Tema: Städ Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Scandic ser över städtakten

Scandics nya städrutiner har nu spritt sig över landet. Städare berättar om upp mot 60 rum per pass - med ont i kroppen och sårad yrkesstolthet som följd. Nu säger Scandics nya ledning att saker gått snett när de nya rutinerna infördes och att det behövs en översyn.

Publicerad 7 november 2013
Scandic ser över städtakten
Juan Torres, platsombud på Scandic Europa i Göteborg. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Scandickedjans nya regler för städning har spritt sig över landet. Städare berättar om upp till 60 rum per pass – med ont i kroppen och sårad yrkesstolthet som följd. Nu säger Scandics nya ledning att saker har gått snett i införandet av de nya reglerna, och att rutinerna ska ses över.
– Det här är hemskt. Det finns inte en enda städerska här som inte har ont.
Det säger Fia Jonsson, plats-ombud på Scandic Crown i Göteborg. Sedan ett par veckor tillbaka gäller hotellkedjans nya och omdiskuterade städrutiner, där vissa rumstyper inte får ta mer än fem minuter, även här.
Tidigare städade personalen på Scandic Crown runt 22 rum på åtta timmar. I dag är antalet mer än det dubbla, berättar Fia Jonsson.
– Vi har listor där folk städar 116 rum på två personer. Det tas ingen hänsyn till varken ålder eller de som är gravida. De i ledningen förstår nog inte hur det är.

De nya städrutinerna har nu införts på de flesta av landets Scandic-hotell.
Hotellrevyn har pratat med städare från ett tiotal hotell som vittnar om en arbetssituation som blivit allt tuffare. En är Annelie Bergström, städerska på Scandic Hallandia i Halmstad.
– Jag tänker på dem som är 20 år nu, de kommer att ha förslitningsskador redan om tio år. Scandic visar gärna utåt att de köper Fairtrade och vill köpa varor där arbetarna behandlas på ett bra sätt. Det vore bra om även de egna arbetarna behandlades bra.
Annelie Bergström säger att hennes hotell »inte drabbats lika hårt« som till exempel Scandic Europa, men att städtakten ändå ökat till en nivå där städarnas kroppar tar stryk.
– Man blir uppgiven. Det är så svårt att kämpa mot de som bestämmer. Jag vet inte heller hur många som har energi kvar att stå upp för sin rätt, säger Annelie Bergström.

Först ut var Scandic Europa i Göteborg. Där slog personalen larm om att de nya rutinerna gjorde att mängden rum per pass och städare ökade drastiskt. Det är just antalet rum, inte tiden i sig, som är problemet, säger Juan Torres, som är HRF-ombud och skyddsombud på Scandic Europa.
– Problemet är hur man lägger upp städtakten. Först får vi stanna-rum, och sedan fyller de på med avreserum om det finns. Om det inte finns kan det bli hur många stanna-rum som helst. Det behövs ett tak för hur många rum man kan städa på en dag.

I slutet av oktober lämnade Juan Torres in en så kallad 66a-anmälan till sin arbetsgivare och till Arbetsmiljöverket. Det är ett officiellt krav enligt arbetsmiljölagen om att villkoren för städarna måste utredas och förbättras.

Den 12 november ska Arbetsmiljöverket därför göra en inspektion på Scandic Europa. Samma dag kommer även Scandics nya Sverigechef, Martin Creydt, till Scandic Europa för att träffa Juan Torres. Han säger i en intervju med Hotellrevyn att han vill "backa bandet" och se över hur de nya rutinerna har införts. Juan Torres välkomnar Martin Creydts initiativ.
– Det är jättebra. Jag hoppas att vi kan backa bandet. Men det måste finnas på papper, ett protokoll på att detta är det som gäller. Finns det inte på papper så kan det bli likadant på andra hotell. Men jag tycker att det är jättebra att han är med på noterna, det välkomnar jag.

Läs intervjun med Scandics nya Sverigechef, Martin Creydt.

 

Fakta: Detta har hänt

Hotellkedjan Scandic har infört ett nytt städkoncept för rum där gäster bor över, så kallade stanna-rum. Grundprincipen är att antalet arbetsmoment i rummen minskas ner till fyra, i stället för 15 som tidigare. Samtidigt minskas den rekommenderade städtiden per rum ner till fem minuter, för ett rum där en person har bott. I materialet står till exempel att en säng bör ta cirka 45 sekunder att bädda. Där står även att målet med den nya modellen är att kostnadseffektivisera städningen. Konceptet gäller i alla länder där kedjan finns.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter VOVVAR PÅ KROGEN

Det här gäller för fyrbenta gäster

Att ta med hunden ut på restaurang är varken totalförbjudet eller en rättighet. Men inne i köket råder husdjursförbud, det slår lagstiftningen fast.

