Tema: Städ Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Scandic ser över städtakten

Scandics nya städrutiner har nu spritt sig över landet. Städare berättar om upp mot 60 rum per pass - med ont i kroppen och sårad yrkesstolthet som följd. Nu säger Scandics nya ledning att saker gått snett när de nya rutinerna infördes och att det behövs en översyn.

Publicerad 7 november 2013
Scandic ser över städtakten
Juan Torres, platsombud på Scandic Europa i Göteborg. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Scandickedjans nya regler för städning har spritt sig över landet. Städare berättar om upp till 60 rum per pass – med ont i kroppen och sårad yrkesstolthet som följd. Nu säger Scandics nya ledning att saker har gått snett i införandet av de nya reglerna, och att rutinerna ska ses över.
– Det här är hemskt. Det finns inte en enda städerska här som inte har ont.
Det säger Fia Jonsson, plats-ombud på Scandic Crown i Göteborg. Sedan ett par veckor tillbaka gäller hotellkedjans nya och omdiskuterade städrutiner, där vissa rumstyper inte får ta mer än fem minuter, även här.
Tidigare städade personalen på Scandic Crown runt 22 rum på åtta timmar. I dag är antalet mer än det dubbla, berättar Fia Jonsson.
– Vi har listor där folk städar 116 rum på två personer. Det tas ingen hänsyn till varken ålder eller de som är gravida. De i ledningen förstår nog inte hur det är.

De nya städrutinerna har nu införts på de flesta av landets Scandic-hotell.
Hotellrevyn har pratat med städare från ett tiotal hotell som vittnar om en arbetssituation som blivit allt tuffare. En är Annelie Bergström, städerska på Scandic Hallandia i Halmstad.
– Jag tänker på dem som är 20 år nu, de kommer att ha förslitningsskador redan om tio år. Scandic visar gärna utåt att de köper Fairtrade och vill köpa varor där arbetarna behandlas på ett bra sätt. Det vore bra om även de egna arbetarna behandlades bra.
Annelie Bergström säger att hennes hotell »inte drabbats lika hårt« som till exempel Scandic Europa, men att städtakten ändå ökat till en nivå där städarnas kroppar tar stryk.
– Man blir uppgiven. Det är så svårt att kämpa mot de som bestämmer. Jag vet inte heller hur många som har energi kvar att stå upp för sin rätt, säger Annelie Bergström.

Först ut var Scandic Europa i Göteborg. Där slog personalen larm om att de nya rutinerna gjorde att mängden rum per pass och städare ökade drastiskt. Det är just antalet rum, inte tiden i sig, som är problemet, säger Juan Torres, som är HRF-ombud och skyddsombud på Scandic Europa.
– Problemet är hur man lägger upp städtakten. Först får vi stanna-rum, och sedan fyller de på med avreserum om det finns. Om det inte finns kan det bli hur många stanna-rum som helst. Det behövs ett tak för hur många rum man kan städa på en dag.

I slutet av oktober lämnade Juan Torres in en så kallad 66a-anmälan till sin arbetsgivare och till Arbetsmiljöverket. Det är ett officiellt krav enligt arbetsmiljölagen om att villkoren för städarna måste utredas och förbättras.

Den 12 november ska Arbetsmiljöverket därför göra en inspektion på Scandic Europa. Samma dag kommer även Scandics nya Sverigechef, Martin Creydt, till Scandic Europa för att träffa Juan Torres. Han säger i en intervju med Hotellrevyn att han vill "backa bandet" och se över hur de nya rutinerna har införts. Juan Torres välkomnar Martin Creydts initiativ.
– Det är jättebra. Jag hoppas att vi kan backa bandet. Men det måste finnas på papper, ett protokoll på att detta är det som gäller. Finns det inte på papper så kan det bli likadant på andra hotell. Men jag tycker att det är jättebra att han är med på noterna, det välkomnar jag.

Läs intervjun med Scandics nya Sverigechef, Martin Creydt.

 

Fakta: Detta har hänt

Hotellkedjan Scandic har infört ett nytt städkoncept för rum där gäster bor över, så kallade stanna-rum. Grundprincipen är att antalet arbetsmoment i rummen minskas ner till fyra, i stället för 15 som tidigare. Samtidigt minskas den rekommenderade städtiden per rum ner till fem minuter, för ett rum där en person har bott. I materialet står till exempel att en säng bör ta cirka 45 sekunder att bädda. Där står även att målet med den nya modellen är att kostnadseffektivisera städningen. Konceptet gäller i alla länder där kedjan finns.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 47 artiklar

Alla artiklar i temat (44 till)
Nyheter ARBETSMARKNAD

Studie: Så diskrimineras arbetssökande

Det pågår etnisk diskriminering i den svenska restaurangbranschen. Det menar forskare vid statliga IFAU, efter att ha låtit fiktiva personer söka jobb i branschen.

