Nyheter arbetsmiljö

Forskare vill sänka hotellstädares arbetstakt

Hotellstädare har en mycket hög risk för belastningsskador, visar en ny undersökning från Arbets- och miljömedicin Syd. Jobbet är tyngre än många jobb inom industri, handel och vård. Nu rekommenderar forskarna att arbetstempot sänks så att städarna får färre rum per arbetsdag.

Publicerad 30 mars 2017
Forskare vill sänka hotellstädares arbetstakt
Foto: Colourbox
Det gjordes mätningar under arbete. Foto: Arbets- och miljömedicin Syd

Avancerad teknisk utrustning användes för att se hur tungt hotellstädarnas arbete faktiskt är.
Det visade sig att arbetet på nio av elva punkter var så påfrestande att det behöver sättas in åtgärder. Musklerna ansträngdes för mycket. Det var för höga  rörelsehastigheter i överarmar och händer. Arbetsställningarna var dåliga för kroppen.

Anledningen till att forskarna ville undersöka hotellstädarnas arbetsmiljö var att de fått signaler om att jobbet kunde vara slitsamt.
Men de blev ändå förvånade över att arbetsbelastningen faktiskt var så hög som den var, säger Camilla Dahlqvist, biomedicinsk analytiker.

Mer om undersökningen

  • Fjorton kvinnliga hotellstädare deltog i undersökningen. De arbetade på sju olika hotell i södra Sverige. Några var anställda av städföretag, andra direkt av hotellen.
  • Hotellstädarna hade mycket hög arbetsbelastning i övre delen av kroppen. De hade för hög rörelsehastighet i överarm och handled, till exempel när de torkade duschväggar. Underarmens muskler fick vila för lite. Många arbetade med huvudet för mycket framåtböjt.

– Resultatet är så tydligt. Med den belastning som hotellstädare har är det en hög risk att drabbas av besvär. Andra yrkesgrupper kan ha en hög belastning till exempel för händerna, städarna har detta samtidigt som jobbet är påfrestande även för andra kroppsdelar, säger Camilla Dahlqvist.

En av dem som var med i undersökningen är Marie Åsberg, städare på Säröhus i Göteborg
– Jag hade mätare på ryggen, armen och i pannan. Sedan var forskarna med och kollade hur jag böjde mig, när jag böjde mig, vad jag lyfte.

Marie Åsberg, städare som deltagit i undersökningen. Foto: Lars Lanhed

Hon tycker att det var viktigt att vara med.
– Det är bra att vår arbetsmiljö studeras. Jag hoppas att forskningen kan bidra till att man ser hur vi har det, hur mycket vi lyfter och rör oss. Varje gång jag böjer mig ner för att plocka upp en våt badrock blir det några kilo. Det blir många kilo som vi lyfter på en dag och ett år.

Arbets- och miljömedicin Syd rekommenderar nu att arbetstempot sänks genom att städarna får färre rum per dag. De vill se regelbundna medicinska kontroller och tidiga åtgärder för dem som är på väg att få skador. Dessutom behövs företagshälsovård som kan göra regelbundna riskbedömningar av arbetet och utbilda i hur man städar på ett sätt som skonar kroppen.

Värst för hotellstädare

Av 50 undersökta grupper av kvinnliga yrkesarbetare ligger hotellstädare i topp när det gäller högst rörelsehastighet i överarm, störst framåtböjning i ryggen samt högst belastning i underarmen.

 

Marie Birgersson, ombudsman på Hotell- och restaurangfackets avdelning Väst, säger att mätresultaten är mycket anmärkningsvärda.
– Faktum är att Arbets- och miljömedicin har genomfört belastningsmätningar i femtio olika yrken och hotellrumsstädarna ligger högst på tre belastningsmått och bland de högsta på resten. Nu är det dags att hotellägarna tar sitt arbetsmiljöansvar på allvar och börjar förebygga ohälsa och sänka arbetstakten för hotellstädarna!

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här