För fjärde året i rad kampanjar HRF för att sätta fokus på hotellstädares villkor. Över hela landet pågår aktiviteter som uppsökerier och flygbladsutdelning.

– En del kommer fram och frågar vad vi gör. Då berättar vi om kampanjen, säger Isabela-Cătălina Aldea.
Vanligtvis arbetar hon som restaurangbiträde på Caffè Ritazza, men denna vecka är hon och andra förtroendevalda ute i centrala Stockholm och informerar om HRF:s kampanj för hotellstädares arbetsvillkor, ”Schysta städvillkor”. Isabela-Cătălina går tillsammans med Tseegii Byambadorj och Giorgios Gkoratsas. Gruppen besöker hotell för att lämna broschyrer till städpersonalen och delar ut flygblad till förbipasserande. Intresset har varit blandat, säger Tseegii Byambadorj.
– En del är intresserade och andra inte, men ingen har varit otrevlig. På hotellen har alla varit trevliga mot oss.
Giorgios Gkoratsas arbetar som kock på ett Scandic-hotell. Han tycker att kampanjen är bra.
– Som skyddsombud tycker jag att det är bra att hotellstädares arbetsmiljö uppmärksammas, säger han.
Fakta: Kampanjen
De går in på dagens sista hotell på listan, First hotel Kungsbron. De presenterar sig i receptionen och frågar om receptionisten kan lämna kampanjbroschyrer till städpersonalen. Det kan han, säger han.
– Vill ni ha information på andra språk? Vi har spanska, ryska, mongoliska och thailändska, säger Tseegii.
Hon lämnar några extra broschyrer på ryska och någon på spanska, innan gruppen tackar för sig och går ut igen. Tseegii arbetar själv som hotellstädare. Hon tror att den återkommande städkampanjen gjort att fler förstår hotellstädares ofta utsatta situation.
– Jag tror att folk har fått upp ögonen för hotellstädarnas dåliga villkor och pressen som de utsätts för. Förut var det nog inte lika många som var medvetna om det.