Nyheter KONGRESS 2018

Många motioner om städtakt

Städtakt, strejkrätt och sexuella trakasserier är några av de frågor som Hotell- och restaurangfackets medlemmar tar upp i motioner till den kommande kongressen.

Publicerad 16 april 2018
Många motioner om städtakt
Många motioner tar upp hög arbetstakt inom housekeeping. Foto: Mostphotos

I höstas kunde alla medlemmar i HRF skicka in motioner, det vill säga förslag på vad förbundet ska lägga kraft på de närmaste åren. Motionerna ska behandlas på kongressen den 1 – 4 juni.  I mitten av april skickas de ut till alla kongressombud.

Det som händer i omvärlden påverkar vad medlemmarna tar upp i motionerna, säger Irith Blum, ombudsman på HRF.
– I höstas när motionerna skrevs var det mycket prat om metoo-rörelsen, förändrad strejkrätt, pensionsålder, hyvling och Nordeas flytt. Det märks i motionerna.

Det finns också ämnen som återkommer inför varje kongress.
– Det är frågor som fortsätter att vara viktiga för medlemmarna. Rätten till heltid, barnomsorg även på natten och längre semester till exempel.

Många motioner tar upp arbetsmiljön för städare. Här finns bland annat förslag om att det ska bli ett tak för hur många rum per dag som städas och att förbundet ska utreda hur belastningsskador kan förhindras genom lagstiftning.

Iréne Hansson, frukostansvarig på Scandic Väst i Gävle, har lämnat in två motioner om städtakt och ergonomi.
– Jag vill att HRF ska försöka påverka mer. Städtakt och ergonomi hänger ihop. Bara det att bära ut sängkläder och hämta nya, man tar så mycket man kan på en gång för att spara tid. Våningssängar borde bort, man får krypa på golvet för att bädda undersängen och klättra för att nå den övre, säger Iréne Hansson.

Något som också tas upp det här året är förtroendevaldas möjligheter att vara fackligt aktiva. Det föreslås bland annat att HRF ska anställa eller ersätta förtroendevalda för att de inte ska behöva använda sin fritid för uppdraget.

Så fungerar det

  1. HRF:s medlemmar skriver motioner, förslag på vad HRF ska arbeta för eller tycka i en viss fråga.
  2. Ombudsmän och tjänstemän på HRF går igenom motionerna, tittar i gamla protokoll och strategidokument för att se vad som sagts tidigare om frågan.
  3. Förbundsstyrelsen tar ställning till motionerna och föreslår vad kongressen ska besluta.
  4. Kongressen, som hålls den 1 – 4 juni i år, fattar beslut. De hundra demokratiskt valda kongressombuden röstar om motionerna.

Flera motioner föreslår att HRF ska slopa karensen för att hjälpa nya medlemmar. I dag måste man ha varit med tre månader innan förbundet kan driva ett ärende. Att hjälpa tidigare skulle ge fler en positiv bild av facket, menar motionärerna.

Enskilda medlemmar, klubbar eller lokalavdelningar kan stå bakom motionerna. Klubben på Hotell Gothia i Göteborg hör till årets flitigaste motionärer. De har skickat in närmare trettio motioner, som bland annat tar upp lokala stridsåtgärder, städtakt, medlemsavgifter och rekrytering.
– Vi kallade till ett möte och det kom 50 – 60 medlemmar. En ombudsman berättade hur det går till att skriva motioner och många ville skriva, berättar Sheragim Madani, ledamot i klubbstyrelsen.

Klubben uppmuntrar medlemmarna att göra sin röst hörd.
– Kongressen är vårt högsta beslutande organ. Tycker man att något är dåligt ska man försöka göra något åt det, som att skriva en motion, säger Sheragim Madani.

Vissa motioner som kommit in till förbundet rör sådant som tidigare kongress redan har fattat beslut om. Det kan bero på att man inte vet vad som redan görs, säger Irith Blum.
– Men det kan också handla om frustration. Man tycker kanske inte att det händer tillräckligt mycket i frågan.

Totalt kom det in 240 motioner, som blev 180 när dubbletter slogs samman. HRF:s förbundsstyrelse, FS, har gett sina synpunkter på vilka förslag kongressen ska säga ja till. Kongressen brukar i de flesta fall följa rekommendationerna, säger Irith Blum som har varit med på alla kongresser under de senaste 20 åren.
– Förbundsstyrelsen har ju manglat förslagen vid flera tillfällen. Det viktiga är att vi som föredrar frågorna kan förklara varför FS vill ge avslag, så att man inte känner sig överkörd. Men självklart kan det bli debatt och fattas andra beslut under kongressen.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter CULINARY OLYMPICS

Hallå där, Matilda Pylkkö

Nyligen tog kocklandslaget silver i matlagnings-OS i Stuttgart. Matilda Pylkkö var där som commis.

Publicerad 25 februari 2020 Kommentera
Hallå där, Matilda Pylkkö
Matilda Pylkkö var commis under OS i matlagning med svenska kocklandslaget. Foto: Elis Hoffman

Berätta hur det var.

– Det var helt fantastiskt. En erfarenhet utöver det vanliga. Det var mäktigt att vara på plats för att göra det som vi har tränat på i ett år.

Om Matilda Pylkkö

Ålder: 19, snart 20.

Gör: Kock på Djuret i Stockholm.

Aktuell: Commis i Kocklandslaget som tog silver i matlagnings-OS.

