Tema: Städ Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Delaktighet ger friskare städare

För att få ner sjukfrånvaron bland städare måste man satsa lika mycket på den psykosociala arbetsmiljön som på den fysiska. Det visar en ny doktorsavhandling.

Publicerad 21 februari 2014
Delaktighet ger 
friskare städare
Delaktighet och inflytande är lika viktigt som bra städredskap, visar ny forskning. Foto: Colourbox
inlinebild
Therese Öhrling, teknologie doktor vid Luleå tekniska universitet. Foto: Leif Nyberg

Tungt, enformigt och stressigt. Städyrket är ett av de mest skadedrabbade i landet. När man pratar om problem i städares arbetsmiljö handlar det dock ofta om den fysiska, och inte lika mycket om den psykosociala. Det är ett misstag, visar en ny doktorsavhandling från Luleå tekniska universitet.
– Man måste arbeta med hela människan. I städyrket är den psykosociala och fysiska arbetsmiljön så nära sammankopplade. Arbetet är både fysiskt och mentalt ansträngande, det räcker inte bara att jobba med den fysiska arbetsmiljön, säger Therese Öhrling, teknologie doktor.

Hon har följt städenheten i Piteå kommun som arbetat för att sänka sjukfrånvaron bland kommunens städare. Efter att länge ha fokuserat på den fysiska arbetsmiljön, utan att sjukfrånvaron sjunkit tillfredsställande, bestämde sig kommunen för att ta ett nytt grepp. En ny enhet startades, med egen budget och rätt att fatta egna beslut. Detta för att korta beslutsvägarna och öka städarnas möjlighet till inflytande och delaktighet. Resultatet blev bättre arbetsmiljö för städarna och ökad kvalitet på tjänsten.
– Det visade sig att städarna fick mer arbetsglädje än tidigare, tyckte att det var roligare att göra sitt arbete. Sjuktalen sjönk från över 18 procent ner till 4-5 procent, säger Therese Öhrling.

Samtidigt arbetade man för ökad kommunikation mellan chefer, kunder och anställda, till exempel skapades ett personalråd och en ledningsgrupp där städare sitter med.
– Men det är viktigt att poängtera att det måste vara tvåvägskommunikation. I många fall, när man bestämmer sig för att öka kommunikationen på en arbetsplats, så handlar det om envägskommunikation. Det ger inte inflytande och delaktighet på samma sätt.  

Att resultaten uppnåddes på en kommunal städenhet spelar ingen större roll menar Therese Öhrling. Modellen borde gå att införa på alla typer av städorganisationer.
– Ja, absolut. De lyckade insatserna har egentligen inte kostat pengar. Man har inte fått en större budget. Det handlar om en omfördelning av de ekonomiska resurserna.
Tvärtom, menar Therese Öhrling, kan det finnas pengar att tjäna på en bättre psykosocial arbetsmiljö.
– Vi har sett att detta har ökat produktiviteten och kvalitén, så för ett företag finns det konkurrensfördelar att vinna.

Tips för en bättre psykosocial arbetsmiljö för städare:

  • Korta beslutsvägarna.
  • Öka städarnas delaktighet och inflytande över arbetssituationen.
  • Förbättra kommunikationen mellan alla parter: anställda, chefer och kunder.
  • Jobba på de sociala relationerna på arbetsplatsen. Ta hjälp utifrån om det behövs, till exempel med teambuildning.
  • Synliggör och integrera städverksamheten i övrig verksamhet. Undvik städning utanför ordinarie arbetstid.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här