Ur temat Kongress 2018
Nyheter KONGRESS 2018

Många motioner om städtakt

Städtakt, strejkrätt och sexuella trakasserier är några av de frågor som Hotell- och restaurangfackets medlemmar tar upp i motioner till den kommande kongressen.

Publicerad 16 april 2018 Kommentera
Många motioner om städtakt
Många motioner tar upp hög arbetstakt inom housekeeping. Foto: Mostphotos

I höstas kunde alla medlemmar i HRF skicka in motioner, det vill säga förslag på vad förbundet ska lägga kraft på de närmaste åren. Motionerna ska behandlas på kongressen den 1 – 4 juni.  I mitten av april skickas de ut till alla kongressombud.

Det som händer i omvärlden påverkar vad medlemmarna tar upp i motionerna, säger Irith Blum, ombudsman på HRF.
– I höstas när motionerna skrevs var det mycket prat om metoo-rörelsen, förändrad strejkrätt, pensionsålder, hyvling och Nordeas flytt. Det märks i motionerna.

Det finns också ämnen som återkommer inför varje kongress.
– Det är frågor som fortsätter att vara viktiga för medlemmarna. Rätten till heltid, barnomsorg även på natten och längre semester till exempel.

Många motioner tar upp arbetsmiljön för städare. Här finns bland annat förslag om att det ska bli ett tak för hur många rum per dag som städas och att förbundet ska utreda hur belastningsskador kan förhindras genom lagstiftning.

Iréne Hansson, frukostansvarig på Scandic Väst i Gävle, har lämnat in två motioner om städtakt och ergonomi.
– Jag vill att HRF ska försöka påverka mer. Städtakt och ergonomi hänger ihop. Bara det att bära ut sängkläder och hämta nya, man tar så mycket man kan på en gång för att spara tid. Våningssängar borde bort, man får krypa på golvet för att bädda undersängen och klättra för att nå den övre, säger Iréne Hansson.

Något som också tas upp det här året är förtroendevaldas möjligheter att vara fackligt aktiva. Det föreslås bland annat att HRF ska anställa eller ersätta förtroendevalda för att de inte ska behöva använda sin fritid för uppdraget.

Så fungerar det

  1. HRF:s medlemmar skriver motioner, förslag på vad HRF ska arbeta för eller tycka i en viss fråga.
  2. Ombudsmän och tjänstemän på HRF går igenom motionerna, tittar i gamla protokoll och strategidokument för att se vad som sagts tidigare om frågan.
  3. Förbundsstyrelsen tar ställning till motionerna och föreslår vad kongressen ska besluta.
  4. Kongressen, som hålls den 1 – 4 juni i år, fattar beslut. De hundra demokratiskt valda kongressombuden röstar om motionerna.

Flera motioner föreslår att HRF ska slopa karensen för att hjälpa nya medlemmar. I dag måste man ha varit med tre månader innan förbundet kan driva ett ärende. Att hjälpa tidigare skulle ge fler en positiv bild av facket, menar motionärerna.

Enskilda medlemmar, klubbar eller lokalavdelningar kan stå bakom motionerna. Klubben på Hotell Gothia i Göteborg hör till årets flitigaste motionärer. De har skickat in närmare trettio motioner, som bland annat tar upp lokala stridsåtgärder, städtakt, medlemsavgifter och rekrytering.
– Vi kallade till ett möte och det kom 50 – 60 medlemmar. En ombudsman berättade hur det går till att skriva motioner och många ville skriva, berättar Sheragim Madani, ledamot i klubbstyrelsen.

Klubben uppmuntrar medlemmarna att göra sin röst hörd.
– Kongressen är vårt högsta beslutande organ. Tycker man att något är dåligt ska man försöka göra något åt det, som att skriva en motion, säger Sheragim Madani.

Vissa motioner som kommit in till förbundet rör sådant som tidigare kongress redan har fattat beslut om. Det kan bero på att man inte vet vad som redan görs, säger Irith Blum.
– Men det kan också handla om frustration. Man tycker kanske inte att det händer tillräckligt mycket i frågan.

Totalt kom det in 240 motioner, som blev 180 när dubbletter slogs samman. HRF:s förbundsstyrelse, FS, har gett sina synpunkter på vilka förslag kongressen ska säga ja till. Kongressen brukar i de flesta fall följa rekommendationerna, säger Irith Blum som har varit med på alla kongresser under de senaste 20 åren.
– Förbundsstyrelsen har ju manglat förslagen vid flera tillfällen. Det viktiga är att vi som föredrar frågorna kan förklara varför FS vill ge avslag, så att man inte känner sig överkörd. Men självklart kan det bli debatt och fattas andra beslut under kongressen.

Nyheter tävling

Pizza-SM avgjordes på branschmässa

Det var en hård kamp om finalplatserna i Pizza-SM som avgjordes på den stora branschmässan Gastro Nord i Älvsjö. En av de tävlande var Edi Velaj, kock på Scandic Anglais och Jamie's Italian i Stockholm.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
Pizza-SM avgjordes på branschmässa
Pizzabagaren och kocken Edi Velaj från Stockholm tävlade i Pizza-SM. Foto: Anna Hjorth

Kocken och HRF:aren Edi Velaj har jobbat med pizza och pasta i fem och ett halvt år. Men Pizza-SM var hans första officiella tävling.
– Vi tävlade på jobbet och jag vann med min pizza. Jag kallar den ”Il chef” och det betyder att det är kockens pizza.

