Nyheter hotellstäd

Kritik när Scandic drar ner på städning

I dag inför Scandic ett nytt miljökoncept där städning av så kallade stanna-rum tas bort. Hotell- och restaurangfacket är kritiskt och varnar för negativa konsekvenser för städpersonalen.

Publicerad 6 maj 2019
Kritik när Scandic drar ner på städning
Från och med i dag städas inte så kallade stanna-rum automatiskt på Scandics hotell. HRF varnar för negativa följder för personalen. Foto: Colourbox

Scandic skriver i ett pressmeddelande att konceptet är en del av kedjans hållbarhetsarbete där gästerna ges möjlighet att påverka sitt klimatavtryck under vistelsen. Från och med i dag ska städpersonalen inte automatiskt städa rum där gästerna bor mer än en natt, så kallade stanna-rum. I stället måste gäster som vill ha städning beställa detta senast kvällen före.
– Det är tydligt att vi måste göra förändringar i vårt samhälle för miljöns och klimatets skull. Det här initiativet handlar om vad vi kan göra tillsammans med våra gäster och samtidigt använda kraften av att vi är en stor kedja för att göra skillnad på riktigt, skriver Vanessa Butani, hållbarhetschef på Scandic Hotels, i pressmeddelandet.

Men på Hotell- och restaurangfacket möter de nya städrutinerna skarp kritik.
– Vi har flaggat för farhågor som vi har för hur detta påverkar städpersonalen, bland annat när det gäller arbetsmiljö och schemaläggning, säger Susanne Bali som är centralombudsman på HRF.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

I fredags träffade hon Scandic i en central förhandling och framförde fackets invändningar. De handlar till exempel om försvårad schemaläggning när gästerna kan meddela att de vill ha städning fram till klockan 23 kvällen före. En annan gäller arbetsmiljön, säger Susanne Bali.
– Man kan anta att arbetet blir tyngre när de lättare stanna-rummen försvinner och det bara blir avresestäd.

Det finns också frågetecken kring hur det nya konceptet kommer att påverka antalet tjänster inom hotellstädet på Scandic.
– Det medför osäkerhet bland städpersonalen, särskilt nu inför sommarperioden, säger Susanne Bali.

Hon tycker också att sättet som Scandic valt att införa det nya konceptet är märkligt.
– Att som så stor arbetsgivare kalla till förhandling på en fredag för att införa en sådan här stor förändring följande måndag, det är ett märkligt tillvägagångssätt.

Susanne Bali poängterar att HRF är helt för miljöbesparande åtgärder, men att dessa hade kunnat genomföras tillsammans med facket och de förtroendevalda inom kedjan.
– Vi har byggt upp ett bra samarbete med Scandic, så det var lite förvånande, säger hon.

Konceptet införs på alla kedjans svenska hotell. Scandic skriver i pressmeddelandet att man räknar att kunna spara 10 miljoner liter vatten, 6 000 liter rengöringsmedel och 1,6 miljoner handdukar per år.

Hotellrevyn söker företrädare för Scandic.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här