Publicerad 15 februari 2019 Kommentera
Studie: Så diskrimineras arbetssökande
Forskare har undersökt vilka som kallas till anställningsintervju. Foto: Mostphotos

Statistik visar att arbetslösheten bland utrikesfödda är högre än bland inrikesfödda.
En del av den skillnaden kan förklaras med diskriminering, i alla fall i restaurangbranschen. Det menar forskare vid det statliga forskningsinstitutet IFAU.

I studien skickade forskarna fiktiva ansökningar till kaféer och restauranger som sökte folk.
De sökande fick bakgrund i olika länder, men samma ålder och ungefär samma erfarenheter. Forskarna noterade sedan i vilken utsträckning de sökande blev kallade till intervjuer.

Diskrimineringen slår olika hårt mot olika grupper bland de utrikesfödda.

Kåre Vernby. Foto: IFAU

Resultatet var entydigt: personer från Somalia och Irak har betydligt lägre chanser att få komma på intervju än identiska sökande från Sverige eller Polen.
– Det var tyvärr inte särskilt förvånande. Tidigare svenska studier har visat att utrikesfödda diskrimineras, men vår är den första som visar att diskrimineringen slår olika hårt mot olika grupper bland de utrikesfödda, säger Kåre Vernby som är en av forskarna bakom studien.

Forskarna ville också undersöka om det fanns något de sökande själva kan göra för att bli mer attraktiva.
En del av de fiktiva personerna fick därför svenskt medborgarskap medan andra fick tidigare arbetslivserfarenhet från restaurangbranschen. Det visade sig dock att inget av detta nämnvärt förbättrade chanserna att få komma på intervju.

Fakta från studien

  • 21 procent av de svenskfödda och 17 procent av de födda i Polen fick positiva svar.
  • De sökande med ursprung i Irak blev kallade i 10 procent av fallen, medan motsvarande andel bland de somaliska sökande bara var 5 procent.
  • Kvinnor kallades oftare till intervju än män, oavsett födelseland.
  • Lägst chans hade somaliska män. Endast 2,5 procent av dem fick en inbjudan till intervju.

Källa: ”Etniska hierarkier och diskriminering på arbetsmarknaden”, IFAU.

Forskarna lät också en del av de fiktiva jobbsökarna nämna att de var religiöst engagerade.
Resultatet förvånade något, säger Kåre Vernby. Det visade sig att det minskade kallelserna för de svenskfödda, medan religiös aktivitet inte är till nackdel för utrikesfödda.
– Det hade vi inte räknat med. Det är svårt att säga vad det beror på. Socialpsykologisk forskning kring stereotyper har visat att det kan vara en fördel att passa in i stereotypen. Att vara religiöst aktiv och född Sverige kan eventuellt uppfattas som lite avvikande i det sekulära Sverige, medan det passar in i stereotypa bilden av någon från till exempel ett muslimskt land. Det skulle dock behövas mer forskning om detta innan några säkra slutsatser kan dras.

Kåre Vernby tror inte att etnisk diskriminering är unikt för restaurangbranschen.
Men eftersom det är en bransch dit många unga och utrikesfödda söker sig får det stor effekt.
– Förekommer det diskriminering i den här branschen så påverkar det väldigt många, säger han.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 47 artiklar

Alla artiklar i temat (44 till)
Nyheter RESOR

HRF granskar sina resekostnader

Hotell- och restaurangfacket har gjort en genomgång av ledningens resor de senaste tre åren. ”Det ställs, helt korrekt, höga krav på oss att vi agerar med måttfullhet.” Det säger Malin Ackholt, ordförande.

Publicerad 11 februari 2019 Kommentera
HRF granskar sina resekostnader
Malin Ackholt, ordförande, är den i HRF:s ledning som oftast reser utanför Norden. Foto: Peter Jönsson, Olexandr Bychykhin/Istockphoto

Med anledning av Aftonbladets granskningar av resor inom fackförbund har HRF gjort en genomgång av ledningens resor. Där framgår att det i huvudsak är ordförande Malin Ackholt som reser utrikes.

I Hotell- och restaurangfackets resepolicy framgår att man ska tänka på klimatet, hellre välja tåg än flyg, göra kostnadsmedvetna val och i första hand välja ekonomiklass på flyget.

Malin Ackholt har vid två tillfällen 2018 valt att flyga business class.
– Det är tillåtet enligt vår policy om det är långa resor. Vi gör alltid en avvägning när vi bokar. Det ska vara effektivt, både vad gäller tidsåtgång och omställningstid. Vi gjorde bedömningen att business class var det rimligaste vid de här tillfällena, också ur ett arbetsmiljöperspektiv.

