Nyheter | På jobbet | Tema: Städ Stress
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så stressar vi på jobbet

Varannan anställd stressar varje dag och är utmattad efter jobbet, både i kroppen och i huvudet. »Vi får hela tiden mer att göra, på samma tid«, berättar en av Hotellrevyns läsare i vår undersökning om stress.

Publicerad 21 oktober 2014
Så stressar vi på jobbet
Varannan känner psykisk och fysisk utmattning efter jobbet, visar vår undersökning.

Stress påverkar hotell- och restauranganställda, både på jobbet och efteråt. Hotellrevyns enkät (se bildspelet här intill) har besvarats av 1 000 HRF-medlemmar. Resultatet visar att varannan är fysiskt och psykiskt utmattad efter arbetspasset.
Mer än var fjärde, 27 procent, svarade att de tycker att arbetstakten är alldeles för hög. Var femte hinner inte ens ta tio minuters paus under arbetstid.

Städare bedömer oftare än andra sin arbetstakt som för hög, och de är oftare såväl fysiskt som psykiskt utmattade efter arbetsdagens slut. Köks- och serveringspersonal känner också så något oftare än övriga grupper.
En grupp som sticker ut när det gäller psykisk utmattning är receptionister, där 27 procent känner den typen av trötthet efter jobbet, långt över genomsnittet på 11 procent.
Hotellrevyns undersökning visar även att branschens anställda har ett begränsat inflytande över sin arbetstakt, 82 procent kan bara påverka den i någon mån eller inte alls.

Ju mer egen kontroll och handlingsutrymme en anställd har, desto bättre går det att hantera höga krav. Det har Töres Theorell, professor emeritus vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet, konstaterat i sin forskning.
– Har man det jäktigt samtidigt som möjlig­heterna att påverka arbets­situationen är små, aktiveras olika stressmekanismer. Blodtrycket stiger och man kan få sömnproblem som i sin tur kan leda till att man dricker eller tar lugnande medel, säger Töres Theorell.
Även de system i kroppen som reparerar och bygger upp, fungerar sämre om man ständigt är stressad och inte får återhämtning.
– Kroppen får svårare att försvara sig mot infektioner och man blir lättare skadad av att lyfta tungt, säger Töres Theorell.

Arbetsmiljöverket känner väl till stressen inom branschen. Myndigheten har nyligen besökt 1 800 hotell- och restaurangföretag.
– Många arbetar under tidspress, och för vissa tillkommer hotfulla situationer med stökiga gäster. Detta är allvarligt. Utöver en hård belastning på individen kan stressen leda till olyckor, säger sektionschef Urban Olsson.
Han tror att stressen i branschen skulle minska om det fanns mer kunskap.
– Vår erfarenhet är att kunskaperna ofta saknas. Det leder till att man inte kan identifiera riskerna. Det behövs ett system för hur problem i arbetsmiljön ska åtgärdas, inklusive stress, tider och scheman. Det är speciellt viktigt i en bransch med så många unga.

De som svarade på enkäten fick även beskriva stressens orsaker. Underbemanning var den vanligaste förklaringen, vilket inte är så
­överraskande med tanke på att var fjärde arbetar någonstans där arbetsgivaren aldrig kallar in extrapersonal när det är mycket att göra.
»Ökat antal gäster men samma personaltäthet som tidigare.« och »Hård press på antal städade rum för att företaget ska klara budgeten«, är några kommentarer.
En del arbetstoppar går inte att undvika, och många ser det som en naturlig del av jobbet. Men de som svarat pekar samtidigt på brister i planering, organisation och ledarskap.
»För lite personal. Personal som inte vet vad de ska göra eller hur de ska göra.«
En annan stressfaktor är viljan att ge gästerna god service samtidigt som många olika arbetsuppgifter måste utföras.
»Jag har vissa administrativa uppgifter men ingen schemalagd tid för dessa, utan förväntas utföra dem när jag har tid under dagen, samtidigt som jag ska vara tillgänglig för gäster«, skriver en kvinna som arbetar inom servering.
En kvinna som är sjukskriven för utmattningssyndrom berättar om alltför många arbetsuppgifter, samtidigt som tekniken strular.
»Till detta ska man vara glad och positiv inför gästerna som faktiskt är helt oskyldiga till arbetssituationen.«
Stressen kan leda till att irritation och problem uppstår mellan arbetskamraterna.
»Det ska du göra för det ingår inte i mina ­arbetsuppgifter, säger de. Bara de får ta sina raster struntar de i om jag får slänga i mig frukosten«, berättar en köksanställd.
»De spelar ut bokningen och repan mot varandra, säger till bokningen att vi ska hjälpa dem och till repan att de ska hjälpa oss. Cheferna tycker att vi ska prioritera när vi inte hinner med.«
Stressen kan få följder för hälsan. En man berättar att han opererats för brustet magsår, vilket han kopplar till att han inte hann äta när han var hungrig.  Mannen har nu sagt upp sig för att han »inte vill dö på grund av den jävla restaurangen.«