Publicerad 20 maj 2020 Kommentera
Det här gäller för fyrbenta gäster
Får lille Fido följa med in och fika? Foto: Istockphoto

1 Kund går före hund. Det är ingen rättighet att få fika ihop med lille Fido. Det är i slutändan företagets ägare som avgör om man får ha med sig djur och var djuret i så fall får vara. Med hänsyn till allergiska och hundrädda gäster är det många som säger nej.

2 Stanna! Hundar får inte följa med in om det finns risk för att livsmedel smutsas ned eller att någon smitta överförs. Den risken är kanske störst i butiker med frukt och annat på öppna hyllor, men skulle även kunna vara aktuellt på en servering med självplock.

3 Hundgöra. En gäst bör få ta med sig sin ledarhund, servicehund eller liknande in i en serveringslokal, enligt Livsmedelsverket. Undantaget är om det finns risk för att livsmedel smutsas ned.

Läs mer

Reglerna är EU:s gemensamma om livsmedelshygien, EG-förordningen 852/2004, kapitel ıx.

4 Hit! (men inte längre). Släpp inte in vofsingar i köket. Husdjur får inte vara i lokaler där livsmedel bereds eller hanteras. Det finns däremot inga regler för exempelvis matsalar, personalutrymmen eller liknande.

5 Får man klappa? Bäst att hälsa på avstånd om du har arbetskläder på dig. Undvik allt som riskerar att sprida eventuella bakterier till mat och dryck. Det gäller även indirekt spridning, det vill säga om arbetskläder, redskap eller liknande skulle få hundbacil­lusker på sig och sedan komma i kontakt med livsmedel.

6 Inte tigga! Vissa ställen har speciell hundmeny, andra erbjuder bara en vattenskål. Och vatten är ett säkert val. Det finns mycket som kan vara skadligt för en hunds hälsa, bland annat avokado, choklad, deg, nötter, russin och druvor. Det är självklart hundägarens ansvar att se till att vovven inte får i sig något farligt.

7 Andra djur då? Reglerna gäller för alla husdjur, men det är sällan kakaduor, katter och andra sällskapsdjur hänger med ut.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter KRIMINALITET

Kriminella köper in sig i branschen

Restaurangverksamhet har länge lockat kriminella som till exempel vill tvätta pengar. Nu ser fler chansen att ta sig in i branschen med onda avsikter.

Publicerad 19 maj 2020 Kommentera
Kriminella köper in sig i branschen
Många restauranger har svårt att få ekonomin att gå ihop på grund av coronakrisen. Det har öppnat upp för kriminella att ta sig in i branschen. Foto: Colourbox

Coronakrisen gör att många krögare har svårt att få ekonomin att gå ihop. Det har gett kriminella ökad möjlighet att köpa restaurangverksamheter.

– Jag kan säga att det har ökat, utan att gå in på detaljer. Och risken är stor att det kommer att bli fler, säger Carina Cutlip, enhetschef på Stockholms stads tillståndsenhet.

Hennes verksamhet samverkar med polisen för att öka kontrollen.
– Det finns en serie omständigheter som gör att vi har extra koll på det här, med tanke på det läge som är.

Flera av de tips man fått in har kommit från anställda.
– Det kan vara anställda som hör av sig till oss eller polisen och uppger att man har uppmanats att slå in fel i kassan eller liknande.

Carina Cutlip tror att många som jobbar i branschen har en känsla för när allt inte står rätt till.
– Sedan kan det vara att man befinner sig i en beroendesituation eller att man är rädd, som gör att man inte anmäler. Det går alltid att höra av sig till oss eller till polisen helt anonymt.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

”Det känns som det går åt rätt håll”

En har fått jaga timmar inom kommunen, en är korttidspermitterad och en bytte jobb mitt i röran. Och en fick behålla sitt arbetstillstånd och stanna i Sverige. Så har det gått för några av HRF:arna under coronakrisen.