Kan du förstå om det sticker i ögonen?
– Jag är övertygad om att medlemmarna anser att det ska vara så kostnadseffektivt som möjligt, men jag tror också att de har förståelse för att resor ibland måste ske på annat sätt. Det viktigaste är att vi kan redovisa varför vi har fattat de besluten.

Enligt genomgången har Malin Ackholt gjort sex resor 2018. Fyra av dem var inom Europa.
De resor som skedde med business class gick till Bali, där det hölls ett styrelsemöte i världsfacket IUL:s hotell- och restaurangsektor HRCT samt Las Vegas, där det amerikanska systerfacket UFCW hade kongress.

Vad får medlemmarna ut av HRF:s internationella engagemang?
– Vår verksamhet är global. Mycket som påverkar våra medlemmars vardag beslutas i Bryssel. Det är oerhört viktigt att vi är med och påverkar på internationell nivå.

Aftonbladets granskning

Här hittar du Aftonbladets artikelserie ”Facktopparna”.

Kommer ni att se över resepolicyn?
– Jag tror att HRF alltid ska vara uppmärksamt på våra styrande dokument. Alla policyer ses över årligen eller åtminstone varje kongressperiod.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 47 artiklar

Alla artiklar i temat (44 till)
Nyheter EU-val

”Viktigaste EU-valet på decennier”

LO laddar återigen för valkampanj. Planen är att prata EU-val med 150 000 medlemmar – och helst få dem att rösta på sin kandidat, Johan Danielsson. LO kallar det kommande EU-valet för det viktigaste på decennier.

Publicerad 8 februari 2019 Kommentera
”Viktigaste EU-valet på decennier”
Söndagen den 26 maj är det val till EU-parlamentet. Både LO och HRF valkompanjar. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos, Colourbox

Inför riksdagsvalet i höstas storsatsade Hotell- och restaurangfacket och de andra LO-förbunden. Nu är det dags igen. I veckan presenterade LO sin valplattform inför EU-valet i maj.

Under parollen ”Ta tillbaka kontrollen, trygghet för vanligt folk” pekar LO ut en rad områden där man vill se politik som främjar arbetare, till exempel stärkt rätt att organisera sig fackligt och mer prioriterat arbetsmiljöarbete.

Valet handlar också om att bekämpa den högerextrema trend som blåser genom Europa, sade LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson när plattformen presenterades.
– Detta är det viktigaste EU-valet på decennier. Det handlar om ett val mellan det demokratiska Europa, som många i Sverige vill ha, och ett högerextremt Europa med inslag av nationalistiska och fascistiska partier.

Ur LO:s valplattform

  • Företag som stadigvarande bedriver verksamhet i Sverige ska fullt ut underkastas svenska regler. Kontrollen ska ske där arbetet utförs.
  • EU-samarbetet ska prioritera att stärka arbetstagarnas möjlighet att organisera sig fackligt.
  • Det förebyggande arbetsmiljöarbetet ska ges särskild prioritet.
  • Andelen otrygga anställningar och ofrivilliga deltider måste minska. Heltid ska vara norm i hela EU.
  • EUs jämställdhetsstrategi måste lyfta kvinnors situation på arbetsmarknaden med målet att minska andelen otrygga anställningar och ofrivilliga deltider.

Läs hela LO:s valplattform här.

LO har också ställt sig bakom en egen kandidat till EU-parlamentet, Johan Danielsson. Han är till vardags EU-samordnare på LO, och står nu på Socialdemokraternas lista.

Daniel Jernström
Daniel Jernström. Foto: Rebecka Uhlin

Planen är att prata EU-val med 150 000 LO-medlemmar. Hotell- och restaurangfackets mål är att nå 5 000 av dem. Det berättar förbundets valledare Daniel Jernström.
– Det är ganska likt valplanen vi hade nu till riksdagsvalet. Vi ska genomföra en samtalskampanj. Målet är att prata med 5 000 medlemmar, varav 4 000 ska vara enskilda samtal eller telefonsamtal.

Syftet är dels att uppmärksamma medlemmarna på EU-valet, och dels att få fler att rösta på Socialdemokraterna och LO:s kandidat, säger Daniel Jernström.
– Vi vill ju att Johan Danielsson ska bli vald. Vi behöver folk i EU som bevakar våra intressen. Men vi vill också att fler ska gå och rösta. Det är inte alla som ens vet om att det är val.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 47 artiklar

Alla artiklar i temat (44 till)
Fråga om jobbet.
155
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här