Nyheter | Tema: Städ Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fackligt fokus på hotellstädare

I snart en vecka har Hotell- och restaurangfacket jobbat för att sätta fokus på hotellstädares arbetssituation. Kampanjen har fått mycket uppmärksamhet, men också motstånd från arbetsgivarna i Visita.

Publicerad 9 december 2014
Fackligt fokus på hotellstädare
Fia Jonsson och Juan Torres från avdelning Väst delar ut flygblad till förbipasserande göteborgare. Foto: Julia Sjöberg
inlinebild
Marie Birgersson, ombudsman på HRF. Foto: Lars Lanhed

 

I morgon avslutas ”Schysta städveckan”, HRF:s kampanj för att uppmärksamma hotellstädares många gånger tuffa arbetssituation. Aktiviteter har pågått i nästan hela landet, bland annat i form av uppsökerier och möten på hotell, flygbladsutdelningar och insändare. Marie Birgersson, ansvarig ombudsman, är nöjd.
– Vi har haft väldigt bra samtal med städpersonalen. Vi har pratat om vilka rättigheter man har och hur man kan påverka sin arbetssituation.
Kajsa Bysell, organisatör på Stockholmsavdelningen, är framför allt nöjd med responsen från allmänheten.
– Vi har bland annat stått utanför Centralstationen några timmar varje dag och delat ut flyers. Det har funkat jättebra. Det har varit bra diskussioner och mycket positiv energi. Det har gett mycket mer än vad jag trodde att det skulle göra.
Calle Leijon, vice ordförande i avdelning Karlstad, tycker att responsen från städpersonalen var oväntat positiv.
– Det märktes att de tyckte att det var kul att vi kom ut. De tog sig tid att prata och svara på vår enkät. Många sa att det är dags att ta tag i städarnas arbetssituation.

Men kampanjen har även mött motstånd. Flera avdelningar berättar om svårigheter att komma in på en del hotell. Förklaringen var ett brev som Visita skickat till hotellen, där man tar avstånd från kampanjen. Visita råder i det hotellen att inte låta HRF:s uppsökare träffa personal medan de arbetar eller dela ut material på eller i närheten av hotellen.
Pontus Sjöstrand på Visita skriver i ett mejl att detta beror på att Visita inte håller med om saker som står i kampanjmaterialet. Han beklagar att HRF inte tog kontakt med Visita inför kampanjen, och skriver att Visita velat gå igenom materialet tillsammans med förbundet för att undvika onödiga frågeställningar.
Marie Birgersson på HRF tycker att arbetsgivarnas agerande visar att städkampanjen har ett viktigt syfte att fylla.
– Att arbetsgivarna möter oss på det sättet visar att det vi gör är viktigt. Det tyder på att arbetstempot är högt och att vi har haft rätt i vårt antagande.

<!–EndFragment–>

Fakta: Städveckan

Hotell- och restaurangfackets städvecka pågick mellan den 3 och 10 december. Den var en del av den internationella kampanjen ”Make up my workplace – dignity for housekeepers”. Bakom ligger det internationella facket IUL, som samlar bland annat fackförbund som organiserar hotell- och restauranganställda. Målet är att sätta fokus på hotellstädares situation i världen. Material och mer info om städkampanjen finns på hrf.net.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här