Ur temat
Nyheter hotellstäd

Kritik när Scandic drar ner på städning

I dag inför Scandic ett nytt miljökoncept där städning av så kallade stanna-rum tas bort. Hotell- och restaurangfacket är kritiskt och varnar för negativa konsekvenser för städpersonalen.

Publicerad 6 maj 2019
Kritik när Scandic drar ner på städning
Från och med i dag städas inte så kallade stanna-rum automatiskt på Scandics hotell. HRF varnar för negativa följder för personalen. Foto: Colourbox

Scandic skriver i ett pressmeddelande att konceptet är en del av kedjans hållbarhetsarbete där gästerna ges möjlighet att påverka sitt klimatavtryck under vistelsen. Från och med i dag ska städpersonalen inte automatiskt städa rum där gästerna bor mer än en natt, så kallade stanna-rum. I stället måste gäster som vill ha städning beställa detta senast kvällen före.
– Det är tydligt att vi måste göra förändringar i vårt samhälle för miljöns och klimatets skull. Det här initiativet handlar om vad vi kan göra tillsammans med våra gäster och samtidigt använda kraften av att vi är en stor kedja för att göra skillnad på riktigt, skriver Vanessa Butani, hållbarhetschef på Scandic Hotels, i pressmeddelandet.

Men på Hotell- och restaurangfacket möter de nya städrutinerna skarp kritik.
– Vi har flaggat för farhågor som vi har för hur detta påverkar städpersonalen, bland annat när det gäller arbetsmiljö och schemaläggning, säger Susanne Bali som är centralombudsman på HRF.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

I fredags träffade hon Scandic i en central förhandling och framförde fackets invändningar. De handlar till exempel om försvårad schemaläggning när gästerna kan meddela att de vill ha städning fram till klockan 23 kvällen före. En annan gäller arbetsmiljön, säger Susanne Bali.
– Man kan anta att arbetet blir tyngre när de lättare stanna-rummen försvinner och det bara blir avresestäd.

Det finns också frågetecken kring hur det nya konceptet kommer att påverka antalet tjänster inom hotellstädet på Scandic.
– Det medför osäkerhet bland städpersonalen, särskilt nu inför sommarperioden, säger Susanne Bali.

Hon tycker också att sättet som Scandic valt att införa det nya konceptet är märkligt.
– Att som så stor arbetsgivare kalla till förhandling på en fredag för att införa en sådan här stor förändring följande måndag, det är ett märkligt tillvägagångssätt.

Susanne Bali poängterar att HRF är helt för miljöbesparande åtgärder, men att dessa hade kunnat genomföras tillsammans med facket och de förtroendevalda inom kedjan.
– Vi har byggt upp ett bra samarbete med Scandic, så det var lite förvånande, säger hon.

Konceptet införs på alla kedjans svenska hotell. Scandic skriver i pressmeddelandet att man räknar att kunna spara 10 miljoner liter vatten, 6 000 liter rengöringsmedel och 1,6 miljoner handdukar per år.

Hotellrevyn söker företrädare för Scandic.

Ingår i temat: 56 artiklar

Alla artiklar i temat (53 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här