Nyheter Arbetsmiljö

”Våra kroppar går sönder”

Nio av tio hotellstädare lever med värk. Det visar en enkätundersökning från HRF. – Den höga arbetstakten och stressen gör att våra kroppar går sönder, säger hotellstädaren Cecilia Eriksson.

Publicerad 26 mars 2018
”Våra kroppar går sönder”
Företagen behöver lyssna mer på oss, säger hotellstädaren Cecilia Eriksson. Foto: Carl Thorborg

Orimligt hög arbetstakt, stress och värk i kroppen. Det är vardagen för en stor del av dem som svarat på Hotell- och restaurangfackets enkät om hotellstädares arbetsmiljö. Nio av tio av städarna uppger att de lever med värk. Åtta av tio upplever att värken kan kopplas till arbetet och sju av tio upplever mycket stress på jobbet. Cecilia Eriksson som är hotellstädare och skyddsombud på Gothia Towers i Göteborg är inte förvånad över resultaten.
– Vi har ett jobb som är väldigt fysiskt tungt med många monotona rörelser. I kombination med den höga arbetstakten och stressen gör det att våra kroppar går sönder. Jag vet att väldigt många har värk. Men man har inte råd att vara sjuk, så många proppar sig fulla med värktabletter för att klara jobbet, säger Cecilia Eriksson.

Hotellstädarna om sin arbetsmiljö

Enkäten skickades ut i oktober 2017. Totalt tillfrågades 667 hotellstädare varav 403 (60,4 %) har svarat.

  • 92 procent lever med värk och 84 procent upplever att den kan kopplas till arbetet
  • 72 procent upplever mycket stress på jobbet
  • 11 procent har upplevt hot eller våld på jobbet och 7 procent har upplevt sexuella trakasserier under de senaste 12 månaderna.

En studie som publicerades våren 2017 visade att belastningen på hotellstädarnas kroppar är högre än inom en rad industriyrken. Studien genomfördes av Arbets- och miljömedicin Syd.
– Vi kunde se att hotellrumsstädning överskrider nio av elva åtgärdsnivåer för ergonomisk belastning. Det betyder att hotellstädare har en väldigt hög risk att drabbas av belastningsskador, säger Camilla Dahlqvist som är biomedicinsk analytiker.

För att förbättra hotellstädarnas arbetsvillkor föreslog forskarna att arbetstakten skulle sänkas genom att minska antalet rum som ska städas under en arbetsdag.
– Visst kan arbetsredskap alltid förbättras och bli mer ergonomiska. Men vår studie visade att arbetstakten var ett problem. Hotellstädarna hade för hög rörelsehastighet i armarna och för lite tid för återhämtning. Det finns också en risk att man arbetar på ett mindre ergonomiskt sätt om man är stressad, säger Camilla Dahlqvist.

Forskarnas råd för att undvika skador

  • Arbetstempot behöver sänkas – minska antalet rum som ska städas på en arbetsdag.
  • Personalen ska erbjudas medicinska kontroller så att man tidigt kan sätta in åtgärder mot arbetsskador.
  • Arbetsplatsen behöver ha företagshälsovård knuten till sig, och utbilda hotellstädarna i ergonomi.

I HRF:s enkätundersökning uppger 72 procent av hotellstädarna att de inte får lämna rum ostädade när arbetstiden är slut. Det är ett problem som Cecilia Eriksson på Gothia Towers känner igen, och som leder till att hennes kollegor pressar sig att höja takten.
– Vi har till och med haft fall där städare jobbar gratis för att städa klart rummen eftersom de är så rädda för att säga att de inte hunnit. Speciellt de som inte har fasta anställningar är oroliga för att inte hinna med. Många, framförallt nyanlända, har en rädsla för att bli av med jobbet, säger Cecilia Eriksson.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Kent Johansson, ombudsman för HRF, sitter i den arbetsgrupp som tillsammans med Visita ska kartlägga arbetsmiljön för hotellstädarna i branschen. Han menar att just arbetstakten är en fråga där facket och arbetsgivarna har delade uppfattningar.
– Arbetsgivarna behöver lyssna mer på vad forskningen säger. Men som det är nu så försöker de i många fall få ner kostnaderna genom att öka arbetstakten, och det går ut över våra medlemmar. Vi menar inte att arbetstakten är det enda som behöver förändras, men det är en viktigt del.

I arbetsgruppen för hotellstäd sitter även Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita. Hon tycker inte att det går att ange en specifik åtgärd som ska förbättra hotellstädarnas arbetsmiljö.
– Det gäller att se över orsakerna till eventuella arbetsmiljöproblem och det måste göras från fall till fall. På en arbetsplats kan lösningen vara att sänka arbetstakten, men på en annan kan det vara att lägga in fler raster eller dubbelbemanning. Det går inte att specificera en generell lösning som ska gälla för alla arbetsplatser, säger Lina Tidell.

Cecilia Eriksson har arbetat som hotellstädare i 18 år. Trots en tuff arbetsmiljö trivs hon med jobbet.
– Jag tror många härdar ut för att de finner ett sådant stöd i sina kollegor. Men företagen behöver lyssna mer på oss. När våra kroppar tar slut så är det ju vi som människor som drabbas.

 

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 41 artiklar

Alla artiklar i temat (38 till)
Nyheter tävling

Pizza-SM avgjordes på branschmässa

Det var en hård kamp om finalplatserna i Pizza-SM som avgjordes på den stora branschmässan Gastro Nord i Älvsjö. En av de tävlande var Edi Velaj, kock på Scandic Anglais och Jamie's Italian i Stockholm.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
Pizza-SM avgjordes på branschmässa
Pizzabagaren och kocken Edi Velaj från Stockholm tävlade i Pizza-SM. Foto: Anna Hjorth

Kocken och HRF:aren Edi Velaj har jobbat med pizza och pasta i fem och ett halvt år. Men Pizza-SM var hans första officiella tävling.
– Vi tävlade på jobbet och jag vann med min pizza. Jag kallar den ”Il chef” och det betyder att det är kockens pizza.

