Nyheter Arbetsmiljö

”Våra kroppar går sönder”

Nio av tio hotellstädare lever med värk. Det visar en enkätundersökning från HRF. – Den höga arbetstakten och stressen gör att våra kroppar går sönder, säger hotellstädaren Cecilia Eriksson.

Publicerad 26 mars 2018
”Våra kroppar går sönder”
Företagen behöver lyssna mer på oss, säger hotellstädaren Cecilia Eriksson. Foto: Carl Thorborg

Orimligt hög arbetstakt, stress och värk i kroppen. Det är vardagen för en stor del av dem som svarat på Hotell- och restaurangfackets enkät om hotellstädares arbetsmiljö. Nio av tio av städarna uppger att de lever med värk. Åtta av tio upplever att värken kan kopplas till arbetet och sju av tio upplever mycket stress på jobbet. Cecilia Eriksson som är hotellstädare och skyddsombud på Gothia Towers i Göteborg är inte förvånad över resultaten.
– Vi har ett jobb som är väldigt fysiskt tungt med många monotona rörelser. I kombination med den höga arbetstakten och stressen gör det att våra kroppar går sönder. Jag vet att väldigt många har värk. Men man har inte råd att vara sjuk, så många proppar sig fulla med värktabletter för att klara jobbet, säger Cecilia Eriksson.

Hotellstädarna om sin arbetsmiljö

Enkäten skickades ut i oktober 2017. Totalt tillfrågades 667 hotellstädare varav 403 (60,4 %) har svarat.

  • 92 procent lever med värk och 84 procent upplever att den kan kopplas till arbetet
  • 72 procent upplever mycket stress på jobbet
  • 11 procent har upplevt hot eller våld på jobbet och 7 procent har upplevt sexuella trakasserier under de senaste 12 månaderna.

En studie som publicerades våren 2017 visade att belastningen på hotellstädarnas kroppar är högre än inom en rad industriyrken. Studien genomfördes av Arbets- och miljömedicin Syd.
– Vi kunde se att hotellrumsstädning överskrider nio av elva åtgärdsnivåer för ergonomisk belastning. Det betyder att hotellstädare har en väldigt hög risk att drabbas av belastningsskador, säger Camilla Dahlqvist som är biomedicinsk analytiker.

För att förbättra hotellstädarnas arbetsvillkor föreslog forskarna att arbetstakten skulle sänkas genom att minska antalet rum som ska städas under en arbetsdag.
– Visst kan arbetsredskap alltid förbättras och bli mer ergonomiska. Men vår studie visade att arbetstakten var ett problem. Hotellstädarna hade för hög rörelsehastighet i armarna och för lite tid för återhämtning. Det finns också en risk att man arbetar på ett mindre ergonomiskt sätt om man är stressad, säger Camilla Dahlqvist.

Forskarnas råd för att undvika skador

  • Arbetstempot behöver sänkas – minska antalet rum som ska städas på en arbetsdag.
  • Personalen ska erbjudas medicinska kontroller så att man tidigt kan sätta in åtgärder mot arbetsskador.
  • Arbetsplatsen behöver ha företagshälsovård knuten till sig, och utbilda hotellstädarna i ergonomi.

I HRF:s enkätundersökning uppger 72 procent av hotellstädarna att de inte får lämna rum ostädade när arbetstiden är slut. Det är ett problem som Cecilia Eriksson på Gothia Towers känner igen, och som leder till att hennes kollegor pressar sig att höja takten.
– Vi har till och med haft fall där städare jobbar gratis för att städa klart rummen eftersom de är så rädda för att säga att de inte hunnit. Speciellt de som inte har fasta anställningar är oroliga för att inte hinna med. Många, framförallt nyanlända, har en rädsla för att bli av med jobbet, säger Cecilia Eriksson.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Kent Johansson, ombudsman för HRF, sitter i den arbetsgrupp som tillsammans med Visita ska kartlägga arbetsmiljön för hotellstädarna i branschen. Han menar att just arbetstakten är en fråga där facket och arbetsgivarna har delade uppfattningar.
– Arbetsgivarna behöver lyssna mer på vad forskningen säger. Men som det är nu så försöker de i många fall få ner kostnaderna genom att öka arbetstakten, och det går ut över våra medlemmar. Vi menar inte att arbetstakten är det enda som behöver förändras, men det är en viktigt del.

I arbetsgruppen för hotellstäd sitter även Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita. Hon tycker inte att det går att ange en specifik åtgärd som ska förbättra hotellstädarnas arbetsmiljö.
– Det gäller att se över orsakerna till eventuella arbetsmiljöproblem och det måste göras från fall till fall. På en arbetsplats kan lösningen vara att sänka arbetstakten, men på en annan kan det vara att lägga in fler raster eller dubbelbemanning. Det går inte att specificera en generell lösning som ska gälla för alla arbetsplatser, säger Lina Tidell.

Cecilia Eriksson har arbetat som hotellstädare i 18 år. Trots en tuff arbetsmiljö trivs hon med jobbet.
– Jag tror många härdar ut för att de finner ett sådant stöd i sina kollegor. Men företagen behöver lyssna mer på oss. När våra kroppar tar slut så är det ju vi som människor som drabbas.

 

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter förhandling

Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor

En HRF-medlem, anställd på en gård som föder upp alpackor, krävde att få ut sin slutlön och semesterersättning. Då anklagade arbetsgivare honom för sex alpackors död – och krävde nästan 500 000 kronor. Nu har de förlikats.

