Ur temat Coronakrisen
Nyheter utbildning

”Det känns bra att kunna bidra”

Efter tre dagars utbildning står ett 30-tal servitörer, servitriser och annan hotellpersonal redo att avlasta vård- och omsorgssektorn. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax från Cadierbaren tycker att det känns bra att få hjälpa till.

Publicerad 14 april 2020
”Det känns bra att kunna bidra”
Kollegorna Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax från Cadierbaren på Grand Hôtel tränar på att vända en patient. Foto: Elis Hoffman
Sebastian Gygax. Foto: Elis Hoffman

Ergonomisk lyftteknik, hygien, patientsekretess och skötsel av katetrar. Det är några av sakerna som deltagarna fick träna på under den tre dagar långa vård- och omsorgsutbildning för branschpersonal som hölls på Grand Hôtel i Stockholm förra veckan.
– Det var jättebra, väldigt lärorikt. Jag har blivit mer ödmjuk för arbetet, de äldre, samhället och situationen som vi står inför, säger Sebastian Gygax som var med på kursen.

Han hade arbetat extra som servitör på Cadierbaren i nästan nio år när han fick mejl från sin chef om att hans tjänster inte längre behövdes. Samma hände all extraanställd personal på hotellet, liksom dem med provanställningar.
Som Sebastians kollega Maria Bergman Lilliesköld.
– Det var inte jätteoväntat. Men då känns det jättebra att få den här möjligheten att lära sig någonting helt nytt och väldigt annorlunda, och samtidigt göra något meningsfullt, säger hon.

Maria Bergman Lilliesköld. Foto: Elis Hoffman

Utbildningen är ett samarbete mellan bland andra Grand Hôtel, Stockholms stad och Beredskapslyftet, som tidigare tagit fram en liknande utbildning för SAS-personal. Målet är att branschanställda som förlorat jobben i coronakrisen ska kunna avlasta vård- och omsorgssektorn och få sysselsättning.

Både Maria och Sebastian säger att de blev glada över erbjudandet att gå utbildningen.
– Jag blev jätteglad av att bli nådd av någon som ville att man skulle göra något i den här situationen. Det känns bra att kunna bidra, säger Sebastian.
– Det här läget är så abstrakt och svårgreppbart att det är skönt att få göra något praktiskt, säger Maria.

Fakta: Om kursen

Intensivutbildningen anordnas av Beredskapslyftet i samarbete med Grand Hôtel, McDonalds, Courtyard by Marriott Hotel och Stockholms Stad och med finansiering av Patricia Industries. I utbildningen ingår både teoretiska och praktiska moment. Den som genomgått utbildningen kommer att få ett diplom och ett erbjudande om jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholms stad.
Läs mer på beredskapslyftet.se

Den som har genomgått utbildningen kan bli anställd inom Stockholms stad. Maria och Sebastian kommer inom kort att placeras på olika arbetsplatser inom till exempel LSS-boenden eller äldreomsorgen.
– Vi får se hur det blir, men vi har förstått att det finns ett stort behov av arbetskraft, säger Sebastian.
De ska framför allt vara resurser åt befintlig personal, säger Maria.
– Vi kommer ju inte att vara själva i arbetet. Det här är inte en yrkesutbildning, utan så att vi ska vara förberedda när vi kommer ut. En första grund. Det känns bra.

I den första pilotomgången deltog personal från flera olika hotell i Stockholm. I nästa skede kommer även personal från McDonald’s att få möjlighet att gå utbildningen.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter AVGIFT

A-kassan lämnar avgiften orörd

Flera a-kassor planerar att höja avgiften på grund av ökade utbetalningar. Hotell- och restauranganställdas a-kassa kommer inte att göra det i dagsläget.

Publicerad 26 maj 2020 Kommentera
A-kassan lämnar avgiften orörd
Inga högre räkningar för HRAK:s medlemmar. Än så länge låter man avgiften ligga kvar på 142 kronor i månaden. Foto: Colourbox

Från den 1 juni höjer Kommunals a-kassa avgiften. Samtidigt planerar fler kassor att göra detsamma, visar en enkät som Arbetsvärlden gjort. Men på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, finns inga sådana planer.

– Vi har inte en tillräckligt bra bild av hur verksamheten kommer att se ut. Vi följer utvecklingen, säger Karin Pettersson, föreståndare.

Anledningen till att avgiften i många kassor nu ses över är att utgifterna för ersättning har ökat. Dels har många förlorat jobbet i spåren av covid-19, dels har regeringens mer generösa a-kasseregler fått medlemmar att strömma till. HRAK har på bara några månader ökat från 73 000 medlemmar till 91 500. Eftersom fler ska få mer måste också mer pengar in i försäkringen.

Karin Pettersson. Foto: HRAK

– Vi ser inget akut behov av att höja avgiften. Det blir i så fall en fråga för stämman i september. Skulle stämman fatta ett beslut om höjd avgift kommer det att införas tidigast under nästa år, säger Karin Pettersson.

I förra veckan meddelade regeringen att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, ska få 100 miljoner att fördela till landets a-kassor för att säkerställa att de har resurser att hantera alla ansökningar om ersättning. Karin Pettersson tror att HRAK är en av de kassor som kommer att få pengar.

– Ja, det tror jag. Vi är den a-kassa som har påverkats mest och snabbast av covid-19 skulle jag vilja påstå. Det vore orimligt om inte vi fick del av de pengarna.

