring. TFA kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen som alla anställda omfattas av, och som administreras av Försäkringskassan.
  • TFA kan lämna ersättning bland annat för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk, ärr och medicinsk invaliditet.

År 2011 jobbade Jackie Lenander som kock på Casino Cosmopol i Malmö. En dag när hon skulle putsa ryggbiff slant hon med kniven och råkade skära av en sena i vänster tumme.
Det resulterade i en lång sjukskrivning, rehabilitering och nedsatt rörlighet. Trots det, och trots att Jackie haft många fackliga uppdrag, däribland försäkringsinformatör, anmälde hon inte sin skada till Afa Försäkring.
– Det är på något sätt så att alla skador är viktigare än sina egna. Dessutom hade jag flyttat och hade inte kvar alla papper, säger Jackie.

Preskriptionstiden för skadeersättning i arbetsskadeförsäkringen är tio år.
När den gränsen närmade sig bestämde sig Jackie till slut för att göra en anmälan.
– Jag hade det i bakhuvudet, att jag skulle fixa det innan tiden gått ut.

Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde.

Jackie Lenander. Foto: Daniel Nilsson

Hon skickade in läkarintyg, bilder och filmer på problemen hon har med den skadade tummen i dag, och arbetsgivaren bekräftade att skadan var orsakad av arbetet.

Efter ett tag kom svaret från Afa Försäkring: hon har rätt till 40 500 kronor i ersättning. Bland annat bedömer Afa att Jackie fått två procents invaliditet på grund av skadan.

– Jag trodde att jag kanske skulle få en liten peng för ärrbildningen, men det är ju jättemycket pengar! Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde, säger Jackie.

Så här anmäler du

Du gör själv din anmälan till Afa Försäkring.
Enklast är att göra det på afaforsakring.se där du loggar in på Mina sidor med Bank-ID.
Här fyller du i alla uppgifter om din arbetsskada och bifogar eventuella intyg.
Din arbetsgivare måste sedan bekräfta din anställning. Det kan ske digitalt eller via brev.
Handläggningstiden varierar, men målet är beslut inom 30 dagar. Det går också att anmäla via pappersblankett.

För att få fram de saknade sjuk- och läkarintygen vände hon sig till Försäkringskassan.
Förutom en mindre kostnad på 50 kronor för att få pappren utskrivna, var det inga problem alls, berättar Jackie.

Även från Afa Försäkring fick hon bra hjälp.
– De har varit jättebra och hjälpsamma, svarat snabbt på mina frågor.

Hon vill nu uppmana alla att anmäla sina arbetsskador.
– Anmäl! Det kan vara jättemycket pengar du har rätt till.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter LÄTTNADER

Alkoholstoppet tas bort

Nu kom det efterlängtade beskedet – från den 1 juli får restaurangerna ha öppet lika länge som vanligt. Det blir också tillåtet med fler gäster per sällskap.

Publicerad 28 juni 2021
Alkoholstoppet tas bort
Snart blir det tillåtet att servera alkohol efter 22.30 igen. Foto: Colourbox

Alkoholstoppet för serveringsställen tas bort den 1 juli. Det berättade övergångsregeringen och Folkhälsomyndigheten under en pressträff på måndagen.

Det är den höga vaccinationsgraden gör att Sverige kan öppnas enligt den plan som tidigare presenterats. Lättnaderna som nu presenterats ingår i steg två av planen.

På uteserveringar slopas begränsningen av storlek på sällskap helt från den 1 juli. Inomhus blir det tillåtet att servera åtta personer, i stället för dagens fyra.

Men det är fortfarande sittande servering och avstånd mellan borden som gäller. Anledningen är att man vill se hur det går innan de sista restriktionerna tas bort, för att undvika att det blir ett bakslag.

Malin Ackholt, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket, hade hoppats på fler lättnader.

– Dagens besked är glädjande, men det är synd att det finns restriktioner kvar. De som inte har utomhusaktiviteter är fortfarande mer drabbade, säger Malin Ackholt.

När det gäller privata träffar är rådet att umgås utomhus och i mindre grupper. Butiker har kvar sina begränsningar för hur många som får vara i lokalen samtidigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar