Nyheter Arbetsmiljö

”Våra kroppar går sönder”

Nio av tio hotellstädare lever med värk. Det visar en enkätundersökning från HRF. – Den höga arbetstakten och stressen gör att våra kroppar går sönder, säger hotellstädaren Cecilia Eriksson.

Publicerad 26 mars 2018
”Våra kroppar går sönder”
Företagen behöver lyssna mer på oss, säger hotellstädaren Cecilia Eriksson. Foto: Carl Thorborg

Orimligt hög arbetstakt, stress och värk i kroppen. Det är vardagen för en stor del av dem som svarat på Hotell- och restaurangfackets enkät om hotellstädares arbetsmiljö. Nio av tio av städarna uppger att de lever med värk. Åtta av tio upplever att värken kan kopplas till arbetet och sju av tio upplever mycket stress på jobbet. Cecilia Eriksson som är hotellstädare och skyddsombud på Gothia Towers i Göteborg är inte förvånad över resultaten.
– Vi har ett jobb som är väldigt fysiskt tungt med många monotona rörelser. I kombination med den höga arbetstakten och stressen gör det att våra kroppar går sönder. Jag vet att väldigt många har värk. Men man har inte råd att vara sjuk, så många proppar sig fulla med värktabletter för att klara jobbet, säger Cecilia Eriksson.

Hotellstädarna om sin arbetsmiljö

Enkäten skickades ut i oktober 2017. Totalt tillfrågades 667 hotellstädare varav 403 (60,4 %) har svarat.

  • 92 procent lever med värk och 84 procent upplever att den kan kopplas till arbetet
  • 72 procent upplever mycket stress på jobbet
  • 11 procent har upplevt hot eller våld på jobbet och 7 procent har upplevt sexuella trakasserier under de senaste 12 månaderna.

En studie som publicerades våren 2017 visade att belastningen på hotellstädarnas kroppar är högre än inom en rad industriyrken. Studien genomfördes av Arbets- och miljömedicin Syd.
– Vi kunde se att hotellrumsstädning överskrider nio av elva åtgärdsnivåer för ergonomisk belastning. Det betyder att hotellstädare har en väldigt hög risk att drabbas av belastningsskador, säger Camilla Dahlqvist som är biomedicinsk analytiker.

För att förbättra hotellstädarnas arbetsvillkor föreslog forskarna att arbetstakten skulle sänkas genom att minska antalet rum som ska städas under en arbetsdag.
– Visst kan arbetsredskap alltid förbättras och bli mer ergonomiska. Men vår studie visade att arbetstakten var ett problem. Hotellstädarna hade för hög rörelsehastighet i armarna och för lite tid för återhämtning. Det finns också en risk att man arbetar på ett mindre ergonomiskt sätt om man är stressad, säger Camilla Dahlqvist.

Forskarnas råd för att undvika skador

  • Arbetstempot behöver sänkas – minska antalet rum som ska städas på en arbetsdag.
  • Personalen ska erbjudas medicinska kontroller så att man tidigt kan sätta in åtgärder mot arbetsskador.
  • Arbetsplatsen behöver ha företagshälsovård knuten till sig, och utbilda hotellstädarna i ergonomi.

I HRF:s enkätundersökning uppger 72 procent av hotellstädarna att de inte får lämna rum ostädade när arbetstiden är slut. Det är ett problem som Cecilia Eriksson på Gothia Towers känner igen, och som leder till att hennes kollegor pressar sig att höja takten.
– Vi har till och med haft fall där städare jobbar gratis för att städa klart rummen eftersom de är så rädda för att säga att de inte hunnit. Speciellt de som inte har fasta anställningar är oroliga för att inte hinna med. Många, framförallt nyanlända, har en rädsla för att bli av med jobbet, säger Cecilia Eriksson.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Kent Johansson, ombudsman för HRF, sitter i den arbetsgrupp som tillsammans med Visita ska kartlägga arbetsmiljön för hotellstädarna i branschen. Han menar att just arbetstakten är en fråga där facket och arbetsgivarna har delade uppfattningar.
– Arbetsgivarna behöver lyssna mer på vad forskningen säger. Men som det är nu så försöker de i många fall få ner kostnaderna genom att öka arbetstakten, och det går ut över våra medlemmar. Vi menar inte att arbetstakten är det enda som behöver förändras, men det är en viktigt del.