Publicerad 18 oktober 2019 Kommentera
Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor
När HRF-medlemmen ville ha ut sin lön anklagade arbetsgivaren honom för att ha haft ihjäl sex alpackor. Alpackorna på bilden har inget med saken att göra. Foto: Tomasz Matuszewski/Mostphotos

Den anställde arbetade bland annat med att sköta alpackorna på gården. Våren 2018 sade han upp sig. Men arbetsgivaren vägrade betala ut hans innestående lön och semesterersättning, och medlemmen vände sig till Hotell- och restaurangfacket.
– Då kom arbetsgivaren med ett motkrav på nästan 500 000 kronor. Han menade att sex av alpackorna hade avlidit efter att vår medlem hade misskött dem, säger HRF-ombudsman Emil Bäckström.

Facket menade att kravet var orimligt. Detta eftersom medlemmen varit anställd på alpackagården med lönestöd, i vilket det ingick att han skulle handledas på arbetet.
– Vi anser att man inte kan kräva det ansvaret utifrån de förutsättningarna, säger Emil Bäckström.

När facket och arbetsgivaren inte kunnat enas stämde HRF arbetsgivaren i tingsrätten. I veckan hölls en muntlig förberedelse i ärendet. Där kom parterna överens om en förlikning som bland annat innebar att HRF-medlemmen får 40 000 kronor.
– Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna ta upp frågan om de döda alpackorna igen, säger Emil Bäckström.

Ur temat Pensionsfusket
Nyheter PENSION

”Man kan inte bara höja pensionsåldern”

I går beslutade riksdagen att höja pensionsåldern. Att bara höja gränsen för när man får gå i pension är inte rätt, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 17 oktober 2019 Kommentera
”Man kan inte bara höja pensionsåldern”
I veckan höjdes lägsta pensionsålder till 62 år. På sikt ska den höjas ytterligare. Foto: Birgit Reitz-Hofmann/Mostphotos

Nästa år höjs åldern då man tidigast har rätt att gå i pension, från 61 till 62 år. Samtidigt höjs gränsen för hur länge man har rätt att ha kvar sin anställning. Dagens 67 år blir i stället 69 år. Efter det säger lagen om anställningsskydd, las, att arbetsgivare har rätt att säga upp personer utan att ha något särskilt skäl.

Bakom beslutet ligger en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna.
–  Jag kan förstå att man behöver göra något när snittåldern i Sverige ökar med två timmar om dagen. Men man kan inte bara höja pensionsåldern. Man måste skapa förutsättningar för människor att jobba längre. Man ska inte behöva gå sönder. Vi har väldigt få i branschen som jobbar till 65 i dag, för att kroppen inte funkar, säger Malin Ackholt.

Bakgrunden till att pensionsåldern höjs är att människor lever allt längre. Men medellivslängden för kvinnor i typiska LO-yrken med låga inkomster har inte ökat de senaste tio åren, visar en LO-rapport.

För att anställda inom hotell och restaurang ska orka jobba längre krävs satsningar på arbetsmiljö och trygghet, menar Malin Ackholt.
– Det behövs mer pengar i systemet. Minst dubbelt så mycket måste satsas på förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Dessutom behöver man lägga mer pengar i pensionssystemet. Annars gör sådana här beslut människor enkom fattigare.

– Kvinnor i vår bransch ligger på en pension som motsvarar drygt 50 procent av inkomsten. Lägger man till det utbredda fusket med tjänstepensionerna så inser man att politiken, men även vi parter har mycket kvar att göra.

Höjningarna är ett första steg i en planerad förändring av pensionssystemet. Om några år väntas gränserna höjas ytterligare.

Förändringarna gäller den allmänna, statliga, pensionen. Tjänstepensioner berörs inte.

Ingår i temat: Pensionsfusket 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Nyheter arbetsliv

Ny guide ska hjälpa arbetsgivare

Hur går ett medarbetarsamtal till? Och vad ska göras vid en nyanställning? Nu får branschens arbetsgivare ett nytt stöd som reder ut alla frågetecken. Det är HRF och Visita som tillsammans ligger bakom.

Publicerad 17 oktober 2019 1 kommentar
Ny guide ska hjälpa arbetsgivare
Branschens arbetsgivare ska få stöd i sitt arbetsgivarskap. Foto: Colourbox/Syda Productions
Malin Ackholt
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Den nya vägledningen heter Branschkoden och har tagits fram med medel från BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Den innehåller praktisk information, checklistor och mallar för allt från jobbannonser och nyanställningar till medarbetarsamtal.
– Detta är ett sätt att ge arbetsgivare handledning i hur de ska kunna utöva ett bra arbetsgivarskap, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Malin Ackholt.

Idén om en praktisk handledning för arbetsgivare väcktes ursprungligen av krögaren Fredrik Eriksson, som också varit involverad i arbetet. Det har även förtroendevalda från HRF varit, liksom unga chefer samt arbetsgivare i branschen.
– Arbetsgruppen har tittat på olika delar och ringat in områden. Det handlar inte om att lösa saker som är kollektivavtalsreglerade eller lagreglerade, utan om att hjälpa arbetsgivare göra mer rätt. Allt blir enklare om man gör rätt från början, säger Malin Ackholt.

Fakta: Branschkoden

Branschkoden är tillgänglig för alla och är gratis att ladda ner. Den kommer bland annat att finnas på Hotell- och restaurangfackets sajt och på Visita.se. Den finns också att hitta på bfuf.se.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här