Nyheter

Nytt koncept på Clarion kan ge färre städtimmar

På de svenska och norska Clarion-hotellen kan gästerna numera välja bort städning och få bonuspoäng i stället. Främst en miljösatsning men på sikt kanske även en personalbesparing, säger företaget.

Publicerad 29 september 2016
Nytt koncept på Clarion kan ge färre städtimmar
På Clarions hotell i Sverige och Norge belönas gäster som väljer bort städning med bonuspoäng. Foto: Pelle Sten
Henrik Berghult
Henrik Berghult. Foto: Clarion Hotels

Sedan några månader tillbaka belönas Clarion-hotellens gäster med bonuspoäng om de väljer bort städning en eller flera dagar under sin vistelse. Programmet heter Green Stay och är, som namnet antyder, först och främst en miljösatsning. Det säger Henrik Berghult, senior vice president på Clarion Hotels.
– Det primära för oss är en miljövinst i form av minskat användande av kemikalier och vatten.

Samtidigt kan minskad städning på sikt även innebära färre städtimmar.
– Någonstans är det självklart också en besparing att vi inte behöver städa rummen. Det finns så klart ekonomiska aspekter.
– I dagsläget kan vi inte schemalägga städpersonalen efter att en viss mängd gäster väljer bort städningen varje dag. Men vi har sagt att vi ska ge det sex månader. Om vi då kan se att det alltid är 20 procent som väljer Green Stay, då kan det vara möjligt att schemalägga efter det, säger Henrik Berghult.

Sedan konceptet infördes har 15-20 procent av gästerna valt bort städning. Lite under målet, säger Henrik Berghult.
– Vi skulle vilja se det på 25 procent av våra övernattningar. Vi behöver ju viss volym för att kunna göra något av det.

Marie Birgersson. Foto: Lars Lanhed
Marie Birgersson. Foto: Lars Lanhed

Marie Birgersson är ombudsman på Hotell- och restaurangfacket och har arbetat mycket med hotellstädares arbetsvillkor. Hon ser flera risker med Clarions upplägg.
– Det kan leda till att städarna får fler avreserum att städa och att andelen stannarum minskar. Variationen är viktig eftersom stannarummen inte är lika tungstädade, det byts till exempel inte sängkläder. Risken är att rummen blir smutsigare, och om städarna inte kan hålla efter städningen under vistelsen blir det också mer att städa vid avresedag.

Fakta: Green Stay

Konceptet finns på alla Clarion-hotell i Sverige och Norge. Bara gäster som bor mer än en natt kan välja Green Stay, för en eller flera nätter. Det får dock inte vara mer än tre nätter per vistelse. De som väljer Green Stay belönas med bonuspoäng i kedjans lojalitetprogram, som de antingen kan välja att behålla eller skänka till välgörenhet. Hittills har Green Stay-projektet gett 213 000 kronor till UNICEF och Choice-kedjans eget projekt Sweet Dreams.

Marie Birgersson säger att det finns flera saker att tänka på när man planerar ett nytt städupplägg.
– Man kanske måste se till att det blir mer tid att städa de rum som inte har städats på några dagar. Annars ökar stressen, som i sig är skadlig. Det finns en risk att det blir fler sjukskrivningar. Man bör arbeta mer med företagshälsovården för att förebygga skador.

Henrik Berghult tror dock inte att belastningen för städpersonalen har ökat sedan konceptet infördes.
– Städningen på hotell är ju väldigt grundlig. Det spelar nog ingen roll om man städar 0,1 millimeter damm eller 0,3 millimeter. Sedan har vi ju inga långliggare. Man kan inte heller bo här i tre veckor och inte ha städning. Det handlar ju om underhåll och hygien.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Dina rättigheter HELGJOBB

Det här kan du tjäna i påsk

Påskhelgen närmar sig, och hotell- och restaurangbranschen har öppet som vanligt. Ska du fira påsk på jobbet? Här är ersättningarna som gäller i branschens största kollektivavtal.

Publicerad 16 april 2019 Kommentera
Det här kan du tjäna i påsk
Blir det någon äggstra ersättning i påsk? Foto: Tommaso Tagliaferri/Istockphoto

Skärtorsdag

OBS!

Anställda som stadigvarande jobbar natt i hotellreception får inte natt-OB utan enbart vanligt ob.

  • Räknas som vanlig vardag.
  • Du har rätt till OB-ersättning, 22:84 kronor per timme, från kl 20.00 till 06.00 dagen efter. Jobbar du mellan kl 01.00 och 06.00 får du dessutom natt-OB, 20:13 kronor per timme.

Långfredagen

  • Räknas som helgdag.
  • På söndagar och helgdagar betalas OB ut från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter, samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.
  • Långfredagen är en helgdag som infaller måndag–fredag. Då gäller en annan av kollektivavtalets regler, den om intjänande av extra ledighetsdagar.
    Är du heltids­anställd eller jobbar deltid fem dagar per vecka i genomsnitt? I så fall tjänar du in en extra ledighetsdag varje helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton som infaller måndag–fredag. Detta oavsett om du jobbar, har ­semester eller har ordinarie ledig dag enligt schemat.
    Jobbar du deltid, mindre än fem dagar per vecka i genomsnitt? Då måste helgdagen eller aftonen infalla på en arbetsdag, måndag–­fredag, för att du ska tjäna en ledighetsdag. Det finns också flera andra faktorer som påverkar rätten till extra ledighetsdagar, läs mer här

Påskafton, lördag

  • Räknas som vanlig lördag.
  • Du har rätt till OB-ersättning från kl 16.00 till kl 06.00 dagen efter och natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.

