Nyheter | Tema: Städ Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fackligt fokus på hotellstädare

I snart en vecka har Hotell- och restaurangfacket jobbat för att sätta fokus på hotellstädares arbetssituation. Kampanjen har fått mycket uppmärksamhet, men också motstånd från arbetsgivarna i Visita.

Publicerad 9 december 2014
Fackligt fokus på hotellstädare
Fia Jonsson och Juan Torres från avdelning Väst delar ut flygblad till förbipasserande göteborgare. Foto: Julia Sjöberg
inlinebild
Marie Birgersson, ombudsman på HRF. Foto: Lars Lanhed

 

I morgon avslutas ”Schysta städveckan”, HRF:s kampanj för att uppmärksamma hotellstädares många gånger tuffa arbetssituation. Aktiviteter har pågått i nästan hela landet, bland annat i form av uppsökerier och möten på hotell, flygbladsutdelningar och insändare. Marie Birgersson, ansvarig ombudsman, är nöjd.
– Vi har haft väldigt bra samtal med städpersonalen. Vi har pratat om vilka rättigheter man har och hur man kan påverka sin arbetssituation.
Kajsa Bysell, organisatör på Stockholmsavdelningen, är framför allt nöjd med responsen från allmänheten.
– Vi har bland annat stått utanför Centralstationen några timmar varje dag och delat ut flyers. Det har funkat jättebra. Det har varit bra diskussioner och mycket positiv energi. Det har gett mycket mer än vad jag trodde att det skulle göra.
Calle Leijon, vice ordförande i avdelning Karlstad, tycker att responsen från städpersonalen var oväntat positiv.
– Det märktes att de tyckte att det var kul att vi kom ut. De tog sig tid att prata och svara på vår enkät. Många sa att det är dags att ta tag i städarnas arbetssituation.

Men kampanjen har även mött motstånd. Flera avdelningar berättar om svårigheter att komma in på en del hotell. Förklaringen var ett brev som Visita skickat till hotellen, där man tar avstånd från kampanjen. Visita råder i det hotellen att inte låta HRF:s uppsökare träffa personal medan de arbetar eller dela ut material på eller i närheten av hotellen.
Pontus Sjöstrand på Visita skriver i ett mejl att detta beror på att Visita inte håller med om saker som står i kampanjmaterialet. Han beklagar att HRF inte tog kontakt med Visita inför kampanjen, och skriver att Visita velat gå igenom materialet tillsammans med förbundet för att undvika onödiga frågeställningar.
Marie Birgersson på HRF tycker att arbetsgivarnas agerande visar att städkampanjen har ett viktigt syfte att fylla.
– Att arbetsgivarna möter oss på det sättet visar att det vi gör är viktigt. Det tyder på att arbetstempot är högt och att vi har haft rätt i vårt antagande.

<!–EndFragment–>

Fakta: Städveckan

Hotell- och restaurangfackets städvecka pågick mellan den 3 och 10 december. Den var en del av den internationella kampanjen ”Make up my workplace – dignity for housekeepers”. Bakom ligger det internationella facket IUL, som samlar bland annat fackförbund som organiserar hotell- och restauranganställda. Målet är att sätta fokus på hotellstädares situation i världen. Material och mer info om städkampanjen finns på hrf.net.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter ORGANISERING

Allt fler HRF-klubbar i Stockholm

Det bildas allt fler fackklubbar i Stockholm. Scandic Continental är en av de nya klubbarna. Stödet från HRF fick dem att organisera sig.

Publicerad 18 juni 2019 Kommentera
Allt fler HRF-klubbar i Stockholm
Scandic Continental har fått HRF-klubb. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I år har Hotell- och restaurangfackets avdelning Stockholm-Gotland fått tolv nya klubbar. Det är mycket, med tanke på att avdelningen tidigare hade 33 klubbar och att det totalt finns 87 i landet.

Förtroendevalda HRF:arna Tseegii Byambadorj och Georgios Gkoratsas arbetar som organisatörer två dagar i veckan. Det var de som kontaktade medlemmarna på Scandic Continental.
– Vi ringde alla i förväg och berättade att vi ville ordna ett möte för att prata om att kanske bilda klubb. Det blev bra samtal, säger Tseegii Byambadorj.

Helen Meurk var då ensam facklig på arbetsplatsen.
– Vi var två platsombud i början, men sedan slutade min kollega. Det blev för mycket för en person att försöka få i gång facket, säger Helen Meurk.

Lokalen som arbetsgivaren bokat var för liten, så vi fick byta. Tseegii Byambadorj

Organisatörerna tyckte att det verkade finnas intresse för en klubb. Men helt säkra var de inte, säger Tseegii Byambadorj.
– Vi visste inte om det kanske bara skulle bli vi två och Helen på mötet. Men det kom 23 personer. Lokalen som arbetsgivaren bokat var för liten, så vi fick byta.

Så går det till

Avdelning Stockholm-Gotlands projekt i korthet.

  • Arbetsplatser med många medlemmar väljs ut.
  • Organisatörerna ringer alla för att undersöka intresset.
  • Kallelse till möte och nytt telefonsamtal.
  • Vid mötet berättar organisatörerna hur det fungerar att ha klubb.
  • Enskild utbildning för nyvalda klubbstyrelser och gemensam utbildningsdag för alla förtroendevalda.
  • Organisatörerna och avdelningen fortsätter att finnas till hands.

