Nyheter | Tema: Städ papperslös
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Husfru och papperslös

Maria jobbar som arbetsledare på hotell och är lovad 7000 kronor i månaden. Kanske får hon pengarna, kanske blir hon lurad igen."De får göra som de vill, det är därför de väljer oss", säger Maria, som är papperslös.

Publicerad 17 juni 2013
Husfru och papperslös
Maria, som egentligen heter något annat, har blivit lurad på lönen av flera arbetsgivare. Foto: Elis Hoffman

Arbetsgivarna känner mycket väl till hur det är att anställa papperslösa. Att de får göra som de vill, det är därför de väljer oss, säger Maria.
Sedan snart två år bor och arbetar hon i Sverige. Till en början hade hon ett arbetsvisum till ett annat land i EU men som också gällde här. Efter några månader hittade hon barnpassnings- och hushålls­arbete hos en familj i Stockholm. Men anställningen innebar något helt annat än vad ­Maria hade tänkt sig. I dag är Maria papperslös.
– De låste inte in mig, men det var som ett fängelse. Jag arbetade i deras hem, från klockan sex på morgonen till nio på kvällen, utan lediga dagar, för 5 000 kronor i månaden.

En dag var arbets­givarna missnöjda med hur Maria hade utfört sitt arbete. Hon blev utskälld, slagen och utkastad på gatan utan några tillhörigheter. Och hon tilläts inte komma tillbaka för att hämta sina saker. I huset fanns hennes vinterkläder, bärbara dator, pass, körkort, försäkringspapper och andra viktiga dokument.
– De kastade bara ut mig och sa att jag inte behöver komma tillbaka. Det var det värsta jag har varit med om. Jag var hemlös.
Hjälpen kom då från en familj som kommer från samma land som hon själv. Maria flyttade runt och sov hos olika personer under en tid. Skammen och känslan av att vara en belastning på dessa hårt arbetande människor växte. ­På ­dagarna var hon ute och gick, hon var rastlös och orolig, saknade pengar till mat.
– Men värre än att ständigt gå hungrig var att sakna biljett för att ta sig ut, ­säger hon.

Ett tag, när Maria fick jobb som kafébiträde, såg det ljust ut. Hon var lovad 100 kronor i timmen men blev åter lurad på flera månadslöner.
Efter ett tips ringde hon Fackligt center för papperslösa och fick därigenom kontakt med en ombudsman på Hotell- och restaurangfacket. Facket kontaktade kaféarbetsgivaren som ­lovade att Maria skulle få sin lön, men det har inte dykt upp några pengar än.
– Jag visste redan från början, när jag kom hit, att jag skulle få arbeta och leva under tuffa förhållanden. Vi har inte så många valmöjligheter utan måste acceptera det som erbjuds. Men jag hade inte räknat med att vara med om så obehagliga saker och bli lurad gång på gång.

Sedan någon månad tillbaka arbetar Maria som arbetsledare för städarna på ett hotell i centrala Stockholm. Hon blivit lovad 7 000 kronor i månaden. Hon har ingen övertids­ersättning och får ledigt en dag varannan vecka. Hon har klarat sig på lånade pengar, och hennes familj har ställt upp och betalat dotterns skolavgifter i hemlandet.
– Man kanske tycker att jag bryter mot lagen för att jag bor och arbetar utan tillstånd och för att jag går med på dåliga villkor. Men det är inte olagligt att arbeta. Det är inte olagligt att göra allt för att försörja sig. Jag står ut med det här för min dotters skull. Vi är också människor, säger Maria.

Susanna Walther är flyktinghandläggare på den katolska hjälporganisationen Caritas, och har stöttat Maria.
– Det är inte för att de trivs bra i den situation de hamnar i men de flyr extrema villkor, säger Susanna Walther om att papperslösa stannar kvar trots enorma svårigheter.
– Folk söker sig hit för att kunna arbeta men utan arbetstillstånd riskerar de att bli utsatta för det här slaveriet. Arbetsgivarna utnyttjar den utsatthet papperslösa befinner sig i.
Susanna Walther håller med om att slaveri är en allvarlig anklagelse. Men hon påpekar att det är vad som pågår på den irreguljära svenska arbetsmarknaden just nu.
– Det kan handla om att en person arbetar sju dagar i veckan med 14 timmars arbetsdag. Ingen ledighet och för allt detta får man 4 000 kronor i månaden. Det händer att folk är instängda hemma hos någon. Det finns inga avtal utan bara muntliga överenskommelser som arbetsgivaren ständigt förändrar.