Berätta om din pizza!
– Det är en speciell deg. Jag använder väldigt lite jäst, bara två gram per kilo vetemjöl. Den är kalljäst och får vila i kylskåpet i 72 timmar innan jag tar ut den. Då är den perfekt! Degen är viktig i pizzan, men här är det många som inte kan göra en äkta napolitansk pizzadeg.

Vad har du mer för ingredienser?
– Jag älskar italienska råvaror och smaker. Så jag har burrataost, havssalt, semitorkade körsbärstomater, krasse, svartpeppar och griskind på pizzan. Det smakar jättegott. Tyvärr blev min tävlingspizza lite bränd under, för jag har inte jobbat med den här ugnen tidigare.

Hur var det att tävla?
– Det var stressigt! Jag har inte tränat något särskilt, det har inte funnits tid till det för jag har jobbat. Det var annorlunda att tävla mot att jobba i det vanliga köket, för det är så mycket folk här. Men det var roligt.

Nu vann du inte – skulle du vilja tävla igen?
– Ja, jag vill försöka nästa år igen! Jag vet att många gillar min pizza. Den har funnits på menyn på Jamie’s i en månad som en specialpizza och det har gått jättebra.

Segrare i Pizza-SM blev Amir Bozaghian från Vezzo i Umeå.

Nyheter stämning

HRF stämmer i AD för utebliven ob

I ett och ett halvt år arbetade diskaren helg på Malmö-restaurangen, helt utan ob-ersättning. Nu stämmer HRF arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
HRF stämmer i AD för utebliven ob
Diskaren jobbade varannan helg i ett och ett halvt år, utan att få ob-tillägg. Foto: Istockphoto

Under ett och ett halvt år arbetade HRF-medlemmen som städare och diskare på en restaurang i Malmö. I tjänsten ingick arbete varannan helg, men för detta fick diskaren aldrig någon ob-ersättning. När Hotell- och restaurangfacket uppmärksammande arbetsgivaren på detta menade denne att ob-ersättningen hade förhandlats bort.
– De menade att de hade någon form av arbetstidsförkortning i stället för ob. Men det fanns för det första inga dokument som visade på detta, och för det andra kan man inte göra så. Man kan helt enkelt inte ta bort ob-tillägget, säger Emil Bäckström, ansvarig ombudsman på HRF.

Medlemmen har även fått för lite semesterersättning, menar Hotell- och restaurangfacket. Facket stämmer nu därför arbetsgivaren i Arbetsdomstolen för både kollektivavtalsbrott och brott mot semesterlagen. Sammanlagt kräver facket nästan 11 000 kronor i uteblivet ob-tillägg och semesterersättning. Dessutom vill HRF att medlemmen och förbundet ska få vardera 100 000 kronor i skadestånd.

Nyheter förbundet

HRF testar nya grepp mot medlemstapp

Hotell- och restaurangfacket fortsätter att förlora medlemmar. Sedan årsskiftet har man minskat med över 800 personer. Nu provar förbundet nya grepp för att vända trenden.

Publicerad 25 april 2018 Kommentera
HRF testar nya grepp mot medlemstapp
När HRF fyller 100 år bjuder man nya medlemmar på den första 100-lappen i medlemsavgift. Foto: Mostphotos

I slutet av mars hade Hotell- och restaurangfacket 29 791 medlemmar. Det är ungefär 800 färre än i början av 2018. Tittar man längre bakåt i tiden så är minskningen ännu större. I början av 2016 hade HRF över 31 000 medlemmar. Men förbundet är inte i kris, säger Pim van Dorpel, vice ordförande.
– Nej, men det är synnerligen allvarligt. Vi är väldigt oroade över att vi fortsätter att backa. Vi håller på att analysera orsakerna till det nu. Sedan måste den nya förbundsstyrelsen ta tag i frågan direkt efter kongressen, säger han.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En orsak till medlemstappet kan vara den snabba omsättningen av personal i branschen, menar Pim van Dorpel. Den avspeglas också i en snabb omsättning av medlemmar i facket. I mars registrerades till exempel 655 nya medlemmar. Samma månad valde 554 att gå ur och nära 200 togs bort eftersom de inte betalat avgiften.
– Många hinner knappt gå in i HRF innan de byter bransch och förbund. En annan orsak är högkonjunkturen. Det är extremt lätt att få jobb i branschen, så många tycker inte att de behöver tryggheten som medlemskapet innebär.

Men Pim van Dorpel tycker också att förbundet måste se på sin egen verksamhet med kritiska ögon. Han berättar bland annat att en medlemsundersökning är på gång.
– Vi måste fundera på om vi är tillräckligt attraktiva för dem som skulle kunna vara våra medlemmar. Vi har till exempel inte någon inkomstförsäkring, vilket konkurrerande förbund har. Kanske hade det sett annorlunda ut om vi också hade kunnat erbjuda det, säger han.

En del andra förbund har gratis medlemsavgift den första tiden. Nu ska Hotell- och restaurangfacket också testa det. I maj fyller förbundet 100 år och firar med att bjuda nya medlemmar på den 100-lapp som det annars kostar första månaden.
– Det blir en testballong för att se om det har någon effekt, särskilt när de nya ska börja betala som vanliga medlemmar. Men det är också ett sätt att uppmärksamma att vi fyller 100 år och en möjlighet att exponera våra frågor, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
134
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.