Nyheter arbetsmiljö

Värktabletter vardag för hotellstädare

Många hotellstädare måste ta värktabletter för att klara av jobbet. Det visar en undersökning som Hotell- och restaurangfacket har gjort.

Publicerad 15 juni 2016
Värktabletter vardag för hotellstädare
– Många, kanske alla, sitter där med sina tabletter på lunchen, säger städaren Julia. Foto: Colourbox

Har du ont i ländryggen, axlarna eller är stel i nacken? Om du jobbar med att städa på hotell är risken stor att du svarar »ja« på åtminstone någon av frågorna.
Det visar en enkät som Hotell- och restaurangfacket har gjort bland 300 hotellstädare.

Nio av tio svarade att de fick ont av jobbet. Av dem som hade ont var det sju av tio som svarade att de brukar ta värktabletter på grund av det.

På morgonen innan jobbet, före och efter lunch, och sedan när jag kommer hemJulia

Smärtsamt städjobb

Hösten 2014 gjorde HRF en enkät bland hotellstädare i hela landet. 296 personer svarade på frågor om sina arbetsvillkor.

  • 260 personer, 88 procent, har ont och tror det finns en koppling till jobbet.
  • Av dem som har ont tar 184 personer, 71 procent, värktabletter.

År 2015 gjorde HRF en uppföljning i mindre skala, med likartat undersökningsresultat.
En liknande enkät har gjorts i Finland, den visar siffror som stämmer väl överens med HRF:s undersökning.

– Jag tar tabletter, Alvedon och Ipren och allt möjligt. Det blir på morgonen innan jobbet, före och efter lunch, och sedan när jag kommer hem. Ibland har jag så ont i händerna att jag inte kan hålla mobilen, berättar Julia, som städar på ett hotell i Stockholm.
Julia har jobbat som hotellstädare i fyra år och beskriver en arbetssituation fylld av stress och ständigt ökade krav.

Att inte hinna ta rast eller gå på toa hör till vanligheterna. Den som sjukanmäler sig blir ifrågasatt av cheferna, berättar hon. I stället väljer hon och flera av hennes kollegor att försöka stå ut med hjälp av värktabletter.
– Det är många, kanske alla, som sitter där med sina tabletter på lunchen. Ibland vet man inte om de tänker äta mat eller bara ta tabletterna!

Marie Birgersson.
Marie Birgersson, HRF-ombudsman.

Marie Birgersson, ombudsman på HRF, är en av dem som tagit fram enkäten för hotellstädarna. Hon känner igen bilden av att man tar tabletter för att klara jobbet.
– Det är utbrett. Vi hör det ofta när vi är ute på arbetsplatser. Jag tycker att det är anmärkningsvärt, särskilt som även arbetsgivarna känner till hur det är.
Hon tror att hög arbetsbelastning är en orsak till att hotellstädare får ont. På många ställen har det blivit mer pressat och varje person måste städa fler rum än tidigare.

– När de blir stressade utför de inte arbetsmomenten ergonomiskt. De har helt enkelt inte tid. Städtakten höjs hela tiden för att kunna pressa priset. Men det blir personalen som betalar, trots att det är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön.
Marie Birgersson poängterar att man kan få hjälp av skyddsombudet eller HRF-klubben för att försöka förändra situationen.
– Enligt kollektivavtalet finns det möjlighet till samråd för att exempelvis påverka planering av städtakten.

För hotellstädaren Julia har stressen och smärtan lett till sjukskrivning, till slut hjälpte inte värktabletterna.
Nu vet hon inte när hon kan komma tillbaka till jobbet. Men hon vet hur hon skulle vilja ändra på jobbet för att minska risken att städarna blir sjuka.
– Man måste ta in mer personal. Då kan vi hjälpas åt och stressen minskar. Då kommer alla att må bättre.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här