Påskdagen, söndag

  • På söndagar och helgdagar betalas OB ut från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.

Annandag påsk, måndag

  • Räknas som helgdag.
  • OB-ersättning från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.
  • Annandag påsk är också en helgdag som infaller måndag–fredag. Här finns möjlighet att tjäna in en extra ledighetsdag, precis som under långfredagen.

Ovanstående regler gäller för dig som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal mellan HRF och Visita, Gröna riks, samt företag med hängavtal på Gröna riks-avtalet.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter PERSONALLIGGARE

Omstridda personalliggaren utvärderad

Systemet med personalliggare behöver förändras. Det visar en utvärdering gjord av riksdagens skatteutskott. Bland annat bör det undersökas om små och stora företag ska ha olika höga kontrollavgifter.

Publicerad 15 april 2019 Kommentera
Omstridda personalliggaren utvärderad
Skatteverkets personalliggare. Foto: Rebecka Uhlin

Skatteutskottet har utvärderat systemet med personalliggare som används inom bland annat restaurangbranschen för att komma till rätta med svartarbete och osund konkurrens.

Mycket har förändrats sedan systemet infördes 2007, påpekar utskottet. Tekniken har utvecklats och individuella arbetsgivardeklarationer har införts. Därför kan systemet med personalliggare ifrågasättas eller förändras.

Ett sätt att förändra skulle kunna vara differentierade kontrollavgifter. I dag används fasta avgifter för alla, något som kan göra det mer kännbart för mindre företag. Men utskottet säger också att olika avgifter kan minska effekterna av kontrollerna.

Utskottet vill att det ska bli tydligare för företagen vad som leder till kontrollavgift och hur stor summan är vid olika överträdelser. Dessutom vill de att Skatteverket ska genomföra fler kontroller. Det behövs för att systemet ska få förebyggande effekt.

Fackförbund har berättat att det händer att arbetsgivare drar kontrollavgiften från lönen. Samtidigt har en del branschorganisationer sagt att de tycker att arbetstagarna borde ha större ansvar för missar som de gör. Här säger utskottet tydligt att det är arbetsgivaren som ska vara ansvarig för bristerna. Men om det har legat helt utanför deras kontroll finns möjlighet att slippa avgiften.

Utvärderingen visar att Skatteverket ibland låter bli att ta ut avgifter och att de då använder reglerna på ett korrekt sätt.

Ingenting är ännu bestämt om hur eller när systemet med personalliggare kan komma att förändras. Nästa steg blir att se vad Skatteverket kommer fram till i sin utredning av vilka effekter personalliggarna faktiskt har. Den utredningen väntas bli klar vid årsskiftet.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter MATSVINN

Så blir du hushållets svinnhjälte

Runt 938 000 ton matavfall åker i hushålls­soporna på ett år. Hälften av det hade kunnat användas bättre. Dags att minska matsvinnet!

Publicerad 15 april 2019 Kommentera
Så blir du hushållets svinnhjälte
Avskaffa matavfallet med våra svinnbra knep! Illustration: Jenny Wallmark

1 Mikrohandla. Om du är dålig på att planera en veckomatsedel eller är väldigt väldigt hungrig – undvik att storhandla. Det är lätt att ta i för mycket, lockas av storpack och extrapriser. Och så står du där med en massa mat som bara dagar senare är på god väg att bli oätlig.

2 Fyll frysen. Visst är det svårt att låta bli storpack, när det känns som man faktiskt TJÄNAR på det. Om du ändå slår till på ett erbjudande – dela upp och frys in råvarorna. Eller laga extra portioner och lägg i frysen.

3 Planera. Är du rysligt sugen på tzatziki? Fundera över vad du kan göra med resten av den grekiska ­yoghurten i morgon. Annars är risken stor att den står i kylen tills det börjar slå ut blågröna blommor i den.

4 Ta till vara. Det kan låta präktigt, men mycket av det vi slänger i dag går faktiskt att använda. Räkskal kan bli en smarrig fond till gryta eller soppa, potatisskal kan friteras och ersätta chipsen till fredagsmyset och torrt bröd kan du skära i kuber och frysa in tills du behöver krutonger.

5 Odla. Små rotbitar av till exempel sallad, fänkål och purjo­lök kan ge nya aptitliga skott om du sätter dem i lite vatten.

6 Surfa fram recept. Det finns flera digitala tjänster som hjälper dig att laga middag av det du har i kylen. Tala om vilka råvaror du vill använda och internet trollar fram ett recept.
7 Hitta nya användningsområden. Krossade äggskal kan ge blomjorden en kalciumskjuts, kaffesumpen kan du använda i trädgården för att hålla mördarsniglar eller grannkatter borta.

8 Skippa skämsmössan. Det är mer än okej att be om en doggybag om du inte orkar äta upp maten när du är på restaurang. Det blir en lyxig matlåda till någon i familjen som jobbar utan att ha tillgång till personalmat.

9 Gör det till en tävling! Är det dåligt med motivationen? Gör som miljömedvetna restaurangkök och väg matavfallet. Hur många gram kan ni minska på en månad? Går det att halvera svinnet på ett år? Det under­lättar om man har matresterna i en kompostpåse att ställa på hushållsvågen.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Fråga om jobbet.
161
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här