Städare varslas om uppsägning upp till tre gånger oftare än andra yrkesgrupper. Det visar en ny kartläggning. En redan utsatt grupp blir ännu mer utsatt, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.
Många företag inom städbranschen har korta kontrakt och de anställda lever ständigt med rädslan att bli uppsagda. Det är tre gånger så vanligt att städare blir varslade om uppsägning, jämfört med andra yrkesgrupper. Samtidigt är det betydligt färre av städarna som sedan verkligen blir av med jobben.
Det visar statistik som Arbetsförmedlingen har tagit fram på uppdrag av tidningarna Fastighetsfolket, Kommunalarbetaren och Sekotidningen.
I den undersökta gruppen ingår även städare inom hotell- och restaurangbranschen. Malin Ackholt, avtalssekreterare för HRF, tycker att det är mycket bra att missförhållandet blir belyst.
– Vi ser en tendens att personer med det här yrket blir allt mer utsatta. De har tuffa villkor och högt tempo. Dessutom kan de bli uppsagda stup i kvarten, säger Malin Ackholt.
Bakgrunden till varslen är de många upphandlingarna inom städbranschen. Företagarna säger upp anställda i förväg, innan de vet om de får förlängning på uppdraget. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är kritisk och menar att det okynnesvarslas.
Arbetsgivarorganisationen Almegas näringspolitiska expert Ari Kuovonen säger till tidningarna att det är upphandlingarnas utformning som tvingar fram varslen. Det blir en krock mellan de anställdas ofta långa uppsägningstider och att beställarna sällan lämnar besked i tid.
Han menar att problemen skulle minska om företagen fick besked om fortsatt kontakt längre i förväg.
Inom hotell- och restaurangbranschen uppstår ofta problem när verksamheter tas över av nya ägare. Enligt EU:s regler ska en anställning automatiskt övergå till den nya ägaren och det är förbjudet att säga upp under verksamhetsövergång. Men i praktiken fungerar skyddet dåligt.
Att städarna oftare än andra får behålla jobbet betyder inte att de sedan har goda arbetsvillkor. Många i kartläggningen vittnar om att färre gör samma jobb och att arbetstiden sänks för dem som får vara kvar. Denna så kallade hyvling av tjänster är ett stort problem för städare och andra inom hotell- och restaurangbranschen, säger Malin Ackholt.
– Många av våra medlemmar har arbetsgivare som vill göra om heltider blir deltider. De anställda är sårbara när arbetsgivarna sätter detta i system.
Vad kan Hotell- och restaurangfacket göra för att motverka missbruk av varsel?
– Det är en fråga för kommande avtalsrörelse. Det behövs en uppstramning av reglerna, säger Malin Ackholt.
Tre gånger så vanligt
- Fackförbundstidningarna Fastighetsfolket, Kommunalarbetaren och Sekotidningen har tillsammans granskat städares arbetsvillkor.
- Arbetsförmedlingen och SCB har tagit fram siffror på uppdrag av tidningarna. De visar bland annat att städare varslas om uppsägning tre gånger oftare än andra yrkesgrupper. Siffrorna gäller för åren 2010-2014.