Berätta om din pizza!
– Det är en speciell deg. Jag använder väldigt lite jäst, bara två gram per kilo vetemjöl. Den är kalljäst och får vila i kylskåpet i 72 timmar innan jag tar ut den. Då är den perfekt! Degen är viktig i pizzan, men här är det många som inte kan göra en äkta napolitansk pizzadeg.

Vad har du mer för ingredienser?
– Jag älskar italienska råvaror och smaker. Så jag har burrataost, havssalt, semitorkade körsbärstomater, krasse, svartpeppar och griskind på pizzan. Det smakar jättegott. Tyvärr blev min tävlingspizza lite bränd under, för jag har inte jobbat med den här ugnen tidigare.

Hur var det att tävla?
– Det var stressigt! Jag har inte tränat något särskilt, det har inte funnits tid till det för jag har jobbat. Det var annorlunda att tävla mot att jobba i det vanliga köket, för det är så mycket folk här. Men det var roligt.

Nu vann du inte – skulle du vilja tävla igen?
– Ja, jag vill försöka nästa år igen! Jag vet att många gillar min pizza. Den har funnits på menyn på Jamie’s i en månad som en specialpizza och det har gått jättebra.

Segrare i Pizza-SM blev Amir Bozaghian från Vezzo i Umeå.

Nyheter stämning

HRF stämmer i AD för utebliven ob

I ett och ett halvt år arbetade diskaren helg på Malmö-restaurangen, helt utan ob-ersättning. Nu stämmer HRF arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
HRF stämmer i AD för utebliven ob
Diskaren jobbade varannan helg i ett och ett halvt år, utan att få ob-tillägg. Foto: Istockphoto

Under ett och ett halvt år arbetade HRF-medlemmen som städare och diskare på en restaurang i Malmö. I tjänsten ingick arbete varannan helg, men för detta fick diskaren aldrig någon ob-ersättning. När Hotell- och restaurangfacket uppmärksammande arbetsgivaren på detta menade denne att ob-ersättningen hade förhandlats bort.
– De menade att de hade någon form av arbetstidsförkortning i stället för ob. Men det fanns för det första inga dokument som visade på detta, och för det andra kan man inte göra så. Man kan helt enkelt inte ta bort ob-tillägget, säger Emil Bäckström, ansvarig ombudsman på HRF.

Medlemmen har även fått för lite semesterersättning, menar Hotell- och restaurangfacket. Facket stämmer nu därför arbetsgivaren i Arbetsdomstolen för både kollektivavtalsbrott och brott mot semesterlagen. Sammanlagt kräver facket nästan 11 000 kronor i uteblivet ob-tillägg och semesterersättning. Dessutom vill HRF att medlemmen och förbundet ska få vardera 100 000 kronor i skadestånd.

Nyheter förbundet

HRF testar nya grepp mot medlemstapp

Hotell- och restaurangfacket fortsätter att förlora medlemmar. Sedan årsskiftet har man minskat med över 800 personer. Nu provar förbundet nya grepp för att vända trenden.

Publicerad 25 april 2018 Kommentera
HRF testar nya grepp mot medlemstapp
När HRF fyller 100 år bjuder man nya medlemmar på den första 100-lappen i medlemsavgift. Foto: Mostphotos

I slutet av mars hade Hotell- och restaurangfacket 29 791 medlemmar. Det är ungefär 800 färre än i början av 2018. Tittar man längre bakåt i tiden så är minskningen ännu större. I början av 2016 hade HRF över 31 000 medlemmar. Men förbundet är inte i kris, säger Pim van Dorpel, vice ordförande.
– Nej, men det är synnerligen allvarligt. Vi är väldigt oroade över att vi fortsätter att backa. Vi håller på att analysera orsakerna till det nu. Sedan måste den nya förbundsstyrelsen ta tag i frågan direkt efter kongressen, säger han.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En orsak till medlemstappet kan vara den snabba omsättningen av personal i branschen, menar Pim van Dorpel. Den avspeglas också i en snabb omsättning av medlemmar i facket. I mars registrerades till exempel 655 nya medlemmar. Samma månad valde 554 att gå ur och nära 200 togs bort eftersom de inte betalat avgiften.
– Många hinner knappt gå in i HRF innan de byter bransch och förbund. En annan orsak är högkonjunkturen. Det är extremt lätt att få jobb i branschen, så många tycker inte att de behöver tryggheten som medlemskapet innebär.

Men Pim van Dorpel tycker också att förbundet måste se på sin egen verksamhet med kritiska ögon. Han berättar bland annat att en medlemsundersökning är på gång.
– Vi måste fundera på om vi är tillräckligt attraktiva för dem som skulle kunna vara våra medlemmar. Vi har till exempel inte någon inkomstförsäkring, vilket konkurrerande förbund har. Kanske hade det sett annorlunda ut om vi också hade kunnat erbjuda det, säger han.

En del andra förbund har gratis medlemsavgift den första tiden. Nu ska Hotell- och restaurangfacket också testa det. I maj fyller förbundet 100 år och firar med att bjuda nya medlemmar på den 100-lapp som det annars kostar första månaden.
– Det blir en testballong för att se om det har någon effekt, särskilt när de nya ska börja betala som vanliga medlemmar. Men det är också ett sätt att uppmärksamma att vi fyller 100 år och en möjlighet att exponera våra frågor, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 41 artiklar

Alla artiklar i temat (38 till)
Fråga om jobbet.
134
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.