Nyheter Personalbrist

Scandic satsar på egen städutbildning

På hotellkedjan Scandic har man länge arbetat med att hitta nya sätt att säkra kompetensförsörjningen. Nu startar kedjan en egen utbildning för hotellstädare.

Publicerad 26 februari 2019
Scandic satsar på egen städutbildning
Hotellkedjan hoppas på runt 100 nya anställda till sommaren. Foto: Sofia Andersson

– Bakgrunden är att vi inom Scandic anställer 2 000 personer varje år. Vi kan konstatera att antalet elever från gymnasiet som är inriktade på vår näring minskar, det finns ett jättegap. Vi behöver hitta nya sätt att lösa det på, säger Henrik Dider, HR-direktör på Scandic.

I mitten av februari startade den första klassen. Utbildningen, som hålls i samarbete med Lernia, är 20 veckor lång. Under den tiden lär sig eleverna bland annat ergonomi, logistik och service.

Den praktiska delen av undervisningen hålls på Scandics hotell, där också alla som tar examen erbjuds anställning.
Förhoppningen är att utbildningen ska ge hotellkedjan runt 100 nya anställda till sommaren, säger Henrik Dider.

Vi vet att det kommer in många människor till landet som har viljan att jobba.

Henrik Dider. Foto: Scandic hotels

Han tror att företagsförlagda utbildningar är framtiden för branschen.
– Vi kan inte längre förlita oss på de traditionella sätten. Vi vet att det kommer in många människor till landet som har viljan att jobba. Vi behöver hitta sätt att komplettera de utbildningsvägar som finns.

Den här typen av utbildningar har också en berikande effekt för företagen, säger Henrik Dider.
– På det här sättet får vi in mer mångfald i vår organisation, både kulturellt och åldersmässigt. Det ger en bättre serviceleverans för våra gäster.
För tillfället hålls utbildningen i Örebro, Stockholm och Helsingborg, men planen är att den ska starta på ytterligare en rad orter.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter CULINARY OLYMPICS

Hallå där, Matilda Pylkkö

Nyligen tog kocklandslaget silver i matlagnings-OS i Stuttgart. Matilda Pylkkö var där som commis.

Publicerad 25 februari 2020 Kommentera
Hallå där, Matilda Pylkkö
Matilda Pylkkö var commis under OS i matlagning med svenska kocklandslaget. Foto: Elis Hoffman

Berätta hur det var.

– Det var helt fantastiskt. En erfarenhet utöver det vanliga. Det var mäktigt att vara på plats för att göra det som vi har tränat på i ett år.

Om Matilda Pylkkö

Ålder: 19, snart 20.

Gör: Kock på Djuret i Stockholm.

Aktuell: Commis i Kocklandslaget som tog silver i matlagnings-OS.

Vad tar du med dig?

– Det är så roligt att få grotta ned sig i något så totalt. Man ser bara en sak – att stå i kök och laga mat. Det är en ynnest att få ha gjort det. Jag tar också med mig hur mycket man är kapabel till om man verkligen vill. Att se de här kockarnas passion och slit, utan att någonsin klaga, det är så inspirerande. Jag är så glad att jag fick den här erfarenheten.

Var det nervöst?

– Det var det absolut. Speciellt på prisutdelningen, det är ju där allt avgörs. Vi hade en bra känsla men det kom en bronsmedalj i en deltävling som gjorde att vi blev lite osäkra. Besvikelsen var rätt stor först att det bara blev silver. Men det är ju världens bragd – vi är näst bäst i världen.

Vill du tävla igen?

– Ja, absolut, men inte just nu. Nu vill jag jobba och kunna använda lite av det jag har lärt mig. Men sedan, om ett år kanske. Det är väldigt utvecklande med utmaningen.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

Asif fick inte ha skägg på jobbet

Anställda på McDonald’s i Umeå vittnar om att de tvingats välja mellan att raka av sitt skägg och att sluta på restaurangen. Asif Sarker är en av dem. Arbetsgivaren förnekar saken.

