Nyheter Arbetsmiljö

”Våra kroppar går sönder”

Nio av tio hotellstädare lever med värk. Det visar en enkätundersökning från HRF. – Den höga arbetstakten och stressen gör att våra kroppar går sönder, säger hotellstädaren Cecilia Eriksson.

Publicerad 26 mars 2018
”Våra kroppar går sönder”
Företagen behöver lyssna mer på oss, säger hotellstädaren Cecilia Eriksson. Foto: Carl Thorborg

Orimligt hög arbetstakt, stress och värk i kroppen. Det är vardagen för en stor del av dem som svarat på Hotell- och restaurangfackets enkät om hotellstädares arbetsmiljö. Nio av tio av städarna uppger att de lever med värk. Åtta av tio upplever att värken kan kopplas till arbetet och sju av tio upplever mycket stress på jobbet. Cecilia Eriksson som är hotellstädare och skyddsombud på Gothia Towers i Göteborg är inte förvånad över resultaten.
– Vi har ett jobb som är väldigt fysiskt tungt med många monotona rörelser. I kombination med den höga arbetstakten och stressen gör det att våra kroppar går sönder. Jag vet att väldigt många har värk. Men man har inte råd att vara sjuk, så många proppar sig fulla med värktabletter för att klara jobbet, säger Cecilia Eriksson.

Hotellstädarna om sin arbetsmiljö

Enkäten skickades ut i oktober 2017. Totalt tillfrågades 667 hotellstädare varav 403 (60,4 %) har svarat.

  • 92 procent lever med värk och 84 procent upplever att den kan kopplas till arbetet
  • 72 procent upplever mycket stress på jobbet
  • 11 procent har upplevt hot eller våld på jobbet och 7 procent har upplevt sexuella trakasserier under de senaste 12 månaderna.

En studie som publicerades våren 2017 visade att belastningen på hotellstädarnas kroppar är högre än inom en rad industriyrken. Studien genomfördes av Arbets- och miljömedicin Syd.
– Vi kunde se att hotellrumsstädning överskrider nio av elva åtgärdsnivåer för ergonomisk belastning. Det betyder att hotellstädare har en väldigt hög risk att drabbas av belastningsskador, säger Camilla Dahlqvist som är biomedicinsk analytiker.

För att förbättra hotellstädarnas arbetsvillkor föreslog forskarna att arbetstakten skulle sänkas genom att minska antalet rum som ska städas under en arbetsdag.
– Visst kan arbetsredskap alltid förbättras och bli mer ergonomiska. Men vår studie visade att arbetstakten var ett problem. Hotellstädarna hade för hög rörelsehastighet i armarna och för lite tid för återhämtning. Det finns också en risk att man arbetar på ett mindre ergonomiskt sätt om man är stressad, säger Camilla Dahlqvist.

Forskarnas råd för att undvika skador

  • Arbetstempot behöver sänkas – minska antalet rum som ska städas på en arbetsdag.
  • Personalen ska erbjudas medicinska kontroller så att man tidigt kan sätta in åtgärder mot arbetsskador.
  • Arbetsplatsen behöver ha företagshälsovård knuten till sig, och utbilda hotellstädarna i ergonomi.

I HRF:s enkätundersökning uppger 72 procent av hotellstädarna att de inte får lämna rum ostädade när arbetstiden är slut. Det är ett problem som Cecilia Eriksson på Gothia Towers känner igen, och som leder till att hennes kollegor pressar sig att höja takten.
– Vi har till och med haft fall där städare jobbar gratis för att städa klart rummen eftersom de är så rädda för att säga att de inte hunnit. Speciellt de som inte har fasta anställningar är oroliga för att inte hinna med. Många, framförallt nyanlända, har en rädsla för att bli av med jobbet, säger Cecilia Eriksson.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Kent Johansson, ombudsman för HRF, sitter i den arbetsgrupp som tillsammans med Visita ska kartlägga arbetsmiljön för hotellstädarna i branschen. Han menar att just arbetstakten är en fråga där facket och arbetsgivarna har delade uppfattningar.
– Arbetsgivarna behöver lyssna mer på vad forskningen säger. Men som det är nu så försöker de i många fall få ner kostnaderna genom att öka arbetstakten, och det går ut över våra medlemmar. Vi menar inte att arbetstakten är det enda som behöver förändras, men det är en viktigt del.

