När HRF och Visita tecknade kollektivavtal i våras kom de också överens om att starta en gemensam grupp med fokus på hotellstädarnas arbetsmiljö. Nu har gruppen träffats, men än är inget bestämt.
I april kom Hotell- och restaurangfacket och Visita överens om ett nytt kollektivavtal.
I överenskommelsen ingick att parterna skulle starta en gemensam grupp för hotellrumsstädarnas arbetsmiljö.
I slutet av juni hade arbetsgruppen sitt första möte.
– Vi ska börja med att samla på oss kunskap, forskning och artiklar – allt som handlar om rumsstädarnas arbetsmiljö. Det behövs en kartläggning så att vi får en gemensam grund i arbetet, säger ombudsman Kent Johansson.
Han är en av Hotell- och restaurangfackets två representanter i gruppen.
Under mötet diskuterade parterna olika tillvägagångssätt, som workshops och enkäter till städpersonalen. Inget är dock beslutat och nästa möte är i oktober.
Kent Johansson skulle gärna se tätare kontakt.
– Vi upplever att det är ett ganska omfattande arbete. Och syftet är att skapa god arbetsmiljö för hotellstädare, inte bara en rapport.
I december nästa år ska gruppens arbete vara klart. Då ska det bland annat finnas förslag på partsgemensamma åtgärder, på både lång och kort sikt.