I arbetsgruppen för hotellstäd sitter även Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita. Hon tycker inte att det går att ange en specifik åtgärd som ska förbättra hotellstädarnas arbetsmiljö.
– Det gäller att se över orsakerna till eventuella arbetsmiljöproblem och det måste göras från fall till fall. På en arbetsplats kan lösningen vara att sänka arbetstakten, men på en annan kan det vara att lägga in fler raster eller dubbelbemanning. Det går inte att specificera en generell lösning som ska gälla för alla arbetsplatser, säger Lina Tidell.

Cecilia Eriksson har arbetat som hotellstädare i 18 år. Trots en tuff arbetsmiljö trivs hon med jobbet.
– Jag tror många härdar ut för att de finner ett sådant stöd i sina kollegor. Men företagen behöver lyssna mer på oss. När våra kroppar tar slut så är det ju vi som människor som drabbas.

 

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 42 artiklar

Alla artiklar i temat (39 till)
Nyheter UTBILDNING

Så ska branschens anställda bli mer klimatsmarta

Hotell- och restaurangbranschen är först ut när anställda i Sverige ska få lära sig att minska energiförbrukningen.

Publicerad 21 september 2018 Kommentera
Så ska branschens anställda bli mer klimatsmarta
Energimyndigheten drar igång en webbutbildning för anställda i hotell- och restaurangbranschen. Foto: Istockphoto

Ett av Energimyndighetens uppdrag är att förmedla kunskap om hur företag kan minska sin energianvändning. I ett nytt projekt samarbetar man med arbetsgivarorganisationer för att skapa medvetenhet i tio branscher. Först ut att erbjudas en webbkurs är de som jobbar på hotell och restauranger.

– Det går åt mycket energi i de här verksamheterna. Vi har sett att det finns god potential att effektivisera och jobba för mindre klimatpåverkan, säger Erika Brokvist, projektledare på Energimyndigheten.

Hon menar att hotell- och restaurangbranschen har stora möjligheter att spara energi på bland annat belysning, ventilation, utrustning och rutiner i arbetet.
Tanken är att anställda, när de får möjlighet, ska gå webbkursen som tar 30-40 minuter.

– Här är det viktigt att arbetsgivaren signalerar att man vill att de anställda ska gå, och ger möjlighet till det. I längden lönar det sig för företagen, eftersom man också sparar pengar. Det är verkligen en win-win för företag och klimat.

Webbkursen lanseras på måndag, den 24 september.

Nyheter Avtal

Brutet avtal förbryllar facket

Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet med LO och PTK om hur försäkringsinformationen ska finansieras. En del av en översyn, säger Svenskt Näringsliv. Märkligt, säger LO.

Publicerad 19 september 2018 Kommentera
Brutet avtal förbryllar facket
Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet om informationsmedel med LO och PTK. Foto: Mostphotos
Peter Jeppsson
Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv

Sedan 1978 har LO, PTK och Svenskt Näringsliv varit överens om hur informationen kring de kollektivavtalade försäkringarna ska bekostas. Men nu är verksamhetens framtid oviss. I somras sade Svenskt Näringsliv upp avtalet, och begärde förhandling. Anledningen är att man vill göra en översyn, säger Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv.
– Det kanske går att göra mer effektivt, mot bakgrund av ny informationsteknik. Det kan också finnas en överlappning i vad parterna gör och vad försäkringsbolagen gör.

I år använder LO-förbunden inom privat sektor nästan 150 miljoner kronor i informationsmedel. Pengarna går framför allt till att utbilda försäkringsinformatörer. Hotell- och restaurangfackets del av summan är runt en miljon kronor. Per Persson, avtalssekreterare på HRF, ser Svenskt Näringslivs agerande som en krigsförklaring.
– Jag har svårt att se det som något annat. Vill man bara effektivisera saker hade man kunnat föra en konstruktiv dialog, säger han.

Renée Andersson, utredare på LO.

