Tema: Städ Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Delaktighet ger friskare städare

För att få ner sjukfrånvaron bland städare måste man satsa lika mycket på den psykosociala arbetsmiljön som på den fysiska. Det visar en ny doktorsavhandling.

Publicerad 21 februari 2014
Delaktighet ger 
friskare städare
Delaktighet och inflytande är lika viktigt som bra städredskap, visar ny forskning. Foto: Colourbox
inlinebild
Therese Öhrling, teknologie doktor vid Luleå tekniska universitet. Foto: Leif Nyberg

Tungt, enformigt och stressigt. Städyrket är ett av de mest skadedrabbade i landet. När man pratar om problem i städares arbetsmiljö handlar det dock ofta om den fysiska, och inte lika mycket om den psykosociala. Det är ett misstag, visar en ny doktorsavhandling från Luleå tekniska universitet.
– Man måste arbeta med hela människan. I städyrket är den psykosociala och fysiska arbetsmiljön så nära sammankopplade. Arbetet är både fysiskt och mentalt ansträngande, det räcker inte bara att jobba med den fysiska arbetsmiljön, säger Therese Öhrling, teknologie doktor.

Hon har följt städenheten i Piteå kommun som arbetat för att sänka sjukfrånvaron bland kommunens städare. Efter att länge ha fokuserat på den fysiska arbetsmiljön, utan att sjukfrånvaron sjunkit tillfredsställande, bestämde sig kommunen för att ta ett nytt grepp. En ny enhet startades, med egen budget och rätt att fatta egna beslut. Detta för att korta beslutsvägarna och öka städarnas möjlighet till inflytande och delaktighet. Resultatet blev bättre arbetsmiljö för städarna och ökad kvalitet på tjänsten.
– Det visade sig att städarna fick mer arbetsglädje än tidigare, tyckte att det var roligare att göra sitt arbete. Sjuktalen sjönk från över 18 procent ner till 4-5 procent, säger Therese Öhrling.

Samtidigt arbetade man för ökad kommunikation mellan chefer, kunder och anställda, till exempel skapades ett personalråd och en ledningsgrupp där städare sitter med.
– Men det är viktigt att poängtera att det måste vara tvåvägskommunikation. I många fall, när man bestämmer sig för att öka kommunikationen på en arbetsplats, så handlar det om envägskommunikation. Det ger inte inflytande och delaktighet på samma sätt.  

Att resultaten uppnåddes på en kommunal städenhet spelar ingen större roll menar Therese Öhrling. Modellen borde gå att införa på alla typer av städorganisationer.
– Ja, absolut. De lyckade insatserna har egentligen inte kostat pengar. Man har inte fått en större budget. Det handlar om en omfördelning av de ekonomiska resurserna.
Tvärtom, menar Therese Öhrling, kan det finnas pengar att tjäna på en bättre psykosocial arbetsmiljö.
– Vi har sett att detta har ökat produktiviteten och kvalitén, så för ett företag finns det konkurrensfördelar att vinna.

Tips för en bättre psykosocial arbetsmiljö för städare:

  • Korta beslutsvägarna.
  • Öka städarnas delaktighet och inflytande över arbetssituationen.
  • Förbättra kommunikationen mellan alla parter: anställda, chefer och kunder.
  • Jobba på de sociala relationerna på arbetsplatsen. Ta hjälp utifrån om det behövs, till exempel med teambuildning.
  • Synliggör och integrera städverksamheten i övrig verksamhet. Undvik städning utanför ordinarie arbetstid.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter förhandling

Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor

En HRF-medlem, anställd på en gård som föder upp alpackor, krävde att få ut sin slutlön och semesterersättning. Då anklagade arbetsgivare honom för sex alpackors död – och krävde nästan 500 000 kronor. Nu har de förlikats.

Publicerad 18 oktober 2019 Kommentera
Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor
När HRF-medlemmen ville ha ut sin lön anklagade arbetsgivaren honom för att ha haft ihjäl sex alpackor. Alpackorna på bilden har inget med saken att göra. Foto: Tomasz Matuszewski/Mostphotos

Den anställde arbetade bland annat med att sköta alpackorna på gården. Våren 2018 sade han upp sig. Men arbetsgivaren vägrade betala ut hans innestående lön och semesterersättning, och medlemmen vände sig till Hotell- och restaurangfacket.
– Då kom arbetsgivaren med ett motkrav på nästan 500 000 kronor. Han menade att sex av alpackorna hade avlidit efter att vår medlem hade misskött dem, säger HRF-ombudsman Emil Bäckström.