Töres Theorell tror att arbetsmiljön påverkas av att många unga ser jobbet som tillfälligt.
– De kanske tycker att det är okej att ha det så ett kortare tag. Men är man lite äldre och stannar i branschen mår man förstås inte bra av en hög stressnivå.
Arbetsgivare borde ha intresse av att få ner stressnivåerna, tycker Töres Theorell.
– Det kan bli dyrare på kort sikt att sköta ­arbetsmiljö och förbättra anställningsvillkoren, men på sikt får det kunniga anställda att stanna och vara friska. Det skulle bli mindre av en genomgångsbransch. Med en bra arbetsmiljö blir det lättare att ge service.
Frågan är också om det verkligen är ofarligt att jobba till exempel tio år i en stressig bransch.
– Vi har ännu inte fått klarhet i hur man påverkas på sikt. Det kan uppstå permanenta skador.
Men det spelar stor roll vilken återhämtning man får, påpekar han. Det kan vara okej att ha det stressigt en begränsad period. Problemen uppstår när hektiska perioder och långa arbetspass inte följs av återhämtning.


Om undersökningen

Hotellrevyn mejlade ut en enkät till 7 000 HRF-medlemmar i yrkesverksam ålder, 1 000 personer svarade. Kök och servering var de vanligaste arbetsplatserna, följt av reception och städ. De flesta svarande var mellan 26 och 56 år. Majoriteten, 70 procent, var kvinnor.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

Närmare åtal för dödsolycka

Två personer på Orsa rovdjurspark kan bli åtalade för dödsolyckan då en ung djurskötare miste livet. Det kan även bli aktuellt med böter för Grönklittsgruppen.

Publicerad 12 augusti 2019 Kommentera
Närmare åtal för dödsolycka
En 18-årig djurskötare dog på Orsa rovdjurspark. Foto: Lena Cedervall/Mostphotos

För två år sedan dog en 18-årig djurskötare då han attackerades av björn på sin arbetsplats Orsa rovdjurspark. Nu har Gunnar Jonasson, kammaråklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, kommit ett steg närmare åtal i fallet.
– Jag hoppas kunna fatta beslut om det blir åtal före årsskiftet. Det gäller två personer som är misstänkta för arbetsmiljöbrott i form av grovt vållande till annans död. Dessutom kan det bli företagsbot för Grönklittsgruppen som äger parken, säger Gunnar Jonasson.

De två personerna är även misstänkta för grovt vållande av fara för annan. Det gäller de fyra personer, två vuxna och två barn, som befann sig tillsammans med djurskötaren i det hägn som skulle ha varit tomt.

Utredningen av olyckan är skickad på slutdelgivning till företaget, de misstänkta och deras advokater. De ska yttra sig om utredningen senast den 15 september, men kan begära uppskov.

Företagsbot kan tas ut om företaget inte har förebyggt brott, för att någon i ledande ställning har begått brott eller för att någon som haft ansvar för tillsyn inte har skött uppgiften.

Rovdjursparken har kollektivavtal med Hotell- och restaurangfacket.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter tävling

Hallå där, Elias Larsson

Elias Larsson är hotellreceptionist på Radisson Blu i Malmö. Om en dryg vecka åker han till Kazan i Ryssland för att representera Sverige i Yrkes-VM för unga.

