Snart kan gäster på alla hotell inom Nordic Choice-kedjan välja bort städning under sin vistelse. Det ska dock inte påverka städpersonalen nämnvärt, säger Henrik Berghult, vice president på Clarion hotels.
Redan i höstas blev det möjligt för gäster på Clarion-hotellen i Sverige och Norge att välja bort städning under sin vistelse. Som tack fick de bonuspoäng, som i sin tur kan skänkas till välgörenhet. Förhoppningen var att mindre städning skulle spara på både miljön och drifts- och personalkostnader. Nu har projektet, som kallas Green Stay, utvärderats. Henrik Berghult, vice president Clarion hotels, är nöjd med resultatet.
– Det har fallit ut väl. Totalt har vi haft 50 000 Green Stay-nätter sedan vi började och vi har donerat en miljon kronor till välgörenhet, säger han.
Kedjan har även sparat pengar på konceptet, främst i form av minskad användning av vatten och kemprodukter, berättar Henrik Berghult. Däremot har det inte direkt inneburit att städpersonalen fått färre timmar, säger han.
– På personalkostnaderna har vi inte sett den besparing man skulle kunna tro. Är du schemalagd så får du ju inte gå hem för att gästerna hänger ut Green Stay-skylten. I rent rumsstäd har vi ingen besparing alls. I stället har vi kunnat omfördela resurserna, så att man kanske kan göra saker som man inte hunnit med annars.
Av de gäster som bott mer än en natt har i genomsnitt 15 procent valt Green Stay. Men det skulle inte gå att schemalägga städpersonalen utifrån att ett visst antal gäster väljer bort städning, säger Henrik Berghult.
– Det är lite för lite volym och för stor variation över veckans dagar. På ett hotell kan det vara 20 procent en dag och 1 procent en annan dag.
Nordic Choice-kedjan tänker nu införa Green Stay-konceptet på alla sina hotell.