Facket menade att kravet var orimligt. Detta eftersom medlemmen varit anställd på alpackagården med lönestöd, i vilket det ingick att han skulle handledas på arbetet.
– Vi anser att man inte kan kräva det ansvaret utifrån de förutsättningarna, säger Emil Bäckström.

När facket och arbetsgivaren inte kunnat enas stämde HRF arbetsgivaren i tingsrätten. I veckan hölls en muntlig förberedelse i ärendet. Där kom parterna överens om en förlikning som bland annat innebar att HRF-medlemmen får 40 000 kronor.
– Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna ta upp frågan om de döda alpackorna igen, säger Emil Bäckström.

Ur temat Pensionsfusket
Nyheter PENSION

”Man kan inte bara höja pensionsåldern”

I går beslutade riksdagen att höja pensionsåldern. Att bara höja gränsen för när man får gå i pension är inte rätt, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 17 oktober 2019 Kommentera
”Man kan inte bara höja pensionsåldern”
I veckan höjdes lägsta pensionsålder till 62 år. På sikt ska den höjas ytterligare. Foto: Birgit Reitz-Hofmann/Mostphotos

Nästa år höjs åldern då man tidigast har rätt att gå i pension, från 61 till 62 år. Samtidigt höjs gränsen för hur länge man har rätt att ha kvar sin anställning. Dagens 67 år blir i stället 69 år. Efter det säger lagen om anställningsskydd, las, att arbetsgivare har rätt att säga upp personer utan att ha något särskilt skäl.

Bakom beslutet ligger en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna.
–  Jag kan förstå att man behöver göra något när snittåldern i Sverige ökar med två timmar om dagen. Men man kan inte bara höja pensionsåldern. Man måste skapa förutsättningar för människor att jobba längre. Man ska inte behöva gå sönder. Vi har väldigt få i branschen som jobbar till 65 i dag, för att kroppen inte funkar, säger Malin Ackholt.

Bakgrunden till att pensionsåldern höjs är att människor lever allt längre. Men medellivslängden för kvinnor i typiska LO-yrken med låga inkomster har inte ökat de senaste tio åren, visar en LO-rapport.

För att anställda inom hotell och restaurang ska orka jobba längre krävs satsningar på arbetsmiljö och trygghet, menar Malin Ackholt.
– Det behövs mer pengar i systemet. Minst dubbelt så mycket måste satsas på förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Dessutom behöver man lägga mer pengar i pensionssystemet. Annars gör sådana här beslut människor enkom fattigare.

– Kvinnor i vår bransch ligger på en pension som motsvarar drygt 50 procent av inkomsten. Lägger man till det utbredda fusket med tjänstepensionerna så inser man att politiken, men även vi parter har mycket kvar att göra.

Höjningarna är ett första steg i en planerad förändring av pensionssystemet. Om några år väntas gränserna höjas ytterligare.

Förändringarna gäller den allmänna, statliga, pensionen. Tjänstepensioner berörs inte.

Ingår i temat: Pensionsfusket 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Nyheter arbetsliv

Ny guide ska hjälpa arbetsgivare

Hur går ett medarbetarsamtal till? Och vad ska göras vid en nyanställning? Nu får branschens arbetsgivare ett nytt stöd som reder ut alla frågetecken. Det är HRF och Visita som tillsammans ligger bakom.

Publicerad 17 oktober 2019 1 kommentar
Ny guide ska hjälpa arbetsgivare
Branschens arbetsgivare ska få stöd i sitt arbetsgivarskap. Foto: Colourbox/Syda Productions
Malin Ackholt
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Den nya vägledningen heter Branschkoden och har tagits fram med medel från BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Den innehåller praktisk information, checklistor och mallar för allt från jobbannonser och nyanställningar till medarbetarsamtal.
– Detta är ett sätt att ge arbetsgivare handledning i hur de ska kunna utöva ett bra arbetsgivarskap, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Malin Ackholt.

Idén om en praktisk handledning för arbetsgivare väcktes ursprungligen av krögaren Fredrik Eriksson, som också varit involverad i arbetet. Det har även förtroendevalda från HRF varit, liksom unga chefer samt arbetsgivare i branschen.
– Arbetsgruppen har tittat på olika delar och ringat in områden. Det handlar inte om att lösa saker som är kollektivavtalsreglerade eller lagreglerade, utan om att hjälpa arbetsgivare göra mer rätt. Allt blir enklare om man gör rätt från början, säger Malin Ackholt.

Fakta: Branschkoden

Branschkoden är tillgänglig för alla och är gratis att ladda ner. Den kommer bland annat att finnas på Hotell- och restaurangfackets sajt och på Visita.se. Den finns också att hitta på bfuf.se.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här