Publicerad 24 februari 2020 Kommentera
Asif fick inte ha skägg på jobbet
Asif Sarker menar att han fick sluta på McDonald's i Umeå eftersom han vägrade raka av sitt skägg. Foto: AnnaKarin Drugge

Det var tidningen Folkbladet som först skrev om problem på en McDonald’s-restaurang i Umeå. Flera anställda vittnar i tidningen om att problemen började när en ny ägare tillträdde i slutet av förra året. Ägaren ska enligt anställda ställt nya krav på klädsel och utseende, bland annat ska han ha infört en ”nolltolerans mot skägg”.
– Han skickade ett mejl till alla anställda om att alla måste raka sig varje dag före arbetet, säger Asif Sarker.

Asif är utövande muslim och bär skägg av religiösa skäl. Det hade han även vid anställningstillfället, och fram till att den nya ägaren tog över arbetade han med skäggskydd i köket.
– Men det var inte tillräckligt för den nya ägaren, säger Asif.
I mitten av februari fick han sin provanställning på restaurangen avslutad. Asif menar att det enda skälet var att han vägrade raka av sitt skägg.
– Jag hade inte misskött mitt arbete på något sätt. Ägaren var tydlig med att han inte ville ha någon som inte var renrakad på restaurangen. Det var inte bara jag som fick sluta.

Mikael Forsberg, ombudsman på HRF i Umeå, är bekant med problemen på restaurangen.
– Jag har fått frågor om detta från en medlem som hade fått tjat om att raka av sitt skägg. Jag berättade att det inte är något som arbetsgivaren kan kräva, säger han.
Han menar att det inte finns stöd i Livsmedelslagen för att kräva att anställda ska raka av sitt skägg.
– Man måste ha skäggskydd, liksom du måste ha skydd för håret när du arbetar i kök. Men det är också allt.
Ännu har han inte fått begäran om att driva ärenden för någon medlem på arbetsplatsen.
– Men vi kommer att följa utvecklingen, säger Mikael Forsberg.

Asif Sarker, som inte är medlem i HRF, är i dag arbetslös. Han överväger nu att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen. Det känns viktigt för honom att driva frågan vidare, även om han har liten förhoppning om att det ska leda någonstans.
– Jag bryr mig egentligen inte om jobbet, men eftersom jag inte har gjort något fel är det min rättighet att kräva det tillbaka.

Läs arbetsgivarens svar här.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

Arbetsgivaren: ”Det är olyckligt”

Ägaren till restaurangen där Asif Sarker arbetade, Erik Edin, menar att ingen har fått sluta på grund av sitt skägg. ”Om någon har uppfattat det på det viset så är det väldigt olyckligt”, skriver han i ett mejl.

Publicerad 24 februari 2020 Kommentera

Tidigare anställda berättar att de har fått sina provanställningar avslutade på grund av att de inte velat raka av sitt skägg. Vad säger du om det?
Som arbetsgivare kan jag inte uttala mig om enskilda individer av respekt för den personliga integriteten, men ingen har fått sluta hos oss på grund av den anledningen. Om någon har uppfattat det på det viset så är det väldigt olyckligt.

Enligt mejl som Hotellrevyn har tagit del av finns det eller har funnits en ”nolltolerans mot skägg” på arbetsplatsen. Varför det?
– Det är olyckligt om något mejl har misstolkats, man får ha skägg så länge det är kortklippt, välansat och rent. Det handlar om hygien och matsäkerhet.

Är det inte diskriminerande mot människor som av olika skäl vill ha skägg?
– All form av diskriminering är oacceptabel hos oss. Alla är välkomna till McDonald’s oavsett ursprung eller religionstillhörighet. Vi har anställda från hela världen med olika bakgrund, trosuppfattning och språk. Jag skulle faktiskt våga säga att mångfald är något som utmärker oss som arbetsgivare.

Har arbetssökande med skägg samma möjlighet som sökande utan skägg att få jobb hos dig?
– Ja, man kan ha skägg och jobba hos oss – men då ska det vara kortklippt och välansat av hygien- och matsäkerhetskäl.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Fråga om jobbet.
89
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här