Nyheter | Tema: Städ Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fackligt fokus på hotellstädare

I snart en vecka har Hotell- och restaurangfacket jobbat för att sätta fokus på hotellstädares arbetssituation. Kampanjen har fått mycket uppmärksamhet, men också motstånd från arbetsgivarna i Visita.

Publicerad 9 december 2014
Fackligt fokus på hotellstädare
Fia Jonsson och Juan Torres från avdelning Väst delar ut flygblad till förbipasserande göteborgare. Foto: Julia Sjöberg
inlinebild
Marie Birgersson, ombudsman på HRF. Foto: Lars Lanhed

 

I morgon avslutas ”Schysta städveckan”, HRF:s kampanj för att uppmärksamma hotellstädares många gånger tuffa arbetssituation. Aktiviteter har pågått i nästan hela landet, bland annat i form av uppsökerier och möten på hotell, flygbladsutdelningar och insändare. Marie Birgersson, ansvarig ombudsman, är nöjd.
– Vi har haft väldigt bra samtal med städpersonalen. Vi har pratat om vilka rättigheter man har och hur man kan påverka sin arbetssituation.
Kajsa Bysell, organisatör på Stockholmsavdelningen, är framför allt nöjd med responsen från allmänheten.
– Vi har bland annat stått utanför Centralstationen några timmar varje dag och delat ut flyers. Det har funkat jättebra. Det har varit bra diskussioner och mycket positiv energi. Det har gett mycket mer än vad jag trodde att det skulle göra.
Calle Leijon, vice ordförande i avdelning Karlstad, tycker att responsen från städpersonalen var oväntat positiv.
– Det märktes att de tyckte att det var kul att vi kom ut. De tog sig tid att prata och svara på vår enkät. Många sa att det är dags att ta tag i städarnas arbetssituation.

Men kampanjen har även mött motstånd. Flera avdelningar berättar om svårigheter att komma in på en del hotell. Förklaringen var ett brev som Visita skickat till hotellen, där man tar avstånd från kampanjen. Visita råder i det hotellen att inte låta HRF:s uppsökare träffa personal medan de arbetar eller dela ut material på eller i närheten av hotellen.
Pontus Sjöstrand på Visita skriver i ett mejl att detta beror på att Visita inte håller med om saker som står i kampanjmaterialet. Han beklagar att HRF inte tog kontakt med Visita inför kampanjen, och skriver att Visita velat gå igenom materialet tillsammans med förbundet för att undvika onödiga frågeställningar.
Marie Birgersson på HRF tycker att arbetsgivarnas agerande visar att städkampanjen har ett viktigt syfte att fylla.
– Att arbetsgivarna möter oss på det sättet visar att det vi gör är viktigt. Det tyder på att arbetstempot är högt och att vi har haft rätt i vårt antagande.

<!–EndFragment–>

Fakta: Städveckan

Hotell- och restaurangfackets städvecka pågick mellan den 3 och 10 december. Den var en del av den internationella kampanjen ”Make up my workplace – dignity for housekeepers”. Bakom ligger det internationella facket IUL, som samlar bland annat fackförbund som organiserar hotell- och restauranganställda. Målet är att sätta fokus på hotellstädares situation i världen. Material och mer info om städkampanjen finns på hrf.net.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här