Nyheter avtal 2017

Ny grupp tar upp hotellstädarnas arbetsmiljö

När HRF och Visita tecknade kollektivavtal i våras kom de också överens om att starta en gemensam grupp med fokus på hotellstädarnas arbetsmiljö. Nu har gruppen träffats, men än är inget bestämt.

Publicerad 6 juli 2017
Ny grupp tar upp hotellstädarnas arbetsmiljö
Hur ska hotellrumsstädare få bättre arbetsmiljö? Det ska en partsgemensam grupp jobba med. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Istockphoto
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

I april kom Hotell- och restaurangfacket och Visita överens om ett nytt kollektivavtal.
I överenskommelsen ingick att parterna skulle starta en gemensam grupp för hotellrumsstädarnas arbetsmiljö.

I slutet av juni hade arbetsgruppen sitt första möte.
– Vi ska börja med att samla på oss kunskap, forskning och artiklar – allt som handlar om rumsstädarnas arbetsmiljö. Det behövs en kartläggning så att vi får en gemensam grund i arbetet, säger ombudsman Kent Johansson.
Han är en av Hotell- och restaurangfackets två representanter i gruppen.

Under mötet diskuterade parterna olika tillvägagångssätt, som workshops och enkäter till städpersonalen. Inget är dock beslutat och nästa möte är i oktober.

Kent Johansson skulle gärna se tätare kontakt.
– Vi upplever att det är ett ganska omfattande arbete. Och syftet är att skapa god arbetsmiljö för hotellstädare, inte bara en rapport.

I december nästa år ska gruppens arbete vara klart. Då ska det bland annat finnas förslag på partsgemensamma åtgärder, på både lång och kort sikt.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här