På det första mötet brukar de berätta om vilka fackliga uppdrag som finns.
– Många vet inte vad det innebär att ha förtroendevalda och klubb, att man till exempel kan förhandla lokalt med arbetsgivaren, säger Georgios Gkoratsas.
De förklarar varför det är viktigt att organisera sig.
– Medlemmarna känner arbetsplatsen bättre än vad vi och ombudsmännen gör. De vet vilka behoven är, säger Tseegii.

Adriana Ovalle Esquivel
Adriana Ovalle Esquivel. Foto: Elis Hoffman

Medlemmarna på Continental bestämde att de ville bilda klubb. Adriana Ovalle Esquivel valdes till ordförande. Hittills har hon haft två möten med hotellets vd.
– Vi kommer att träffas en gång i månaden. Han var väldigt intresserad, vi pratade om arbetsmiljö och om att kanske försöka få sfi-utbildning till hotellet.
Arbetsmiljö är klubbens viktigaste fråga.
– Det gäller speciellt house-keeping och frukosten. Ergonomin måste vara bra och personalen ska inte känna sig stressad på grund av bemanningen, säger Adriana Ovalle Esquivel.

Diana Rodriguez Navarro är försäkringsinformatör. Hon har varit på sin första medlemsutbildning.
– Det är verkligen viktigt att ha information när man ska lösa problem. Jag  ska gå fler kurser. Då kan jag prata mer med våra medlemmar och sprida informationen.

Helen Meurk
Helen Meurk. Foto: Elis Hoffman

Helen Meurk har varit HRF-medlem i 27 år, det här är första gången hon jobbar på ett ställe med fackklubb. Men de anställda skulle nog ha bildat klubb ändå till sist, tror hon.
– Men det gick snabbare och lättare så här. Det känns som att vi kommer att bli en stark klubb.

På bilden från vänster: Adriana Ovalle Esquivel, Diana Rodriguez Navarro, Helen Meurk, de två organisatörerna Tseegii Byambadorj och Georgios Gkoratsas, Kerry Nwokolo.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter ORGANISERING

”Inget har fungerat lika bra som det här”

Avdelning Stockholm-Gotland har aldrig förut haft en sådan medvind i organiseringen, berättar HRF-ombuds­man Annika de Klonia.

Publicerad 18 juni 2019 Kommentera
”Inget har fungerat lika bra som det här”
HRF har testat olika sätt att få i gång facklig organisering. Foto: Anna-Karin Nilsson
Annika de Klonia
Annika de Klonia. Foto: Anna Simonsson

Målet för 2019 var att bilda klubbar eller utse platsombud och skyddsombud på åtta arbetsplatser. Redan i maj hade det bildats tolv nya klubbar och utsetts flera platsombud, skyddsombud och försäkringsinformatörer.

Arbetet har gjorts av fyra organisatörer, som först ringt alla medlemmar på arbetsplatsen för att höra om det finns intresse av att organisera sig.
– Har tillräckligt många verkat intresserade har jag tagit kontakt med hotellchefen för att få lokal för möte, säger ­Annika de Klonia.

Så går det till

Avdelning Stockholm-Gotlands projekt i korthet.

  • Arbetsplatser med många medlemmar väljs ut.
  • Organisatörerna ringer alla för att undersöka intresset.
  • Kallelse till möte och nytt telefonsamtal.
  • Vid mötet berättar organisatörerna hur det fungerar att ha klubb.
  • Enskild utbildning för nyvalda klubbstyrelser och gemensam utbildningsdag för alla förtroendevalda.
  • Organisatörerna och avdelningen fortsätter att finnas till hands.

Hittills har varje sådant möte gett resultat i form av klubb eller förtroendevalda. Klubbstyrelserna får en introduktionsdag så att de vet vad som krävs. Sedan hålls styrelseutbildning, där de lägger upp en plan.
– Det dyker alltid upp »bubblare«, sådant som är på gång hos dem och som de vill jobba med.

Avdelningen har genom åren testat olika sätt att organisera.
– Vi har besökt arbetsplatser utan att ha bokat möten, vi har gått gata upp och gata ner för att värva. Men inget har fungerat lika bra som det här när vi ringer runt till alla medlemmar.

Varför har det varit så svårt ?
– En stor del av förklaringen är den höga personalomsättningen, men också att HRF synts för lite. Det finns arbetsplatser där medlemmar arbetat i många år utan att någon från HRF kontaktat dem.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter AVGIFT

Medlemsavgiften höjs

Från den 1 juli höjs medlemsavgiften för de allra flesta. Det har HRF:s förbundsstyrelse beslutat.

Publicerad 13 juni 2019 Kommentera
Medlemsavgiften höjs
I juli höjs avgiften i Hotell- och restaurangfacket. Foto: lolostock/Istockphoto

Hotell- och restaurangfacket behöver öka sina intäkter. Nu har man fattat beslut om att höja medlemsavgiften med i snitt elva kronor per månad. På det viset räknar man med att få in ytterligare 3,4 miljoner per år.

Nya avgifterna:

Lön
Avgift före höjning
Höjning Ny avgift från 1 juli
–8699 199 kr 0 kr 199 kr
8 700–12 699 270 kr 9 kr 279 kr
12 700–22 699 365 kr 10 kr
375 kr
22 700 – 390 kr 19 kr
409 kr

 

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Fråga om jobbet.
73
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här