Många undrar hur dessa personer klarar sig. ­Susanna Walther menar att migranterna kommer från fattiga förhållanden och vet hur man klarar sig med väldigt lite pengar.
– De sparar också en liten summa pengar som de kan skicka till sitt hemland. Där finns barn och familjer som väntar på pengar för att kunna överleva; för att köpa mat, betala hyra och skolavgifter.
– De flesta som låter sig utnyttjas på det här viset är jättestarka människor. Men även de har sina gränser. De slits ut. Ingen människa orkar i längden med dessa villkor. Antingen får de problem med sin hälsa eller psykiska problem, säger Susanna Walther.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter VOVVAR PÅ KROGEN

Det här gäller för fyrbenta gäster

Att ta med hunden ut på restaurang är varken totalförbjudet eller en rättighet. Men inne i köket råder husdjursförbud, det slår lagstiftningen fast.

Publicerad 20 maj 2020 Kommentera
Det här gäller för fyrbenta gäster
Får lille Fido följa med in och fika? Foto: Istockphoto

1 Kund går före hund. Det är ingen rättighet att få fika ihop med lille Fido. Det är i slutändan företagets ägare som avgör om man får ha med sig djur och var djuret i så fall får vara. Med hänsyn till allergiska och hundrädda gäster är det många som säger nej.

2 Stanna! Hundar får inte följa med in om det finns risk för att livsmedel smutsas ned eller att någon smitta överförs. Den risken är kanske störst i butiker med frukt och annat på öppna hyllor, men skulle även kunna vara aktuellt på en servering med självplock.

3 Hundgöra. En gäst bör få ta med sig sin ledarhund, servicehund eller liknande in i en serveringslokal, enligt Livsmedelsverket. Undantaget är om det finns risk för att livsmedel smutsas ned.

Läs mer

Reglerna är EU:s gemensamma om livsmedelshygien, EG-förordningen 852/2004, kapitel ıx.

4 Hit! (men inte längre). Släpp inte in vofsingar i köket. Husdjur får inte vara i lokaler där livsmedel bereds eller hanteras. Det finns däremot inga regler för exempelvis matsalar, personalutrymmen eller liknande.

5 Får man klappa? Bäst att hälsa på avstånd om du har arbetskläder på dig. Undvik allt som riskerar att sprida eventuella bakterier till mat och dryck. Det gäller även indirekt spridning, det vill säga om arbetskläder, redskap eller liknande skulle få hundbacil­lusker på sig och sedan komma i kontakt med livsmedel.

6 Inte tigga! Vissa ställen har speciell hundmeny, andra erbjuder bara en vattenskål. Och vatten är ett säkert val. Det finns mycket som kan vara skadligt för en hunds hälsa, bland annat avokado, choklad, deg, nötter, russin och druvor. Det är självklart hundägarens ansvar att se till att vovven inte får i sig något farligt.

7 Andra djur då? Reglerna gäller för alla husdjur, men det är sällan kakaduor, katter och andra sällskapsdjur hänger med ut.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter KRIMINALITET

Kriminella köper in sig i branschen

Restaurangverksamhet har länge lockat kriminella som till exempel vill tvätta pengar. Nu ser fler chansen att ta sig in i branschen med onda avsikter.

Publicerad 19 maj 2020 Kommentera
Kriminella köper in sig i branschen
Många restauranger har svårt att få ekonomin att gå ihop på grund av coronakrisen. Det har öppnat upp för kriminella att ta sig in i branschen. Foto: Colourbox

Coronakrisen gör att många krögare har svårt att få ekonomin att gå ihop. Det har gett kriminella ökad möjlighet att köpa restaurangverksamheter.

– Jag kan säga att det har ökat, utan att gå in på detaljer. Och risken är stor att det kommer att bli fler, säger Carina Cutlip, enhetschef på Stockholms stads tillståndsenhet.

Hennes verksamhet samverkar med polisen för att öka kontrollen.
– Det finns en serie omständigheter som gör att vi har extra koll på det här, med tanke på det läge som är.

Flera av de tips man fått in har kommit från anställda.
– Det kan vara anställda som hör av sig till oss eller polisen och uppger att man har uppmanats att slå in fel i kassan eller liknande.

Carina Cutlip tror att många som jobbar i branschen har en känsla för när allt inte står rätt till.
– Sedan kan det vara att man befinner sig i en beroendesituation eller att man är rädd, som gör att man inte anmäler. Det går alltid att höra av sig till oss eller till polisen helt anonymt.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

”Det känns som det går åt rätt håll”

En har fått jaga timmar inom kommunen, en är korttidspermitterad och en bytte jobb mitt i röran. Och en fick behålla sitt arbetstillstånd och stanna i Sverige. Så har det gått för några av HRF:arna under coronakrisen.

