Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020 Kommentera
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Nyheter utredning

Bättre skydd för migrantarbetare utreds

Regeringen vill se starkare skydd för arbetskraftsinvandrare. Stopp för utvisningar på grund av små brister och skärpta straff för arbetsgivare som luras är några saker som nu ska utredas.

Publicerad 1 juli 2020 Kommentera
Bättre skydd för migrantarbetare utreds
Många arbetskraftsinvandrare arbetar i hotell- och restaurangbranschen. Nu ska starkare skydd för dem utredas. Foto: Colourbox

Sedan tidigare pågår en utredning kring arbetskraftsinvandring till Sverige. Nu får utredaren ytterligare uppdrag, efter en överenskommelse mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet.

Utredaren ska bland annat ta fram förslag på hur utvisningar av arbetskraftsinvandrare på grund av ”försumbara och ursäktliga brister” ska upphöra. Dessutom vill man se förslag på skärpta straff för arbetsgivare som lurar anställda med arbetstillstånd, liksom skadestånd till de senare. Utredaren ska också titta på en ordning där en ansökan om arbetstillstånd måste innehålla ett anställningsavtal.

Detta är saker som bland annat Hotell- och restaurangfacket länge har efterfrågat.

Senast den 1 februari nästa år ska uppdraget redovisas i ett delbetänkande. Hela utredningen ska vara klar den 1 november samma år.

Nyheter rökförbud

”Max ett par incidenter under året”

Ett år har gått sedan rökförbudet på uteserveringar infördes. Gästerna har vant sig men vissa problem kvarstår, säger Eskilstunakrögaren Chian Alkoyun.

Publicerad 1 juli 2020 Kommentera
”Max ett par incidenter under året”
Chian Alkoyun vid en av sina två rökfria uteserveringar. Foto: Per Groth

Den 1 juli förra året utökades det befintliga rökförbudet till att gälla bland annat uteserveringar, busskurer och lekplatser. En undersökning som Folkhälsomyndigheten gjort visar att de flesta, nästan åtta av tio svenskar, i dag är positiva till förbudet.

Eskilstunakrögaren Chian Alkoyun delar bilden. Han tycker att gästerna vande sig snabbt, även om det fortfarande finns folk som inte gillar rökförbudet.
– Det är en del som tycker att krogarna borde få bestämma själva hur de vill göra med rökning. Men det är ju en god sak i slutändan.

På hans krogar, O’Learys och Royal Oak, blev uteserveringarna rökfria redan i april förra året. De första månaderna, innan lagen trädde i kraft, var stökigare, säger Chian Alkoyun.
– Då var det vårt val och det hade gästerna åsikter om. Men när det väl fanns en lag, tydliga direktiv, att luta sig mot så var det lättare.

Under året som gått sedan dess har det knappt varit några problem med gäster som inte respekterar reglerna, säger han.
– Vi har haft max ett par incidenter under året, någon turist och någon stök-pelle.

Men Chian Alkoyun säger att det finns andra saker som är problematiska med förbudet. Till exempel risken när gäster tvingas lämna sina glas obevakade när de går ut för att röka.
– Det gillar vi inte alls. Det blir att vår personal försöker hålla lite koll i stället.

Det handlar också om hur fimparna hanteras. Redan för ett år sedan efterfrågade han och andra krögare i Eskilstuna engagemang från kommunen i frågan.
– Gatan där vi ligger är en stor restauranggata, en bra dag kan det vara 3 000 personer här. Men inte en askkopp har kommunen ställt ut, utan det är våra produkter som står där. Det är vår personal som får ta in, tömma och göra rent varje dag, säger Chian Alkoyun.

Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här