Nyheter KONGRESS 2018

Många motioner om städtakt

Städtakt, strejkrätt och sexuella trakasserier är några av de frågor som Hotell- och restaurangfackets medlemmar tar upp i motioner till den kommande kongressen.

Publicerad 16 april 2018
Många motioner om städtakt
Många motioner tar upp hög arbetstakt inom housekeeping. Foto: Mostphotos

I höstas kunde alla medlemmar i HRF skicka in motioner, det vill säga förslag på vad förbundet ska lägga kraft på de närmaste åren. Motionerna ska behandlas på kongressen den 1 – 4 juni.  I mitten av april skickas de ut till alla kongressombud.

Det som händer i omvärlden påverkar vad medlemmarna tar upp i motionerna, säger Irith Blum, ombudsman på HRF.
– I höstas när motionerna skrevs var det mycket prat om metoo-rörelsen, förändrad strejkrätt, pensionsålder, hyvling och Nordeas flytt. Det märks i motionerna.

Det finns också ämnen som återkommer inför varje kongress.
– Det är frågor som fortsätter att vara viktiga för medlemmarna. Rätten till heltid, barnomsorg även på natten och längre semester till exempel.

Många motioner tar upp arbetsmiljön för städare. Här finns bland annat förslag om att det ska bli ett tak för hur många rum per dag som städas och att förbundet ska utreda hur belastningsskador kan förhindras genom lagstiftning.

Iréne Hansson, frukostansvarig på Scandic Väst i Gävle, har lämnat in två motioner om städtakt och ergonomi.
– Jag vill att HRF ska försöka påverka mer. Städtakt och ergonomi hänger ihop. Bara det att bära ut sängkläder och hämta nya, man tar så mycket man kan på en gång för att spara tid. Våningssängar borde bort, man får krypa på golvet för att bädda undersängen och klättra för att nå den övre, säger Iréne Hansson.

Något som också tas upp det här året är förtroendevaldas möjligheter att vara fackligt aktiva. Det föreslås bland annat att HRF ska anställa eller ersätta förtroendevalda för att de inte ska behöva använda sin fritid för uppdraget.

Så fungerar det

  1. HRF:s medlemmar skriver motioner, förslag på vad HRF ska arbeta för eller tycka i en viss fråga.
  2. Ombudsmän och tjänstemän på HRF går igenom motionerna, tittar i gamla protokoll och strategidokument för att se vad som sagts tidigare om frågan.
  3. Förbundsstyrelsen tar ställning till motionerna och föreslår vad kongressen ska besluta.
  4. Kongressen, som hålls den 1 – 4 juni i år, fattar beslut. De hundra demokratiskt valda kongressombuden röstar om motionerna.

Flera motioner föreslår att HRF ska slopa karensen för att hjälpa nya medlemmar. I dag måste man ha varit med tre månader innan förbundet kan driva ett ärende. Att hjälpa tidigare skulle ge fler en positiv bild av facket, menar motionärerna.

Enskilda medlemmar, klubbar eller lokalavdelningar kan stå bakom motionerna. Klubben på Hotell Gothia i Göteborg hör till årets flitigaste motionärer. De har skickat in närmare trettio motioner, som bland annat tar upp lokala stridsåtgärder, städtakt, medlemsavgifter och rekrytering.
– Vi kallade till ett möte och det kom 50 – 60 medlemmar. En ombudsman berättade hur det går till att skriva motioner och många ville skriva, berättar Sheragim Madani, ledamot i klubbstyrelsen.

Klubben uppmuntrar medlemmarna att göra sin röst hörd.
– Kongressen är vårt högsta beslutande organ. Tycker man att något är dåligt ska man försöka göra något åt det, som att skriva en motion, säger Sheragim Madani.

Vissa motioner som kommit in till förbundet rör sådant som tidigare kongress redan har fattat beslut om. Det kan bero på att man inte vet vad som redan görs, säger Irith Blum.
– Men det kan också handla om frustration. Man tycker kanske inte att det händer tillräckligt mycket i frågan.

Totalt kom det in 240 motioner, som blev 180 när dubbletter slogs samman. HRF:s förbundsstyrelse, FS, har gett sina synpunkter på vilka förslag kongressen ska säga ja till. Kongressen brukar i de flesta fall följa rekommendationerna, säger Irith Blum som har varit med på alla kongresser under de senaste 20 åren.
– Förbundsstyrelsen har ju manglat förslagen vid flera tillfällen. Det viktiga är att vi som föredrar frågorna kan förklara varför FS vill ge avslag, så att man inte känner sig överkörd. Men självklart kan det bli debatt och fattas andra beslut under kongressen.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här