Renée Andersson är utredare inom försäkringsfrågor på LO. Hon tycker att uppsägningen är lite märklig.
– I våra övriga avtalsförhandlingar brukar det ju gå till så att man skickar en förhandlingsframställan. Sedan, om man inte lyckas komma överens, då kan man överväga att säga upp avtalet. Det är det normala förfarandet.
Hon tycker också att det är konstigt att Svenskt Näringsliv inte tagit upp frågan tidigare.
– Om man har något som man tycker är problematiskt brukar man ofta lyfta det med sin motpart i andra sammanhang.

Enligt Peter Jeppsson beror uppsägningen på att man bedömer att det är bättre att börja om från början med en grundlig genomgång. Han tillbakavisar att det skulle röra sig om någon form av krigsförklaring.
– Nej, verkligen inte. Vi har gemensamma intressen av att det här funkar på ett bra sätt. Att alla, både anställda och arbetsgivare, vet vad som gäller. Det är jätteviktigt.

Fakta: Avtalet om informationsmedel

Avtalet tecknades 1978 mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Det handlar om att tillsammans finansiera arbetet med information om de gemensamma
pensions- och försäkringsavtalen.

LO har inte ännu svarat på Svenskt Näringslivs förhandlingsframställan. Skulle parterna inte komma överens om ett nytt avtal faller informationsansvaret på försäkringsbolagen, säger Renée Andersson.
Det skulle innebära stora svårigheter eftersom Afa Försäkring, som sköter de flesta av de kollektivavtalade försäkringarna, inte vet vilka försäkringstagarna är. De får informationen först när en anmälan är gjord.
– Det är ju anledningen till den här överenskommelsen från början. Det är klart att man blir fundersam över hur Svenskt Näringsliv har tänkt sig att lösa det här gemensamma problemet, säger hon.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 42 artiklar

Alla artiklar i temat (39 till)
Nyheter TÄVLING

Hon blev årets kvinnliga sommelier

Hanna Eriksson tog hem förstaplatsen och hennes kollega, debutanten Sofia Johansson, hamnade på andra plats när årets kvinnliga sommelier utsågs i går.

Publicerad 18 september 2018 Kommentera
Hon blev årets kvinnliga sommelier
Hanna Eriksson, flankerad av Sofia Johansson och Victoria Andersson, vann Lily Bollinger Award.

Grattis!
Tack! Det känns jätteroligt, jag är verkligen glad.

Berätta om tävlingen.
Den pågick i två dagar. Första dagen var det teoriprov plus vinprovning, och i går hade vi sista momentet på scen framför folk. Då var det bland annat vinprovning där vi skulle bestämma ålder på vin i rätt ordning. Både jag och min kollega satte alla viner. Sedan fick vi se bilder på olika saker som har med vin att göra, som druvor och maträtter och skulle skriva på en whiteboard vad vi såg. Till sist fick vi hälla upp en flaska champagne i tolv glas så jämnt som möjligt.
– Det var jätteroligt, men svårt. Men det är en tävling så det ska vara utmanande.

Hanna Eriksson.

Du och Sofia sade innan att ni ville ta hem segern till Umeå. Så blev det!
Ja, det är verkligen superkul att vi kom etta och tvåa. Det gynnar både oss och Köksbaren.

Får ni löneförhöjning nu?
Det vet man aldrig. Jag är nöjd med min arbetsplats så det är inte avgörande för mig.

Men man kanske kommer att rycka i dig från andra håll nu?
Jag trivs så bra i Umeå, och jag har hus, katt och man, så jag är svårövertalad.

Är du nöjd nu eller finns det mer du vill uppnå?
Jag vill verkligen mer! Man blir aldrig klar. Jag skulle vilja utbilda mig mer inom sommelieryrket. Och så vore kul med SM, men först ska jag landa och njuta av det här.

Hur har ni firat?
Våra ägare Peter och Jakob tog med sig ett helt gäng från restaurangen som var här och hejade på oss, så vi var ute och åt i går och i dag har firandet fortsatt.

Du låter hes – är det på grund av firandet?
Haha … nej. Jag fick en förkylning i natt med ont i halsen. Jag är bara glad att den inte kom tidigare.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 42 artiklar

Alla artiklar i temat (39 till)
Fråga om jobbet.
141
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här