Nyheter

Städare varslas oftare än andra

Städare varslas om uppsägning upp till tre gånger oftare än andra yrkesgrupper. Det visar en ny kartläggning. En redan utsatt grupp blir ännu mer utsatt, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 28 januari 2016
Städare varslas oftare än andra
Korta kontrakt och ständig rädsla att bli uppsagda. Så ser det ut för städarna i undersökningen. Foto: Andrey Popov/Istockphoto

Många företag inom städbranschen har korta kontrakt och de anställda lever ständigt med rädslan att bli uppsagda. Det är tre gånger så vanligt att städare blir varslade om uppsägning, jämfört med andra yrkesgrupper. Samtidigt är det betydligt färre av städarna som sedan verkligen blir av med jobben.
Det visar statistik som Arbetsförmedlingen har tagit fram på uppdrag av tidningarna Fastighetsfolket, Kommunalarbetaren och Sekotidningen.

I den undersökta gruppen ingår även städare inom hotell- och restaurangbranschen. Malin Ackholt, avtalssekreterare för HRF, tycker att det är mycket bra att missförhållandet blir belyst.
– Vi ser en tendens att personer med det här yrket blir allt mer utsatta. De har tuffa villkor och högt tempo. Dessutom kan de bli uppsagda stup i kvarten, säger Malin Ackholt.

Bakgrunden till varslen är de många upphandlingarna inom städbranschen. Företagarna säger upp anställda i förväg, innan de vet om de får förlängning på uppdraget. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är kritisk och menar att det okynnesvarslas.
Arbetsgivarorganisationen Almegas näringspolitiska expert Ari Kuovonen säger till tidningarna att det är upphandlingarnas utformning som tvingar fram varslen. Det blir en krock mellan de anställdas ofta långa uppsägningstider och att beställarna sällan lämnar besked i tid.
Han menar att problemen skulle minska om företagen fick besked om fortsatt kontakt längre i förväg.

Inom hotell- och restaurangbranschen uppstår ofta problem när verksamheter tas över av nya ägare. Enligt EU:s regler ska en anställning automatiskt övergå till den nya ägaren och det är förbjudet att säga upp under verksamhetsövergång. Men i praktiken fungerar skyddet dåligt.
Att städarna oftare än andra får behålla jobbet betyder inte att de sedan har goda arbetsvillkor. Många i kartläggningen vittnar om att färre gör samma jobb och att arbetstiden sänks för dem som får vara kvar. Denna så kallade hyvling av tjänster är ett stort problem för städare och andra inom hotell- och restaurangbranschen, säger Malin Ackholt.
– Många av våra medlemmar har arbetsgivare som vill göra om heltider blir deltider. De anställda är sårbara när arbetsgivarna sätter detta i system.

Vad kan Hotell- och restaurangfacket göra för att motverka missbruk av varsel?
– Det är en fråga för kommande avtalsrörelse. Det behövs en uppstramning av reglerna, säger Malin Ackholt.

Tre gånger så vanligt

  • Fackförbundstidningarna Fastighetsfolket, Kommunalarbetaren och Sekotidningen har tillsammans granskat städares arbetsvillkor. 
  • Arbetsförmedlingen och SCB har tagit fram siffror på uppdrag av tidningarna. De visar bland annat att städare varslas om uppsägning tre gånger oftare än andra yrkesgrupper. Siffrorna gäller för åren 2010-2014.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter corona

Restriktioner förlängs

Det blir inte längre öppettider på restauranger den 3 maj. I dag meddelade Folkhälsomyndigheten att man vill förlänga restriktionerna till 17 maj.

Publicerad 22 april 2021 Kommentera
Restriktioner förlängs
Restriktionerna förlängs med två veckor. Först den 17 maj ska restauranger kunna hålla öppet senare än 20.30. Foto: Istockphoto

Regeringen gav vid en pressträff på torsdagen beskedet att restriktionerna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster ligger kvar ytterligare två veckor. Anledningen är den höga smittspridningen och det ansträngda läget för sjukvården.

Samtidigt sade Folkhälsomyndigheten att man föreslår en motsvarande förlängning av restriktionerna för serveringsställen.

För restaurangbranschens del innebär detta att det även fortsättningsvis är stängning klockan 20.30 som gäller. Dessutom kommer det fram till 17 maj tillåtas max fyra personer per sällskap på restauranger, om de inte ligger i till exempel gallerior – då är det en person per sällskap som gäller.