Publicerad 12 augusti 2019 Kommentera
Hallå där, Elias Larsson
Elias Larsson. Foto: Worldskills Sweden

Hur laddar du?
– Just nu är det finslipning på smådetaljer. Men det har varit mycket träning under året, det är många olika tävlingsmoment. Jag får en del träning i vardagen på jobbet, men tävlingsmomenten ska ju vara lite svårare. Det är mycket skriftligt, att göra bokningsförfrågningar eller att svara på gästkommentarer i sociala kanaler. Det har jag fått öva på.

Vad har du för förväntningar på tävlingen?
– Jag hoppas på medalj, självklart. Det hade varit jätteroligt. Men man vet ju inte, det är svårt att förutsäga hur det ska gå.

Vilka är dina styrkor?
– Det är nog ändå att jag ser gästerna, att jag gör så att de känner sig sedda. Det är något gästerna ofta uppskattar. Det är klart att det är svårare i den här tävlingssituationen där det ska vara väldigt strikt. Men jag tror att vi har hittat en bra balans för hur det ska komma fram.

Om tävlingen

  • Yrkes-VM, även kallat World Skills, är en tävling där unga under 23 år tävlar i yrkesskicklighet i olika grenar.
  • Tävlingen hålls vartannat år. I år arrangeras Yrkes-VM i Kazan i Ryssland 22-27 augusti.
  • Från hotell- och restaurangbranschen tävlar deltagare i servering, matlagning och hotellreception.
  • Det är UHR, där både HRF och Visita ingår, som utser tävlande från branschen.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 55 artiklar

Alla artiklar i temat (52 till)
Nyheter FUSKJAKT

Myndigheter vill ha lagändring mot fusk

Sedan i våras jobbar åtta myndigheter gemensamt mot olika former av fusk inom bland annat restaurangbranschen. Nu vill de få större möjligheter att dela information med varandra, säger Pia Bergman på Skatteverket.

Publicerad 8 augusti 2019 Kommentera
Myndigheter vill ha lagändring mot fusk
Skatteverkets expert på ekonomisk brottslighet, Pia Bergman, vill att myndigheter får större möjligheter att dela information för att komma åt fusk. Foto: Colourbox, Jeanette Andersson

Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Arbetsmiljöverket, Migrationsverket, Ekobrottsmyndigheten, Jämställdhetsmyndigheten och Polisen ingår sedan i våras i ett projekt mot osund konkurrens och fusk i fyra branscher. Förutom restaurang granskar man byggsektorn, bilverkstäder och skönhetssalonger.

– Det här är ett pilotår. Vi börjar i de branscher som är mest prioriterade, säger Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet på Skatteverket.

Det man tidigare har sett är att företag som brister inom ett område, till exempel skatteinbetalningar, ofta gör det på fler, bland annat arbetsmiljö.

I dagsläget upplever myndigheterna att sekretesslagstiftningen försvårar arbetet med kontroller.

– Vi på Skatteverket är ju de som är mest ute på fältet, men vi har också hårdast sekretess. Så vi kan inte alltid dela med oss av det vi ser till exempelvis Migrationsverket eller Arbetsmiljöverket, säger Pia Bergman.

Myndigheterna har framfört till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, som initierade projektet, att de vill se regeländringar.

– Vi måste kunna dela relevanta uppgifter. Det har gjorts en lagändring tidigare för att komma åt organiserad brottslighet: Lagen om uppgiftsskyldighet, som innebär att vissa myndigheter SKA lämna uppgifter till varandra inom vissa områden.

Ännu finns inga siffror över vad granskningen av restauranger lett till. Men Pia Bergman konstaterar att man upptäckt många myndighetsgemensamma problem.

– Restaurangbranschen är ju en bransch där det är känt, inte bara i Sverige, att det finns personal som inte syns i restaurangerna, som jobbar mer bakom. Förutom svartjobb handlar det om arbetsmiljö, brist på arbetstillstånd och fusk med olika former av bidrag.

Syftet med projektet är att minska den osunda konkurrensen.

– Det ska löna sig att vara schyst, både när det gäller samhällsansvar och mot sina arbetstagare. Vi vill få bort de aktörer som underminerar marknaden för alla näringsidkare som vill göra rätt för sig. De flesta kämpar som tusan för att göra ett bra jobb med schysta villkor. Om det finns 20 krogar på samma gata ska det vara den med bäst käk och service som vinner – inte den som har svart arbetskraft, säger Pia Bergman.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här