Nyheter | På jobbet | Tema: Städ Stress
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så stressar vi på jobbet

Varannan anställd stressar varje dag och är utmattad efter jobbet, både i kroppen och i huvudet. »Vi får hela tiden mer att göra, på samma tid«, berättar en av Hotellrevyns läsare i vår undersökning om stress.

Publicerad 21 oktober 2014
Så stressar vi på jobbet
Varannan känner psykisk och fysisk utmattning efter jobbet, visar vår undersökning.

Stress påverkar hotell- och restauranganställda, både på jobbet och efteråt. Hotellrevyns enkät (se bildspelet här intill) har besvarats av 1 000 HRF-medlemmar. Resultatet visar att varannan är fysiskt och psykiskt utmattad efter arbetspasset.
Mer än var fjärde, 27 procent, svarade att de tycker att arbetstakten är alldeles för hög. Var femte hinner inte ens ta tio minuters paus under arbetstid.

Städare bedömer oftare än andra sin arbetstakt som för hög, och de är oftare såväl fysiskt som psykiskt utmattade efter arbetsdagens slut. Köks- och serveringspersonal känner också så något oftare än övriga grupper.
En grupp som sticker ut när det gäller psykisk utmattning är receptionister, där 27 procent känner den typen av trötthet efter jobbet, långt över genomsnittet på 11 procent.
Hotellrevyns undersökning visar även att branschens anställda har ett begränsat inflytande över sin arbetstakt, 82 procent kan bara påverka den i någon mån eller inte alls.

Ju mer egen kontroll och handlingsutrymme en anställd har, desto bättre går det att hantera höga krav. Det har Töres Theorell, professor emeritus vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet, konstaterat i sin forskning.
– Har man det jäktigt samtidigt som möjlig­heterna att påverka arbets­situationen är små, aktiveras olika stressmekanismer. Blodtrycket stiger och man kan få sömnproblem som i sin tur kan leda till att man dricker eller tar lugnande medel, säger Töres Theorell.
Även de system i kroppen som reparerar och bygger upp, fungerar sämre om man ständigt är stressad och inte får återhämtning.
– Kroppen får svårare att försvara sig mot infektioner och man blir lättare skadad av att lyfta tungt, säger Töres Theorell.

Arbetsmiljöverket känner väl till stressen inom branschen. Myndigheten har nyligen besökt 1 800 hotell- och restaurangföretag.
– Många arbetar under tidspress, och för vissa tillkommer hotfulla situationer med stökiga gäster. Detta är allvarligt. Utöver en hård belastning på individen kan stressen leda till olyckor, säger sektionschef Urban Olsson.
Han tror att stressen i branschen skulle minska om det fanns mer kunskap.
– Vår erfarenhet är att kunskaperna ofta saknas. Det leder till att man inte kan identifiera riskerna. Det behövs ett system för hur problem i arbetsmiljön ska åtgärdas, inklusive stress, tider och scheman. Det är speciellt viktigt i en bransch med så många unga.

