Tema: Städ Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Scandic ser över städtakten

Scandics nya städrutiner har nu spritt sig över landet. Städare berättar om upp mot 60 rum per pass - med ont i kroppen och sårad yrkesstolthet som följd. Nu säger Scandics nya ledning att saker gått snett när de nya rutinerna infördes och att det behövs en översyn.

Publicerad 7 november 2013
Scandic ser över städtakten
Juan Torres, platsombud på Scandic Europa i Göteborg. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Scandickedjans nya regler för städning har spritt sig över landet. Städare berättar om upp till 60 rum per pass – med ont i kroppen och sårad yrkesstolthet som följd. Nu säger Scandics nya ledning att saker har gått snett i införandet av de nya reglerna, och att rutinerna ska ses över.
– Det här är hemskt. Det finns inte en enda städerska här som inte har ont.
Det säger Fia Jonsson, plats-ombud på Scandic Crown i Göteborg. Sedan ett par veckor tillbaka gäller hotellkedjans nya och omdiskuterade städrutiner, där vissa rumstyper inte får ta mer än fem minuter, även här.
Tidigare städade personalen på Scandic Crown runt 22 rum på åtta timmar. I dag är antalet mer än det dubbla, berättar Fia Jonsson.
– Vi har listor där folk städar 116 rum på två personer. Det tas ingen hänsyn till varken ålder eller de som är gravida. De i ledningen förstår nog inte hur det är.

De nya städrutinerna har nu införts på de flesta av landets Scandic-hotell.
Hotellrevyn har pratat med städare från ett tiotal hotell som vittnar om en arbetssituation som blivit allt tuffare. En är Annelie Bergström, städerska på Scandic Hallandia i Halmstad.
– Jag tänker på dem som är 20 år nu, de kommer att ha förslitningsskador redan om tio år. Scandic visar gärna utåt att de köper Fairtrade och vill köpa varor där arbetarna behandlas på ett bra sätt. Det vore bra om även de egna arbetarna behandlades bra.
Annelie Bergström säger att hennes hotell »inte drabbats lika hårt« som till exempel Scandic Europa, men att städtakten ändå ökat till en nivå där städarnas kroppar tar stryk.
– Man blir uppgiven. Det är så svårt att kämpa mot de som bestämmer. Jag vet inte heller hur många som har energi kvar att stå upp för sin rätt, säger Annelie Bergström.

Först ut var Scandic Europa i Göteborg. Där slog personalen larm om att de nya rutinerna gjorde att mängden rum per pass och städare ökade drastiskt. Det är just antalet rum, inte tiden i sig, som är problemet, säger Juan Torres, som är HRF-ombud och skyddsombud på Scandic Europa.
– Problemet är hur man lägger upp städtakten. Först får vi stanna-rum, och sedan fyller de på med avreserum om det finns. Om det inte finns kan det bli hur många stanna-rum som helst. Det behövs ett tak för hur många rum man kan städa på en dag.

I slutet av oktober lämnade Juan Torres in en så kallad 66a-anmälan till sin arbetsgivare och till Arbetsmiljöverket. Det är ett officiellt krav enligt arbetsmiljölagen om att villkoren för städarna måste utredas och förbättras.

Den 12 november ska Arbetsmiljöverket därför göra en inspektion på Scandic Europa. Samma dag kommer även Scandics nya Sverigechef, Martin Creydt, till Scandic Europa för att träffa Juan Torres. Han säger i en intervju med Hotellrevyn att han vill "backa bandet" och se över hur de nya rutinerna har införts. Juan Torres välkomnar Martin Creydts initiativ.
– Det är jättebra. Jag hoppas att vi kan backa bandet. Men det måste finnas på papper, ett protokoll på att detta är det som gäller. Finns det inte på papper så kan det bli likadant på andra hotell. Men jag tycker att det är jättebra att han är med på noterna, det välkomnar jag.

Läs intervjun med Scandics nya Sverigechef, Martin Creydt.

 

Fakta: Detta har hänt

Hotellkedjan Scandic har infört ett nytt städkoncept för rum där gäster bor över, så kallade stanna-rum. Grundprincipen är att antalet arbetsmoment i rummen minskas ner till fyra, i stället för 15 som tidigare. Samtidigt minskas den rekommenderade städtiden per rum ner till fem minuter, för ett rum där en person har bott. I materialet står till exempel att en säng bör ta cirka 45 sekunder att bädda. Där står även att målet med den nya modellen är att kostnadseffektivisera städningen. Konceptet gäller i alla länder där kedjan finns.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter LÖNESTÖD

HRF stoppar samråd

Från den 1 november kommer Hotell- och restaurangfacket inte längre yttra sig över arbetsgivare som vill anställa personer med lönestöd. HRF upplever att Arbetsförmedlingen ändå inte tar till sig av den information man ger.

Publicerad 22 oktober 2019 Kommentera
HRF stoppar samråd
Samråden om lönestöd fungerar dåligt, därför slutar HRF med dem, säger Per Persson, avtalssekreterare. Foto: Peter Kroon/Arbetsförmedlingen, Peter Jönsson

När en arbetsgivare vill anställa någon med lönestöd, exempelvis lönebidrag, är det en rad steg på vägen. Arbetsförmedlingen, som beslutar om stödet, ska först inhämta ett yttrande från berörd facklig organisation.
Facket ska säga om arbetsgivaren har kollektivavtal eller åtminstone villkor som motsvarar de i avtal. Dessutom kan facket varna om man anser att företaget inte är seriöst, till exempel betalar ut fel lön eller staplar bidragsanställningar på varandra.