Vad tar du med dig?

– Det är så roligt att få grotta ned sig i något så totalt. Man ser bara en sak – att stå i kök och laga mat. Det är en ynnest att få ha gjort det. Jag tar också med mig hur mycket man är kapabel till om man verkligen vill. Att se de här kockarnas passion och slit, utan att någonsin klaga, det är så inspirerande. Jag är så glad att jag fick den här erfarenheten.

Var det nervöst?

– Det var det absolut. Speciellt på prisutdelningen, det är ju där allt avgörs. Vi hade en bra känsla men det kom en bronsmedalj i en deltävling som gjorde att vi blev lite osäkra. Besvikelsen var rätt stor först att det bara blev silver. Men det är ju världens bragd – vi är näst bäst i världen.

Vill du tävla igen?

– Ja, absolut, men inte just nu. Nu vill jag jobba och kunna använda lite av det jag har lärt mig. Men sedan, om ett år kanske. Det är väldigt utvecklande med utmaningen.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

Asif fick inte ha skägg på jobbet

Anställda på McDonald’s i Umeå vittnar om att de tvingats välja mellan att raka av sitt skägg och att sluta på restaurangen. Asif Sarker är en av dem. Arbetsgivaren förnekar saken.

Publicerad 24 februari 2020 Kommentera
Asif fick inte ha skägg på jobbet
Asif Sarker menar att han fick sluta på McDonald's i Umeå eftersom han vägrade raka av sitt skägg. Foto: AnnaKarin Drugge

Det var tidningen Folkbladet som först skrev om problem på en McDonald’s-restaurang i Umeå. Flera anställda vittnar i tidningen om att problemen började när en ny ägare tillträdde i slutet av förra året. Ägaren ska enligt anställda ställt nya krav på klädsel och utseende, bland annat ska han ha infört en ”nolltolerans mot skägg”.
– Han skickade ett mejl till alla anställda om att alla måste raka sig varje dag före arbetet, säger Asif Sarker.

Asif är utövande muslim och bär skägg av religiösa skäl. Det hade han även vid anställningstillfället, och fram till att den nya ägaren tog över arbetade han med skäggskydd i köket.
– Men det var inte tillräckligt för den nya ägaren, säger Asif.
I mitten av februari fick han sin provanställning på restaurangen avslutad. Asif menar att det enda skälet var att han vägrade raka av sitt skägg.
– Jag hade inte misskött mitt arbete på något sätt. Ägaren var tydlig med att han inte ville ha någon som inte var renrakad på restaurangen. Det var inte bara jag som fick sluta.

Mikael Forsberg, ombudsman på HRF i Umeå, är bekant med problemen på restaurangen.
– Jag har fått frågor om detta från en medlem som hade fått tjat om att raka av sitt skägg. Jag berättade att det inte är något som arbetsgivaren kan kräva, säger han.
Han menar att det inte finns stöd i Livsmedelslagen för att kräva att anställda ska raka av sitt skägg.
– Man måste ha skäggskydd, liksom du måste ha skydd för håret när du arbetar i kök. Men det är också allt.
Ännu har han inte fått begäran om att driva ärenden för någon medlem på arbetsplatsen.
– Men vi kommer att följa utvecklingen, säger Mikael Forsberg.

Asif Sarker, som inte är medlem i HRF, är i dag arbetslös. Han överväger nu att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen. Det känns viktigt för honom att driva frågan vidare, även om han har liten förhoppning om att det ska leda någonstans.
– Jag bryr mig egentligen inte om jobbet, men eftersom jag inte har gjort något fel är det min rättighet att kräva det tillbaka.

Läs arbetsgivarens svar här.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

Arbetsgivaren: ”Det är olyckligt”

Ägaren till restaurangen där Asif Sarker arbetade, Erik Edin, menar att ingen har fått sluta på grund av sitt skägg. ”Om någon har uppfattat det på det viset så är det väldigt olyckligt”, skriver han i ett mejl.

Publicerad 24 februari 2020 Kommentera

Tidigare anställda berättar att de har fått sina provanställningar avslutade på grund av att de inte velat raka av sitt skägg. Vad säger du om det?
Som arbetsgivare kan jag inte uttala mig om enskilda individer av respekt för den personliga integriteten, men ingen har fått sluta hos oss på grund av den anledningen. Om någon har uppfattat det på det viset så är det väldigt olyckligt.

Enligt mejl som Hotellrevyn har tagit del av finns det eller har funnits en ”nolltolerans mot skägg” på arbetsplatsen. Varför det?
– Det är olyckligt om något mejl har misstolkats, man får ha skägg så länge det är kortklippt, välansat och rent. Det handlar om hygien och matsäkerhet.

Är det inte diskriminerande mot människor som av olika skäl vill ha skägg?
– All form av diskriminering är oacceptabel hos oss. Alla är välkomna till McDonald’s oavsett ursprung eller religionstillhörighet. Vi har anställda från hela världen med olika bakgrund, trosuppfattning och språk. Jag skulle faktiskt våga säga att mångfald är något som utmärker oss som arbetsgivare.

Har arbetssökande med skägg samma möjlighet som sökande utan skägg att få jobb hos dig?
– Ja, man kan ha skägg och jobba hos oss – men då ska det vara kortklippt och välansat av hygien- och matsäkerhetskäl.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Fråga om jobbet.
89
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här