Nyheter | På jobbet | Tema: Städ arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Ny forskning mäter hotellstädarnas slit

Nya mätningar ska visa hur tungt hotellstädning egentligen är. Forskarna har fått signaler om att jobbet kan vara särskilt slitsamt.

Publicerad 24 augusti 2015
Ny forskning mäter
hotellstädarnas slit
Illustration: Rebecca Elfast, Foto: Arbets- och miljömedicin, Grafik: Sofia Andersson, Ann Patmalnieks

Bädda breda sängar, städa avreserum och badrum – att det innebär tungt arbete vet alla som gör det. Men exakt hur tungt är hotellstädning jämfört med andra yrken? Det ska forskarna på Arbets- och miljömedicin i Lund ta reda på.
– På senaste tiden har vi fått signaler om att hotellstädning kan vara slitsamt, säger Camilla Dahlqvist, biomedicinsk analytiker.

Projektet stöds ekonomiskt av Afa Försäkring och består av två delstudier. I den ena mäts den fysiska belastningen under en hel dag. Det tar en hel timme att sätta fast mätutrustningen på de tolv städare som deltar. Elektroder fästs på musklerna i skuldror och underarmar. Dessutom tejpas sensorer fast i pannan, övre delen av ryggen och på båda överarmarna.  
– Städarna säger att de tänker på att de bär utrustningen precis i början, men redan efter några minuter känns den inte längre, säger Camilla Dahlqvist.

De som ska delta arbetar på olika hotell, men är anställda av samma städbolag.
Före mätningarna görs ett kraftprov, där deltagarna får spänna musklerna allt de kan, för att forskarna ska kunna se hur stor del av den totala muskelstyrkan som används under arbetet.
– Män har oftast större muskelmassa än kvinnor, vilket innebär att kvinnorna behöver använda en större del av sin kapacitet i arbetet, säger Camilla Dahlqvist.

I studiens andra del provas en enklare mätmetod. De 50 som är med i detta försök får själva fästa en sensor på sin högra överarm för att mäta arbetsbelastningen under tre dagar.  
Forskarna har hört att många hotellstädare har fått kortare tider per rum och ökade beting, berättar Catarina Nordander, överläkare på Arbets- och miljömedicin.
– Då balanserar man på en slak lina, eftersom vi vet att städjobbet är belastande i sig. Arbete med armarna uppåt eller med ryggen framåtböjd är tungt. Att putsa, spreja och torka ger hög belastning på handlederna.

Resultatet från studien kommer troligen nästa år.
– Vi kommer då förhoppningsvis att kunna ge rekommendationer på flera plan. Det vi frågar oss redan nu är om det är nödvändigt att städa ensam så ofta eller om ledningen bör ge förutsättningar att jobba tillsammans, säger Catarina Nordander.
Annat som skulle kunna tas upp i rekommendationerna är att anställa fler, att se över möblering och att ha en bra företagshälsovård.
– För vissa yrkesgrupper rekommenderar vi hälsoundersökningar en gång om året. Ofta är det så att när man väl söker vård är det för sent. Jag tycker generellt att personal som har fysiskt belastande arbetsuppgifter ska undersökas regelbundet. Det är även bra för arbetsgivaren att få veta om arbetet är hållbart eller om folk slås ut, säger Catarina Nordander.

Om Arbets- och miljömedicin

Arbets- och miljömedicin forskar och utreder de som man misstänker har blivit sjuka på grund av dålig arbetsmiljö. Kliniken har hittills undersökt belastningen i 40 olika yrken.
Arbets- och miljömedicin har tidigare gjort en jämförelse mellan belastningen för städarna på två olika sjukhus. De städare som även hade andra uppgifter mådde mycket bättre än de som enbart städade.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här