Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter förhandling

Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor

En HRF-medlem, anställd på en gård som föder upp alpackor, krävde att få ut sin slutlön och semesterersättning. Då anklagade arbetsgivare honom för sex alpackors död – och krävde nästan 500 000 kronor. Nu har de förlikats.

Publicerad 18 oktober 2019 Kommentera
Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor
När HRF-medlemmen ville ha ut sin lön anklagade arbetsgivaren honom för att ha haft ihjäl sex alpackor. Alpackorna på bilden har inget med saken att göra. Foto: Tomasz Matuszewski/Mostphotos

Den anställde arbetade bland annat med att sköta alpackorna på gården. Våren 2018 sade han upp sig. Men arbetsgivaren vägrade betala ut hans innestående lön och semesterersättning, och medlemmen vände sig till Hotell- och restaurangfacket.
– Då kom arbetsgivaren med ett motkrav på nästan 500 000 kronor. Han menade att sex av alpackorna hade avlidit efter att vår medlem hade misskött dem, säger HRF-ombudsman Emil Bäckström.

Facket menade att kravet var orimligt. Detta eftersom medlemmen varit anställd på alpackagården med lönestöd, i vilket det ingick att han skulle handledas på arbetet.
– Vi anser att man inte kan kräva det ansvaret utifrån de förutsättningarna, säger Emil Bäckström.

När facket och arbetsgivaren inte kunnat enas stämde HRF arbetsgivaren i tingsrätten. I veckan hölls en muntlig förberedelse i ärendet. Där kom parterna överens om en förlikning som bland annat innebar att HRF-medlemmen får 40 000 kronor.
– Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna ta upp frågan om de döda alpackorna igen, säger Emil Bäckström.

Ur temat Pensionsfusket
Nyheter PENSION

”Man kan inte bara höja pensionsåldern”

I går beslutade riksdagen att höja pensionsåldern. Att bara höja gränsen för när man får gå i pension är inte rätt, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 17 oktober 2019 Kommentera
”Man kan inte bara höja pensionsåldern”
I veckan höjdes lägsta pensionsålder till 62 år. På sikt ska den höjas ytterligare. Foto: Birgit Reitz-Hofmann/Mostphotos

Nästa år höjs åldern då man tidigast har rätt att gå i pension, från 61 till 62 år. Samtidigt höjs gränsen för hur länge man har rätt att ha kvar sin anställning. Dagens 67 år blir i stället 69 år. Efter det säger lagen om anställningsskydd, las, att arbetsgivare har rätt att säga upp personer utan att ha något särskilt skäl.

Bakom beslutet ligger en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna.
–  Jag kan förstå att man behöver göra något när snittåldern i Sverige ökar med två timmar om dagen. Men man kan inte bara höja pensionsåldern. Man måste skapa förutsättningar för människor att jobba längre. Man ska inte behöva gå sönder. Vi har väldigt få i branschen som jobbar till 65 i dag, för att kroppen inte funkar, säger Malin Ackholt.

Bakgrunden till att pensionsåldern höjs är att människor lever allt längre. Men medellivslängden för kvinnor i typiska LO-yrken med låga inkomster har inte ökat de senaste tio åren, visar en LO-rapport.

För att anställda inom hotell och restaurang ska orka jobba längre krävs satsningar på arbetsmiljö och trygghet, menar Malin Ackholt.
– Det behövs mer pengar i systemet. Minst dubbelt så mycket måste satsas på förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Dessutom behöver man lägga mer pengar i pensionssystemet. Annars gör sådana här beslut människor enkom fattigare.

– Kvinnor i vår bransch ligger på en pension som motsvarar drygt 50 procent av inkomsten. Lägger man till det utbredda fusket med tjänstepensionerna så inser man att politiken, men även vi parter har mycket kvar att göra.

Höjningarna är ett första steg i en planerad förändring av pensionssystemet. Om några år väntas gränserna höjas ytterligare.

Förändringarna gäller den allmänna, statliga, pensionen. Tjänstepensioner berörs inte.

Ingår i temat: Pensionsfusket 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Nyheter arbetsliv

Ny guide ska hjälpa arbetsgivare

Hur går ett medarbetarsamtal till? Och vad ska göras vid en nyanställning? Nu får branschens arbetsgivare ett nytt stöd som reder ut alla frågetecken. Det är HRF och Visita som tillsammans ligger bakom.

Publicerad 17 oktober 2019 1 kommentar
Ny guide ska hjälpa arbetsgivare
Branschens arbetsgivare ska få stöd i sitt arbetsgivarskap. Foto: Colourbox/Syda Productions
Malin Ackholt
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Den nya vägledningen heter Branschkoden och har tagits fram med medel från BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Den innehåller praktisk information, checklistor och mallar för allt från jobbannonser och nyanställningar till medarbetarsamtal.
– Detta är ett sätt att ge arbetsgivare handledning i hur de ska kunna utöva ett bra arbetsgivarskap, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Malin Ackholt.

Idén om en praktisk handledning för arbetsgivare väcktes ursprungligen av krögaren Fredrik Eriksson, som också varit involverad i arbetet. Det har även förtroendevalda från HRF varit, liksom unga chefer samt arbetsgivare i branschen.
– Arbetsgruppen har tittat på olika delar och ringat in områden. Det handlar inte om att lösa saker som är kollektivavtalsreglerade eller lagreglerade, utan om att hjälpa arbetsgivare göra mer rätt. Allt blir enklare om man gör rätt från början, säger Malin Ackholt.

Fakta: Branschkoden

Branschkoden är tillgänglig för alla och är gratis att ladda ner. Den kommer bland annat att finnas på Hotell- och restaurangfackets sajt och på Visita.se. Den finns också att hitta på bfuf.se.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här