Publicerad 18 maj 2020 Kommentera
”Det känns som det går åt rätt håll”
Bryan Conejeros Cabrera, Jenny Kallin Stillman, Katrin Y Euw, Bijendra Manandhar. Foto: Privat, Elis Hoffman, Anna-Lena Lundqvist.
Jenny Kallin Stillman. Foto: Privat

För hotell- och restaurangbranschens anställda har de senaste månaderna varit minst sagt turbulenta. För två månader sedan varslades kocken Jenny Kallin Stillman om uppsägning från sitt trygga jobb på Hotell Toppen i Storuman. Sedan uppsägningstiden tog slut har hon jagat timmar i kommunens olika kök.
– Jag har hankat mig fram som timvikarie. Det känns som att gå tillbaka i tiden, säger hon.

De var många som fick sluta. Hotellet har fortfarande öppet, men det är väldigt lite att göra, säger Jenny. Nyligen var hon tillbaka när arbetsgivaren ordande grillkväll för både gamla och nuvarande anställda.
– Först visste jag inte om jag skulle gå, men det var trevligt. Det känns väldigt tråkigt att det blev så här.

För ett par dagar sedan fick hon erbjudande om ett vikariat som köksansvarig, som hon tackade ja till.
– Det känns skönt, då har jag lite tid att hitta något annat. Jag hoppas att det löser sig.

Vi längtar efter att det ska bli bättreBijendra Manandhar, hotellstädare

Bijendra Manandhar. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Även för hotellstädaren Bijendra Manandhar på mässhotellet Gothia Towers i Göteborg var läget oklart för två månader sedan. Gästantalet sjönk snabbt i takt med att alla stora mässor ställdes in. Bijendra, som nyligen fått en tillsvidareanställning, var orolig för att förlora jobbet. Men så blev det inte.
– Jag jobbar fortfarande. De har varslat runt 200 personer, men jag är inte en av dem. Det känns skönt att ha en tjänst kvar.

I nuläget är Bijendra korttidspermitterad och jobbar bara 20 procent.
– Det finns lite att göra, men vi jobbar på och försöker att vara glada på jobbet. Vi är väldigt noga med städningen och alla detaljer.
Han hoppas nu att sommaren ska innebära att gästerna kommer tillbaka.
– Vi längtar efter att det ska bli bättre. Att det inte ska vara kaos i världen längre.

Jag har hört om många som får tillbaka sina timmarBryan Conejeros Cabrera, kock

Bryan Conejeros Cabrera. Foto: Privat

Det var i Stockholm som coronaviruset först slog till på allvar i mars. På restaurang Sturehof i centrala Stockholm märktes nedgången snabbt. Kocken Bryan Conejeros Cabrera berättade då om tomma bord och personal som inte hade något att göra. Nu tycker han att läget är ett annat.
– Det är lite mer folk ute, folk rör sig mer och mer. Man orkar inte vara hemma längre, och smittotalet har sjunkit så att man vågar sig ut.

Bryan säger att hans vänner och bekanta i branschen börjar få arbeta mer igen.
– Jag har hört om många som får tillbaka sina timmar eller sina jobb. Jag har hört om arbetsgivare som varslade om uppsägning i stället för att korttidspermittera, och som ångrar sig nu. Det känns som att det går åt rätt håll.
Själv jobbar Bryan inte kvar på Sturehof. Mitt i krisen fick han nytt jobb som souschef på en annan restaurang. När pandemin bröt ut hade han precis tackat ja till erbjudandet.
– Så jag var lite skraj för att det inte skulle bli av, men det var ingen fara. Det känns jättekul.

Det är enorm lättnadKatryn Y Euw, kock

Katrin Y Euw. Foto: Elis Hoffman

En grupp som drabbats extra hårt av coronakrisen är hotell- och restauranganställda med arbetstillstånd från Migrationsverket. För två månader sedan pratade Hotellrevyn med paret Katrin Y Euw och Imadesuryasa från Indonesien. De hade precis sagts upp från sina jobb som kockar på Hotel Clarion Sign i Stockholm, och hade tre månader på sig att hitta nya anställningar för att inte riskera utvisning. Nu har det löst sig, åtminstone för Katrin.
– Mina chefer har verkligen försökt hjälpa mig, de har varit fantastiska.
Som ett resultat av det arbetet har hon fått sitt jobb tillbaka, fast med nya arbetsuppgifter. Hon ska laga sushi till hotellets spaavdelning.
– Det är en enorm lättnad, både för oss och för våra barn. De är jättelyckliga och kan sova igen på nätterna.

Det är fortfarande väldigt lugnt på hotellet, men Katrin tycker ändå att hon ser en ljusning.
– Det är på väg upp. Det kommer mer gäster varje vecka. Folk har tröttnat på att vara hemma.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Fråga om jobbet.
95
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här