I arbetsgruppen för hotellstäd sitter även Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita. Hon tycker inte att det går att ange en specifik åtgärd som ska förbättra hotellstädarnas arbetsmiljö.
– Det gäller att se över orsakerna till eventuella arbetsmiljöproblem och det måste göras från fall till fall. På en arbetsplats kan lösningen vara att sänka arbetstakten, men på en annan kan det vara att lägga in fler raster eller dubbelbemanning. Det går inte att specificera en generell lösning som ska gälla för alla arbetsplatser, säger Lina Tidell.

Cecilia Eriksson har arbetat som hotellstädare i 18 år. Trots en tuff arbetsmiljö trivs hon med jobbet.
– Jag tror många härdar ut för att de finner ett sådant stöd i sina kollegor. Men företagen behöver lyssna mer på oss. När våra kroppar tar slut så är det ju vi som människor som drabbas.

 

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 43 artiklar

Alla artiklar i temat (40 till)
Nyheter konkurs

Konkurs hotar för Allianceplus

I november får de anställda på städ- och servicebolaget Allianceplus lön från länsstyrelsen. Bolaget har slut på pengar och har begärt rekonstruktion.

Publicerad 16 november 2018 Kommentera
Konkurs hotar för Allianceplus
Allianceplus, som bland annat erbjuder hotellstäd, har beviljats rekonstruktion. Foto: Doug Olson/Mostphotos

Företaget Allianceplus, som bland annat erbjuder städtjänster till hotell, har gått dåligt de senaste åren. I måndags beviljades företaget rekonstruktion av Solna tingsrätt.

Enligt senaste årsredovisningen har Allianceplus ett tusental anställda i Sverige. Företagsrekonstruktionen innebär att de kommer att få lön från länsstyrelsen under november månad, genom den statliga lönegarantin.

Fakta: Rekonstruktion

Ett företag som riskerar att gå i konkurs kan ansöka om företagsrekonstruktion hos tingsrätten. Om företaget anses ha möjligheter att överleva på sikt kan rekonstruktion beviljas. Domstolen utser då en rekonstruktör som ska se hur företaget ska gå att få på fötter igen. Under en rekonstruktion gäller den statliga lönegarantin. Det betyder att om arbetsgivaren inte kan betala lönerna, kan staten göra det genom länsstyrelsen. Källa: Kronofogden.

Hotell- och restaurangfacket har kollektivavtal med företaget och medlemmar på ett tiotal arbetsställen runt om i landet. Ombudsman Emil Bäckström kommer att träffa företaget för att höra mer.
– Vi kommer att bevaka våra medlemmars intressen i den här processen, säger han.

På sin hemsida skriver Allianceplus att man nu ska fokusera på servicetjänster, inom till exempel hotell, och att man ska se över antalet anställda. Emil Bäckström säger att han inte fått några signaler om uppsägningar av HRF:are.
– Så som vi har fått det till oss är det inte aktuellt i nuläget.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 43 artiklar

Alla artiklar i temat (40 till)
Nyheter forskning

Skilsmässor vanligast i branschen

Anställda i hotell- och restaurangbranschen skiljer sig oftare än andra yrkesgrupper, visar en ny forskningsstudie. God tillgång på tänkbara partners kan vara en förklaring.

Publicerad 16 november 2018 Kommentera
Skilsmässor vanligast i branschen
Att jobba i hotell- och restaurangbranschen kan vara farligt för äktenskapet, visar forskning. Foto: Colourbox

Att ha många kollegor av det motsatta könet kan öka risken för skilsmässa. Det har forskare vid Stockholms universitet kommit fram till genom att studera statistik från Danmark kring skilsmässor i olika sektorer.

Resultatet visar att ju högre andel av det motsatta könet i en sektor, desto högre är risken för skilsmässor. Detta gäller både för män och kvinnor, men trenden är lite tydligare när det gäller män.

Fakta om studien

Studien ”Higher divorce risk when mates are plentiful? Evidence from Denmark” är gjord av Caroline Uggla och Gunnar Andersson på Sociologiska institutionen på Stockholms universitet. Den bygger på statistik från Danmark, som inkluderar alla danskar, födda efter 1945, som gifte sig med någon av motsatt kön mellan 1981 och 2002 och var aktiva på arbetsmarknaden något av dessa år.