– Man ska ha respekt för smittspridningen. Men man skulle kunna vara generösare med öppettiderna för restauranger, med de kraftiga regleringar som redan finns. Vi anser att det finns förutsättningar att hålla öppet till 23, utan att det påverkar smittspridningen. Då skulle restaurangerna hinna med två sittningar, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Nyheter avgift

Nya avgifter från 1 april

Från den 1 april är medlemsavgiften till HRF 25 kronor högre för alla medlemmar. Beklagligt, men nödvändigt, säger Pim van Dorpel, förbundets vice ordförande.

Publicerad 20 april 2021 Kommentera
Nya avgifter från 1 april
Pandemin har gjort att fler medlemmar behöver hjälp, berättar HRF:s vice ordförande Pim van Dorpel. Nu höjer förbundet medlemsavgifterna. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det har varit ett tufft år för branschen och dess anställda, men även för Hotell- och restaurangfacket. Därför har man nu höjt medlemsavgiften för alla inkomstklasser.

– Orsaken är ökade kostnader för bland annat förhandlingar i samband med covid. Det är medlemmarnas behov som styr kostnaderna, och det har blivit ganska många ärenden under det här året, säger Pim van Dorpel.

Avgifter från 1 april

Månadsinkomst Avgift
0 – 4 999 224
5 000 – 9 999 245
10 000 – 11 999 265
12 000 – 13 999 305
14 000 – 15 999 345
16 000 – 17 999 385
18 000 – 19 999 425
20 000 – 21 999 465
22 000 – 24 999 505
25 000 – 29 999 575
30 000 – 615

 

Det finns sedan tidigare ett kongressbeslut på att medlemsavgiften ska vara solidarisk. Därför har HRF:s förbundsstyrelse beslutat att de som tjänar mest ska betala mest. Den högsta avgiften, som gäller för alla som tjänar minst 30 000 kronor, ligger från den 1 april på 615 kronor per månad. Lägst avgift, 224 kronor i månaden, betalar de som tjänar under 5 000 kronor.
I den högsta avgiftsklassen ligger 3,3 procent av medlemmarna.

– Det är något färre som betalar högsta avgiften än vad vi hade räknat med när vi tittade på lönestatistiken för branschen. Det finns en viss eftersläpning, och det kan vara permittering och i vissa fall hyvling som gör att färre har de högsta inkomsterna. Det kan också vara så att man har missat att uppge sin rätta inkomst till oss. Vi har ingen möjlighet att kontrollera hur mycket medlemmarna tjänar.

Pim van Dorpel betonar också att förbundet hela tiden jobbar med kostnadsbesparingar för att få en budget i balans.

– Men vi är en medlemsdriven organisation. Det är medlemmarnas behov som styr. Mycket av det lokala fackliga arbetet har förts över på avdelningarnas ombudsmän. Om mer fackligt arbete återförs till klubbnivå och bekostas av arbetsgivaren, så att vi ser att våra kostnader sjunker, kan vi sänka avgifterna igen.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter arbetsmarknad

HRF: Risker med ny intensivpraktik

I förra veckan startade möjligheten till intensivpraktik i upp till nio månader för arbetssökande inom etableringsprogrammet. Hotell- och restaurangfacket ser en risk för lönekonkurrens.

Publicerad 19 april 2021 Kommentera
HRF: Risker med ny intensivpraktik
Sedan den 15 april kan Arbetsförmedlingen erbjuda deltagare som ingår i etableringsuppdraget ett intensivår med möjlighet till upp till nio månader praktik. Foto: Mostphotos
Pim van Dorpel 2018
Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den nya praktiken är en del av intensivåret, som från och med den 15 april erbjuds deltagare i det så kallade etableringsprogrammet, i första hand nyanlända i Sverige som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Tanken är de som går intensivåret ska komma i arbete inom ett år efter påbörjat program.

Under den tiden kan den arbetssökande till exempel studera svenska i högt tempo eller göra praktik på ett företag.
– Det är ett sätt att se till att nyanlända kan komma i jobb mycket snabbare, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, när hon presenterade intensivåret i veckan.

Praktiken kan pågå i sex månader med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader. Deltagare ska kunna få etableringsersättning från Försäkringskassan. Även arbetsgivaren kan få ersättning, 150 kronor per dag från Arbetsförmedlingen.

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, är tveksam till att ytterligare en obetald praktikform är rätt väg att gå.
– Vi hade hellre sett att man hade satsat på de insatser som redan finns, som etableringsåret.

HRF ser också visst risk för att den nya intensivpraktiken kan skapa lönekonkurrens.
– Vi är försiktigt positiva, men vi ser att det finns risker.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här