”Städning kräver kunskap”
Många gäster anser att just städningen är helt avgörande för hotellupplevelsen. Foto: Pernille Tofte
Porträttet | Tema: Städ yrke: husfru
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Städning kräver kunskap”

Det var ingen slump som fick Katarina Gälldin att jobba med hotellstäd. Vägen hit gick genom Grythyttans hotellutbildning, praktik i London och studieresor.

Publicerad 18 september 2012
inlinebild
I sitt arbete har Katarina kontakt med alla de andra avdelningarna. Foto: Pernille Tofte

Det råder full aktivitet i lobbyn på Scandic Grand Central i Stockholm. En grupp från Asien checkar ut medan en amerikansk familj i bekväma skor frågar ut tålmodiga receptionister om öppettider och sevärdheter. Men trots aktiviteten känns det förvånansvärt lugnt – och inte minst välstädat. En del av det är HRF:aren Katarina Gälldins förtjänst. Hon är assisterande husfru och ansvarar för lokalstädningen.
– Vi är tre assisterande husfruar med olika ansvarsområden. Vi har 391 rum så det finns alltid något att göra, säger Katarina när hon möter i lobbyn.
Hon har jobbat här i snart ett år, ­ungefär lika länge som hotellet har haft öppet.
– Det har varit roligt att vara med från början. Att bygga upp något tillsammans när alla är nya samtidigt, säger hon.
Ny i branschen var hon dock inte. ­Katarina började jobba i hotell- och ­restaurangbranschen redan som 13-åring, som allt-i-allo på en camping hemma i Sundsvall. Och att välja hotell- och ­restaurangprogrammet på gymnasiet var bara naturligt.
– Jag visste att jag ville jobba med service, och jag visste att jag ville satsa högt.
För att kunna göra det ville hon ha en ­högre utbildning. Efter studenten sökte hon till Grythyttans hotell- och värdskapsprogram, ett val hon aldrig har ångrat. Framför allt uppskattade hon praktik­perioderna. Det var under en av dessa, på ett hotell i London, som Katarina insåg var hennes framtid låg.
- Där jobbade en fantastisk husfru. Hon blev min förebild. Hon var precis en sådan ledare som jag ville vara. Innan dess visste jag inte riktigt vad jag skulle inrikta mig på.

Ledarskap är en stor del även i arbetet som assisterande husfru. Katarina skriver städlistor, håller morgonmöten och sköter personalfrågor. Många saker sköts från städets lilla kontor i kulvertarna under hotellet. På vägen dit hälsar Katarina på all personal vi möter.
– I mitt arbete har jag kontakt med alla de andra avdelningarna. Det är väldigt roligt.
Inne på kontoret har en stor världskarta fått pryda hela ena väggen. Från kartan hänger fastnålade sidenband i olika färger som representerar hotellpersonalens ­ursprungsländer.
- Det är häftigt att se att det finns så mycket olika ursprung bara här!
I städet är personalens ursprung extra blandat. Katarina vänder sig mot bilden av att städyrket skulle vara okvalificerat, bara för att många invandrade och unga får sina första jobb här. Visst kan alla städa, men inte med kvalitet, säger Katarina.
– Städyrket är grymt undervärderat. Alla som jobbar här är fantastiska på sitt jobb. Det kräver kunskap.

Hon har även full respekt för hur tungt arbetet kan vara. Katarina minns med fasa sin första städpraktik, på ett hotell i Sundsvall.
- Det var så tungt att jag blev sjuk i flera veckor efteråt. Jag tänker på det ibland. Det var en nyttig erfarenhet.
I dag städar hon inte särskilt ofta. I stället går en del av hennes arbete ut på att kvalitetskontrollera andras städning, en uppgift som kan kännas tuff när många av kollegorna arbetat med hotellstäd i 15 -  20 år.
– Jag är bara 24, så jag känner mig ganska ung bland alla med lång erfarenhet. Jag försöker att inte vara för pettjatig, utan ha en bra dialog. Bra personalkänsla är betydligt viktigare än att vara städproffs. Jag är inte världens bästa städare själv.

Hon tycker att just städningen är något som hotellen egentligen borde lyfta fram mer, eftersom de flesta undersökningar visar att många gäster anser att just städningen är helt avgörande för hotell­upplevelsen.
– Folk tar det för givet. Man tänker inte på att det faktiskt är personer som ser till att det blir så rent och fint. Däremot är det väldigt lätt att klaga om det är något som är fel.
Ett av Katarinas framtidsmål är därför att uppgradera städarnas yrkesstatus. Hur det ska gå till funderar hon fortfarande på, men kanske blir det genom det egna hotell hon drömmer om att öppna någon gång. Ett litet boutiquehotell med 40 - 50 rum, modernt inrett och med rätt känsla. Men viktigast av allt – med en bra hotellchef.
– Jag vill vara en chef som lyckas förmedla mina värderingar och en bra känsla till all personal, från receptionister till diskare och städare. Och som får personerna bakom arbetet att synas.

Katarina Gälldin

Ålder: 24.
Bor: Uppvuxen i Sundsvall, bor nu i Stockholm tillsammans med sin syster.
Gör: Jobbar som assisterande husfru på Scandic Grand Central.
Utbildning: Hotell- och värdskaps­programmet på Grythytte Akademi vid Örebro Universitet.
Fritidsintressen: Resor, träning, friluftsliv, kompisar och matlagning.

Katarinas tips för att skapa yrkesstolthet i städet:

  • Skapa ett bra team.
  • Låt personalen lära ut kunskaper och specialiteter till varandra.
  • Uppmärksamma när någon gör det »lilla extra«.
  • Låt alla vara delaktiga i att skapa en målbild av vad man ska erbjuda gästerna.
  • Ta tillvara idéer och förslag.
  • Ge utvecklingsmöjligheter till exempel genom utbildning, föreläsningar och varierande arbetsuppgifter.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Fråga om jobbet.
161
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här