Störst risk för skilsmässa är det i hotell- och restaurangbranschen och bemanningssektorn. Lägst är skilsmässorisken bland anställda inom jordbruket, farmaceuter och biblioteksanställda.

Forskarna bakom studien har identifierat flera olika tänkbara förklaringar till detta. En är att det helt enkelt ges fler möjligheter att träffa en ny partner i sektorer med många anställda av motsatt kön. En annan är skillnader i stress, arbetsmiljö och hur mycket social interaktion jobbet innebär.

Forskarna menar också att det skulle kunna vara så att olika typer av människor söker sig till olika yrken.

 

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 43 artiklar

Alla artiklar i temat (40 till)
Nyheter språk

Glest med fackinfo på andra språk

Många medlemmar i Hotell- och restaurangfacket har utländsk bakgrund. Men för den som inte talar svenska eller engelska kan det vara svårt att få information om vad facket sysslar med. Nu ska förbundet se över språksituationen.

Publicerad 13 november 2018 Kommentera
Glest med fackinfo på andra språk
I dag finns tryckt material om fackets generella verksamhet bara på engelska och svenska. Foto: Christel Lind

Nyligen höll HRF:s Stockholmsavdelning en uppskattad facklig utbildning på mongoliska. Men förutom sådana lokala initiativ är det dåligt med facklig information på andra språk inom förbundet. I dag finns till exempel inget tryckt material om fackets generella verksamhet på andra språk än engelska. Detta trots att branschen har en stor andel anställda med bakgrund utanför Sverige. Elin Lörnbo, kommunikatör på HRF, säger att arbete pågår.
– Vi arbetar med att uppdatera en fördjupad informationsfolder. När det är klart ska vi ta beslut om vilka språk den ska översättas till.

Härifrån kommer många kollegor

Åtta länder utanför EU där det är vanligt att få arbetstillstånd för att jobba i något branschyrke i Sverige. Källa: Migrationsverket 2017.

  • Thailand
  • Kina
  • Turkiet
  • Irak
  • Vietnam
  • Bangladesh
  • Mongoliet
  • Egypten
Frida Tånghag. Foto: Lars Lanhed

Till kongressen i år kom flera motioner om att HRF bör bli bättre på att informera på fler språk. Frida Tånghag, förtroendevald i avdelning Väst, var en av dem som gick upp i talarstolen.
– Många av mina kollegor har inte svenska eller engelska som huvudspråk. Det är viktigt att kunna nå ut även till dem. Många kommer från en kultur där facket inte finns, eller där det är straffbart att vara med. Vi behöver kunna förklara för dem hur facket fungerar här.

Foto: Annika af Klercker
Elsa Tiger. Foto: Annika af Klercker

En annan som talade för motionerna var Elsa Tiger, förtroendevald i avdelning Nord.
– Många i vår bransch pratar inte svenska. För att vi ska kunna vara en stark organisation är det viktigt att vi når ut till alla. Jag tror att vi förlorar på att inte göra det.
Hon skulle vilja se både utbildningar och tryckt material på fler språk.
– Engelska hjälper många, men det behövs mer. Jag tror att det vore bra med en inventering för att ta reda på vilka som är de vanligaste språken.

Information in other languages

  • Folksam offers customer service in a wide range of languages. They can answer questions about your insurances.
  • Fora, who manages the SAF-LO Collective Pension Insurance, has a multilingual customer service. The telephone number is 08-787 40 10.
  • LO regularly offers courses in different languages. Contact your local LO district for more information.
  • Afa Insurance, owned by Sweden’s labour market parties, has a multilingual website.

Att en språkinventering ska göras beslutades också av kongressen. Pim van Dorpel, vice ordförande, säger att förbundet ska utreda hur man ska kunna språkinventera enligt gällande rätt.
– Nästa steg blir sedan att se hur vi skulle kunna tillmötesgå de språkbehov som finns.
Det behöver dock inte nödvändigtvis handla om att fram tryckt material på fler språk, säger han.
– Digitaliseringen går så snabbt och vi jobbar ganska lite med skrivet material i dag. Det gäller att hitta rätt.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 43 artiklar

Alla artiklar i temat (40 till)
Fråga om jobbet.
151
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här