Publicerad 18 maj 2020 Kommentera
”Det känns som det går åt rätt håll”
Bryan Conejeros Cabrera, Jenny Kallin Stillman, Katrin Y Euw, Bijendra Manandhar. Foto: Privat, Elis Hoffman, Anna-Lena Lundqvist.
Jenny Kallin Stillman. Foto: Privat

För hotell- och restaurangbranschens anställda har de senaste månaderna varit minst sagt turbulenta. För två månader sedan varslades kocken Jenny Kallin Stillman om uppsägning från sitt trygga jobb på Hotell Toppen i Storuman. Sedan uppsägningstiden tog slut har hon jagat timmar i kommunens olika kök.
– Jag har hankat mig fram som timvikarie. Det känns som att gå tillbaka i tiden, säger hon.

De var många som fick sluta. Hotellet har fortfarande öppet, men det är väldigt lite att göra, säger Jenny. Nyligen var hon tillbaka när arbetsgivaren ordande grillkväll för både gamla och nuvarande anställda.
– Först visste jag inte om jag skulle gå, men det var trevligt. Det känns väldigt tråkigt att det blev så här.

För ett par dagar sedan fick hon erbjudande om ett vikariat som köksansvarig, som hon tackade ja till.
– Det känns skönt, då har jag lite tid att hitta något annat. Jag hoppas att det löser sig.

Vi längtar efter att det ska bli bättreBijendra Manandhar, hotellstädare

Bijendra Manandhar. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Även för hotellstädaren Bijendra Manandhar på mässhotellet Gothia Towers i Göteborg var läget oklart för två månader sedan. Gästantalet sjönk snabbt i takt med att alla stora mässor ställdes in. Bijendra, som nyligen fått en tillsvidareanställning, var orolig för att förlora jobbet. Men så blev det inte.
– Jag jobbar fortfarande. De har varslat runt 200 personer, men jag är inte en av dem. Det känns skönt att ha en tjänst kvar.

I nuläget är Bijendra korttidspermitterad och jobbar bara 20 procent.
– Det finns lite att göra, men vi jobbar på och försöker att vara glada på jobbet. Vi är väldigt noga med städningen och alla detaljer.
Han hoppas nu att sommaren ska innebära att gästerna kommer tillbaka.
– Vi längtar efter att det ska bli bättre. Att det inte ska vara kaos i världen längre.

Jag har hört om många som får tillbaka sina timmarBryan Conejeros Cabrera, kock

Bryan Conejeros Cabrera. Foto: Privat

Det var i Stockholm som coronaviruset först slog till på allvar i mars. På restaurang Sturehof i centrala Stockholm märktes nedgången snabbt. Kocken Bryan Conejeros Cabrera berättade då om tomma bord och personal som inte hade något att göra. Nu tycker han att läget är ett annat.
– Det är lite mer folk ute, folk rör sig mer och mer. Man orkar inte vara hemma längre, och smittotalet har sjunkit så att man vågar sig ut.

Bryan säger att hans vänner och bekanta i branschen börjar få arbeta mer igen.
– Jag har hört om många som får tillbaka sina timmar eller sina jobb. Jag har hört om arbetsgivare som varslade om uppsägning i stället för att korttidspermittera, och som ångrar sig nu. Det känns som att det går åt rätt håll.
Själv jobbar Bryan inte kvar på Sturehof. Mitt i krisen fick han nytt jobb som souschef på en annan restaurang. När pandemin bröt ut hade han precis tackat ja till erbjudandet.
– Så jag var lite skraj för att det inte skulle bli av, men det var ingen fara. Det känns jättekul.

Det är enorm lättnadKatryn Y Euw, kock

Katrin Y Euw. Foto: Elis Hoffman

En grupp som drabbats extra hårt av coronakrisen är hotell- och restauranganställda med arbetstillstånd från Migrationsverket. För två månader sedan pratade Hotellrevyn med paret Katrin Y Euw och Imadesuryasa från Indonesien. De hade precis sagts upp från sina jobb som kockar på Hotel Clarion Sign i Stockholm, och hade tre månader på sig att hitta nya anställningar för att inte riskera utvisning. Nu har det löst sig, åtminstone för Katrin.
– Mina chefer har verkligen försökt hjälpa mig, de har varit fantastiska.
Som ett resultat av det arbetet har hon fått sitt jobb tillbaka, fast med nya arbetsuppgifter. Hon ska laga sushi till hotellets spaavdelning.
– Det är en enorm lättnad, både för oss och för våra barn. De är jättelyckliga och kan sova igen på nätterna.

Det är fortfarande väldigt lugnt på hotellet, men Katrin tycker ändå att hon ser en ljusning.
– Det är på väg upp. Det kommer mer gäster varje vecka. Folk har tröttnat på att vara hemma.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Fråga om jobbet.
95
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här