Efter tre dagars utbildning står ett 30-tal servitörer, servitriser och annan hotellpersonal redo att avlasta vård- och omsorgssektorn. Maria Bergman Lilliesköld och Sebastian Gygax från Cadierbaren tycker att det känns bra att få hjälpa till.


Ergonomisk lyftteknik, hygien, patientsekretess och skötsel av katetrar. Det är några av sakerna som deltagarna fick träna på under den tre dagar långa vård- och omsorgsutbildning för branschpersonal som hölls på Grand Hôtel i Stockholm förra veckan.
– Det var jättebra, väldigt lärorikt. Jag har blivit mer ödmjuk för arbetet, de äldre, samhället och situationen som vi står inför, säger Sebastian Gygax som var med på kursen.
Han hade arbetat extra som servitör på Cadierbaren i nästan nio år när han fick mejl från sin chef om att hans tjänster inte längre behövdes. Samma hände all extraanställd personal på hotellet, liksom dem med provanställningar.
Som Sebastians kollega Maria Bergman Lilliesköld.
– Det var inte jätteoväntat. Men då känns det jättebra att få den här möjligheten att lära sig någonting helt nytt och väldigt annorlunda, och samtidigt göra något meningsfullt, säger hon.

Utbildningen är ett samarbete mellan bland andra Grand Hôtel, Stockholms stad och Beredskapslyftet, som tidigare tagit fram en liknande utbildning för SAS-personal. Målet är att branschanställda som förlorat jobben i coronakrisen ska kunna avlasta vård- och omsorgssektorn och få sysselsättning.
Både Maria och Sebastian säger att de blev glada över erbjudandet att gå utbildningen.
– Jag blev jätteglad av att bli nådd av någon som ville att man skulle göra något i den här situationen. Det känns bra att kunna bidra, säger Sebastian.
– Det här läget är så abstrakt och svårgreppbart att det är skönt att få göra något praktiskt, säger Maria.
Fakta: Om kursen
Den som har genomgått utbildningen kan bli anställd inom Stockholms stad. Maria och Sebastian kommer inom kort att placeras på olika arbetsplatser inom till exempel LSS-boenden eller äldreomsorgen.
– Vi får se hur det blir, men vi har förstått att det finns ett stort behov av arbetskraft, säger Sebastian.
De ska framför allt vara resurser åt befintlig personal, säger Maria.
– Vi kommer ju inte att vara själva i arbetet. Det här är inte en yrkesutbildning, utan så att vi ska vara förberedda när vi kommer ut. En första grund. Det känns bra.
I den första pilotomgången deltog personal från flera olika hotell i Stockholm. I nästa skede kommer även personal från McDonald’s att få möjlighet att gå utbildningen.