De som svarade på enkäten fick även beskriva stressens orsaker. Underbemanning var den vanligaste förklaringen, vilket inte är så
­överraskande med tanke på att var fjärde arbetar någonstans där arbetsgivaren aldrig kallar in extrapersonal när det är mycket att göra.
»Ökat antal gäster men samma personaltäthet som tidigare.« och »Hård press på antal städade rum för att företaget ska klara budgeten«, är några kommentarer.
En del arbetstoppar går inte att undvika, och många ser det som en naturlig del av jobbet. Men de som svarat pekar samtidigt på brister i planering, organisation och ledarskap.
»För lite personal. Personal som inte vet vad de ska göra eller hur de ska göra.«
En annan stressfaktor är viljan att ge gästerna god service samtidigt som många olika arbetsuppgifter måste utföras.
»Jag har vissa administrativa uppgifter men ingen schemalagd tid för dessa, utan förväntas utföra dem när jag har tid under dagen, samtidigt som jag ska vara tillgänglig för gäster«, skriver en kvinna som arbetar inom servering.
En kvinna som är sjukskriven för utmattningssyndrom berättar om alltför många arbetsuppgifter, samtidigt som tekniken strular.
»Till detta ska man vara glad och positiv inför gästerna som faktiskt är helt oskyldiga till arbetssituationen.«
Stressen kan leda till att irritation och problem uppstår mellan arbetskamraterna.
»Det ska du göra för det ingår inte i mina ­arbetsuppgifter, säger de. Bara de får ta sina raster struntar de i om jag får slänga i mig frukosten«, berättar en köksanställd.
»De spelar ut bokningen och repan mot varandra, säger till bokningen att vi ska hjälpa dem och till repan att de ska hjälpa oss. Cheferna tycker att vi ska prioritera när vi inte hinner med.«
Stressen kan få följder för hälsan. En man berättar att han opererats för brustet magsår, vilket han kopplar till att han inte hann äta när han var hungrig.  Mannen har nu sagt upp sig för att han »inte vill dö på grund av den jävla restaurangen.«

Töres Theorell tror att arbetsmiljön påverkas av att många unga ser jobbet som tillfälligt.
– De kanske tycker att det är okej att ha det så ett kortare tag. Men är man lite äldre och stannar i branschen mår man förstås inte bra av en hög stressnivå.
Arbetsgivare borde ha intresse av att få ner stressnivåerna, tycker Töres Theorell.
– Det kan bli dyrare på kort sikt att sköta ­arbetsmiljö och förbättra anställningsvillkoren, men på sikt får det kunniga anställda att stanna och vara friska. Det skulle bli mindre av en genomgångsbransch. Med en bra arbetsmiljö blir det lättare att ge service.
Frågan är också om det verkligen är ofarligt att jobba till exempel tio år i en stressig bransch.
– Vi har ännu inte fått klarhet i hur man påverkas på sikt. Det kan uppstå permanenta skador.
Men det spelar stor roll vilken återhämtning man får, påpekar han. Det kan vara okej att ha det stressigt en begränsad period. Problemen uppstår när hektiska perioder och långa arbetspass inte följs av återhämtning.


Om undersökningen

Hotellrevyn mejlade ut en enkät till 7 000 HRF-medlemmar i yrkesverksam ålder, 1 000 personer svarade. Kök och servering var de vanligaste arbetsplatserna, följt av reception och städ. De flesta svarande var mellan 26 och 56 år. Majoriteten, 70 procent, var kvinnor.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter PERSONALLIGGARE

Svartarbete minskar med personalliggare

Personalliggarna har haft effekt för restaurangbranschen, visar Skatteverkets nya studie. Lönesumman ökar hos de företag som haft besök. Det har även blivit fler anställda inom branschen.

Publicerad 11 december 2019 Kommentera
Svartarbete minskar med personalliggare
Skatteverket ser effekt av personalliggare. Foto: Mostphotos

Efter att Skatteverket har varit på besök för att kontrollera personalliggare märks en ökning av lönesumman under de kommande månaderna, visar en studie som Skatteverket har gjort.

Det kan tyda på att arbetsgivaren redovisar sina lönekostnader på ett mer sanningsenligt sätt efter kontrollerna, säger Conny Svensson, kontrollsamordnare på Skatteverket.
– Mycket pekar på att de betalar mer lön till dem som tidigare haft väldigt låga löner och kanske fått en del svart.

Detta ligger i linje med vad Skatteverket ser under sina inspektioner av restauranger, säger Conny Svensson.
– Vi ser att det förekommer att framför allt utomeuropeiska utnyttjas. De bor på restaurangen och får inte rätt lön.

Mer om studien

”Hur påverkas restaurang- och byggbranschen av personalliggare?” är Skatteverkets studie av hur införandet av personalliggare påverkat antal anställda, löneredovisning och sammansättningen av de anställda. Studien visar på en större effekt för restaurangbranschen än för byggbranschen. Studien är förankrad externt, av Skatteverkets vetenskapliga råd.