Nyheter DOM

Parkchef fälld för arbetsmiljöbrott

I dag kom domen i målet om dödsolyckan i Orsa rovdjurspark. Den dåvarande parkchefen döms för arbetsmiljöbrott medan den tidigare vd:n för Grönklittsgruppen frikänns.

Publicerad 25 maj 2020 Kommentera
Parkchef fälld för arbetsmiljöbrott
Mora tingsrätt har avslutat rättegången om olyckan då en ung man miste livet. Foto: Hubert Elming, Erik Mandre/Mostphotos

För snart tre år sedan attackerades en 18-årig djurskötare av björn i Orsa rovdjurspark. Händelsen inträffade under en aktivitet då en familj skulle få vara med och lägga ut mat till djuren inne i ett hägn. Björnarna grävde sig in från ett annat hägn och gick till attack. Familjen lyckades fly, men djurskötaren avled.

Rättegången i Mora tingsrätt har pågått under våren och i dag föll domen. Den dåvarande parkchefen döms för arbetsmiljöbrott och får villkorlig dom samt böter. Anledningen är att han som säkerhetsansvarig inte ansågs ha gjort tillräcklig riskbedömning och skapat säkra rutiner. Det egentliga straffvärdet var 10 månaders fängelse, men eftersom parkchefen är tidigare ostraffad omvandlades detta till villkorlig dom.
– Familjen är lättad över att någon har dömts, säger målsägarbiträde Erik Elgán Maschmann, som företrätt djurskötarens anhöriga.

Grönklittsgruppens tidigare vd frikänns eftersom han inte ansågs ha brustit i sin tillsyn av parkchefens säkerhetsarbete.

Grönklittsgruppen ska betala en företagsbot på 2,5 miljoner kronor. De och parkchefen ska även betala skadestånd till djurskötarens föräldrar och de två syskonen, 30 000 kronor var.

Åklagarna hade yrkat på ett och ett halvt års fängelse vardera för de två cheferna.
– Det är ovanligt att yrka på ett sådant straff, och ännu ovanligare att det döms ut. Men farliga rovdjur var inblandade, det har tidigare förekommit grävningar och det fanns indikationer på att grävskyddet inte var tillfredsställande, säger kammaråklagare Anders Gustafsson.

Även om det inte blev fängelse anser han att tingsrätten i mycket hade gått på åklagarnas yrkanden.
– De konstaterar att det har skett två arbetsmiljöbrott, vållande till annans död och framkallande av fara för annan. De menar också att parkchefen kände till att det inte fanns något marknät i hägnet.

Skillnaden mellan rättens bedömning och åklagarnas yrkande är främst att rätten inte ansåg att det rörde sig om grovt vållande till annans död, utan endast vållande.

Grönklittsgruppens vd sade sig ha delegerat arbetsmiljöansvaret till parkchefen, något som inte stämde enligt honom. Detta ansågs dock inte bevisat under rättegången.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Nyheter VOVVAR PÅ KROGEN

Det här gäller för fyrbenta gäster

Att ta med hunden ut på restaurang är varken totalförbjudet eller en rättighet. Men inne i köket råder husdjursförbud, det slår lagstiftningen fast.

Publicerad 20 maj 2020 Kommentera
Det här gäller för fyrbenta gäster
Får lille Fido följa med in och fika? Foto: Istockphoto

1 Kund går före hund. Det är ingen rättighet att få fika ihop med lille Fido. Det är i slutändan företagets ägare som avgör om man får ha med sig djur och var djuret i så fall får vara. Med hänsyn till allergiska och hundrädda gäster är det många som säger nej.

2 Stanna! Hundar får inte följa med in om det finns risk för att livsmedel smutsas ned eller att någon smitta överförs. Den risken är kanske störst i butiker med frukt och annat på öppna hyllor, men skulle även kunna vara aktuellt på en servering med självplock.

3 Hundgöra. En gäst bör få ta med sig sin ledarhund, servicehund eller liknande in i en serveringslokal, enligt Livsmedelsverket. Undantaget är om det finns risk för att livsmedel smutsas ned.

Läs mer

Reglerna är EU:s gemensamma om livsmedelshygien, EG-förordningen 852/2004, kapitel ıx.

4 Hit! (men inte längre). Släpp inte in vofsingar i köket. Husdjur får inte vara i lokaler där livsmedel bereds eller hanteras. Det finns däremot inga regler för exempelvis matsalar, personalutrymmen eller liknande.

5 Får man klappa? Bäst att hälsa på avstånd om du har arbetskläder på dig. Undvik allt som riskerar att sprida eventuella bakterier till mat och dryck. Det gäller även indirekt spridning, det vill säga om arbetskläder, redskap eller liknande skulle få hundbacil­lusker på sig och sedan komma i kontakt med livsmedel.

6 Inte tigga! Vissa ställen har speciell hundmeny, andra erbjuder bara en vattenskål. Och vatten är ett säkert val. Det finns mycket som kan vara skadligt för en hunds hälsa, bland annat avokado, choklad, deg, nötter, russin och druvor. Det är självklart hundägarens ansvar att se till att vovven inte får i sig något farligt.

7 Andra djur då? Reglerna gäller för alla husdjur, men det är sällan kakaduor, katter och andra sällskapsdjur hänger med ut.

Ingår i temat: Coronakrisen 54 artiklar

Alla artiklar i temat (51 till)
Fråga om jobbet.
96
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här