Tema: Städ På jobbet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så kan ni ta upp städfrågorna

Många hotellstädare kämpar på in i det sista i stället för att säga ifrån och försöka förbättra sin arbetsmiljö. Organisationsombudsman Marie Birgersson ger råd om hur man kan gå tillväga.

Publicerad 17 december 2013
inlinebild
Marie Birgersson, organisationsombudsman på HRF. Foto: Lars Lanhed

Prata om problemen. Om det finns skyddsombud, börja där, och prata annars med andra förtroendevalda eller helt enkelt med kollegorna. Det är Marie Birgerssons första råd till städare som vill förbättra sin arbetsmiljö. Marie är HRF-ombudsman och håller särskilda förtroendemanna­dagar där man tar upp frågor som rör hotellstäd.
– Kolla om det är fler som tycker som du. Det är lättare att ha en dialog med cheferna om man är fler.

Hennes andra råd är att försöka få till ett samråd på arbetsplatsen. I det Gröna Riksavtalet med Visita finns en särskild paragraf om hotellstädning som säger att arbetsgivaren ska samråda med av HRF utsedda anställda, eller med annan städpersonal om det inte finns en sådan. Vid samråden ska bland annat organisationen av den löpande verksamheten diskuteras. Det kan handla om städmetodik, utrustning eller städtakt.
– Ett fungerande samråd är ett bra sätt att kunna påverka.    
Om man hamnar i en situation där den beräknade städtiden känns för kort, är det bäst att säga till, säger Marie Birgersson.
– Stäng dörren och ring till husfrun. Det är bättre, då får husfrun avgöra om man ska få färre rum. Många tror inte att man kan göra så.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Hotellstädarnas villkor 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Fråga om jobbet.
161
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här