För två år sedan kontaktade HRF arbetsmarknadsdepartementet för att påtala att systemet med samråd behöver förändras.
– Det är i grunden en bra verksamhet. Det är vårt sätt att hålla koll på arbetsmarknaden och se till att folk inte hamnar på fel arbetsplats. Om det fungerar. Men det har det inte gjort, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.

Arbetsförmedlingens egen utredning visar att myndigheten samråder med facken i hälften av alla lönestödsärenden. Dessutom upplever Hotell- och restaurangfacket att förbundet lägger stora resurser på samråden, men att Arbetsförmedlingen ofta struntar i vad HRF säger.

Hade det varit meningsfullt hade vi sett annorlunda på det.

– Vi gör statens kontrolljobb. I vårt fall handlar det om 4–6 heltidstjänster varje år. Om vi ska fortsätta måste vi få betalt för det. Det finns ingen anledning att våra medlemmar ska stå för kostnaden, när det ändå inte leder till något. Hade det varit meningsfullt hade vi sett annorlunda på det, säger Per Persson.

Varje år läggs runt 1,5 miljarder på lönestöd inom hotell- och restaurangbranschen. Om det används på rätt sätt är det en bra investering, tror Per Persson.
– Men det är bara 18 procent som har en anställning när lönestödet upphör. Skattepengar bidrar alltså till ett utnyttjande av utsatta människor. När man är så generös med bidrag ökar dessutom arbetslösheten i vår bransch, eftersom arbetsgivare inte tillsvidareanställer personal.

Den sista oktober är alltså sista dagen för Arbetsförmedlingen att samråda med HRF om lönestöd. Därefter kommer myndigheten att mötas av ett autosvar där förbundet förklarar varför de inte längre lämnar utlåtanden.

Nyheter TÄVLING

Hallå där, Alva Hansson

Nu har Årets sommarjobbare 2019 utsetts. Alva Hansson, 18 år, vann restaurangkategorin för sitt arbete på Gullmarsstrand Hotell och konferens.

Publicerad 22 oktober 2019 Kommentera
Hallå där, Alva Hansson
Alva Hansson, sommarjobbare på Gullmarsstrand. Foto: Privat

Grattis, varför fick du priset?
– Tack! De sa att jag var positiv och spred det till andra, att jag tog tag i saker och var noggrann i det jag gör.

 Var det din första sommar inom hotell- och restaurangbranschen?
– Nej, tredje. Jag började arbeta frukost och lunch, året efter lunch och kväll, i somras bara kvällsservering. Jag har också jobbat helger och julbord.

 Vad har du lärt dig genom jobbet?
– Man får prata med många olika människor och lär sig hantera situationer när något går fel. I år fick jag mer ansvar. Första året gick jag gärna och frågade andra om det var något, sedan lärde jag mig att vissa beslut får man ta i stunden. I somras fick jag också presentera vin på bröllop. Tidigare har jag tyckt att det varit jobbigt att prata inför folk men man vänjer sig ganska snabbt vid att prata inför 130 personer. Det är mycket som jag kommer att ha nytta av sedan i arbetslivet.

De vann också

Övriga vinnare blev Emil Åbom som jobbade på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell, (hotellkategorin) och Maja Svensson, The Townhouse, Borås (kökskategorin).

Priset delas ut av hotellkoncernen Svenska kulturpärlor.

 Vad består vinsten av?
– Jag får ett presentkort på en hotellhelg och så ska jag få åka på Summer Camp på en hotell- och restauranghögskola i Schweiz två veckor nästa sommar. Det var jätteroligt och oväntat, jag visste inte ens att de hade nominerat mig!

 Vad gör du nu i höst?
Jag går tredje året på teknikvetenskapsprogrammet på gymnasiet. När jag är klar med det vill jag nog jobba några år inom hotell- och restaurang, sedan får jag se.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter förhandling

Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor

En HRF-medlem, anställd på en gård som föder upp alpackor, krävde att få ut sin slutlön och semesterersättning. Då anklagade arbetsgivare honom för sex alpackors död – och krävde nästan 500 000 kronor. Nu har de förlikats.

Publicerad 18 oktober 2019 Kommentera
Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor
När HRF-medlemmen ville ha ut sin lön anklagade arbetsgivaren honom för att ha haft ihjäl sex alpackor. Alpackorna på bilden har inget med saken att göra. Foto: Tomasz Matuszewski/Mostphotos

Den anställde arbetade bland annat med att sköta alpackorna på gården. Våren 2018 sade han upp sig. Men arbetsgivaren vägrade betala ut hans innestående lön och semesterersättning, och medlemmen vände sig till Hotell- och restaurangfacket.
– Då kom arbetsgivaren med ett motkrav på nästan 500 000 kronor. Han menade att sex av alpackorna hade avlidit efter att vår medlem hade misskött dem, säger HRF-ombudsman Emil Bäckström.

Facket menade att kravet var orimligt. Detta eftersom medlemmen varit anställd på alpackagården med lönestöd, i vilket det ingick att han skulle handledas på arbetet.
– Vi anser att man inte kan kräva det ansvaret utifrån de förutsättningarna, säger Emil Bäckström.

När facket och arbetsgivaren inte kunnat enas stämde HRF arbetsgivaren i tingsrätten. I veckan hölls en muntlig förberedelse i ärendet. Där kom parterna överens om en förlikning som bland annat innebar att HRF-medlemmen får 40 000 kronor.
– Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna ta upp frågan om de döda alpackorna igen, säger Emil Bäckström.

Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här