Ur temat
Nyheter | Tema: Städ Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fackligt fokus på hotellstädare

I snart en vecka har Hotell- och restaurangfacket jobbat för att sätta fokus på hotellstädares arbetssituation. Kampanjen har fått mycket uppmärksamhet, men också motstånd från arbetsgivarna i Visita.

Publicerad 9 december 2014
Fackligt fokus på hotellstädare
Fia Jonsson och Juan Torres från avdelning Väst delar ut flygblad till förbipasserande göteborgare. Foto: Julia Sjöberg
inlinebild
Marie Birgersson. Foto: Lars Lanhed

I morgon avslutas ”Schysta städveckan”, HRF:s kampanj för att uppmärksamma hotellstädares många gånger tuffa arbetssituation. Aktiviteter har pågått i nästan hela landet, bland annat i form av uppsökerier och möten på hotell, flygbladsutdelningar och insändare.

Marie Birgersson, ansvarig ombudsman, är nöjd.
– Vi har haft väldigt bra samtal med städpersonalen. Vi har pratat om vilka rättigheter man har och hur man kan påverka sin arbetssituation.

Kajsa Bysell, organisatör på Stockholmsavdelningen, är framför allt nöjd med responsen från allmänheten.
– Vi har bland annat stått utanför Centralstationen några timmar varje dag och delat ut flyers. Det har funkat jättebra. Det har varit bra diskussioner och mycket positiv energi. Det har gett mycket mer än vad jag trodde att det skulle göra.

Calle Leijon, vice ordförande i avdelning Karlstad, tycker att responsen från städpersonalen var oväntat positiv.
– Det märktes att de tyckte att det var kul att vi kom ut. De tog sig tid att prata och svara på vår enkät. Många sa att det är dags att ta tag i städarnas arbetssituation.

Fakta: Städveckan

  • Hotell- och restaurangfackets städvecka pågick mellan den 3 och 10 december. Den var en del av den internationella kampanjen ”Make up my workplace – dignity for housekeepers”.
  • Bakom ligger det internationella facket IUL, som samlar bland annat fackförbund som organiserar hotell- och restauranganställda.
  • Målet är att sätta fokus på hotellstädares situation i världen. Material och mer info om städkampanjen finns på hrf.net.

Men kampanjen har även mött motstånd. Flera avdelningar berättar om svårigheter att komma in på en del hotell.

Förklaringen var ett brev som Visita skickat till hotellen, där man tar avstånd från kampanjen. Visita råder i det hotellen att inte låta HRF:s uppsökare träffa personal medan de arbetar eller dela ut material på eller i närheten av hotellen.

Pontus Sjöstrand på Visita skriver i ett mejl att detta beror på att Visita inte håller med om saker som står i kampanjmaterialet. Han beklagar att HRF inte tog kontakt med Visita inför kampanjen, och skriver att Visita velat gå igenom materialet tillsammans med förbundet för att undvika onödiga frågeställningar.

Marie Birgersson på HRF tycker att arbetsgivarnas agerande visar att städkampanjen har ett viktigt syfte att fylla.
– Att arbetsgivarna möter oss på det sättet visar att det vi gör är viktigt. Det tyder på att arbetstempot är högt och att vi har haft rätt i vårt antagande.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: 56 artiklar

Alla artiklar i temat (53 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här