Tema: Städ Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Scandic ser över städtakten

Scandics nya städrutiner har nu spritt sig över landet. Städare berättar om upp mot 60 rum per pass - med ont i kroppen och sårad yrkesstolthet som följd. Nu säger Scandics nya ledning att saker gått snett när de nya rutinerna infördes och att det behövs en översyn.

Publicerad 7 november 2013
Scandic ser över städtakten
Juan Torres, platsombud på Scandic Europa i Göteborg. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Scandickedjans nya regler för städning har spritt sig över landet. Städare berättar om upp till 60 rum per pass – med ont i kroppen och sårad yrkesstolthet som följd. Nu säger Scandics nya ledning att saker har gått snett i införandet av de nya reglerna, och att rutinerna ska ses över.
– Det här är hemskt. Det finns inte en enda städerska här som inte har ont.
Det säger Fia Jonsson, plats-ombud på Scandic Crown i Göteborg. Sedan ett par veckor tillbaka gäller hotellkedjans nya och omdiskuterade städrutiner, där vissa rumstyper inte får ta mer än fem minuter, även här.
Tidigare städade personalen på Scandic Crown runt 22 rum på åtta timmar. I dag är antalet mer än det dubbla, berättar Fia Jonsson.
– Vi har listor där folk städar 116 rum på två personer. Det tas ingen hänsyn till varken ålder eller de som är gravida. De i ledningen förstår nog inte hur det är.

De nya städrutinerna har nu införts på de flesta av landets Scandic-hotell.
Hotellrevyn har pratat med städare från ett tiotal hotell som vittnar om en arbetssituation som blivit allt tuffare. En är Annelie Bergström, städerska på Scandic Hallandia i Halmstad.
– Jag tänker på dem som är 20 år nu, de kommer att ha förslitningsskador redan om tio år. Scandic visar gärna utåt att de köper Fairtrade och vill köpa varor där arbetarna behandlas på ett bra sätt. Det vore bra om även de egna arbetarna behandlades bra.
Annelie Bergström säger att hennes hotell »inte drabbats lika hårt« som till exempel Scandic Europa, men att städtakten ändå ökat till en nivå där städarnas kroppar tar stryk.
– Man blir uppgiven. Det är så svårt att kämpa mot de som bestämmer. Jag vet inte heller hur många som har energi kvar att stå upp för sin rätt, säger Annelie Bergström.

Först ut var Scandic Europa i Göteborg. Där slog personalen larm om att de nya rutinerna gjorde att mängden rum per pass och städare ökade drastiskt. Det är just antalet rum, inte tiden i sig, som är problemet, säger Juan Torres, som är HRF-ombud och skyddsombud på Scandic Europa.
– Problemet är hur man lägger upp städtakten. Först får vi stanna-rum, och sedan fyller de på med avreserum om det finns. Om det inte finns kan det bli hur många stanna-rum som helst. Det behövs ett tak för hur många rum man kan städa på en dag.

I slutet av oktober lämnade Juan Torres in en så kallad 66a-anmälan till sin arbetsgivare och till Arbetsmiljöverket. Det är ett officiellt krav enligt arbetsmiljölagen om att villkoren för städarna måste utredas och förbättras.

Den 12 november ska Arbetsmiljöverket därför göra en inspektion på Scandic Europa. Samma dag kommer även Scandics nya Sverigechef, Martin Creydt, till Scandic Europa för att träffa Juan Torres. Han säger i en intervju med Hotellrevyn att han vill "backa bandet" och se över hur de nya rutinerna har införts. Juan Torres välkomnar Martin Creydts initiativ.
– Det är jättebra. Jag hoppas att vi kan backa bandet. Men det måste finnas på papper, ett protokoll på att detta är det som gäller. Finns det inte på papper så kan det bli likadant på andra hotell. Men jag tycker att det är jättebra att han är med på noterna, det välkomnar jag.

Läs intervjun med Scandics nya Sverigechef, Martin Creydt.

 

Fakta: Detta har hänt

Hotellkedjan Scandic har infört ett nytt städkoncept för rum där gäster bor över, så kallade stanna-rum. Grundprincipen är att antalet arbetsmoment i rummen minskas ner till fyra, i stället för 15 som tidigare. Samtidigt minskas den rekommenderade städtiden per rum ner till fem minuter, för ett rum där en person har bott. I materialet står till exempel att en säng bör ta cirka 45 sekunder att bädda. Där står även att målet med den nya modellen är att kostnadseffektivisera städningen. Konceptet gäller i alla länder där kedjan finns.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här