 

Studien visar också att antalet anställda i restaurangbranschen har ökat sedan personalliggarna infördes 2007. Ökningen kan inte förklaras av sänkta arbetsgivaravgifter för unga som genomfördes under samma tid, säger rapportförfattaren Nikolay Angelov.
– Vi har undersökt detta närmare genom att beräkna lönesumman för alla utom dem som omfattades av sänkningen. Ökningen av antalet anställda ändrades inte av detta.

Det går däremot inte att se någon ökning av den totala lönesumman på branschnivå. Det förklarar Skatteverket med att de som har gått från att arbeta svart till vitt troligen har en lägre lön än genomsnittet i restaurangbranschen.

Svartarbete är vanligast bland dem som befinner sig längre från arbetsmarknaden, ofta lågutbildade och utrikes födda.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 57 artiklar

Alla artiklar i temat (54 till)
Nyheter arbetsmiljö

Många omedelbara förbud vid krogkontroll

Över 260 krav och 45 omedelbara förbud för farliga maskiner. Det blev resultatet när Arbetsmiljöverket inspekterade restauranger på ett 30-tal orter nyligen.

Publicerad 11 december 2019 Kommentera
Många omedelbara förbud vid krogkontroll
Under sin tillsyn satte Arbetsmiljöverket 45 omedelbara stopp för farliga köksmaskiner. Maskinen på bilden var inte en av dem. Foto: David Calzada/Mostphotos

Det var i slutet av november som Arbetsmiljöverket deltog i en tillsynsinsats tillsammans med bland annat Skatteverket, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen. Sammanlagt inspekterades arbetsmiljön på nästan 140 restauranger på ett 30-tal orter.

Och bristerna var många. Arbetsmiljöverkets inspektörer utfärdade bland annat 45 omedelbara förbud mot farliga köksmaskiner, som degblandare och skärmaskiner.

Dessutom ställer verket nu över 260 krav på åtgärder hos arbetsgivarna. Det handlar bland annat om bristfälliga personalutrymmen, otillräcklig skyddsutrustning eller oskyddade strömförande elkablar.
– Kontrollerna visade på allvarliga arbetsmiljörisker, exempelvis farliga köksmaskiner och osäker hantering av kemikalier. Det är viktigt att alla lever upp till gällande regler, så att människor inte riskerar att fara illa på jobbet, säger Arne Alfredsson, tillförordnad chef på avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Nyheter nobel

Nobelservitrisen: ”Det ska bli en jäkligt rolig kväll”

I kväll är det Nobelfest i Stockholms stadshus. Servitrisen Elin Larsson från Helsingborg är en av de 190 som är med och serverar.

Publicerad 10 december 2019 Kommentera
Nobelservitrisen: ”Det ska bli en jäkligt rolig kväll”
Ikväll serverar Elin Larsson från Helsingborg på Nobelfesten i Stadshuset. Foto: Privat, Colourbox

Hur kommer det sig?
– Jag brukar följa det på tv och har haft en dröm om att få stå där själv någon gång. Så nu tänkte jag att jag måste ta chansen. Jag skickade ett mejl, som en spontanansökan, där jag berättade om mig och att jag gärna ville servera på festen. I höstas fick jag svar att jag skulle få komma och provjobba. I november var jag Nobel-aspirant, som det heter, på två banketter. Och så blev jag godkänd.

Hur har du förberett dig?
– Jag har inte förberett mig så mycket, mest jobbat på som vanligt här hemma på mitt vanliga jobb. Jag har träffat min gamla mentor från skolan som har hjälpt mig lite med fatserveringen, så att jag ska känna mig lite säkrare. Annars har jag inte gjort något.

Vad är det värsta som kan hända?
– Att man snubblar i trappan eller spiller något på en gäst. Det skulle inte vara kul.

Vad har du för förväntningar på kvällen?
– Jag har inte så mycket förväntningar, förutom att det kommer att bli en jäkligt rolig kväll.

Fråga om jobbet.
85
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här